Vraag

E-mail versturen mislukt omdat de server relaying niet toestaat.

• 7 februari 2018
  • 38 reacties
  • 18105 keer bekeken

Met een mailadres van hetnet krijg ik het niet voor elkaar om mail te versturen vanaf een mobiel apparaat. De melding 'De server accepteert de ontvanger niet, omdat de server relaying niet toestaat' blijft verschijnen. Dit heeft echter niets met de ontvanger te maken, maar met de instellingen van de uitgaande mail.

De inloggegevens kloppen, ik kan er namelijk mee inloggen via webmail en via het mobiele apparaat ontvang ik ook gewoon mail. Ik heb het op meerdere apparaten (zowel iOS als Android) geprobeerd, dus daar kan het niet aan liggen. Ook al via zowel wifi als 4G geprobeerd.

Nu is het zo dat ik al uren in een KPN winkel heb doorgebracht en met meerdere KPN medewerkers aan de telefoon heb gehangen. Ze lezen allemaal netjes de 'juiste' instellingen voor en zijn allemaal verbaast dat het dan niet werkt en sturen me van het kastje naar de muur. Inmiddels wel een klacht ingediend, maar heb dus nog steeds geen oplossing.

POP geprobeerd, IMAP geprobeerd, verschillende poorten (25/587) geprobeerd, SSL aan, SSL UIT, smtp.kpnmail.nl, mail.kpnmail.nl, etc. Het lijkt allemaal niet de oplossing te zijn.

Heeft iemand hiervoor de juiste instellingen? Bestaan ze überhaupt?!

Wendel

38 reacties

@@RobinFlikkema Kun jij me verder helpen?
Welkom Desiree! Ik ga ervan uit dat dit hetzelfde e-mailadres betreft als je voor het forum gebruikt. Er lijkt een blokkade op dit e-mailadres te staan. Dit kun je controleren via blacklist.kpnmail.nl. De oorzaak kan uiteenlopen, vaak zijn er te veel e-mails verstuurd in een te korte tijd. Ik adviseer je contact op te nemen met abuse@kpn.com. Dit kun je via de webmail doen. Mijn collega's leggen je uit wat er aan de hand is en zorgen dat de blokkade wordt verwijderd. Dat gebeurt op korte termijn. Laat me weten of dit je verder heeft geholpen!

Ik heb ook last van dit probleem, maar zo te zien ben ik niet geblokkeerd...

Admin: post in ander topic samengevoegd met je eigen topic
Reputatie 7
Badge +30
Hoi,

IMAP kan je gewoon laten staan. Verder 587 + SSL + identiteitscontrole: wachtwoord. Als je een screenshot kan plaatsen helpt het al heel wat.
Hoi mijn vrouw heeft exact het zelfde probleem.

E-mail versturen mislukt omdat de server relaying niet toestaat.
zij heeft een **@kpnmail.nl account en een **@zonnet.nl account.

op beide kan ze geen mail versturen alleen als ze in verbinding staat met een KPN netwerk.
ze staat voor beide niet geblokkeerd. het hoofd mail-adress is haar zonnet account daarna haar kpnmail account.

haar account van kpnmail is als tweede gemaakt en ze heeft hier nu al meer dan 4 jaar last van.
mijn account geeft geen problemen.

beide iphone 6 gebruikers
Graag een oplossing!!!

Groet
Reputatie 7
Badge +28
Welkom Easydude! Het @zonnet.nl adres hoort bij Tele2, daar kan ik je niet mee helpen. Het @kpnmail.nl adres ongetwijfeld wel.

Als je alleen vanaf een KPN netwerk kunt mailen zullen we wat instellingen moeten aanpassen in de e-mailapp. Kun je het stappenplan op deze pagina volgen? E-mail - KPN/ Planet/ HetNet (IMAP, geadviseerd) - Handmatig Instellen
Goedemiddag Joran,

ik heb de stappen doorlopen maar het blijft bij hetzelfde resultaat. moet ik het nieuwe account als hoofd account zetten?
graag verneem ik meer groet

Easydude
Reputatie 7
Badge +28
Kun je dat eens proberen? Anders is het misschien handig om het @zonnet.nl-account eerst te verwijderen (wel even een backup maken). Het is nu onduidelijk of de foutmelding van dit account komt. De instellingen voor Zonnet staan op de website van Tele2, maar daar staat ook: Let op: je dient gebruik te maken van het netwerk van Tele2 om e-mail te kunnen verzenden. Daarom zou het vreemd zijn als die alleen via het (vaste) KPN netwerk werkt.
Reputatie 7
Badge +30
Zonnet werkt waarschijnlijk via het vaste netwerk omdat daar de KPN relay wordt gebruikt (niet handig, niet veilig, hoge spammarkering, maar werkt (helaas) wel).
Reputatie 2
Ik kreeg deze week ook de relay melding bij het verzenden van e-mail (op mijn iphone 6), die dus niet werd verzonden. Na enig puzzelen, werkte bij mij de oplossing om bij de uitgaande server alleen smtp.kpnmail.nl te vermelden en GEEN account gegevens neer te zetten (zijn optioneel); wel poort 587 gebruikt. Daarna kon ik weer mail verzenden. Wel vreemd dat het verzenden opeens niet meer werkt, wat het jaren wel gedaan heeft. Het probleem is bij KPN onvoldoende bekend, zij konden wederom geen gerichte oplossing geven; net als een paar jaar geleden, toen ik hetzelfde probleem had. En ook na proberen zelf tot een oplossing ben gekomen. Toen moest ik wel de account gegevens invullen, inclusief het @hetnet deel. Nu werkt die oplossing kennelijk niet meer.
Reputatie 2
Nu ja...nu op werk en daar doet het mailen weer niet; lijkt erop dat mijn oplossing alleen thuis werkt... lekker probleem dit.
Reputatie 7
Badge +19
Hoi @Sporek
Dat klopt als je de wachtwoord gegevens eruit haalt bij de SMTP dan kun je alleen maar thuis e-mail verzenden
Vul bij Hostnaam in je SMTP-gegevens smtp.kpnmail.nl
Zet identiteitscontrole op wachtwoord
vink SSL aan en gebruik poort 587
Bij gebruikersnaam vul je je complete e-mailadres in.
Als je het zo doet dan moet het zowel thuis als op je werk werken.
Reputatie 2
Was het maar zo simpel. Dat werkt dus niet meer. Daar zit nu net mijn probleem. Dat werkte tot een week geleden nog.
Reputatie 7
Toch is het zo simpel.

En vul je email adres en wachtwoord in voor de verificatie.
Wat voor een apparaat hebben we het hier over?
Reputatie 2
Zo simpel is het dus niet. Want dat werkt niet! En dan ook nog een opmerking positief te blijven?
Reputatie 7
Zo simpel is het dus niet. Want dat werkt niet! En dan ook nog een opmerking positief te blijven?
En over wat voor een apparaat spreken we?
Is dat @hetnet.nl adres een apart email account of een alias van een @kpnmail.nl account?
Om buitenshuis mail te kunnen versturen moet authenticatie aan staan en moet je op de smtp server inloggen.
Werkt mail versturen via 4G wel?
Heeft jouw werkgever poort 587 wellicht geblokkeerd?
Reputatie 2
goed idee. Het werkt ook niet via 4G helaas. Wifi uitgeschakeld en getest.
Reputatie 7
En de eerste twee vragen?
Reputatie 7
Ik heb zojuist even een @hetnet.nl alias onder mijn @kpnmail.nl account vastgelegd en op mijn OnePlus 5T (Android 9) in de Outlook app een email account aangemaakt met het @hetnet.nl adres voor inloggen op imap en smtp.
Het ontvangen en versturen van mail binnenshuis (wifi) en buitenshuis (4G) is geen enkel probleem.
En als ik dat kan, dan moet jij het natuurlijk ook kunnen. 🙂
Reputatie 7
Badge +7
Wat WJB zegt is geheel correct. Werkt het niet, zou er een duidelijke foutmelding terug moeten komen waaruit op te maken is waarom het niet werkt. Helaas gaan echter niet alle mobiele devices goed om met foutmeldingen.

Je kan iig proberen het account te verwijderen en deze geheel opnieuw in te stellen. Mogelijk geeft dat meer duidelijkheid over eventuele foutmeldingen.
Reputatie 2
...omdat de server geen relaying toestaat voor mijn mail adres.
Reputatie 7
Kan je eens screenshots plaatsen van de email account instellingen op jouw telefoon (zowel IMAP als smtp).
Wel even een gedeelte van jouw emailadres voor het @ wegpoetsen.
Reputatie 7
Badge +7
Relaying denied kan als melding gegeven worden door de "geweldige" foutafhandeling van (met name) iPhones. Check je email adres en de gekoppelde aliassen even op blacklist.kpnmail.nl. Het is goed mogelijk dat een daarvan hierop staat. Is dat het geval, even contact opnemen met Abuse.
Reputatie 2
Het is een pop account, maakt dat verschil?
Reputatie 2
Zou niet moeten, want het heeft altijd gewerkt
Reputatie 2
Admin: screenshot verwijderd in verband met privacy

Reageer