Beantwoord

E-mail only abonnement werkt niet goed via Delta verbinding

  • 27 February 2023
  • 21 reacties
  • 493 keer bekeken

Reputatie 1

I.v.m glasvezelaansluiting in mijn dorp ben ik van KPN overgestapt naar Delta. Via een e-mail only abonnement kunnen wij onze e-mailadressen behouden. Na aansluiting bij Delta werkt onze e-mail niet meer correct. We kunnen geen mails meer verzenden. 
Het ligt aan de instelling van onze KPN account dat gewijzigd moet worden. Maar welke wijdingen moet ik dan aanbrengen. Zowel KPN als Delta wijzen naar elkaar, maar ondertussen blijven wij met het probleem zitten. Wie kan ons vertellen welke wijzigingen wij moeten aanbrengen en hoe?

icon

Beste antwoord door Stellingmolenaar 1 March 2023, 14:57

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

21 reacties

Reputatie 7
Badge +21

Welke instellingen gebruik je?

Dit zijn de aanbevolen instellingen:

Inkomende server: imap.kpnmail.nl SSL aanvinken en poort 993 invullen
Gebruikersnaam: KPN e-mailadres invullen
Wachtwoord: KPN wachtwoord invullen

Uitgaande server: smtp.kpnmail.nl TLS (of SSL voor oudere apparaten) aanvinken en poort 587 invullen
Gebruikersnaam: KPN e-mailadres invullen
Wachtwoord: KPN wachtwoord invullen

bron: https://www.kpn.com/service/internet/e-mail/instellen-laptop-pc.htm

Bij de uitgaande mailserver smtp, daarbij moet je authenticatie gebruiken. Inloggen dus.
Dat was op de KPN verbinding niet nodig. Maar op een verbinding via een andere provider moet dat wel.

Reputatie 1

Dag Ruud,

Moet ik eerst mijn pop3 account verwijderen? Ik kan nl. pop3 account niet omzetten naar Imap?

Groet, Roel

Reputatie 7
Badge +24

Uw probleem heeft niets met POP3 of IMAP te maken. Deze zijn namelijk voor het ontvangen van mail. En dat gaat goed bij u begrijp ik?

Uw probleem is de SMTP server. Die is voor het verzenden van mail. Daarbij moet u nu versleuteling en authenticatie toepassen. Inloggen dus. Gewoon even aanpassen bij de instellingen. 

Reputatie 7
Badge +21

Nee, je kan pop3  gewoon blijven gebruiken. imap is niet verplicht.

De instellingen voor pop zijn:

Inkomende server: pop.kpnmail.nl SSL aanvinken en poort 995 invullen
Gebruikersnaam: KPN e-mailadres invullen
Wachtwoord: KPN wachtwoord invullen

 

Het belangrijkste zijn de smtp instellingen. Die aanpassingen zijn nodig om weer te kunnen verzenden.

Pas op met pop3 account verwijderen, daarmee raak je al je bestaande mails kwijt.

Reputatie 1

Dag Ruud,

Het lukt me niet. 

Ik ga even uit van pop3. wat doe ik fout?

Ik heb het volgende gedaan:

Inkomend: pop.kpnmail.nl SSL aangevinkt en poort 995 ingevuld

Uitgaand: smtp.kpnmail.nl SSL aangevinkt en poort 587.

Gebruikersnaam is mijn e-mailadres en dan mijn KPN wachtwoord.

Inkomend is geen probleem maar uitgaand krijg ik steeds een foutmelding.

Ik weet het even niet. Misschien jij.

 

Reputatie 7
Badge +21

Welke foutmelding krijg je? Welk e-mailprogramma gebruik je?

Kan je KPN Webmail eens proberen? Inloggen met hetzelfde e-mailadres en wachtwoord.
Lukt het wel om daarmee een mail te versturen?

Reputatie 1

Via de webmail kan ik een mail versturen en ontvangen.

Mijn e.mailprogramma is van Microsoft outlook en mijn e-mailadres eindigt met @wxs.nl

bij het testen gaat het vrzenden diect en bij het verzenden krijg ik de melding dat het verzenden is geannuleerd.

 

Met mijn e-mailprogramma kan ik wel normaal mail binnenhalen, maar het probleem ligt bij het verzenden.

Reputatie 7
Badge +21

De genoemde instellingen zijn ook geldig voor wxs.nl adressen, dus daar ligt het niet aan. Welke versie van Outlook heb je? Op mijn Outlook 2019 staat smtp zo ingesteld:

 

Reputatie 1

Ook mijn vrouw speelt dit probleem op haar eigen computer.

Reputatie 1

Ik heb Microsoft outlook 2021. Vrij nieuw.

Ik heb dezelfde instellingen als jou, alleen als ik STARTTLS doe, dan kan ik en niet verzenden en niet versturen. En met SSL/TLS kan ik wel verzenden, maar niet versturen. 

Ik heb een week geleden een eens Outlook.com aangemaakt om te proberen, maar dat werd geen succes. Kan die een oorzaak zijn?

Anders weet ik het niet meer. Ondanks jouw positieve tips. 

Reputatie 7
Badge +10

@Stellingmolenaar

@Nick83 / @RBxx hebben gelijk.

Als je via het netwerk van provider A contact wil leggen met de emailservers van provider B (dus ook de KPN) dan moet je per account voor provider B (dus die van de KPN) in jouw emailprogramma die “authenticatie/verificatie” opties aanvinken en invullen.

En dan maakt het niet uit of je POP of IMAP gebruikt. Het hier mis bij de SMTP instellingen.

Bij Outlook.com loop je overigens tegen dezelfde “authemticatie/verificatie” problemen aan.

Reputatie 1

Ik ga het proberen. Bij die “authenticatie/verificatie ga ik aanvinken en wat moet ik daar dan invullen?

Reputatie 7
Badge +24

Heeft u precies hetzelfde als wat @RBxx laat zien met zijn plaatje? Of ziet het er toch iets anders uit?

Reputatie 7
Badge +10

@Stellingmolenaar

In mijn emailprogramma ziet het er als volgt uit:

 

 

Reputatie 1

Ja, ook hij heeft aangevinkt: voor de server is voor de uitgaande mail verificatie vereist. Dan is geen wachtwoord nodig. 

Bij jouw methode dien ik gebruikersnaam en wachtwoord te gebruiken en ook toen gaf hij een foutmelding.

Kan een virusscanner ook een probleem zijn? Ik heb Kaspersky.

Ik ga nu stoppen, want morgen moet ik weer vroeg op. Ik ga morgen weer verder. Dank jullie wel voor dit moment.

Reputatie 7
Badge +10

@Stellingmolenaar 

Kun je bij Kaspersky instellen of email wel of niet geblokkeerd kan worden ? Misschien moet je expliciet instellen dat Kaspersky de emailservers van de KPN niet blokkeerd worden.

Reputatie 1

Beste mensen, dank voor jullie hulp om de uitgaande berichten weer mogelijk te maken.

Dit zijn mijn instellingen:

Instellingen POP3

Inkomende server: pop.kpnmail.nl SSL aanvinken en poort 995 invullen
Gebruikersnaam: KPN e-mailadres invullen
Wachtwoord: KPN wachtwoord invullen
Uitgaande server: smtp.kpnmail.nl TLS (of SSL voor oudere apparaten) aanvinken en poort 587 invullen.
Ik heb hiervoor genomen STARTTLS.
Gebruikersnaam: KPN e-mailadres invullen
Wachtwoord: KPN wachtwoord invullen

Ik ben blij met jullie hulp. Respect!

Alleen bij mijn vrouw heb ik nog een probleem. In haar AVG zit een veiligheidscertificaat (waarschijnlijk zelf aangemaakt) voor smtl.kpnmail. weet één van jullie misschien hoe ik de certificaat kan verwijderen?

Reputatie 7
Badge +21

Hoi @Stellingmolenaar , ik heb over AVG nog een reactie geplaatst in jouw nieuwe topic.

Mogelijk heb je daar nog wat aan.

Reputatie 7
Badge +9

Is het mogelijk om via de smtp-server van Outlook (smtp.office365.com) e-mail te versturen met een KPN-e-mailadres? Zo ja, welke instellingen zijn dan daarvoor nodig?

Piet.

Reputatie 7
Badge +24

Is het mogelijk om via de smtp-server van Outlook (smtp.office365.com) e-mail te versturen met een KPN-e-mailadres? Zo ja, welke instellingen zijn dan daarvoor nodig?

Piet.

Nee, in principe niet. Waarvoor zou u dat überhaupt willen doen?

Reputatie 7
Badge +9

Is het mogelijk om via de smtp-server van Outlook (smtp.office365.com) e-mail te versturen met een KPN-e-mailadres? Zo ja, welke instellingen zijn dan daarvoor nodig?

Piet.

Nee, in principe niet. Waarvoor zou u dat überhaupt willen doen?

Pure interesse, Nick. Dank voor je reactie!

Piet.