Welkom op het

KPN Forum

Recent online
Vraag

emailaccounts van onsbrabantnet naar kpn

Reputatie 1
Ik ben gisteren overgezet van OnsBr naar KPN.
Ik wil mijn accounts van OnsBr behouden op mijn iMac, iPad, iPhone en Samsung telefoon.
Ik kan nergens op internet vinden welke instellingen ik voor elk apparaat moet gebruiken,
ook de klantenservice en de chat bij servicepools helpen mij hier niet uit.
Wie helpt mij?

16 Reacties

Reputatie 1
Ben 2 dagen zelf bezig geweest en ben er (voor zover ik nu kan bezien) in geslaagd om de mail op alle apparaten aan de praat te krijgen. Maar.... wat een gezoek, een geploeter en ergernis !!! Het moet toch op de dag van vandaag eenvoudig zijn om deze procedure(s) ergens, voor alle belanghebbenden toegankelijk, op het internet te plaatsen !?!?!?
Reputatie 4
Badge +6
Hoi Juul!

Wat fijn om te lezen dat het je inmiddels gelukt is. We proberen aan de hand van onze servicetool het zo duidelijk mogelijk in kaart te brengen. Ben erg benieuwd hoe je het nu wel voor elkaar hebt gekregen. Tips mag je altijd delen op ons Forum. Ook andere klanten kunnen aan de hand van jouw antwoord geholpen worden 🙂
Reputatie 1
Hoi Marina,
Fijn dat je reageert, want het is toch (weer) hommeles.
Ik ben vanmiddag gebeld door iemand van KPN n.a.v. mijn negatief ingevulde enquete m.b.t. het overzetten.
Zij vroeg me na verloop van tijd of ze mocht weten wat ik nu ingevuld had bij mijn accounts, en m.n. de gebruikersnaam. Ik had uiteindelijk bij elk account het bijbehorende email-adres van OnsBr gebruikt als gebruikersnaam. Zowel bij inkomende als uitgaande post. Daar is alles ook op gaan werken. Zij zei dat dat verkeerd was en dat ik het aan mij toegestuurde KPN mailadres bij gebruikersnaam in moest vullen. Dat werkte maar ten dele (alleen bij ink post werd dat geaccepteerd). Ze wist ook te vertellen dat nog niet alles van OnsBr bij KPN goed overgezet is en dat er binnenkort wel weer wijzigingen zouden komen in de instellingen. Toen ze neergelegd had ben ik verder gegaan met haar advies maar zat alles na verloop van tijd weer onder de foutmeldingen. Nu heb ik alles maar weer teruggezet zoals ik het had. Ik begrijp niet dat hier zoveel onduidelijkheid over kan zijn!!!!! Wat moeten de instellingen nu echt zijn?!?!
Reputatie 4
Badge +6
Goedemorgen Juul,

Het werkte, maar volgens mijn collega was het niet goed? Het @onsbrabantnet e-mailadres is als alias toegevoegd aan een KPN e-mailaccount. Hierdoor heeft het @onsbrabantnet e-mailadres hetzelfde wachtwoord als het KPN e-mailaccount. Dit zijn de instellingen voor inkomende en uitgaande mail. Hopelijk kun je hier iets mee.

Inkomend
IMAP:
imap.kpnmail.nl
SSL aanvinken en poort 993 invullen.
Gebruikersnaam: KPN e-mailadres invullen
Wachtwoord: KPN wachtwoord invullen

POP:
pop.kpnmail.nl
SSL aanvinken en poort 995 invullen.
Wachtwoord: KPN wachtwoord invullen

Uitgaand

smtp.kpnmail.nl
STARTTLS (SSL/TLS voor sommige clients) aanzetten poort 587 invullen.
Autheticatie / inloggen vereist aanzetten.
Wachtwoord: KPN wachtwoord invullen.
Reputatie 1
Hoi Marina,

De door jou meegestuurde instellingen heb ik dus gebruikt maar bij gebruikersnaam het KPN mailadres invullen dat werkt niet. Daar heb ik bij al mijn accounts steeds het ONsBrabantnet mailadres ingevuld en ik heb de indruk dat dat werkt; of het allemaal volgens de procedures is, betwijfel ik.
In mijn MIJNKPN staan bij mijn Instellingen de volgende email-accounts vermeld (zie bijlage). Die KPN-mailadressen gebruik ik nu niet! Als ik het primaire mailadres en de 3 daaronderstaande adressen openklap zie ik daar bij elk als alias mijn onsbrabantnetmailadressen onder staan. het bijbehorende wachtwoord kan ik niet zien (alleen wijzigen) maar is niet het KPN wachtwoord dat de monteur bij mij thuis heeft aangemaakt want dat heeft 9 tekens. Voor een leek is dit allemaal niet te volgen. Het liefst wil ik een monteur die langskomt en met mij alles doorneemt en goed zet. Ik wordt ONGEVRAAGD overgezet naar KPN, betaal maandelijks een behoorlijk bedrag en zit nu ONGEVRAAGD met de sores !!!

*Admin: gegevens verwijderd i.v.m. privacy
Reputatie 4
Badge +6
We willen jou niet opzadelen met deze sores! We gaan het samen oplossen Juul. Ik zie dat je onder elk e-mailadres een Ons Brabant Net ‘’alias’’ hebt staan. Je moet ieder e-mailadres apart instellen in je mailprogramma met de instellingen die ik net heb gestuurd.
Ik vermoed dat de monteur het wachtwoord van je KPNID heeft ingesteld voor de 4 mailboxen. Mocht je dit wachtwoord niet meer weten kun je inloggen op https://email.kpn.com. Je kunt hier voor elke box een nieuw wachtwoord instellen, oude wachtwoorden hoef je niet te weten. De nieuwe wachtwoorden kun je dan gebruiken bij het instellen van je mailprogramma’s
Reputatie 1
Laat ik voorop stellen dat ik het erge moeilijke onduidelijke materie vind; het is niet zo mijn wereld.
Dus als wij dit samen gaan oplossen zal het echt (nog) concreter moeten worden aangegeven.

Inderdaad onder elk (KPN)-email-account staat eerst een, met sterretjes onzichtbaar gemaakt, 6-cijferig wachtwoord en daaronder een E-mailalias zijnde een van mijn vorige Onsbrabantnet email accounts.
Kun je nu voor mij voor bijv. voor mijn eerste (primaire) mailaccount j....@kpnmail.nl waarbij als alias vermeld staat: j...@onsbrabantnet.nl, de instellingen vermelden zodat ik dus in mijn onsbrabantnet-account kom?
En v.w.b. het wachtwoord van 9 tekens(!) door de monteur ingesteld: daarmee kan ik inderdaad inloggen op bijv. MijnKPN. Het bijbehorende mailadres is: j...@onsbrabantnet.nl.
Met datzelfde wachtwoord heeft hij onze 4 oude Onsbrabantnet-mailaccounts op onze iMac's aangepast; en die werken. Dus , nogmaals het is mijn wereld niet maar ik kan de logica niet ontdekken en wordt er doodziek van.

Admin: e-mailadressen verborgen i.v.m. privacy
Reputatie 4
Badge +6
Geeft niets Juul! Het is ook erg veel informatie. Ik zal het aan de hand van printscreens toelichten. Dan heb je er een beeld bij.
Ik begin vast bij het wijzigen van het wachtwoord. Als je op deze link klikt ziet, zie je bij e-mailaccounts 4 e-mailadressen. Bij het eerste e-mailaccount klik je op het pijltje naast het e-mailadres.

Hier kun je jouw wachtwoord wijzigen

Vervolgens ga je linksboven in naar terug en doe je hetzelfde bij de andere 3 e-mailadressen.

Zou je nog willen toelichten welk mailprogramma je gebruikt? Dan ga ik de instellingen ook zo duidelijk mogelijk voor je opstellen aan de hand van printscreens.

Reputatie 1
Oke Marina,

Ik werk hoofdzakelijk met Mac en dus ook met het mailprogramma daarvan: 2x iMac, 2x iPad en iPhone (5S); daarnaast heeft mijn vrouw een Samsung Galaxy S5 die werkt op Android.
De procedure om het wachtwoord te wijzigen is eenvoudig, dat had ik al gesnapt, maar ......
Ik ben wel huiverig om het wachtwoord te wijzigen omdat de monteur (alleen) op de 2 iMacs de mail ingesteld heeft met dat 9cijferige wachtwoord en op die 2 apparaten werkt de mail. Ik kan alleen de instellingen niet volledig terugzien: wachtwoord bestaat uit 9 stippen, niet zichtbaar te maken en zichtbaar zijn alleen: mailadres (naam@onsbrabantnet), beschrijving (naam@onsbrabantnet) en naam (j de vocht) en houtnaam (imap.kpnmail.nl).
Als ik het ww zal wijzigen zal de mail op mijn 2 iMacs waarschijnlijk niet meer werken en moet ik maar weer afwachten of dat goed gaat komen?! Ik wil zeker weten dat alles daarna snel werkend wordt anders doe ik het niet. Een week van puzzelen is al genoeg en dat beetje wat ik werkend heb, wil ik ook nog niet verliezen. Hoop dat je m'n bezorgdheid snapt?
Reputatie 4
Badge +6
Zeker snap ik jou bezorgdheid, daarom help ik je graag. Wanneer je jouw wachtwoord wijzigt en je logt in op jouw iMac, geeft het mailprogramma op de iMac aan dat het wachtwoord niet klopt. Er verschijnt dan een pop- up waar je dit kunt invullen. Je voert dan jouw nieuwe wachtwoord in en kunt weer verder op jouw mailprogramma op de iMac. Dit heeft verder geen betrekking op de instellingen. Die staan immers voor het e-mailadres op beide computers goed.

In deze link kun je een simulatie vinden van de iPhone 5s. Deze simulatie geeft per stap aan waar je het instelt op je toestel. Bij stap 9 en 10 kun je het KPN hoofd e-mailadres(waaronder het OnsBrabantNet e-mailadres onder is gekoppeld) en nieuwe wachtwoord invoeren. Vervolgens doorloop je de rest van de stappen, zodat de juiste server instellingen in je toestel komt te staan.

Dit doe je ook bij de Samsung Galaxy S5 van je vrouw. Deze instellingen kun je vinden in deze link . Hier vul je bij stap 13 het nieuwe wachtwoord in, vervolgens doorloop je de stappen weer en vul je bij stap 23 het hoofd e-mailadres in.

Het lijkt zo een heel gepuzzel, maar in de praktijk valt het mee. Het scheelt een hele hoop dat hierbij een simulatie te zien is. Als het gelukt is op de mobiele telefoons, zou je dan willen aangeven welke versie(s) je gebruikt van de iPad? Dan kan ik je ook van deze apparaten de instelling toe sturen i.c.m. een simulatie.
Reputatie 1
Hoi Marina, ik heb 1 wachtwoord van 1 mailadres gewijzigd.
Ik kreeg op mijn iMac een gevarendriehoek echte mijne mailaccount ten teken dat er iets fout was, maar geen pop-up. Ben naar voorkeuren van Mail gegaan en daar bij het betreffende emailaccount het wachtwoord gewijzigd. En het werkte weer!! (He,he, zeg!!!)
Vervolgens heb ik van dat ene email-account op mijn iPhone de instellingen gewijzigd zoals aangegeven, en guess what? Het werkt. Straks doe ik de andere 2 nog en die van mijn vrouw op haar Samsung. Laat he weten hoe dat afloopt want ik moet nu even weg. Later in de vooravond laat ik iets weten.
Reputatie 1
Hoi Marina, daar ben ik weer.
Op iPhone mijn 3 mailadressen met succes aangepast, op de Samsung het account van mijn vrouw ook gelukt (ging wel moeilijker).
Ook op iMac de accounts aangepast door wachtwoord aan te passen.
Wat ik raar vind is dat daar bij de serverinstellingen bij zowel de inkomende als de uitgaande post nog steeds naam@onsbrabantnet.nl staat. Moet dat ook niet het naam@kpnmail.nl account zijn waaraan mijn brabantnetaccount gekoppeld is? Vreemd ook dat het wel werkt? Zulk soort dingen snap ik dus niet! Jij wel? Ik hoor wel van je.

Mijn iPads hebben de volgende nummers; A1566 en A1474.
Reputatie 4
Badge +6
Goedemorgen Juul,

Wat goed dat het allemaal werkt! 🙂 Daar ben ik echt heel blij om. Ik kan mij voorstellen dat het wat verwarrend is aangezien het op de iMac wel onder OnsBrabantNet staat. Vermoedelijk is het serverplatform van OnsBrabantNet nog online. Wanneer deze niet meer online is, dan kun je het instellen met je KPN e-mailadres aan de hand van deze instructies. Voor nu zou ik het zo laten, want het werkt immers.

Dan als laatste, de instellingen voor de iPad A1566 en iPad A1474. De versies die je in gebruikt hebt staat niet in onze toestelhulp, maar deze instructies zijn hetzelfde. Bij stap 9, vul je het KPN e-mailadres in. Bij stap 10 het wachtwoord en vervolgens doorloop je de rest van de stappen zodat de juiste server instellingen in je ipad komt te staan. Laat je nog even weten of het gelukt is?

Reputatie 1
Goedemorgen Marina,

Bedankt alweer voor je reactie.
Omdat je ws ook Pinksterweekend had en je reactie daardoor lang(er) uitbleef, ben ik zelf aan de slag gegaan. Uit de opgedane ervaringen maakte ik op dat KPN 4 nieuwe KPN emailaccounts heeft aangemaakt en onder elk account een van mijn 4 OnsBrabantnetaccounts "gehangen" heeft. Hetgeen betekent dat elk van die 4 KPN accounts dus telkens als hoofdaccount wordt gezien en ik dus daarvan de gebruikersnaam in moet vullen met de nieuw bijbehorende wachtwoorden. Met die wetenschap heb ik mijn iMac en ook mijn iPad instellingen aangepast en alles werkt. Hoe simpel kan het zijn, toch?! Als iemand mij het zo in het begin had uitgelegd, hadden we een hoop ergernis kunnen voorkomen. Maar wellicht voor volgende "patiënten" die er niet uitkomen. Ik neem aan dat ik alles zo goed gedaan heb en wil je hierbij bedanken voor je uitleg en geduld. Groetjes, Juul
Reputatie 4
Badge +6
Goed om te vernemen dat alles nu werkt 🙂 Mocht je in de toekomst nog eens een vraag hebben, helpen we je graag weer op ons Forum!
Reputatie 1
Hoi Marina,

Inderdaad alles werkt, maar ik heb uit de vele contacten begrepen dat dat niet automatisch betekent dat alles bij de instellingen goed staat.
Daarom even voor alle duidelijkheid en wellicht ten overvloede:
de redenering in mijn laatste mail over hoe ik alles ingesteld heb, klopt?

Reageer