Beantwoord

E-mails blijven onterecht in spam komen, hoe verander ik dit?

  • 25 May 2022
  • 10 reacties
  • 224 keer bekeken

Ik heb een emailadres tenonrechte als een filter regel aangemaakt. Nu heb ik die weer verwijderd. Maar de email met blijven in de map spam terecht komen. Hoe kan ik dit oplossen.

 

Ik had bovenstaande actie uitgevoerd omdat ik tegenwoordig veel spam ontvang.

icon

Beste antwoord door Marcia van KPN 28 May 2022, 12:30

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

10 reacties

Reputatie 7
Badge +30

Beste @Kuierje, welkom! Er is een verschil tussen ons spamfilter en de filters die jij in kunt stellen. Als jij een filter instelt en die later weer verwijdert, dan is ‘ie ook echt weg. Het spamfilter is echter voor al onze klanten en die verdwijnt niet. Alle klanten die van de e-mail gebruik maken kunnen mail als ‘spam’ markeren. En wat voor de een als spam gezien wordt, wordt dat door de ander niet. Wat we vooral zien is dat sommige klanten nieuwsbrieven als spam markeren, in plaats van zich af te melden via de link onderaan de mail. Als maar genoeg klanten zulke mails als ‘spam’ markeren, dan komt diezelfde e-mail bij jou ook in de spam terecht. 

 

Welke e-mails komen bij jou in je spamfilter terecht? Zijn dit inderdaad e-mails zoals hierboven uitgelegd? Of e-mails die specifiek voor jou bedoeld zijn? Voor meer informatie over spam, kan je onderstaand artikel ook eens bekijken: 

 

 

Ik had ik KPN webmail bij instellingen filter regels mijn eigen email gezet. 

Nu gaan al mijn  emails naar de map SPAM.

Nu sleep ik vanuit de map SPAM mijn mail weer naar postvak IN. 

Wordt het nu weer opgelost of kan ik beter een nieuw email adres aanmaken?

 

 

 

Reputatie 7
Badge +30

Wat gek! Het zou in principe na het opheffen meteen weer ‘normaal’ moeten zijn. Hoe staat het er nu, drie dagen later, voor? Ervaar je nog steeds dat het niet goed gaat? Zo ja, zou je mij een privébericht willen sturen met daarin de datum en tijdstip waarop de e-mail ontvangen is, het e-mailadres van de afzender en die van de ontvanger? Als je me een stuk of 2/3 voorbeelden kunt geven, dan zoeken we het verder uit. 

 

Nog een kleine toevoeging: het ‘probleem’ in deze is dat ons spamfilter zelflerend is. Dit willen wij ook graag, want als veel klanten bepaalde mails als spam blijven markeren, leert het filter hiervan. Keerzijde is ook dat als het mis gaat, door het verkeerd instellen ervan, het spamfilter dat zichzelf dus ook aanleert en dit ook bij andere klanten gaat gelden. 

Reputatie 7
Badge +30

Bedankt voor het privébericht! Mijn collega geeft aan dat de mails niet door het spamfilter tegengehouden zijn. Wil je toch nog eens controleren of er filters/regels ingesteld zijn in de webmail die je over het hoofd gezien hebt? Daar lijkt toch nog iets niet goed te gaan. Mocht dat echt niet het geval zijn, laat het dan weten. Dan zoeken we het verder uit.

Hallo Marcia,

Volgens mij is het gelukt. En ja alweer z'n stomme misser. Ik had de filters op uitschakelen staan.

Volgens mij is het nu weer zo als met moet zijn.

Bedankt voor jullie meedenken👌

 

 

Reputatie 7
Badge +30

Fijn dat je eruit gekomen bent en dankjewel dat je nog even liet weten wat er aan de hand was!

Beste @Kuierje, welkom! Er is een verschil tussen ons spamfilter en de filters die jij in kunt stellen. Als jij een filter instelt en die later weer verwijdert, dan is ‘ie ook echt weg. Het spamfilter is echter voor al onze klanten en die verdwijnt niet. Alle klanten die van de e-mail gebruik maken kunnen mail als ‘spam’ markeren. En wat voor de een als spam gezien wordt, wordt dat door de ander niet. Wat we vooral zien is dat sommige klanten nieuwsbrieven als spam markeren, in plaats van zich af te melden via de link onderaan de mail. Als maar genoeg klanten zulke mails als ‘spam’ markeren, dan komt diezelfde e-mail bij jou ook in de spam terecht. 

 

Welke e-mails komen bij jou in je spamfilter terecht? Zijn dit inderdaad e-mails zoals hierboven uitgelegd? Of e-mails die specifiek voor jou bedoeld zijn? Voor meer informatie over spam, kan je onderstaand artikel ook eens bekijken: 

 

 

Dat is een logische uitleg. Maar hier is ook een goede oplossing voor: een whitelist. Ik geloof dat de software die mogelijkheid wel biedt, maar bij KPN om een of andere reden niet is geactiveerd. Met zo'n whitelist kun je zorgen dat mail van die mailinglijst voor jou niet door het spamfilter gaat -- dan heb je er geen last van dat andere mensen het als spam hebben aangemerkt.
Waarom heeft KPN die whitelist-optie niet geactiveerd in de webmail interface -- zoals die bij xs4all wel actief was (en goed werkte, in mijn ervaring)? 
En wanneer gaat men dat doen?

Reputatie 2

helemaal mee eens. Ik krijg bv mail van Quest, de ene keer komt die in de spamfolder, de andere keer niet. En zo zijn er meer, dan weer wel, dan niet, Erg irritant. Nooit gehad bij xs4all...

Reputatie 7
Badge +30

Waarom heeft KPN die whitelist-optie niet geactiveerd in de webmail interface -- zoals die bij xs4all wel actief was (en goed werkte, in mijn ervaring)? 
En wanneer gaat men dat doen?

Dat is een hele goede vraag. Misschien kan @Raymondt er iets over zeggen, waarom dit zo is?

Reputatie 7
Badge +9

Die functionaliteit is binnen de webmailomgeving van KPN simpelweg niet aanwezig. Het is in dit geval ook niet simpel een kwestie van “even het knopje aanzetten en dan werkt het”. Ik heb naar aanleiding van deze vraag wel even de vraag uitgezet bij de verantwoordelijke afdeling, dus zodra ik er iets over hoor, dan meld ik me weer even.