Beantwoord

E-mail behouden op verschillende apparaten

  • 24 September 2019
  • 10 reacties
  • 2751 keer bekeken

Ik heb een vaste PC met een emailaccount van hetnet.nl (pop). Dit e-mailaccount is ook gekoppeld aan mijn I-pad en I-phone. Daarnaast maak ik sinds kort gebruik van een laptop (imap). Ik weet dat wanneer ik mijn email als eerste binnenhaal op mijn PC, deze van de server verdwijnt en dus niet meer is op te halen door de andere apparaten. Echter wanneer ik de e-mailberichten eerst ophaal met de I-pad of I-phone blijven de e-mailberichten beschikbaar op deze apparaten. Maar dat is niet het geval wanneer ik de e-mailberichten eerst ophaal met mijn laptop en later met mijn PC, dan verdwijnen de opgehaalde e-mailberichten op de laptop na een aantal dagen. Hoe kan ik dit voorkomen?
Het lijkt wel alsof de opgehaalde e-mailberichten op de laptop niet worden opgeslagen op de laptop.
Ik wil graag gebruik blijven maken van pop omdat de server dan niet volloopt. Bij Imap blijft alles op de server staan en loopt deze snel vol.
Wie weet de oplossing?
icon

Beste antwoord door Vikash van KPN 26 September 2019, 15:24

Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 7
Badge +24
Het lijkt wel alsof de opgehaalde e-mailberichten op de laptop niet worden opgeslagen op de laptop.
Nee, dat klopt. Met IMAP blijft feitelijk niets op de pc laptop staan. Wat je op scherm ziet, staat ook op de server. Als de server leeg is, dan staat er ook niets op je pc.

Als je met meerdere apparaten dezelfde mail wilt kunnen ophalen, dan zul je ze toch allemaal op IMAP moeten instellen. En vervolgens gewoon oude email verwijderen. En email met grote bijlagen verwijderen.

Een soort van halve oplossing kun je bereiken door op de pc bij de pop-instellingen in te stellen dat de mail bijv. 3 mnd op de server moet blijven staan, en dan pas verwijderd mag worden. Dan heb je in ieder geval de laatste 3 mnd mail ook op de laptop staan.
Reputatie 7
Badge +24
Maar je gaat vanzelf nog tegen wat andere dingetjes aan lopen. Stel je verzend op de pc een mail, dan komt die daar in de map "Verzonden" te staan. Als je een paar dagen later achter de laptop zit, en je wilt die verzonden mail nog ff raadplegen, dan kan dat dus niet. Die mail staat op de pc, maar verder nergens.

Als je de pc ook op IMAP zet, dan word je map "Verzonden" ook gesyncroneerd met der server, en dus is je verzonden mailtje dan ook later op de laptop terug te halen.
Reputatie 7
Badge +21
Hoi @van Bartjes. Welkom op het KPN Forum! Wat vervelend dat e-mailberichten verdwijnen. Zoals ik het begrijp heb je hetzelfde e-mail adres op verschillende apparaten ingesteld, PC (POP) en laptop (IMAP). Op welke manier heb je het ingesteld op de iPad en iPhone?
Als je met meerdere apparaten dezelfde mail wilt kunnen ophalen, dan zul je ze toch allemaal op IMAP moeten instellen. En vervolgens gewoon oude email verwijderen. En email met grote bijlagen verwijderen.
Ik denk zelf ook dat dit de beste oplossing is. Op deze pagina kan je bekijken hoe je het e-mail adres kan instellen op een PC. Laat je ons weten of het gelukt is!
Reputatie 7
Badge +21
We hebben niets meer van je gehoord dus ga ik ervan uit dat het gelukt is. Als je toch nog vragen hebt, dan horen we dat graag van je!
Reputatie 7
Badge +24
Binnenkort krijg je overigens 15 gb ruimte. Dus dat oude email verwijderen zullen de meeste mensen de eerst komende jaren niet hoeven te doen 😉
Beste Vikash en Nick83,

Dank je wel voor jullie reacties.
Ik was een tijdje offline, maar binnenkort ga ik jullie advies opvolgen en alles op IMAP zetten. Blijkbaar is dat de enige redelijke oplossing die simpel is toe te passen.

Nogmaals dank.
Reputatie 7
Badge +21
Graag gedaan @van Bartjes. We horen graag van je of je het probleem hebt kunnen verhelpen.☺️
Je kan wel degelijk meerdere apparaten met pop gebruiken.
Als je je laptop ook via pop verbind kun je hem instellen dat de email NIET van de server verwijderd wordt nadat je hem bekeken (en binnen gehaald, want pop) hebt.
Dan blijft alles ook op de server staan totdat je met je hoofd pc een keer je mail binnen haalt, die daarna dan wel van de server verwijderd wordt, indien zo ingesteld.
Het is een beetje dubbel-op maar het KAN wel. (Mijn broer had soortgelijke problemen als jij hebt, met zijn IMAP email client op zijn tablet.
Iedere keer mails kwijt. Account verwijderen en opnieuw instellen hielp maar even. Met pop werkt het wel goed (en consequent).

Overigens blijft het probleem van je uitgaande berichten bestaan. Deze berichten blijven alleen op het apparaat staan waarmee de email verzonden wordt.
Als oplossing plaats ik mijn eigen email adres in het BCC veld. Ik verstuur het verzonden bericht dus ook meteen naar mezelf zodat deze overal in mijn eigen inbox verschijnt en je het op al je apparaten kunt nalezen (totdat je hoofd pc de inbox berichten weer van de server laat verwijderen na lezen)
(Als ik op een vreemde pc webmail gebruik doe ik hetzelfde door mijn eigen email adres in het BCC veld te plaatsen)

overigens moet je wel even zoeken wil je pop instellen op bijv een IPad.
Standaard wordt IMAP gekozen. Je moet even doorklikken om als alternatief pop in te kunnen stellen.
Even Googlen, dan vindt je de procedure wel.
Reputatie 7
Badge +24
Als je alles op IMAP instelt, werkt het gewoon goed. Ook je uitgaande mail staat altijd op al je apparaten.

Ook je extra mappen. Ik heb in de webmail bijv. een email regel ingesteld dat alle mail van dit forum in de map "KPN forum" moet worden geplaatst. Deze map zie ik ook op al mijn apparaten.

Inderdaad, ik kom er intussen achter dat IMAP op al je apparaten ingesteld wellicht het beste/ gemakkelijkste moet werken.
IMAP ingesteld in je gebruikte email programma's dus. (Webmail zelf gebruikt het https protocol.)
In beide gevallen blijven de berichten op de Server staan. Alleen met pop wordt het bericht gedownload.
Combinaties van IMAP en pop lijkt niet altijd lekker te werken. (Pop ziet bijv de nieuwe berichten niet meer die mbv Imap al gelezen zijn (?))

@Nick84
Ook de uitgaande IMAP email is dus zichtbaar op alle apparaten, want alles staat immers op de server met Imap.
Geldt dus ook voor andere aangemaakte mappen. (die je via IMAP email programma aanmaakt.. Ook de middels webmail aangemaakte mappen ?)

Hoe verwijder je de inbox berichten en andere berichten dan ?
Gewoon via je IMAP email programma handmatig deleten, waarna het rechtstreeks van de server verwijderd wordt ? (Evt naar de prullebak)
Via webmail werkt het niet zo lekker. Zeker die van KPN niet met die jarenlang ellendige webmail.

(Zal, blij zijn zodra tot de grotere mailbox ruimte beschikbaar komt. En ook de nieuwe webmail.)

Reageer