News

KPN Webmail vernieuwing 2019

  • 9 September 2019
  • 679 reacties
  • 62757 keer bekeken
KPN Webmail vernieuwing 2019
Reputatie 7
Badge +30

Dit topic is gesloten voor nieuwe reacties. De veranderingen die in dit topic worden besproken hebben wij in 2019 doorgevoerd. Heb je feedback op, of vragen over, de webmail. Maak dan een eigen topic aan.

 

Achter de schermen is hard gewerkt aan een nieuw, sterk verbeterd mailplatform, met een bijbehorende nieuwe webmailomgeving. De komende maanden zetten we alle mailboxen over naar dit nieuwe platform.
 

 

Belangrijkste wijzigingen

  • De opslag is vergroot naar 15GB per mailbox (dat was 1GB).
  • De webmail is nu geschikt voor tablets/smartphones. Op welk apparaat je de webmail ook opent, de layout past zich daarop aan.
  • Bijlagen worden in een voorbeeld getoond. Je kunt nu in je browser foto's, office bestanden en PDF's bekijken zonder ze eerst te downloaden.
  • Heb je het in de tekst over een bijlage toevoegen maar ben je dit vergeten? Dan krijg je nu eerst een waarschuwing wanneer je de mail probeert te verzenden. Zo ziet dat er uit.
  • Uitgebreide mogelijkheden om spam te rapporteren. Dit kan via de webmail (met de knoppen "spam" en "geen spam") of via IMAP (door de mail te verplaatsen vanuit of naar de spammap)
  • Veiligheid: afbeeldingen worden niet automatisch geladen en bij de instellingen kun je zien welke apparaten zijn ingelogd op de webmail. Als je hier iets ziet wat je niet vertrouwt kun je dit apparaat uitloggen (wijzig dan ook direct je wachtwoord!).
  • Categorieën: Standaard zie je de categorie "nieuwsbrieven", waarin veel bekende nieuwsbrieven automatisch in worden geplaatst. Je kunt zelf categorieën toevoegen. Door een mail naar de nieuwe categorie te slepen krijg je de keuze om in het vervolg automatisch deze mails te verplaatsen.

 

De eerste keer inloggen

De eerste keer dat je de nieuwe webmail bezoekt word je begroet met twee popups. In de eerste kun je de afzendernaam instellen voor alle aliassen. Je kunt dit later altijd aanpassen in de instellingen.

 

2e62197a-47b7-4e1e-8a55-8ad9d8a4da48.png


Verder zie je (ook eenmalig) een popup over een rondleiding. Hierin krijg je een korte samenvatting te zien van alle nieuwe functionaliteit.

cdebc0b4-cf1f-473d-a71b-f9107ac60944.png

 

Categorieën

Met categorieën wordt de webmail een stuk overzichtelijker, vooral als je veel mail ontvangt. De categorie "Nieuwsbrieven" is al aangemaakt, hierin komen automatisch een groot aantal bekende nieuwsbrieven terecht. Je kunt zelf categorieën toevoegen en bewerken. Denk aan "Social" voor alle Twitter/Facebook/Instagram notificaties, of "KPN forum" voor de mails vanuit het forum.

 

c67060c2-b55b-4c7b-9ed4-9c9c847edd61.png

1566e51e-0927-4c10-baef-9ae5ccb96611.png


Geen fan van categorieën? Je kunt het met een druk op de knop uitschakelen. Wil je alleen bepaalde mails niet in een categorie hebben? Sleep deze mail dan uit de categorie naar de inbox. Je krijgt dan de keus om dit permanent te doen voor die afzender.

 

Spam

De nieuwe webmail bevat knoppen om "Spam" en "Geen spam" te melden. Meld je vaak mails aan die inderdaad spam zijn? Dan zien we jouw meldingen als betrouwbaarder en krijgen die meer waarde in het bepalen of mail doorgelaten moet worden. Andersom kun je mails die als spam worden aangezien markeren als "Geen spam". Hiermee voorkomen we 'false positives'. Dit werkt ook zonder de webmail. Als je gebruik maakt van IMAP heeft het verplaatsen van een mail van/naar de spammap hetzelfde effect.

 

Veelgestelde vragen

  • Hoe pas ik de indeling aan?
    Klik rechtsboven op de knop Weergave. Hier vind je instellingen om het leesvenster, de mappenstructuur en andere onderdelen weer te geven of te verbergen, zodat je de indeling helemaal naar jouw smaak kan aanpassen.
  • Hoe markeer ik een bericht als spam?
    Selecteer een of meerdere berichten en klik op het icoontje met het verbodsbord: 🚫
    Of sleep de mail naar de spammap.
  • Hoe geef ik aan dat een bericht geen spam is?
    Als een bericht onterecht in de spam-map terecht is gekomen kun je die selecteren en klikken op het icoontje met het duimpje omhoog: 👍
    Je kun de mail ook slepen naar de inbox.
  • Hoe blokkeer ik een afzender?
    Selecteer de e-mail, klik op het hamburgermenuutje (drie horizontale lijnen) en kies voor Blokkeer Afzender. Om de lijst van geblokkeerde afzenders te beheren ga je naar de instellingen (⚙️), kies voor “E-mail”, vervolgens “Geblokkeerde afzenders”. 
  • Hoe maak ik een distributielijst aan?
    Een distributielijst staat voor een groep afzenders die je in één keer kunt mailen. Ga linksboven naar de optie “Contacten” en klik daar op de knop “Nieuw”, gevolgd door “Distributielijst toevoegen”. In het nieuwe schermpje kies je een naam voor de lijst (“Collega's”, bijvoorbeeld) en voeg je de afzenders toe.
  • Hoe wis ik de voorgestelde e-mailadressen als ik een nieuw bericht typ?
    Je vindt deze lijst onder “Contacten”, dan links in het menu “Verzamelde adressen”. Je kunt hier individuele adressen wissen, een vinkje zetten bij alle adressen die gewist moeten worden of meerdere adressen selecteren door shift ingedrukt te houden en te klikken. Druk daarna bovenin op “Verwijderen”. Andere voorgestelde adressen zijn bestaande contactpersonen. Die vind je in het linkermenu onder “Contacten”.
  • Hoe log ik uit op alle apparaten / Hoe zie ik op welke apparaten ik ben ingelogd?
    Ga naar de instellingen (⚙️), ga vervolgens naar “Beveiliging” en kies voor “Actieve apparaten”. Zie je hier onbekende apparaten? Log deze dan uit en pas direct je wachtwoord aan via https://email.kpn.com 
  • Mijn eigen aangemaakte mappen zijn niet zichtbaar na de migratie?
    Zorg ervoor dat je “Mijn Mappen” ook daadwerkelijk uitgeklapt hebt. Dit doe je door te klikken op het driehoekje ervoor.
    Als dat niet helpt, ga naar instellingen (⚙️) en dan  “E-Mail” en vervolgens “Wijzig IMAP abonnementen”.  Je krijgt dan een lijst met al je mappen. Mappen die je zelf hebt aangemaakt staan onderaan. Zorg dat deze allemaal aangevinkt zijn en kies dan voor “Opslaan”
  • Ik kan niet meer inloggen op de webmail, ik krijg een foutmelding en gebruik MacOS.
    Dit kan voorkomen bij versies van MacOS  die ouder zijn dan MacOS High Sierra. Kijk dan ook of je kunt upgraden naar minimaal High Sierra. Meer informatie daarover vind je hier
  • Ik kan niet inloggen op de webmail, er gebeurt niets als ik op de inlogknop druk.
    We zien dit soms gebeuren bij mensen die Chrome gebruiken en ook de Kaspersky beveiligingsextensie geïnstalleerd hebben daarin. Het is in dat geval nodig dat deze extensie ook daadwerkelijk actief is. Dit controleer je via het menu. Kies voor Meer hulpprogramma’s en dan Extensies. Zorg dat het schuifje bij Kaspersky op actief staat.

 

Tips

  • Verplaats je normaal gesproken spam naar de prullenbak? Overweeg deze mails vanaf nu naar de spamfolder te verplaatsen. Zo zorg je ervoor dat het spamfilter beter gaat werken, niet alleen voor jou maar voor alle klanten.
  • Je kunt je Google Calendar, of een iCal bestand/url, importeren via de Agenda > Nieuwe agenda toevoegen. Andersom kan ook. Je KPN Webmail agenda kun je importeren in een ander mailprogramma.
  • Je kunt herinneringen instellen voor de afspraken in je agenda. Hoe je dat doet lees je hier.
  • Kom je een phishingmail tegen? Laat het onze abuse afdeling dan weten via valse-email@kpn.com (stuur de mail door als bijlage). Spam hoeft niet meer doorgestuurd te worden, je meldt dit automatisch aan door een e-mail als spam te markeren of naar de spamfolder te verplaatsen. Als je het idee hebt dat dit niet werkt voor bepaalde mail, neem dan alsnog contact op met Abuse. 
  • In de instellingen staat een optie om de webmail te registreren voor Mailto: links. Hoe dat werkt lees je hier.

 

Andere vragen, wensen, feedback? Laat het hier weten!

 

De onderstaande berichten tot 11 oktober zijn verplaatst vanuit het testforum, waarin forumgebruikers hebben meegetest aan de nieuwe webmail.

 

Laatste update artikel: 9-12-2019 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

679 reacties

Reputatie 7
Badge +21

 

Hoi @PF41. Wat vreemd dat dit gebeurd. Je geeft in één van jouw eerdere berichten aan dat de traagheid begint bij het openen van het mailprogramma.

De traagheid begint al bij het openen van het mailprogramma,  Dit is zwaar knudde!

In het eerste bericht geef je aan dat de nieuwe webmail traag is.

Nieuwe webmail is ,mogelijk alleen bij mij, ZEER traag en saai! Overschakelen van een naar duurt seconden, Ik heb even afgewacht maar er zit geen verbetering in! Wel gaat het iets sneller als ik langere tijd ben ingelogd, 

Maak je gebruik van KPN Webmail of een e-mailprogramma? Zou je een screenshot willen maken en in dit topic met ons willen delen?

Ik kan de oorzaak niet vinden! Instellingen vergeleken met een HP 17 Pavilion laptop waarop Webmail, op mijn netwerk,

 wel goed werkt maar geen verschil kunnen vinden!

@PF1941 

Je laat nu een screenshot zien van de webmail. Ik begrijp dat deze zelfde pagina op een andere computer trager laadt? Of maak misschien toch gebruik van een eigen mailprogramma.

Op deze manier is het namelijk nog niet helemaal duidelijk. 

Ik stop! Ik hoop zelf het probleem op te sporen! Bedankt voor het meedenken!

Ik heb een aantal filterregels aangemaakt met als actie “annuleren” 

Echter nu blijkt dat sommige van deze e-mails toch doorkomen in mijn Inbox of in de Spambox.

Is er een bepaalde volgorde (b.v. eerst kijken naar Spam en pas daarna naar Filterregels?

Of moet ik de filterregels verwijderen en opnieuw aanmaken?

Gaarne een oplossing

Ruud

Hoi @Duursuur . Ik heb je vraag naar het centrale topic verplaatst. Mocht je het antwoord hier niet vinden, laat het weten.

Reputatie 7
Badge +21

Hallo @Duursuur 

De filterregels worden inderdaad op volgorde van de lijst afgewerkt. Ook autom. doorsturen en de afwezigheidsmelding zijn “filterregels”. Verder heeft elke regel de optie “Verwerk ook de volgende regels”, die aangevinkt moet zijn. Anders houdt het daar ook op.

M.a.w. de plaats en de volgorde in de lijst zijn belangrijk, anders komt een regel te laat of helemaal niet aan de beurt.

Tot slot, het spamfilter gaat altijd voor. Daar helpt geen filterregel tegen.

Ik heb niet alle 21 pagina's doorgelezen dus misschien staan ze er tussen, maar ik heb een probleem; Ik kan mijn eigen naam niet gebruiken in webmail; doe ik dat dan krijg de melding:

“De naam die u ingevoerd heeft is toegewezen aan een andere gebruiker. Kies een andere weergavenaam.”

Hoe kan ik dat oplossen? Nogal onhandig om mails te versturen met een andere naam.

Het is dat te gaat überhaupt vreemd dat er unieke eigen namen gebruikt moeten worden; email is géén online community-tool of iets dergelijks. 

 

edit: ander probleem lijkt te zijn opgelost

Reputatie 7
Badge +30

Beste @Jimzeel, welkom! Hoe/waar stel je dit in? Als ik in de webmail naar ‘instellingen’, ‘accounts’ en vervolgens op ‘bewerken’ (in het groen) klikt, kan je ‘uw naam instellen’ kiezen. Daar kan ik elke willekeurige naam, ook waarvan ik zeker weet, dat iemand anders ook zo ‘heet’ in hun webmail. 

Hoi @Marcia_ 

Ik kreeg deze melding bij het voor de eerste keer instellen (waardoor ik maar een willekeurige naam heb gekozen), én als ik de willekeurig gekozen naam wil veranderen onder Instellingen → Basisgegevens → Mijn Contactgegevens.

Reputatie 7
Badge +25

Hoi @Marcia_ 

Ik kreeg deze melding bij het voor de eerste keer instellen (waardoor ik maar een willekeurige naam heb gekozen), én als ik de willekeurig gekozen naam wil veranderen onder Instellingen → Basisgegevens → Mijn Contactgegevens.

Dus het is opgelost? Of begrijp ik het niet helemaal goed? Laat vooral weten als we nog op onderzoek uit moeten.

Reputatie 7
Badge +21

Hi @Paul_ , Ik spring er even in. Ook ik ervaar het probleem van @Jimzeel bij “Mijn Contactgegevens”. Met drie mailboxen lukt het mij ook niet om voor- en achternaam overal gelijk in te vullen. Alleen door een klein verschil (voorletter ipv voornaam) lukt het. Net als Jim vraag ik mij af waarom dit ‘uniek’ moet zijn. Het e-mail-account adres is toch al uniek?

Op de door @Marcia_  aangegeven plaats (Instellingen → accounts) is ‘gelijk’ geen probleem.

@Paul_  Nee het is niet opgelost. Probleem zit op een andere locatie. 

Onder basisinstellingen, ga naar contactgegevens:

 

En bij het daar invullen van mijn naam krijg ik deze melding:

 

Dat is het probleem.

En dezelfde melding kreeg ik bij het instellen van mijn account.

En net als @RBxx heb ik meerdere mailboxen; dat zou dus de achterliggende oorzaak kunnen zijn.

@Jimzeel en @RBxx  Duidelijk verhaal. Terwijl ik dit tiep heb ik al antwoord van development :-)

Het issue wordt met een volgende release opgelost. Nu willen jullie vast weten weten wanneer dat is en daar moet ik het antwoord nog schuldig op blijven. 

Ik kan jullie in ieder geval melden dat het gefikst gaat worden. 

@Jimzeel en @RBxx  Duidelijk verhaal. Terwijl ik dit tiep heb ik al antwoord van development :-)

Het issue wordt met een volgende release opgelost. Nu willen jullie vast weten weten wanneer dat is en daar moet ik het antwoord nog schuldig op blijven. 

Ik kan jullie in ieder geval melden dat het gefikst gaat worden. 

Bedankt voor het antwoord.

Reputatie 7
Badge +21

Hi @Erwin_ bedankt.

Een kleine toelichting. Tijdens de pilottest in oktober bestond dit probleem helemaal niet. Twee van mijn mailboxen hadden dezelfde instelling. Alleen de derde mailbox kon ik aan het eind van de testperiode ‘opeens’ tijdens het instellen van het account niet dezelfde waardes geven. Lijkt wel of ‘iemand’ toen een extra controle vlaggetje heeft aangezet.

Ik heb die contactgegevens helemaal niet ingevuld. Ik snap namelijk de functie cq reden niet. Het is al een e-mailadres via welke gewoon contact opgenomen kan worden (door wie? kpn?).

Beste mensen, ik heb onder de standaard map ‘archief’ een sub-map aangemaakt die ik nu weer wil verwijderen, maar dat lukt me niet.

Weet KPN of een mede-forumlid een oplossing?

Zie onderstaand schermafbeelding:

submap 2020 wil ik weg hebben

 

 

Reputatie 7

Dus dit lukt je net?

 

Hallo @wjb ,daar is die submap al weg, maar niet in de getoonde screendump bij de imap abo's.

 

Reputatie 7
Badge +30

Gebruik je ook nog een mailprogramma, Jan? Zo ja, wil je eens kijken of de map daar toevallig nog wel is? En, als je hem daar dan ook verwijderd, of hij dan ook verdwenen is bij de imap abo's?

De instellingen die je op kan roepen door te drukken op Weergave/Postvak IN/Configureer verschijnen soms spontaan als ik van de ene map naar de andere ga in Postvak IN. Heb daar 3 mappen, Algemeen, Nieuwsbrieven en een zelfgemaakte map. Soms komt  het Configuratie menu tevoorschijn zonder dat ik op Weergave heb gedrukt.

Reputatie 7
Badge +30

Ik ben dit nog niet eerder tegen gekomen, @Loofboom. Wellicht een andere gebruiker wel. Ik weet niet zo goed waar dit aan kan liggen, als ik eerlijk ben. Ik begrijp dat je dit ook niet constant ervaart?

Hallo Marcia,

Zou graag willen dat ik er geen last meer van had. Vandaag zie ik het meer dan anders. Maar zie dat menu regelmatig verschijnen.

Reputatie 7
Badge +21

@Loofboom @Marcia_  Je moet kort drukken op de tabbladen. Het betreffende menu verschijnt ook als je de “Categorie” tabbladen in de bovenbalk (te) lang vasthoudt.