Beantwoord

Een deel van de mail gaat op willekeurige momenten naar de prullenbak, zowel met IMAP als in Webmail

  • 14 June 2022
  • 27 reacties
  • 510 keer bekeken

Een deel van de mails (dus niet alle) die ik ontvang zijn een poosje zichtbaar in de mailbox en dan verdwijnen ze naar de prullenbak. Dat is ook in Webmail het geval. Ik werk met IMAP en heb geen filters ingesteld.

Hoe is dit op te lossen?

Groet, René Nekkers

icon

Beste antwoord door René Nekkers 21 June 2022, 09:22

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

27 reacties

Reputatie 7
Badge +18

Hallo @René Nekkers 

 

Dat ze in beide naar de prullenbak gaan komt omdat het IMAP is, die houd de mappen gesynchroniseerd tussen webmail en alle apparaten waarop je via IMAP connectie maakt met je mailbox.

 

Misschien heeft er iemand anders (ongewild?) toegang tot die mailbox?

Ik zou als eerste je wachtwoord veranderen, kan je via de webmail doen bij Instellingen → Accounts

Je wordt dan doorverwezen naar https://email.kpn.com/ (kan je dus ook rechtstreeks via die link doen)

Daar inloggen met je KPN ID en klikken op het account waar je het wachtwoord van wilt wijzigen.

Kies een wachtwoord wat niemand kan raden.

Daarna moet je op alle apparaten waarop je dat email account ingesteld hebt staan het nieuwe wachtwoord gebruiken.

Dank je GeSp, maar die kans lijkt me heel erg klein (maar inderdaad niet nul). Dit speelt zich af sinds het in gebruik nemen van een nieuwe laptop (gisteren) en ik denk dus dat het met de instellingen te maken heeft. Maar ik weet niet welke. Het gekke is dat het net een seconde eerder verdwijnt uit de inbox en dan uit de webmail. Zegt dat iets?

En ter aanvulling: ik heb ook een ander mailaccount via Strato, maar die mail is tot op heden nog niet verdwenen.

Reputatie 7
Badge +18

Als het eerst op je laptop gebeurd en dan pas in webmail lijkt het i.d.d. iets op de laptop te zijn, hij synchroniseert dan daarna meteen met je webmail.

Normaal zou ik dan denken aan de AutoArchiveren functie maar dan zou alle mail na een bepaalde verdwijnen naar je Prullenbak.

Als je met de rechtermuisknop op de Inbox klikt en dan eigenschappen (als dat kan) zie je daar dan zo'n soort functie?

Welke email programma gebruik je op die laptop?

Onder eigenschappen staat inderdaad een AutoArchiveren functie, maar die is uitgeschakeld. Ik gebruik Outlook.

 

Reputatie 7
Badge +18

Ik zou dan toch eerst je wachtwoord eens veranderen en kijken of het dan nog gebeurd, andere reden waarom alleen sommige mails naar de prullenbak verplaatst worden kan ik zo niet bedenken.

Reputatie 7
Badge +24

Inderdaad wachtwoord veranderen. En daarna eerst eens een paar dagen alleen via de webmail werken. Kijk of het dan nog gebeurt.

Inmiddels wachtwoord gewijzigd. Ben benieuwd of het blijft gebeuren. Want wie heeft er nou belang bij om verschillende mailtjes naar de prullenbak te verplaatsen?

Helaas is er na het wijzigen van het wachtwoord geen verandering. Een deel van de mails verdwijnt nog steeds direct naar de prullenmand. Nog andere suggesties?

Reputatie 4
Badge +3

Kan je iets gemeenschappelijks zien in de betreffende mails? Iets in de onderwerpregel, provider van de afzender, bijlagen?

Ik zie niet iets gemeenschappelijks en de provider van de afzender kan ik vaak niet zien. Er lijkt geen logica in te zitten (althans, die heb ik nog niet ontdekt). Ook de mail van KPN dat er een reactie is op dit forum verdwijnt naar de prullenbak. 

Wel viel me op dat ik ook een aantal door mij verzonden mails terugkrijg. Die verzonden zijn als reply op een ontvangen mail. Zie hieronder 2 voorbeelden van de weigeringsberichten.

https://ipcheck.proofpoint.com/?ip=195.***

https://support.proofpoint.com/dnsbl-lookup.cgi?ip=195.***

Reputatie 7
Badge +18

Je kijkt nog steeds op die laptop via outlook in de mail neem ik aan?

Staat daar iets van anti virus, anti spam of mail scan software op en zo ja welke?

Eerder zei je dat er geen filters ingesteld stonden, was dat alleen in webmail of heb je ook in outlook naar de Regels gekeken of daar iets in staat wat dit zou kunnen veroorzaken?

 

Ja, ik kijk gewoon op de laptop waar Norton Antivirus op draait. Ik heb hier 2 regels op staan waarbij mail geadresseerd aan het mailadres van mijn vrouw wordt doorgestuurd naar haar werkmail. Die regels werken zoals het hoort en lijken hier niks mee te maken te hebben.

 

Reputatie 7
Badge +24

De mail aan het adres van uw vrouw zit in uw mailbox? Is het dan niet handig om dat mail adres te verplaatsen naar een aparte mailbox? Dan kunt u het doorsturen eenvoudig regelen in webmail. Zodoende heeft u in Outlook geen filterregels meer nodig.

Reputatie 7
Badge +18

Zet dan de Norton mailscan eens tijdelijk uit.

Deze om alleen anti spam uit te schakelen, zou eerst deze proberen:

https://support.norton.com/sp/nl/nl/home/current/solutions/v1083859

En deze om alleen de hele outlook integratie uit te schakelen als het vorige niet helpt:

https://support.norton.com/sp/nl/nl/home/current/solutions/v65072832

OK, de eerste heb ik toegepast en spamfilter voor vandaag uitgeschakeld. We wachten af. Maar…. spam zou toch in de spambox terecht komen en niet in de prullenbak?

Bedankt trouwens voor het meedenken!

Reputatie 7
Badge +18

OK, de eerste heb ik toegepast en spamfilter voor vandaag uitgeschakeld. We wachten af. Maar…. spam zou toch in de spambox terecht komen en niet in de prullenbak?

Ja dat zou je denken, maar bij Norton moet je dat eerst zelf instellen heb ik ergens gelezen.

Daarom leek het mij dat het ook daarmee te maken kan hebben.

Die ingreep heeft helaas niet gewerkt. Ik ga nu de 2e doen.

Reputatie 4
Badge +3

@René Nekkers Welke Outlook versie gebruik je?

Je zei dat het recent is begonnen op een nieuwe laptop. Heb je die Outlook account nieuw geĂ¯nstalleerd of is het gemigreerd van een oudere laptop?

Op internet lees ik ook een bericht dat de filters corrupt zouden kunnen zijn. Wat gebeurt er als je tijdelijk alle bestaande filters verwijderd?

Misschien kun je ook proberen om het huidige account in Outlook te verwijderen en opnieuw aan te maken.

GeSp: helaas werkt de 2e Norton-oplossing ook niet.

 

MinneH: Dit is een nieuwe Outlook-account en die laat ik nu liever staan. Ik heb geen filters ingesteld.

Reputatie 7
Badge +24

Heeft u mijn reactie nog gelezen? 

De mail aan het adres van uw vrouw zit in uw mailbox? Is het dan niet handig om dat mail adres te verplaatsen naar een aparte mailbox? Dan kunt u het doorsturen eenvoudig regelen in webmail. Zodoende heeft u in Outlook geen filterregels meer nodig.

 

Reputatie 7
Badge +24

Ik heb geen filters ingesteld.

U zegt zelf dat u 2 regels heeft ingesteld:

Ja, ik kijk gewoon op de laptop waar Norton Antivirus op draait. Ik heb hier 2 regels op staan waarbij mail geadresseerd aan het mailadres van mijn vrouw wordt doorgestuurd naar haar werkmail. Die regels werken zoals het hoort en lijken hier niks mee te maken te hebben.

 

Dat klopt, maar de mail die vanuit mijn inbox verdwijnt naar de prullenbak is allemaal aan mij gericht en niet aan haar.

Reputatie 7
Badge +24

Dat klopt, maar de mail die vanuit mijn inbox verdwijnt naar de prullenbak is allemaal aan mij gericht en niet aan haar.

Desalnietemin kan het er wel mee te maken hebben. Dus probeer het gewoon. Je moet iets doen om het op te lossen. Als je niets doet weet je zeker dat het probleem nooit opgelost word.