Vraag

E-mail naar bepaald adres wordt geblokkeerd

  • 16 September 2021
  • 13 reacties
  • 225 keer bekeken

Reputatie 1

Sinds gisteren kan ik geen mail naar mijn vriendin sturen. Ik krijg een gigantisch onbegrijpelijk rapport met daarin ‘rejected;contact your provider -- their
sending mail server is blocked because of sending spam’

Zij krijgt wel allerlei andere mail en is dus niet totaal geblokkeerd, alleen door kpn. ‘Contact your provider’ is zo eenvoudig nog niet. Dus ik probeer het hier maar. Hoe kan die bklokkade opgeheven worden?


13 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Hoi @Weia , welkom op het forum!

Ik denk dat ik al weet wat hier het probleem is, maar om het zeker te weten zou ik graag de volledige foutmelding eens willen zien. Zou je die eens door kunnen sturen aan het adres samples@kpnmail.nl en me even in dit topic een seintje kunnen geven als je dit gedaan hebt? Dan ga ik even uitzoeken wat er aan de hand is.

Reputatie 1

Gedaan! Ik hoop dat het helpt.

Reputatie 7
Badge +9

Ik heb in elk geval een oorzaak gevonden. Zoals elders op het forum al even geroepen: KPN staat op dit moment op de blacklist van Sorbs. Sorbs is een blacklist-organisatie, welke onder andere een blacklist heeft waarop alleen ip-adressen van eindgebruikers met dynamische ip-adressen op horen te staan, en geen mailservers met statische ip-adressen. Toch zijn op een of andere manier door hen toch onze mailservers met statische ip-adressen op gezet, en dat is waar je nu last van hebt. KPN staat in contact met Sorbs om dit probleem op te lossen, maar Sorbs is nogal veeleisend voordat men overgaat tot het verwijderen van de blacklist, desondanks dat ze hier overduidelijk een fout hebben gemaakt. We gaan er vanuit dat het snel goed komt met het verwijderen van deze ip's op deze blacklist, maar zijn hierbij helaas afhankelijk van Sorbs zelf.

Het feit dat dit gebeurt laat helaas wel zien dat Sorbs simpelweg een onbetrouwbare partij is, en wij raden mailbeheerders dan ook af om deze blacklist te gebruiken. Daar zal niet elke mailbeheerder voor kiezen, dus vandaar dat we toch ons best doen om onze ip's daar zo snel mogelijk vanaf te krijgen.

Excuses voor het ongemak dat nu ontstaan is.

Reputatie 1

Dank je. Ik heb ook de andere kant geïnformeerd (ene Raymon...) en die zetten KPN weer aan, ik hoop dat dat gaat werken.

Reputatie 7
Badge +9

Goed om te horen. Mijn verwachting is ook dat Sorbs dit een dezer dagen wel gaat oplossen.

 

Ik heb ook de andere kant geïnformeerd (ene Raymon...)

Ik zeg altijd maar zo: als je het probleem bij iemand neerlegt die Raymond heet, dan komt het meestal wel goed :smile::joy:

Sinds gisteren (15 september 2021) ervaar ik hetzelfde als Weia. Terugkomende mails van één klant, met status ‘5.7.1’ en opmerkingen ‘Service unavailable’ en ‘Client host blocked using dul.dnsbl.sorbs.net’. Mag ik aannemen dat hier hetzelfde probleem speelt en dat het vandaag of morgen is opgelost?

Reputatie 7
Badge +9

Hallo @Bosbewoonster ,

Ja dit betreft hetzelfde probleem inderdaad. Over wanneer het is opgelost kan ik geen harde uitspraken doen, daar we hierin volledig afhankelijk zijn van Sorbs zelf, maar mijn verwachting is dat het inderdaad de termijn is die je noemt.

Reputatie 7
Badge +9

@Weia@Bosbewoonster : Mijn collega Dennis heeft in een ander topic al de melding gegeven dat het probleem opgelost zou moeten zijn. Als het goed is zou het voor jullie dus ook weer moeten werken.

Reputatie 1

Het lijkt inderdaad OK. Dank en groeten,

Reputatie 1

Toch nog niet goed, soms komt een mailtje door maar nu weer niet. Mijn adres eindigt op xmsnet.nl ‘Mail from 195.121.94.184 rejected’

Reputatie 7
Badge +9

Sorry @Weia , ik had even gemist dat je deze reactie geplaatst hebt. Werkt het inmiddels weer?

Reputatie 1

Intussen lijkt alles naar behoren te werken!

Reputatie 7
Badge +9

Fijn om te horen @Weia , mochten we nog eens iets voor je kunnen doen, dan horen we het graag!

Reageer