Beantwoord

Email bericht van Foscam camera komt niet meer binnen.

  • 10 March 2019
  • 17 reacties
  • 2733 keer bekeken

Reputatie 3
Badge
Ik krijg sinds kort geen email berichten meer binnen van mijn Foscam camera's. Als ik in het instellingen menu van de camera de "test" doe dan krijg ik de volgende melding:

TLS certificate verification failed: unable to get local issuer certificate

Alles staat goed ingesteld.

Wat gaat hier mis?
icon

Beste antwoord door Erik van KPN 22 March 2019, 12:06

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

17 reacties

Reputatie 7
Badge +21

Alles staat goed ingesteld.


Graag toch wat meer informatie over de instellingen.
Iets moet er fout zijn en/of misschien is er iets veranderd in de omstandigheden.

Wat is de mail server die ingesteld is voor de verzending en welke poort wordt gebruikt?

Het heeft wellicht iets te maken met het TLS/SSL certificaat (verlopen / vervallen).
Reputatie 3
Badge

Reputatie 7
Badge +21
Bedankt voor de screenshot. Alles lijkt inderdaad goed te staan.

Er valt me één ding op, je gebruikt als mailserver mail.kpnmail.nl
Als je op de KPN servicepagina kijkt (Overzicht mailserver instellingen) wordt daar aangegeven om smtp.kpnmail.nl te gebruiken. Je zou dit eens kunnen proberen.

Als tweede mogelijkheid zou je kunnen proberen om tijdelijk de mail via een onbeveiligde verbinding te versturen. Gebruik daarvoor poort 25 en zonder security STARTTL/TLS/SSL.
LET OP: Met een onbeveiligde verbinding is het niet mogelijk om e-mail te versturen over een ander netwerk dan het netwerk van KPN.

Tot slot heb ik de foutmelding eens via Google opgezocht. Misschien moet jij dat ook eens doen.
Het probleem lijkt vaker voor te komen. Wellicht vind je daar een oplossing.

Helaas kan ik verder niet helpen, heb zelf geen Foscam.
Ook zijn er op dit forum mogelijk nog andere Foscam gebruikers.

Succes verder !!
Reputatie 3
Badge
Beste Ruud,

smtp.kpnmail.nl geeft dezelfde foutmelding.
Met poort 25 en zonder authenticatie/STARTTL/TLS/SSL werkt het wel.
Reputatie 7
Badge +21
Beste @satfun51

Bedankt voor de terugkoppeling.

Dat smtp.kpnmail.nl niet de oplossing gaf, was te verwachten.
De foutmelding ging in een volledig andere richting (certificate verification failed).
Dat poort 25 en zonder authenticatie zou werken, had ik daarom wel verwacht.

Helaas is mailen via een onbeveiligde verbinding m.i. geen definitieve oplossing.
Hopelijk kan je via Foscam of hier op het KPN forum met andere Foscam gebruikers tot een oplossing komen.

Succes !!
Reputatie 3
Badge
Volgens Foscam ligt het probleem bij KPN. Met behulp van Foscam op 1 camera de beveiligde SMTP server van Outlook ingesteld en dan werkt alles weer naar behoren.
Volgens Foscam is mijn internet verbinding ook bar slecht volgens de gegevens uit het modem.

Reputatie 7
Badge +21
Hoi @satfun51, als het met een beveiligde smtp server van Outlook (.com neem ik aan) werkt, zoek je m.i. terecht het probleem bij KPN. Toevallig zag ik een reactie van moderator @Joran in een andere discussie waar sprake is van werkzaamheden aan het beveiligingscertificaat van de uitgaande mailservers.

Hopelijk reageert één van de KPN moderators hier nu ook snel op jouw probleem.

Wat betreft jouw internet verbinding ben ik het eens met Foscam. Bij een uptime van zo'n 15 uur is het aantal FEC en CRC errors veel te hoog. Vaak wordt dit veroorzaakt door een minder goede aansluiting van het modem op het zgn. IS/RA punt. Hoe is jouw modem hiermee verbonden? Aanbevolen is een zo kort mogelijke kabel (max. 1 m., geen plat telefoonkabeltje).

Kijk ook eens op Fourstack wat er mogelijk is op jouw aansluiting.
Ik zie dat je nog op een langzame (772/3616 Kbps) ADSL-2+ verbinding werkt.
Wellicht is er een upgrade mogelijk.

Als je dat nog niet hebt gedaan, vul dan je persoonlijke gegevens (Naam, postcode, huisnummer en klantnr.) in op je Profiel. Deze gegevens zijn daar alleen te zien door jou en de moderators.
Als een KPN moderator dan hier reageert, kan die met de ingevulde gegevens direct jouw verbinding controleren.
Reputatie 3
Badge
Een monteur van KPN heeft ongeveer 1 jaar geleden het IS/RA punt met bekabeling vervangen. Dit zou dan toch in orde moeten zijn.
Op Fourstack zie ik dat de snelheid op mijn adres 7 Mbit/s zou moeten zijn. maar ik kan ook mijn adres selecteren met "OUD" achter het huisnummer en dan wordt 3 Mbit/s aangegeven. En dat is het ook!
Ook zijn er geen geplande upgrades gevonden in de komende 2 maanden.
Persoonlijke gegevens zijn al eerder ingevuld.
Reputatie 7
Badge +30
Hoi Satfun! Ik vermoed inderdaad, zoals ook in het door RBxx gelinkte topic, dat de gewijzigde certificaten hier de oorzaak zijn. Vooral omdat je onbeveiligd wel kunt mailen. Met de nieuwe certificaten kan het zijn dat oudere mailprogramma's daar niet goed mee om kunnen gaan. Wellicht dat de mailcliënt in de Foscam daar ook een van is.

@Dennis ABD, weet jij hier meer over?


Wat betreft je vaste verbinding, de FEC errors zijn inderdaad hoog. Maar omdat dit gecorrigeerde fouten zijn, kijken we daar minder naar. CRC fouten daarentegen zijn wel een indicator van de status van je verbinding. Daar hebben we alleen niet echt een richtlijk voor. Die 333, in combinatie met de FEC, over die tijd geeft wel aan dat je lijn niet ideaal is. Maar dit kan echter ook komen puur door de afstand tot de centrale.

Ik heb voor je gekeken en ik zie dat we volgens postcode check verwachten dat er op jouw lijn 6 Mbit haalbaar. Het technische systeem geeft echter aan dat er 2,5 Mbit haalbaar is, en dat dit ook stabiel binnenkomt. Er vallen me verder geen dingen op die er uitspringen als niet goed. Je geeft aan dat een monteur vorig jaar het IS/RA heeft vervangen, dat is goed.

Echter, ik zie hier ook dat Sneller Internet Buitengebied actief is op jouw abonnement. Heb je die mobiele router wel aangesloten op je Experia Box? Want daarmee gaat je snelheid een aardig end omhoog.


Zoals je aangeeft zijn er op dit moment geen geplande upgrades voor je vaste verbinding. Controleer fourstack af en toe, upgrades verder dan 2 maanden in de toekomst worden niet weergegeven, dus het is zeker mogelijk dat er nog wel een keer een upgrade komt.
Reputatie 7
Badge +7
Nee, ik heb hier geen extra inzicht in maar het klinkt aannemelijk. Ook sommige apple mail programma's lijken soms issues te hebben m de chain of trust te verifieren van de certificaten.

Als je op het KPN netwerk zit zal het niet het grootste issue zijn om zonder TLS te mailen. De kans om een MitM aanval is vrij minimaal, je gaat eht KPN netwerk immers niet uit, en dan gaat het ook nog enkel om beveiligings beelden.
Reputatie 3
Badge
Voordat ik een upgrade kreeg vorig jaar (wat een downgrade werd) werkte alles naar behoren met de V9 zie afbeelding. Mijn aansluiting werd van een centrale in Rotterdam-Schiebroek verplaatst naar een centrale in Berkel en Rodenrijs. De afstand tot centrale was al ruim 3 kilometer en werd nu minstens 4,5 kilometer.
En wat de snelheid deed halveren zie afbeelding.
Het SIB is wel actief maar varieert veel in snelheid en komt altijd wat later op gang en het modem reset vanzelf 2 tot 3 keer per dag. Ik ben bang dat hier nooit geen verbetering meer in komt en dat het tijd voor Ziggo wordt.

Reputatie 7
Badge +30
Ai, al met al geen succes dus als ik het zo hoor. Het hoor niet zo te zijn dat jouw Experia Box zichzelf herstart. Dan kan het ook zijn dat dit, in ieder geval deels, de verklaring is voor een lagere snelheid. Als ons systeem namelijk ziet dat je verbinding regelmatig verbreekt, dan wordt je op een lager profiel gezet om zo de stabiliteit te verbeteren. Dat is ook waarom we over het algemeen niet aanraden om regelmatig zelf je Experia Box te herstarten of resetten. Ik ga voor je kijken wat ik hier verder nog aan kan doen, ik kom er morgen bij je op terug!
Reputatie 3
Badge
"Belofte maakt schuld".

Laat verder maar zitten, KPN monteur is vanmorgen geweest. Download snelheid is inmiddels gezakt naar 1,5 Mb. Volgende week gaat KPN er weer mee verder.
KPN smtp server werkt niet meer.
KPN-FON werkt al 2 jaar niet meer, dat heb ik al opgegeven. Zie mijn andere topics.
Reputatie 7
Badge +30
Oef, dat is er dan niet beter op geworden 😞 Wel zie ik, en dat is positief, dat het is doorgezet naar de afdeling voor de centrales en de kabels. Oftewel ze gaan kijken waar tussen jouw huis en de centrale het probleem vandaan komt zodat ze het hopelijk helemaal kunnen gaan oplossen.


Ik heb ondertussen ook nog wat extra informatie over de foscam en het mailen. Zoals ik al aangaf hebben wij onlangs de beveiligingscertificaten van onze mailservers vernieuwd. En eigenlijk is zo'n certificaat de laatste link in een schakel. Ons certificaat hangt onder een ander, ouder, certificaat. Dit is het root certificaat. Zo'n root certificaat heeft een bepaalde geldigheidsdatum. Omdat de geldigheidsdatum van het root certificaat waar wij gebruik van maakten op het punt stond van verlopen hebben we dus een andere moeten nemen.

Het nieuwe root certificaat is iets jonger dan de vorige. Dit houdt in dat alle moderne e-mailprogramma's en apparaten die mail kunnen verzenden dit certificaat zelf ook hebben en dus vertrouwen. Maar als je apparaat wat ouder is, dan kan het zijn dat deze dit nieuwere root certificaat niet heeft, en dus niet vertrouwt. En dan worden ook alle daar onder hangende certificaten niet vertrouwt, waaronder dus de onze.

Dat betekent dat wij dit probleem niet kunnen oplossen omdat de oorzaak hem zit in de Foscam. Ik raad je dan ook aan om contact op te nemen met Foscam of er een firmware of specifieke certificaatupdate beschikbaar is voor je camera's.


Over Fon hebben we in het verleden inderdaad ook uitgebreid gesproken. De app daarvoor hebben we inmiddels niet meer omdat die inderdaad niet voldoende werkte. Maar het los verbinding maken met een Fon-spot (via de wifi van je mobiele apparaat) zou moeten werken. Daar hebben we al geruime tijd geen klachten meer over binnen gekregen.
Reputatie 3
Badge
Het gaat de goede kant op maar niet heus!

Reputatie 7
Badge +30
Da's inderdaad nog niet beter 😞 Helaas heb ik ook nog geen verdere updates voor je. Het onderzoek loopt nog. Als daar veranderingen in zijn wordt er contact met je opgenomen.
Reputatie 3
Badge

Niets meer vernomen.