Beantwoord

email in android outlook 2016 app - mail server certificate invalid

• 15 september 2016
  • 36 reacties
  • 11228 keer bekeken

De android outlook 2016 app heeft tot nu toe netjes gewerkt.
Plotseling verschijnt de mededeling "mail server certificate invalid"
Wat is er aan de hand?
icon

Beste antwoord door Shapeshifter2017 14 april 2017, 15:01

@Koen

Het probleem is opgelost. Ik denk dat er een conflict is tussen mijn Microsoft account en mijn KPN mailaccount. Bij beide heb ik hetzelfde mailaccount. Ik heb het gelijknamige Microsoft account verwijderd en heb daarna het KPN mail account toegevoegd met de setting die ik al eerder vermeld had en nu werkt het. Het lijkt er dus op dat wanneer je b.v. kpn@kpnmail.nl zowel voor je Microsoft- als je KPN mailaccount gebruikt er 'onder water' iets niet goed gaat in de Outlook 2016 app op Android. Misschien een leuke testcase voor KPN om te reproduceren.
Bekijk origineel

36 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Gaat dit om een KPNMail-mailadres of iets anders?
Oeps - vergeten - inderdaad KPN @KPNmail.nl met Imap in Android Outlook 2016 op een Samsung S6 - werkte maandenlang keurig en in eens "over en sluiten" Andere accounts in dezelfde app - geen enkel problem.
In de Help van de android Outlook 2016 app het volgende:
Also please check if your email provider has
enforced valid SSL certificates on the servers.
lf the servers do not have a val id SSL
certificate, we won't be able to configure your
email with the Outlook app
.
Mogelijk is er door KPN iets met het SSL certificaat gedaan en werkt daarom de Email ineens niet meer op deze app. Dan komt de volgende vraag: Hoe kom je daar achter?
Reputatie 7
Badge +30
Dit gaat om ingaande email? En POP of IMAP? Want voor zo ver ik zie wordt op ingaande mailservers SSLv3 en TLS1 ondersteund
Het gaat hier dus om een KPN IMAP account op de android Outlook2016 app en het loopt stuk op de uitgaande Email. Daarin is geen keuze mogelijk voor SSL en TLS (en ook voor poorten) dus moet dat automatisch door Microsoft zijn geregeld. Dat ging tot nu toe goed maar het gaat mis als plotseling de provider (hier KPN) geen geldig certificaat meer heeft. En dat is volgens mij nu gebeurd.

De gewone android Email app, die wel die keuze mogelijkheid SSL/TLS - poorten heeft, doet het overigens op een KPNmail account prima.

Blijft mijn vraag: Wat is er bij KPN met die certificaten aan de hand.
Reputatie 7
Badge +30
Je kan de poort gewoon er zelf achter zetten hé? pop.kpnmail.nl:995 bijvoorbeeld. Of mail.kpnmail.nl:587

Als je geen poort gebruikt is de kans groot dat poort 25 gebruikt wordt en die gebruikt geen certificaat.
Ook in de android Oulook 2016 app wordt het portnummer er automatisch keurig achter gezet - dus :993 voor incoming en :587 voor outgoing. Het veranderen van :587 in :25 werkt niet omdat het Imap protocol dat niet accepteert.
Het probleem is dat in die Outlook 2016 app de TLS en SSL niet kan worden ingesteld. In de android Email app kan dat wel en daar werkt KPNmail prima.

Conclusie: tot nu toe werkte de android Outlook 2016 app met KPNmail prima tot in eens het bericht "mail server certificate invalid" het KPN account om zeep hielp.
Volgens mij is er bij KPN iets in de certificering varanderd zodat nu het instellen van TLS en SSL wel nodig is geworden. Dit zou ik zeker willen weten want als dat zo is kan er bij Microsoft aan de bel worden getrokken.
Nog maar eens een keer geprobeerd een KPNmail Email account te maken in de android Outlook 2016 app met exact dezelfde instellingen zoals gebruikelijk. En JA, het lukt zonder de boodschap "mail server certificate invalid".
Dan blijft nu de vraag: Is KPN bezig geweest om zonder enig bericht aan de certificatie te knoeien?
Als dat zo is, wordt KPN een onaangenaam bedrijf.
Ik heb hetzelfde probleem in de Outlook2016 Android App.

Mijn instellingen:
IMAP-server voor inkomende mail: imap.kpnmail.nl:993
IMAP-gebruikersnaam: mijn KPN email-adres
IMAP-wachtwoord: mijn wachtwoord behorende bij mijn KPN email-adres, waar ik ook mee inlog op webmail.

SMTP-server voor uitgaande mail: smtp.kpnmail.nl:587
IMAP-gebruikersnaam: mijn KPN email-adres
IMAP-wachtwoord: mijn wachtwoord behorende bij mijn KPN email-adres, waar ik ook mee inlog op webmail.

Ik krijg de melding dat het emailcertificaat ongeldig is. Heeft KPN niet gewoon een simpele uitleg hoe je exact de IMAP emailinstellingen in de Outlook 2016 Android App invoert. Ik wil geen gebruik maken van de standaard mail-app van Android omdat ik mijn werk-email wil combineren.
Reputatie 7
Badge +21
Dag @Shapeshifter2017, welkom op het forum! Balen dat jij dit probleem ook ervaart. Gaat het bij jou mis bij het ontvangen of bij het verzenden van mail, of bij allebei? Speelt dit probleem al langere tijd, of sinds de update van de app naar versie 2.1.175 die afgelopen week uitgerold is? Ik hoor graag weer van je!
@Koen

Het probleem is opgelost. Ik denk dat er een conflict is tussen mijn Microsoft account en mijn KPN mailaccount. Bij beide heb ik hetzelfde mailaccount. Ik heb het gelijknamige Microsoft account verwijderd en heb daarna het KPN mail account toegevoegd met de setting die ik al eerder vermeld had en nu werkt het. Het lijkt er dus op dat wanneer je b.v. kpn@kpnmail.nl zowel voor je Microsoft- als je KPN mailaccount gebruikt er 'onder water' iets niet goed gaat in de Outlook 2016 app op Android. Misschien een leuke testcase voor KPN om te reproduceren.
Niet te geloven.
Gaat alles 1 jaar goed en ineens "floep" zelfde ellende weer terug.
Plotseling de mededeling : `mail server certificate invalid`
Blijft mijn vraag: Wie knoeit aan wat? KPN aan de security of MIcrosoft aan de app.
Hier hetzelfde verhaal. Vraagt ook of ik mijn wachtwoord opnieuw wilr invoeren
Heel raar een uur geleden werkte alles nog een nu niet meer.
Geprobeerd om het op te lossen dit hem te verwijderen en opnieuw toe te voegen.
Niets werkt
Dag Rob/Peet, mijn vrouw had vanochtend hetzelfde probleem. Ik heb eerst in de Outlook app haar account verwijderd. Daarna heb ik in de Outlook app op account toevoegen geklikt. Daar was haar oude account beschikbaar. Die heb ik vervolgens gekozen, heb de velden die gevraagd werden ingevoerd en heb NIET de geavanceerde instellingen gebruikt. Vervolgens heb ik de instellingen bevestigd en intussen werkt het weer. Helaas, constateer ik ook net dat dit toch niet de oplossing is.
P.s. Als je op Twitter kijk bij @KPN Webcare dan zie je dat er sprake is/was van een emailstoring.
Werkt het wel of niet?
Bij mij werkt het nog steeds NIET en ik kan er ook niet achter komen of die storing al voorbij is.

MW
Reputatie 7
Badge +30
Storing is in de nacht al opgelost
Dat is mooi - maar werkt het bij jou nu weer.
Bij mij nog steeds NIET
Hier werkt het ook nog niet
Reputatie 7
Hebben we het hier over de Outlook app op Android?
Zo ja, dan moet ik zeggen dat ik daar helemaal geen problemen mee ondervonden heb in combinatie met mij @planet.nl e-mailadres.
Reputatie 7
Badge +30
Krijg je op dit moment nog steeds de certificaat melding? Kan het zijn dat je een andere mailserver gebruikt dan imap/pop.kpnmail.nl en mail.kpnmail.nl ?
Hallo Robin. Hier hetzelfde probleem. Tot gisteren werkte alles prima. Moest dan ineens mijn wachtwoord opnieuw ingeven en daarna werkte het niet.meer. Account dan maar verwijderd en opnieuw toegevoegd en alle instellingen conform de instructies (imap) op de site overgenomen, maar dan lukt het aanmelden ook niet meer en krijg ik de melding dat het emailservercertificaat niet geldig is. Behoorlijk frustrerend.
Reputatie 7
Badge +30
Heb je een foto van die melding en kan je t certificaat ook te voorschijn toveren vanuit die melding
Zie bijlage. Waar kan ik het certificaat vinden?

Reageer