Beantwoord

Eindeloze SPAM berichten per dag

• 15 december 2015
  • 13 reacties
  • 11636 keer bekeken

Ik zit al maaaanden te wachten totdat de KPN er eindelijk eens voor gaat zorgen dat de zeker 20-30 SPAM mailtjes per dag niet in Mijn IN box komen en ook niet in MIJN SPAM box.Anti spam- en virus protectie staan correct ingesteld bij Mijn KPN

Ik heb vele jaren vrijwel geen Spam gehad en de laatste tijd 'is de beer los'....wat is nu eigenlijk het probleem dat dit niet voorkomen kan worden ??

icon

Beste antwoord door Erik_ 18 december 2015, 12:49

Hoi Anemona,

Als het om dezelfde afzenders gaat kun je in de webmail deze afzender blokkeren. Klik hiervoor op een mail van de afzender. De mail opent zich dan in het leesvenster en rechtsboven zie je de tijd en datum waarop het bericht is binnengekomen met daaronder de optie Blokkeren. Als je die aanklikt worden alle mails van dezelfde afzender automatisch geblokkeerd.

Als het om mails gaat met overeenkomsten in het onderwerp kun je een regel aanmaken. In de webmail heeft dit een e-mailfilter. Klik hiervoor rechtsbovenin op Instellingen, en dan in het linkermenu op E-mail. Dit vouwt dan open en laat meer opties zien.

Een daarvan is E-mailfilters, en die moeten we hebben. Als je daarop klikt krijg je een wit vlak aan de rechterkant waarin alle filters staan die je al hebt. Ik verwacht dat deze bij jou leeg is. Kies dan voor Toevoegen en dan krijg je dit schermpje.

In het vak achter Naam vul je een omschrijvende titel in. Met deze titel staat hij straks in de lijst, dus is het belangrijk dat je aan de hand van de titel weet waar het filter voor is.

Zet dan de menu's op de opties zoals in de afbeelding, en vul in het vak bij Trefwoord een of meer woorden in die steeds voorkomen in de onderwerpregel van de spamberichten. Als je daarna op Opslaan klikt wordt het filter opgeslagen en vanaf heden uitgevoerd op je nieuwe mails. 

Let er wel op dat je niet te algemene woorden invult bij Trefwoord, dan heb je kans dat legitieme mails ook naar de spammap gaan. Je kunt ook meerdere filters aanmaken.

Als je verder ook nog gebruik maakt van een mailprogramma kun je daarin ook dergelijke blokkeringen en regels aanmaken. Hoe dit dan precies gaat hangt af van welk programma je gebruikt. Daar kan ik je ook mee helpen als je aangeeft welk programma je dan gebruikt.

Berichten die dan niet worden ondervangen door afzender blokkering en filtering kun je het beste individueel markeren als Spam met de Spamknop bovenaan het scherm (alleen zichtbaar als je een mail geselecteerd hebt).
Bekijk origineel

13 reacties

Stel ik een moeilijke vraag ? :-)

Reputatie 7
Badge +27
Hoi Anemona,

Wat vervelend dat het spamfilter de laatste tijd niet goed lijkt te werken. We maken gebruik van een spamfilter gemaakt door een gerenommeerd beveiligingsbedrijf welke normaliter goed werkt. Als je toch ziet dat mailtjes erdoorheen glippen is het beste dat je kunt doen deze mails in de webmail als spam markeren. Op die manier leert het spamfilter en zal deze in de toekomst beter blokkeren.

Wel is het zo dat het even kan duren voor je dit merkt omdat het filter wel voldoende meldingen moet binnenkrijgen. Dit om te voorkomen dat mails als spam worden aangemerkt die toch niet spam zijn. Als iemand, bijvoorbeeld, per ongeluk legitieme mails als spam aanmerkt willen we niet dat die voor iedereen ineens als spam gaan gelden.

Als je ziet dat de spammails steeds van dezelfde afzender komen, of dezelfde soort onderwerpregels hebben, kun je ook een regel aanmaken dat deze berichten automatisch als spam worden gemarkeerd en/of direct in de prullenbak terecht komen. Hoe je dit doet hangt er van af of je dit op de webmail wilt doen of in een mailprogramma.

Erik_ schreef op 17 dec '15 om 20:43uHoi Anemona,

Wat vervelend dat het spamfilter de laatste tijd niet goed lijkt te werken. We maken gebruik van een spamfilter gemaakt door een gerenommeerd beveiligingsbedrijf welke normaliter goed werkt. Als je toch ziet dat mailtjes erdoorheen glippen is het beste dat je kunt doen deze mails in de webmail als spam markeren. Op die manier leert het spamfilter en zal deze in de toekomst beter blokkeren.

Wel is het zo dat het even kan duren voor je dit merkt omdat het filter wel voldoende meldingen moet binnenkrijgen. Dit om te voorkomen dat mails als spam worden aangemerkt die toch niet spam zijn. Als iemand, bijvoorbeeld, per ongeluk legitieme mails als spam aanmerkt willen we niet dat die voor iedereen ineens als spam gaan gelden.

Als je ziet dat de spammails steeds van dezelfde afzender komen, of dezelfde soort onderwerpregels hebben, kun je ook een regel aanmaken dat deze berichten automatisch als spam worden gemarkeerd en/of direct in de prullenbak terecht komen. Hoe je dit doet hangt er van af of je dit op de webmail wilt doen of in een mailprogramma.

Dank je wel

Ik ben niet zo heel handig en HOE doe je dan dan in je Webmail: ik denk te begrijpen elk Spam bericht apart aanklikken ?

Hoe/waar maak je een regel aan in het Emailprogramma ? Ik klik bericht aan en dan via optie: ongewenste mail en dan ?

Reputatie 7
Badge +27
Hoi Anemona,

Als het om dezelfde afzenders gaat kun je in de webmail deze afzender blokkeren. Klik hiervoor op een mail van de afzender. De mail opent zich dan in het leesvenster en rechtsboven zie je de tijd en datum waarop het bericht is binnengekomen met daaronder de optie Blokkeren. Als je die aanklikt worden alle mails van dezelfde afzender automatisch geblokkeerd.

Als het om mails gaat met overeenkomsten in het onderwerp kun je een regel aanmaken. In de webmail heeft dit een e-mailfilter. Klik hiervoor rechtsbovenin op Instellingen, en dan in het linkermenu op E-mail. Dit vouwt dan open en laat meer opties zien.

Een daarvan is E-mailfilters, en die moeten we hebben. Als je daarop klikt krijg je een wit vlak aan de rechterkant waarin alle filters staan die je al hebt. Ik verwacht dat deze bij jou leeg is. Kies dan voor Toevoegen en dan krijg je dit schermpje.

In het vak achter Naam vul je een omschrijvende titel in. Met deze titel staat hij straks in de lijst, dus is het belangrijk dat je aan de hand van de titel weet waar het filter voor is.

Zet dan de menu's op de opties zoals in de afbeelding, en vul in het vak bij Trefwoord een of meer woorden in die steeds voorkomen in de onderwerpregel van de spamberichten. Als je daarna op Opslaan klikt wordt het filter opgeslagen en vanaf heden uitgevoerd op je nieuwe mails. 

Let er wel op dat je niet te algemene woorden invult bij Trefwoord, dan heb je kans dat legitieme mails ook naar de spammap gaan. Je kunt ook meerdere filters aanmaken.

Als je verder ook nog gebruik maakt van een mailprogramma kun je daarin ook dergelijke blokkeringen en regels aanmaken. Hoe dit dan precies gaat hangt af van welk programma je gebruikt. Daar kan ik je ook mee helpen als je aangeeft welk programma je dan gebruikt.

Berichten die dan niet worden ondervangen door afzender blokkering en filtering kun je het beste individueel markeren als Spam met de Spamknop bovenaan het scherm (alleen zichtbaar als je een mail geselecteerd hebt).
Dank voor deze zeer praktische informatie !

Reputatie 7
Badge +27
Graag gedaan :) 

Ik zag in je andere topic dat je verder gebruik maakt van Windows Live Mail. Ik heb dan nog een paar handige linkjes voor je.

Eerst een handig artikel over het spamfilter dat in Windows Live Mail is ingebouwd. Het legt uit hoe je dat filter kunt aanpassen.

Dan nog hier (middelste optie) op site van microsoft de stappen hoe je regels kunt aanmaken in Live Mail.

En tenslotte, ook van de site van microsoft, hier de stappen hoe je een afzender kunt blokkeren (of deblokkeren als je per ongeluk iemand geblokkeerd hebt).

Erik_ schreef op 18 dec '15 om 12:49uHoi Anemona,

blokkeren.PNG

filterinstellen.PNG

Ik vind dit een erg gevaarlijke oplossing. De kans dat je gewenste mail gaat missen is namelijk heel groot.

De verzenders van deze spammail doen het namelijk heel slim. ze gebruiken heel algemene teksten als onderwerp en als je die keywords gebruikt haal je ook gewone / gewenste mail weg.

De optie die je eigenlijk zou moeten gebruiken in kpn mail werkt niet: het blokkeren van een afzender.

Bijna al deze spam is afkomstig van mailadressen die er als volgt uitzien: (in hoofdletter tekst die steeds hetzelfde is, tussen <> tekst die steeds anders is)

<piet.puk>;@MX<één_cijfer>.<één_woord>.COM

op dit moment heb ik gezien MX1 t/m MX4.

De tekst die staat op de plek van <één_woord> wisselt steeds, soms zijn het zelfs teksten waarvan je roode koontjes krijgt.

Hetzelfde domein word maar één of twee keer gebruikt.

als je als te weigeren domein zou kunnen invullen    @MX?.*.COM

zou de zaak opgelost zijn. maar dat werkt dus niet.

Ik vind dat KPN hier in gebreke blijft.

Ik heb zelf ook een FREELER mailadres dat ik al meer dan 25 jaar gebruik. Wijzigen van mailadres is lastig.

Ik zou dus graag zien dat dit probleem werd opgelost.

hetzij doordat KPN freeler mailadressen standaard ook via de spamfilters laat lopen, hetzij doordat het instellen van te weigeren afzenders wat moderner wordt ingericht.

met alle respect, maar de door ERIK aangedragen oplossing vind ik een lapmiddel.

Dit alles zou zijn op te lossen als je bij het blokeren van afzenders wildcards kon gebruiken.

Reputatie 7
Met het onderstaande filter zouden al die mails dan naar de spamfolder verplaatst worden.

En als je ook "echte" mail ontvangt van een@MX domein dan kan je natuurlijk ook 10 filters toevoegen te weten@MX0. t/m@MX9. (met punt). De kans dat je dan "echte" mail mist is wel heel erg klein.

En als het nu echt de spuigaten uit gaat lopen en we hopeloos gefrustreerd raken van die spam, dan voeren we de druk toch gewoon wat op. :p

Of we melden die spam "netjes" als valse mail bij KPN. :D

Reputatie 1
Badge
Hallo,
De hoeveelheid SPAM die binnenkomt is onvoorstelbaar. Hoe langer je een e-mailadres hebt, hoe erger het wordt. Mijn "geblokkeerde afzenders" lijst is vol en "e-mailfilters" is inmiddels ook een zeer lange lijst.
De spammers zijn echter zeer slim. Voorbeeld:
HEADER
"info@domain.com" komt van "mx2.hollandsedeals-1.com".
Als ik het woord "hollandsedeals" blokkeer in de afzender, komt deze gewoon door.
mx1, mx2 etc. had ik al geblokkeerd. Die komen gewoon weer binnen.
Het woord "domain" blokkeren lijkt mij niet handig.
"Afmelden" laat de spammers zien dat jouw e-mailadres bestaat!
INHOUD
In de content staat een link "klik en win" die verwijst naar http://nlinformatie.info/sohtnykaz?........etc.
Ik heb dus geprobeerd om de mail te verwerpen als die het woord "nlinformatie" bevat.: zonder succes.

KPNwebmail kijkt niet naar de header en niet in de broncode waardoor de SPAM er eenvoudig doorkomt. Zoals ik al zei, mijn lijsten lopen vol.

Het zou eenvoudiger moeten zijn om een regel te maken voor bepaalde berichten in het bericht zelf. Daarnaast zouden de regels ook van toepassing moeten zijn op de broncode en de header.

1) Ik wil niet alleen het "from" adres kunnen blokkeren maar juist de "envelope".
2) De domeinen van de links in een e-mail moeten ook kunnen worden geblokkeerd.
Hoe zou ik dat kunnen doen?

Alvast bedankt.
Reputatie 1
Badge
iemand een idee?
Reputatie 4
Badge +2
Dramatisch de spam. Het neemt alleen maar toe. Blokkeren kan bij mij niet meer, max bereikt!! Als spam aanmerken kan wel maar helpt dus niet want het doet niets.....Ik ben van mening dat KPN hier verantwoordelijkheid in moet nemen. Er wordt aangegeven door KPN dat er problemen zijn met het spamfilter dat wordt gebruikt, prima maar dan moet het snel zijn opgelost en daar lijkt het nu in het geheel NIET op!! Uitermate teleurstellend, ik, jij, wij zijn daar allemaal de dupe van en dat kan dus niet!! Een betaalde e-mail en dan zo slecht.....Ja en wisselen van provider is ook weer zoiets. Dat doe je niet en dat weet KPN dus laat maar lopen de klant blijft wel en als er een paar weggaan is het goedkoper dan een spamfilter herstellen denk ik zo maar. Al met al blijft KPN hier ernstig in gebreke temeer dat is aangegeven dat er problemen zijn. Eigenlijk moet er een filter komen die kpn ook op zijn eigen e-mail accounts heeft, de extensie @kpn.com Daar komt zeker geen spam op binnen !!!!!.........
Reputatie 1
Badge
Hallo @Steennul65,
Die max was bij mij ook al heel snel bereikt. Daarna begonnen met regels en ook daar ben je snel het overzicht kwijt want welke heb je gedaan en welke nog niet.
Het wordt sowieso veel te veel om de strijd tegen SPAM aan te gaan zonder KPN.
Kijk ook eens hier: https://forum.kpn.com/e-mail-10/non-stop-spam-431550/index2.html
Iedereen probeert eindeloos digitale oplossingen te vinden. Maar een overgroot deel van de SPAM betreft mails van grootgrutters (AH, LIDL, Jumbo etc.) en andere corporates (KLM o.a.). Daarnaast komt - o.a. - het woord Hollandsedeals ook steeds terug in de afzenders. Het wordt tijd dat er met gewoon BOERENVERSTAND hiernaar gekeken wordt door een KPN-MENS. Ik maak me sterk dat je dan met een beperkte inspanning 80% van de ellende kan afvangen. Ga niet voor maximaal, waarbij je alle gevallen afdekt. Dat is bureaucratisch correct, maar verrassend in-effectief!

Reageer