Beantwoord

E-mail onterecht als spam aangemerkt

  • 19 september 2018
  • 2 reacties
  • 392 keer bekeken

Ik heb de voorbije maanden erg veel 'last' van het volgende:
- mijn e-mails komen bij de ontvangers in de spambox terecht
- e-mails van 'legitieme' verzenders komen bij mij in de spambox terecht

Vanavond heb een e-mail naar mezelf gestuurd en dit bericht komt ook in de spambox terecht.

Is hier een oplossing voor?
Liefst zonder dat ik een nieuwe e-mailaccount moet aanmaken cq. mijn e-mailadres moet wijzigen.
icon

Beste antwoord door Erik_ 20 september 2018, 21:58

Welkom op het forum, Peter! Wat je beschrijft zijn twee losse problemen. De eerste is dat jouw mails bij anderen (en jezelf) in de spam terecht komen. Dit heeft meestal twee oorzaken. De eerste is dat de mails die jij verstuurt kenmerken vertonen van spam. Dat kan bijvoorbeeld zijn omdat je woorden of manieren van schrijven gebruikt die vaak voorkomen in spamberichten, of heel veel mail verstuurd. Daarnaast kan ook je e-mailadres zelf als spamgevoelig worden gezien, dit meestal als je mailadres bestaat uit een combinatie van letters en cijfers met weinig of geen herkenbare woorden of namen. Verder kan het ook zijn dat mails van jou door anderen wel eens gemarkeerd zijn als spam. Het kan dan voorkomen dat je mailadres in een spamdatabase wordt opgenomen en van daaruit als spam wordt gemarkeerd als het ergens binnenkomt.

Je kan hier niet in alle gevallen zelf iets aan doen. Mensen die mails van jou krijgen en die bij hen in de spammap terecht komen kunnen dat markeren als zijnde geen spam. Afhankelijk van hun mailprovider en diens spamfilter wordt je dan vanzelf daar niet meer gefilterd. Voor het stukje dat jouw mail naar jezelf ook in de spam terecht komt, daar kun je iets mee. Zie daarvoor mijn uitleg hieronder wat te doen aan onterecht als spam gemarkeerde mails die bij jou binnenkomen.

Dat is namelijk het tweede issue. Mails die door ons filter als spam worden gezien, maar dat niet zijn. Voorbeelden daarvan kun je, als bijlage mailen naar abuse@kpn.com met als onderwerp 'onterecht gemarkeerde spam'. De testmail die je naar jezelf hebt gestuurd kan daar dan ook bij.Er wordt dan naar gekeken of ze inderdaad onterecht zijn, en zo ja, dan kunnen ze aanpassingen doen.
Bekijk origineel

2 reacties

Reputatie 7
Badge +27
Welkom op het forum, Peter! Wat je beschrijft zijn twee losse problemen. De eerste is dat jouw mails bij anderen (en jezelf) in de spam terecht komen. Dit heeft meestal twee oorzaken. De eerste is dat de mails die jij verstuurt kenmerken vertonen van spam. Dat kan bijvoorbeeld zijn omdat je woorden of manieren van schrijven gebruikt die vaak voorkomen in spamberichten, of heel veel mail verstuurd. Daarnaast kan ook je e-mailadres zelf als spamgevoelig worden gezien, dit meestal als je mailadres bestaat uit een combinatie van letters en cijfers met weinig of geen herkenbare woorden of namen. Verder kan het ook zijn dat mails van jou door anderen wel eens gemarkeerd zijn als spam. Het kan dan voorkomen dat je mailadres in een spamdatabase wordt opgenomen en van daaruit als spam wordt gemarkeerd als het ergens binnenkomt.

Je kan hier niet in alle gevallen zelf iets aan doen. Mensen die mails van jou krijgen en die bij hen in de spammap terecht komen kunnen dat markeren als zijnde geen spam. Afhankelijk van hun mailprovider en diens spamfilter wordt je dan vanzelf daar niet meer gefilterd. Voor het stukje dat jouw mail naar jezelf ook in de spam terecht komt, daar kun je iets mee. Zie daarvoor mijn uitleg hieronder wat te doen aan onterecht als spam gemarkeerde mails die bij jou binnenkomen.

Dat is namelijk het tweede issue. Mails die door ons filter als spam worden gezien, maar dat niet zijn. Voorbeelden daarvan kun je, als bijlage mailen naar abuse@kpn.com met als onderwerp 'onterecht gemarkeerde spam'. De testmail die je naar jezelf hebt gestuurd kan daar dan ook bij.Er wordt dan naar gekeken of ze inderdaad onterecht zijn, en zo ja, dan kunnen ze aanpassingen doen.
Hallo Erik,

Bedankt voor jouw reactie.

Het zijn/waren inderdaad twee afzonderlijke problemen.
Het probleem van mijn eigen e-mailberichten die door/bij de ontvangers als spam aangemerkt werden, heb ik inmiddels zelf opgelost.
Ik had in mijn e-mailhandtekening een link staan naar mijn LinkedIn-profiel, naar mijn pagina op Facebook en naar mijn eigen website.
Deze drie links heb ik verwijderd en nu komt mijn mail 'gewoon' binnen bij de ontvangers.

Waardoor het probleem nu precies veroorzaakt werd (welke link), heb ik niet getest.

Voor wat betreft de mails die bij mij als spam binnen komen, zal ik de werkwijze hanteren die je in jouw reactie hebt aangegeven.

Nogmaals.... bedankt voor jouw reactie.

Groet,
Peter

Reageer