Beantwoord

E-mailserver thuis wordt geblokkeerd door Policy Blocklist (PBL)

  • 12 March 2023
  • 17 reacties
  • 199 keer bekeken

Goedemiddag,

Ik heb thuis een webmail server draaien alleen kan ik geen emails ontvangen of verzenden. word geblokkeert door Policy Blocklist (PBL). hoe kan ik dit verwijderen om ervoor te zorgen dat ik emails kan versturen dan wel ontvangen. ik heb het geprobeerd via Spamhaus maar dan moet ik mijn email gebruiken die niet kan ontvangen en dus niet kan verifieren, waardoor ik mijn IP niet van de PBL af kan halen.

Hoe kan ik dit oplossen?

Gr. Rik Laenen

icon

Beste antwoord door AriënC 13 March 2023, 16:55

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

17 reacties

Reputatie 7
Badge +20

Hoi @Rik Laenen, welkom op ons forum!
Vanuit KPN heb ik hier niet direct een oplossing voor, kun je Spamhaus niet mailen vanaf een ander mailadres?

Dat gaat dus niet moet het email gebruiken van dat domein. Maar die word dus geblokkeerd. Spamhaus meldt juist dat ik jullie moet berichten

Hoi @Rik Laenen, welkom op ons forum!
Vanuit KPN heb ik hier niet direct een oplossing voor, kun je Spamhaus niet mailen vanaf een ander mailadres?

hoi thomas
Dat gaat dus niet moet het email gebruiken van dat domein. Maar die word dus geblokkeerd. Spamhaus meldt juist dat ik jullie moet berichten

Reputatie 7
Badge +8

@Rik Laenen Kan je niet via internet een ticket bij hun inschieten?

 

Even voor de goede orde: Je hebt geen relay aanstaan, mag ik hopen?

@Rik Laenen Kan je niet via internet een ticket bij hun inschieten?

 

Even voor de goede orde: Je hebt geen relay aanstaan, mag ik hopen?

Relay?

Reputatie 7
Badge +18

Hallo @Rik Laenen 

 

Waarom zou je geen mails kunnen ontvangen op je eigen server, dat heeft toch niets met die PBL te maken of blokkeer je zelf soms ook mails via de Spamhaus bloklists, dan zal je die check even uit moeten zetten.

Reputatie 7
Badge +8

@Rik Laenen Kan je niet via internet een ticket bij hun inschieten?

 

Even voor de goede orde: Je hebt geen relay aanstaan, mag ik hopen?

Relay?

Oef! Als je een eigen mailserver opzet, dan zou je dit moeten weten. Anders heb je kans dat Jan en Alleman vanuit de hele wereld jouw server gulzig misbruiken door het versturen van bergen aan spam.

En dát kan snel gaan! 

Reputatie 7

Dat gaat dus niet moet het email gebruiken van dat domein. Maar die word dus geblokkeerd.

Naar mijn weten kan je elk willekeurig emailadres gebruiken om je te laten verwijderen uit die PBL.

@Rik Laenen Kan je niet via internet een ticket bij hun inschieten?

 

Even voor de goede orde: Je hebt geen relay aanstaan, mag ik hopen?

Relay?

Oef! Als je een eigen mailserver opzet, dan zou je dit moeten weten. Anders heb je kans dat Jan en Alleman vanuit de hele wereld jouw server gulzig misbruiken door het versturen van bergen aan spam.

En dát kan snel gaan! 

Waar kan ik dit controlleren?

Reputatie 7
Badge +8

@Rik Laenen Kan je niet via internet een ticket bij hun inschieten?

 

Even voor de goede orde: Je hebt geen relay aanstaan, mag ik hopen?

Relay?

Oef! Als je een eigen mailserver opzet, dan zou je dit moeten weten. Anders heb je kans dat Jan en Alleman vanuit de hele wereld jouw server gulzig misbruiken door het versturen van bergen aan spam.

En dát kan snel gaan! 

Waar kan ik dit controlleren?

In de logs uiteraard. Misschien is het zinvol om direct de stekker eruit te trekken, en de boel te controleren. 

Reputatie 7

@Rik Laenen Kan je niet via internet een ticket bij hun inschieten?

 

Even voor de goede orde: Je hebt geen relay aanstaan, mag ik hopen?

Relay?

Oef! Als je een eigen mailserver opzet, dan zou je dit moeten weten. Anders heb je kans dat Jan en Alleman vanuit de hele wereld jouw server gulzig misbruiken door het versturen van bergen aan spam.

En dát kan snel gaan! 

Waar kan ik dit controlleren?

In de logs uiteraard. Misschien is het zinvol om direct de stekker eruit te trekken, en de boel te controleren. 

Dat is nergens voor nodig. Het is mijns inziens ook een beetje stemmingmakerij.

Ja, uiteraard moet je ervoor zorgen dat alleen authenticated mails verstuurd kunnen worden en ja, je zult IP adressen die frequent proberen in te loggen maar daar niet in slagen moeten blokkeren maar veelal is dat standaard functionaliteit.

Reputatie 7
Badge +8

@Rik Laenen Kan je niet via internet een ticket bij hun inschieten?

 

Even voor de goede orde: Je hebt geen relay aanstaan, mag ik hopen?

Relay?

Oef! Als je een eigen mailserver opzet, dan zou je dit moeten weten. Anders heb je kans dat Jan en Alleman vanuit de hele wereld jouw server gulzig misbruiken door het versturen van bergen aan spam.

En dát kan snel gaan! 

Waar kan ik dit controlleren?

In de logs uiteraard. Misschien is het zinvol om direct de stekker eruit te trekken, en de boel te controleren. 

Dat is nergens voor nodig. Het is mijns inziens ook een beetje stemmingmakerij.

Ja, uiteraard moet je ervoor zorgen dat alleen authenticated mails verstuurd kunnen worden en ja, je zult IP adressen die frequent proberen in te loggen maar daar niet in slagen moeten blokkeren maar veelal is dat standaard functionaliteit.

Ik doe niet aan stemmingmakerij.

Ik merk dat @Rik Laenen nog weinig ervaring met een mailserver heeft, en gezien er massaal op internet wordt gescand naar open relay’s op mailservers, wil je dit zo snel mogelijk onder controle hebben. Als je in de tussentijd nog in manuals en theorie gaat duiken, dan is het misschien al te laat, en zijn er al zat spammails verstuurd, die misschien wel verband hebben met fraude en scams.

Better safe than sorry!

Een mooi voorbeeld die ik in een security-webinar van een hostingprovider zag, was dat ze een webserver online hadden gezet met een admin (root) toegang met een makkelijk wachtwoord: Hobbit.

Nou, in één minuut tijd was die server al aangevallen, password werd door de hackers gewijzigd en er werden malafide processen uitgevoerd, waarna de webinar-leider hem direct stil zette. 😜

@Rik Laenen Kan je niet via internet een ticket bij hun inschieten?

 

Even voor de goede orde: Je hebt geen relay aanstaan, mag ik hopen?

Relay?

Oef! Als je een eigen mailserver opzet, dan zou je dit moeten weten. Anders heb je kans dat Jan en Alleman vanuit de hele wereld jouw server gulzig misbruiken door het versturen van bergen aan spam.

En dát kan snel gaan! 

Waar kan ik dit controlleren?

In de logs uiteraard. Misschien is het zinvol om direct de stekker eruit te trekken, en de boel te controleren. 

Dat is nergens voor nodig. Het is mijns inziens ook een beetje stemmingmakerij.

Ja, uiteraard moet je ervoor zorgen dat alleen authenticated mails verstuurd kunnen worden en ja, je zult IP adressen die frequent proberen in te loggen maar daar niet in slagen moeten blokkeren maar veelal is dat standaard functionaliteit.

Ik doe niet aan stemmingmakerij.

Ik merk dat @Rik Laenen nog weinig ervaring met een mailserver heeft, en gezien er massaal op internet wordt gescand naar open relay’s op mailservers, wil je dit zo snel mogelijk onder controle hebben. Als je in de tussentijd nog in manuals en theorie gaat duiken, dan is het misschien al te laat, en zijn er al zat spammails verstuurd, die misschien wel verband hebben met fraude en scams.

Better safe than sorry!

Een mooi voorbeeld die ik in een security-webinar van een hostingprovider zag, was dat ze een webserver online hadden gezet met een admin (root) toegang met een makkelijk wachtwoord: Hobbit.

Nou, in één minuut tijd was die server al aangevallen, password werd door de hackers gewijzigd en er werden malafide processen uitgevoerd, waarna de webinar-leider hem direct stil zette. 😜

Ik zal er wel even naar bedankt alvast

Reputatie 7
Badge +20

@Rik Laenen ik zie dat de community je nog een aardig eind op weggeholpen heeft. Ben je er nog een beetje uit gekomen?

Ook ik heb hetzelfde probleem. Ik draai al jaren een iRedMail server (zonder relay natuurlijk ;-)). Nu staat plotseling ook mijn fixed IP address bij SpamHaus in de PBL. Volgens SpamHaus worden er ranges van IP adressen door de ISP (dus KPN) aangemeld als adressen waar geen mail server zou mogen draaien. Ik heb nu via een hotmail adres gevraagd om mij uit de PBL te halen, maar ik vraag me af of KPN dit niet op een bepaald moment doorgeeft aan SpamHaus, want dan wordt dit natuurlijk een terugkerend fenomeen. Iemand hier ervaring mee.  

Reputatie 7

In principe wordt een IP adres dan voor één jaar uit de PBL gehaald en dan zal je hem weer opnieuw moeten laten verwijderen.

Dank voor je antwoord. Ik ga het in de gaten houden.