Sticky

E-Mail versturen - SMTP server instellen

  • 21 September 2015
  • 36 reacties
  • 326373 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +30

Sinds eind juli 2015 is het voor mobiele klanten niet meer mogelijk om email te versturen zonder een KPN-mailadres via de KPN SMTP servers. Voor de klanten met een KPN-mailadres is het juist beter geworden: zij kunnen nu vanaf elke provider hun email versturen.

In dit topic vind je uitleg hoe je email nu moet versturen (en ontvangen). De gegevens voor verschillende emailadressen vind je hier.

Als jouw emailprovider (je hostingprovider bijvoorbeeld) geen SMTP Server aanbiedt zul je de alternatieve manier kunnen gebruiken.
 

Inhoudsopgave:

  • Eigen domeinnaam/hosting
  • KPN Mail
  • Gmail
  • Outlook
  • Alternatieve manier

 

1252fa6b-3327-4934-954c-2335b5130db7.png

Eigen domeinnaam en/of hosting:

Als je zelf een domeinnaam hebt, en niet zelf je email (en website) host zul je op de site van je hosting provider een SMTP server kunnen vinden, mits zij die hebben. Soms moet je hier (helaas) voor betalen.

Als je hosting provider geen SMTP-server hebt, kun je de "Alternatieve methode" gebruiken. Maar dit is zeker niet de beste oplossing.

Als je nog een hostingprovider zoekt, kan je ook nadenken of je wel een hosting provider wil zonder SMTP-server. Voorbeelden met een SMTP-server zijn: CCCHosting en Strato, maar er zijn ook anderen.
 

9a15c0d5-636f-4a64-8808-c2394c1d077a.jpg

KPN Mail

Voor KPN Mail zijn er meerdere manieren om e-mail in te stellen. Via IMAP of via POP3. Als je IMAP gebruikt zal je ook op meerdere apparaten je email kunnen ontvangen. Bij POP(3) wordt alle email van de server gedownload op je apparaat. Naar mijn idee is IMAP dus de beste oplossing.

Ontvangen
IMAP (beveiligd):

  • Server: imap.kpnmail.nl
  • SSL: aanvinken
  • Poort: SSL/TLS poort 993
  • Gebruikersnaam: KPN e-mailadres
  • Wachtwoord: KPN wachtwoord

POP3 (beveiligd):

  • Server: pop.kpnmail.nl
  • SSL: aanvinken
  • Poort: SSL/TSL poort 995
  • Gebruikersnaam: KPN e-mailadres
  • Wachtwoord: KPN wachtwoord

 

Verzenden
Authenticated (voor mobiele en vaste aansluitingen):

  • Server: mail.kpnmail.nl
  • SSL: TLS aanvinken (iOS: SSL) (Android: STARTTLS/TLS alle certificaten)
  • Poort: SSL/TLS poort 587
  • Gebruikersnaam: KPN e-mailadres
  • Wachtwoord: KPN wachtwoord


Unauthenticated (voor vaste aansluitingen): (niet aanbevolen)

  • Server: mail.kpnmail.nl
  • SSL: Nee
  • Poort: 25
  • Gebruikersnaam: geen
  • Wachtwoord: geen

 

8145e3b1-ca7c-48ca-a837-c6af23124fef.png

GMail:

Om GMail met IMAP te gebruiken kan het nodig zijn om eerst IMAP aan te zetten. Dit doe je als volgt:

  1. Log in op GMail.
  2. Klik het tandwielpictogram aan.
  3. Ga naar ‘Instellingen’.
  4. Kies ‘Doorsturen en POP/IMAP’.
  5. Selecteer ‘IMAP inschakelen’ en klik op opslaan.


Ontvangen:
IMAP (beveiligd):

  • Server: imap.gmail.com
  • SSL: SSL aanvinken
  • Poort: SSL/TSL poort 993
  • Gebruikersnaam: GMail e-mailadres invullen
  • Wachtwoord: GMail wachtwoord invullen

 

Verzenden:
SMTP (beveiligd):

  • Server: smtp.gmail.com
  • SSL: TLS aanvinken
  • Poort: SSL/TLS poort 465 (of 587)
  • Gebruikersnaam: GMail e-mailadres invullen
  • Wachtwoord: GMail wachtwoord invullen

 

233ebc49-b959-456f-bc3b-f8578c2e69ec.png

Outlook:

Outlook kan je op twee manieren instellen. Je kan er voor kiezen om IMAP/POP met SMTP te gebruiken of om Exchange ActiveSync te gebruiken. Als je dit laatste gebruikt zal email "live" binnenkomen en zal ook meteen je agenda en contacten gesynchroniseerd worden. Als je apparaat Exchange ActiveSync ondersteund zou ik dit gebruiken.

Exchange ActiveSync:
IMAP (beveiligd):

  • Server: s.outlook.com
  • Domein: geen
  • SSL: SSL aanvinken
  • Gebruikersnaam: Outlook e-mailadres invullen
  • Wachtwoord: Outlook wachtwoord invullen

 

Ontvangen:
IMAP (beveiligd):

  • Server: imap-mail.outlook.com
  • SSL: SSL aanvinken
  • Poort: SSL/TLS poort 993
  • Gebruikersnaam: Outlook e-mailadres invullen
  • Wachtwoord: Outlook wachtwoord invullen

POP (beveiligd):

  • Server: pop-mail.outlook.com
  • SSL: SSL aanvinken
  • Poort: SSL/TLS poort 995
  • Gebruikersnaam: Outlook e-mailadres invullen
  • Wachtwoord: Outlook wachtwoord invullen

(Pop moet je eerst inschakelen op je outlook account. Dit is te vinden onder opties > opties > account beheren > apparaten en apps met POP > inschakelen.)

Verzenden:
SMTP (beveiligd):

  • Server: smtp-mail.outlook.com
  • SSL: TLS aanvinken
  • Poort: SSL/TLS poort 587 (of 25)
  • Gebruikersnaam: Outlook e-mailadres invullen
  • Wachtwoord: Outlook wachtwoord invullen

 

b8c66338-d21e-4797-8e4f-2c59b98982ca.gif

Alternatieve manier:

Deze manier kan je gebruiken als jouw emailprovider geen SMTP server heeft. Als je email provider wél een SMTP Server heeft, raad ik te allen tijden aan die te gebruiken.

Voor deze manier gebruiken we de SMTP server van Gmail. Hier heb je dus een Google account voor nodig.

1. Log in op Google.
2. Ga naar ‘Inloggen en Beveiliging’.

e3ecfee5-3858-4e61-8a03-974a953b529e.png

3. Scroll naar beneden totdat je aan de rechterkant ‘Apps met lagere beveiliging toestaan:’ ziet staan. Zet deze op ‘aan’.

5b6dba29-f8a2-4b45-9fd9-70fe8a4c4882.png

4. Nu kan je de SMTP server van GMail gebruiken voor alle email.

Gebruik de volgende SMTP gegevens:

  • Server: smtp.gmail.com
  • SSL: SSL/TLS aanvinken
  • Poort: SSL/TLS poort 465 (587 werkt in sommige gevallen ook)
  • Gebruikersnaam: GMail e-mailadres invullen
  • Wachtwoord: GMail wachtwoord invullen

 

Robin


36 reacties

Reputatie 7

Dat mijn mail instellingen niet meer correct zijn, komt dat het volgende?
KPN-klanten klagen dat ze al dagen niet kunnen mailen door Internedservices-hack - Computer - Nieuws - Tweakers

Nee, dat kan het niet zijn immers dat betreft alleen zakelijke email.

Plaats anders eens screenshots van de instellingen die je gebruikt maar poets daarbij wel (een gedeelte van) jouw emailadres weg.

Reputatie 1

Ik heb problemen met het instellen van de email: het wil niet lukken. Bij instellingen heb ik altijd mijn Telfort emailadres gebruikt, maar ik dat werkt blijkbaar niet meer.

Ik begrijp nu dat ik mijn KPN-mailadres moet gebruiken, maar ik heb geen idee wat mijn KPN -mailadres is.

Je hoeft helemaal niet jouw KPN emailadres te gebruiken, jouw @telfort.nl adres is prima om mee in te loggen.

Wel zal je de mail servers vsn kpnmail.nl moeten gebruiken.

 

Je kunt de details van jouw emailadressen overigens zien door in te loggen met jouw KPN ID op https://email.kpn.com.

Dat had al gevonden: het zijn tiscali en telfort e-mailadressen, maar er zit geen KPN email-adres tussen.

Reputatie 7

Dat had al gevonden: het zijn tiscali en telfort e-mailadressen, maar er zit geen KPN email-adres tussen.

Dat is ook nergens voor nodig, je kunt gewoon jouw @telfort.nl adres gebruiken.

Reputatie 1

Windows email meldt dat de email instellingen verouderd zijn. Sinds gisteren verschijnt die melding.
Bij Outlook 2019 verschijnt er een pop-up waarbij ik de gebruikersnaam en wachtwoord dien in te vullen, maar die werken niet. Op de mobiel en tablet werken de gebruikersnaam en wachtwoord ook niet.
Ik kan de e-mails wel via KPN webmail lezen.

Ik ga het opnieuw proberen, met deze instellingen https://www.kpn.com/service/internet/e-mail/instellen-laptop-pc.htm

Reputatie 1


Ik vermoed dat het wachtwoord voor de e-mail sinds gisteren niet meer correct is, omdat het ook niet op de tablet en mobiel werkt. Het wachtwoord stamt nog uit de Tiscali periode.

Kan ik een nieuw wachtwoord voor de e-mail krijgen? Hoe kan ik een nieuw wachtwoord aanvragen?

 

Reputatie 1


Ik vermoed dat het wachtwoord voor de e-mail sinds gisteren niet meer correct is, omdat het ook niet op de tablet en mobiel werkt. Het wachtwoord stamt nog uit de Tiscali periode.

Kan ik een nieuw wachtwoord voor de e-mail krijgen? Hoe kan ik een nieuw wachtwoord aanvragen?

 

 

Reputatie 7
Badge +22

Hallo @wjb  en @Hilv.23 , de TFT-instellingen werken ook nog gewoon, ik gebruik de TFT-webmail-inlog, kom dan ook bij de KPN webmail uit en ik gebruik ook nog gewoon pop3.telfort.nl, imap.telfort.nl en smtp.telfort.nl. Werkt allemaal gewoon.

 

Reputatie 7

Ik vermoed dat het wachtwoord voor de e-mail sinds gisteren niet meer correct is, omdat het ook niet op de tablet en mobiel werkt. Het wachtwoord stamt nog uit de Tiscali periode.

Je geeft aan dat je wel kunt inloggen in webmail.

Dan is je wachtwoord dus correct.

 

Kan ik een nieuw wachtwoord voor de e-mail krijgen? Hoe kan ik een nieuw wachtwoord aanvragen?

Die kan je zelf instellen via https://email.kpn.com. Jouw @telfort.nl adres is daar, neem ik aan, vastgelegd als alias van één van de getoonde @kpnmail.nl adressen.

Reputatie 1

Ik vermoed dat het wachtwoord voor de e-mail sinds gisteren niet meer correct is, omdat het ook niet op de tablet en mobiel werkt. Het wachtwoord stamt nog uit de Tiscali periode.

Je geeft aan dat je wel kunt inloggen in webmail.

Dan is je wachtwoord dus correct.

 

Kan ik een nieuw wachtwoord voor de e-mail krijgen? Hoe kan ik een nieuw wachtwoord aanvragen?

Die kan je zelf instellen via https://email.kpn.com. Jouw @telfort.nl adres is daar, neem ik aan, vastgelegd als alias van één van de getoonde @kpnmail.nl adressen.

Het werkt weer!!  :thumbsup:
Ik heb een nieuw wachtwoord aangemaakt
Blijkbaar was het oude wachtwoord niet meer geldig.

Bedankt voor de tip!

Reputatie 7
Badge +29

Kan zijn, als je oude wachtwoord al erg oud was, dat hij niet meer geheel voldeed aan moderne wachtwoordeisen die mailprogramma's stellen. En dat door hem te wijzigen dit nu wel weer het geval is. 

Reputatie 1

Kan zijn, als je oude wachtwoord al erg oud was, dat hij niet meer geheel voldeed aan moderne wachtwoordeisen die mailprogramma's stellen. En dat door hem te wijzigen dit nu wel weer het geval is. 

Heel oud wachtwoord uit de Tiscali-tijd: 05-02-2007. 
Van de een op de andere dag was het wachtwoord verlopen. Nu zat ik een paar dagen zonder e-mail en wist ik niet wat de oorzaak was.

Alle mailprogramma's konden geen mails ophalen en versturen: Outlook, Apple mail en Mozilla Thunderbird niet.

Reageer