Filter Regels ontbreekt in de KPN webmail op de mobiele telefoon

  • 30 March 2023
  • 30 reacties
  • 411 keer bekeken

Via laptop wel. Je zal maar geen laptop hebben….

Zou dus wel handig zijn dat dat toegevoegd wordt.

Via http://webmail.kpnmail.nl via de phone staat bij Instellingen en dan E-mail de optie “Filter Regels” niet.

Phone:

Nieuw bericht

Handtekening (en deze is hier enkelvoud)

Geblokkeerde verzenders

Via de laptop wel:

Nieuw bericht

Handtekeningen (deze staat hier dan in meervoud???)

Filter Regels

Geblokkeerde verzenders

Erik van KPN 1 jaar geleden

Ik heb reacties op de ingediende feedback voor jullie.

 

@PeterG, het ontbreken van de filterregels optie op mobiele apparaten is ‘as designed’. Open Xchange geeft hiervoor als reden dat de functie te onoverzichtelijk zou zijn op een mobiel apparaat. Zij zouden dit voor ons specifiek kunnen aanpassen, maar daar zit een hoog, jaarlijks terugkerend, prijskaartje aan. Dus dit doen we niet.

 

Begin volgend jaar krijgen we een nieuwe versie van de webmail. Dit duurt nog even omdat die nieuwe versie heel andere techniek gebruikt. Daarvoor moeten wij aan onze kant ook aanpassingen doen. Betekent dat in de huidige versie van de webmail geen veranderingen meer zullen komen. Zodra we de nieuwe versie hebbenm controleren we of de meldingen die jij deed, @DoeHetZelf, nog voorkomen. Mocht dat dan zo zijn, kunnen we dat dan aankaarten bij Open Xchange.

Verder, jouw melding over het niet opslaan van je bewerkingen. Daarover geeft het webmailteam aan dat ze dit nog niet hebben kunnen reproduceren. We zijn dan ook benieuwd hoe jij de setting ‘Automatisch afmelden’ heb staan. Deze vind je onder Instellingen > Beveiliging > Algemeen.

 

@Willy22, het sorteren had het webmailteam al eens aangekaart bij Open Xchange, maar blijkbaar waren de bijgeleverde voorbeelden niet duidelijk genoeg. Kun jij nog een keer screenshots plaatsen? Geef daarbij dan even aan precies welke stappen je volgt om de sortering in te stellen. 

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

30 reacties

Reputatie 2

Dat heb ik inderdaad ook gezien, op de telefoon zie je die optie gewoon niet. Dit programma wordt gemaakt door Open XChange, het is open source maar wel proprietary. Je kunt zelf geen bugs of feature requests openen, dat moet KPN namens ons doen.

 

andere dingen die mij zijn opgevallen:

 

  • Filterregels worden niet juis1t toegepast, het is alles of niets door een bug in de software, zie dit topic:

 

  • De Nederlandse vertaling van de filterregels is zeer onduidelijk en bevat fouten, ik heb contact gehad met een van de vertalers en die heeft zijn best gedaan om de meeste vertaalfouten te verhelpen, maar weet niet wanneer die bij KNP geupdate kunnen worden.
  • De regex regel ^\*.*\d+$ werkt niet, geen idee waarom niet. Lijkt ook een bug in de software te zijn.

KPN gaan jullie deze punten aankaarten bij Open XChange?

Reputatie 7
Badge +10

@PeterG

@DoeHetZelf

Ook het sorteren op “Van” / Afzender werkt niet goed in de KPN webmail. Er wordt dan op het emailadres van de afzender gesorteerd en niet op de naam van de afzender.

Dit is voor mij een extra reden te meer om de KPN webmail zo min mogelijk te gebruiken.

Reputatie 7
Badge +28

Hoi @PeterG ,

Er is jou al eerder geadviseerd om naast de webmail ook een ander e-mailprogramma of app te gebruiken. 
 

Ik gebruik op mijn IPhone de speciale mail app van Apple. Op Android-telefoons heb je ook een mail-app. Die dan eenmalig instellen en dan ben je klaar. Gebruik eventueel deze instructie: 

https://www.kpn.com/service/mobiel/instellen/hulp-bij-instellen.htm

 

Zoals je uit mijn reacties in het onderwerp email zou moeten weten vind ik “email programma’s” iets van de vorige eeuw, @Noordzee . Toen we nog moesten inbellen op het internet en dus niet continu online waren.

Volslagen overbodig die programma's nu. En lost het aangehaalde, namelijk dat je op een phone geen filterregels kunt maken, niet op voor de gebruikers. Het gaat hiet niet alleen om mij hè.

Reputatie 7
Badge +28

Prima natuurlijk, ikzelf ben wel blij met het speciale mailprogramma. 

Hoi @PeterG ,

Kan je niet op '’desktop site'’ klikken op jouw mobiel?

Ik denk dat je dan wel alle opties hebt.

Zelf gebruik ik KPN webmail gewoon altijd op de laptop in de browser, ik gebruik ook geen mailprogramma.

Reputatie 7
Badge +10

Er is duidelijk een verschil tussen de “smartphone versie” en de "laptop versie” van de KPN webmail. Dat kun je als volgt zien (nota bene op een laptop):

Open op een laptop m.b.v. een browser de homepage van de KPN webmail en zorg ervoor dat het venster van de browser gemaximaliseerd is. Dan zie je dat de KPN webmail als achtergrond een plaatje met een mevrouw in een schommelstoel heeft.

Als men dan het actieve venster (met de KPN webmail homepage) verkleint tot ca. 30% à 40% van het originele formaat (formaat van bijv. een smartphone), dan zal men zien dat dat bovenstaande plaatje verdwijnt.

(Dit zie ik gebeuren in mijn Chrome browser. Gebeurt hetzelfde in bijv. MS Edge ??).

Kan je niet op '’desktop site'’ klikken op jouw mobiel?

Dat kan, @martijn197108 . Weergave wordt dan wel errug priegelig. Vergroten kan, maar resulteert in maar een stukje pagina/scherm. En zouden andere gebruikers dit doen?

Ik stel dit niet alleen voor mezelf. Zelfs eigenlijk voor anderen. Want ik heb maar 3 filters en die heb ik al jaren geleden gemaakt. (was/is geen spam maar gewoon voor mij ongewenste personen)

Ik snap trouwens niet waarom mensen soms meerdere spam en phishing mails per dag krijgen. Op mijn 2 veelgebruikte mail adressen krijg ik ze nauwelijks. 

Als ze op mijn hetnet mail komen is het sowieso spam/phishing want die gebruik ik de laatste 12 jaar alleen voor kpn (forum, facturen). 

En op mijn gewone privé mail (niet bij kpn) zijn het 0 tot 3 per dag die daar keurig door die provider in de spam worden gedonderd.

Zouden veel mensen te scheutig zijn met hun mail adres? Op internet plempen enzo?

Reputatie 7
Badge +10

Correctie (van een eerder antwoord in dit topic):

Ook het sorteren op “Van” / Afzender werkt niet goed in de KPN webmail. In dat geval wordt er niet op “Van"/Afzender gesorteerd maar wel op het emailadres van de afzender. In die kolom (“Van"/Afzender) wordt dan niet het emailadres maar wel de afzender getoond. En dan lijkt het erop dat de KPN webmail er een potje van maakt.

Zie ook dit antwoord:

Dit is voor mij een extra reden te meer om de KPN webmail zo min mogelijk te gebruiken)

Reputatie 7
Badge +10

@PeterG 

Ik vrees ook dat soms een emailprogramma hier ook meer dan eens “steken laat vallen" en dat daardoor phising emails toch hun “Externe inhoud” kunnen laden. En dat is dan een bevestiging dat een emailadres toch bestaat.

Het lijkt er op dat mijn emailprogramma daar ook af en toe last van heeft (jammer maar helaas).

Reputatie 2

Correctie (van een eerder antwoord in dit topic):

Ook het sorteren op “Van” / Afzender werkt niet goed in de KPN webmail. In dat geval wordt er niet op “Van"/Afzender gesorteerd maar wel op het emailadres van de afzender. In die kolom (“Van"/Afzender) wordt dan niet het emailadres maar wel de afzender getoond. En dan lijkt het erop dat de KPN webmail er een potje van maakt.

Zie ook dit antwoord:

Dit is voor mij een extra reden te meer om de KPN webmail zo min mogelijk te gebruiken)

 

Kun je alsnog op naam van de afzender filteren door de filtervoorwaard “e-mail header” te gebruiken? Heb dit nog niet getest zelf, maar wil wel op naam van afzender kunnen filteren.

Reputatie 7

Zoals je uit mijn reacties in het onderwerp email zou moeten weten vind ik “email programma’s” iets van de vorige eeuw

Volslagen overbodig die programma's nu.

Jij vindt die email-programma's overbodig en dat is iets anders dan dat ze overbodig zijn.

Voor mij zijn ze juist onmisbaar immers daarmee heb ik de mailboxen van vijf privé en zakelijke mail-accounts in één overzicht bij elkaar en dat is voor mij veel efficiënter dan vijf verschillende webmail omgevingen te moeten raadplegen.

Ik gebruik op al mijn apparaten naar alle tevredenheid Outlook.

Reputatie 2

Beste KPN, hierbij een lijstje met bugs die jullie direct kunnen doorsturen naar de makers van deze app suit Open XChange:

 

Overview of bugs in E-mail filter rules discovered until this moment:

  1. Saving a filter after editing doesn't always work, especially if you take a few minutes to edit.
  2. The "From” condition does not actually filter on the “From” name but only on the whole header including <email@domain.org> nor does it account for the posibility of quotaion marks around the name
  3. Regex ^\*.*\d+$ does not work when filtering the Subject (should match test123)
  4. “Apply if all conditions are met” (at the top of the filter rule) does not take nesting into account, meaning nesting is useless
  5. Dutch translations of filter rules need to be proofread, they contain many errors and inaccuracies
  6. Filter rule settings do not show up on mobile devices
Reputatie 7
Badge +10

@DoeHetZelf 

Bij het sorteren op "Van” (afzender) zit er nog een 2e fout in de software. Bij het sorteren kijkt het sorteringsalgoritme 1)) naar het emailadres en niet de naam van de afzender (zie hierboven). Probleem nummer 2 is dat 2)) sorteren alleen gedaan wordt op datgene wat voor het “@” teken staat. Er wordt niet gekeken wat er achter het "@” staat.

Loop je ook tegen dit probleem aan als je regels in de webmail wil instellen ?

Reputatie 7
Badge +30

Hallo allemaal, super dank voor het melden hiervan. Én van het van de gelegenheid gebruik maken om aanvullende feedback te delen. Wordt gewaardeerd. 'k Ga de boel doorzetten naar onze e-mailmensen.

Reputatie 7
Badge +10

Via laptop wel. Je zal maar geen laptop hebben….

Zou dus wel handig zijn dat dat toegevoegd wordt.

Via http://webmail.kpnmail.nl via de phone staat bij Instellingen en dan E-mail de optie “Filter Regels” niet.

Phone:

Nieuw bericht

Handtekening (en deze is hier enkelvoud)

Geblokkeerde verzenders

Via de laptop wel:

Nieuw bericht

Handtekeningen (deze staat hier dan in meervoud???)

Filter Regels

Geblokkeerde verzenders

De software van de webmail schijnt toch voor bijv. een laptop anders te zijn dan voor een smartphone. Want de woorden “filterregels” zijn wel zichtbaar als ik het venster in mijn browser verklein tot ca. 30% van de originele grootte.

Reputatie 2

Ik ben er inmiddels achter dat \d voor getallen niet werkt omdat die regext regel niet op posix van toepassing is, maar [0-9] of [0-9]+ werkt wel. Dat is dus geen bug, maar had wel gedocumenteerd moeten zijn.

@DoeHetZelf

Bij het sorteren op "Van” (afzender) zit er nog een 2e fout in de software. Bij het sorteren kijkt het sorteringsalgoritme 1)) naar het emailadres en niet de naam van de afzender (zie hierboven). Probleem nummer 2 is dat 2)) sorteren alleen gedaan wordt op datgene wat voor het “@” teken staat. Er wordt niet gekeken wat er achter het "@” staat.

Loop je ook tegen dit probleem aan als je regels in de webmail wil instellen ?

Wat bedoel je met bij het sorteren? Ik filter, ik sorteer op dit moment niet volgens mij. Ik zie dat From kijkt naar het hele from field dat er soms uit ziet als

Bob straatmaker <bob@stratenmakers.nl>

en soms als

“Bob straatmaker” <bob@stratenmakers.nl>

 

Dat is niet wat je van “from” mag verwachten, maar je kunt dit met wat regext dus alsnog wel gebruiken voor een filterregel. Hier een voorbeeld om alles met straat ergens midden in de afzendernaam te filteren:

^”\*straat\*”\s<

en

^\*straat\*\s<

natuurlijk kun je die filterregel verfijnen maar het kan dus wel. Maar je verwacht dat “From” alleen naar de naam kijkt, als je de hele from header wilt matchen heb je ook al andere opties via “header” bijvoorbeeld.

 

Blij dat Erik_ aangeeft dat het wordt doorgezet, nu hopen dat alle punten ook worden opgelost.

Ik heb nog met de Nederlandse vertaler gemaild en hem een screenshot en wat suggesties gestuurd, hij ziet voor het eerst waarvoor hij nu eigenlijk aan het vertalen was en doet zijn best om verbeterende vertalingen voor filterregels in de volgende software-update te krijgen. Dat krijg je als je vertalers inhuurt / vraagt die zelf geen gebruikers zijn van de software die ze vertalen.

Reputatie 7
Badge +10

@DoeHetZelf 

(Petje af dat je de nederlandse vertaler hebt weten op te sporen.)

Dit wijst erop dat er weinig mensen van de uitgebreide functies van de webmail gebruik maken. Anders was de software wel eerder bijgewerkt. Ook de handleiding van de KPN webmail kan nog wel worden verbeterd. Ik vrees echter dat het nog wel enige tijd gaat duren voordat de webmail software wordt bijgewerkt. Dit is afhankelijk hoe hoog de prioriteit bij de KPN is om de webmail te gaan updaten.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik weinig begrijp van alle (speciale) tekens die je gebruikt maar ik ontvang dan ook (zeer) weinig spam (ik ga die discussie over het waarom hier niet opnieuw starten).

Reputatie 2

KPN besteed het onderhoud van deze webmailsoftware grotendeels uit aan Open Xchange, dus hoeft er niet lang over te doen om deze feedback door te zetten. Zoals je ziet heb ik ze al een handje geholden door zelf de vertaler te benaderen en door de softwaregereleateerde feedback hier in het Engles duidelijk op te sommen. Ik wil er graag vanauit gaan dat de beheerder bij KPN dit kan waarderen en het snel doorzet en er bij betrokken blijft.

 

Dat het weinig gebruikt wordt is niet gek als je de optie op je mobiel nooit ziet (en dus niet weet dat het bestaat) of als je het geprobeerd hebt en het werkt niet (dan denken mensen al snel dat het aan hen ligt en dat het te moeilijk is, maar zoals we nu weten werkt de software dus niet zoals je mag verwachten).

 

Ik weet niet waarom KPNs spam filter zo veel duidelijk herkenbare spam door laat, en daar kan ik verder niets aan doen, ik kan alleen als uiterste oplossing zelf filterregels aanmaken. Dat hierdoor spam niet gevlagd wordt is niet mijn probleem, eventueel kan de software ook aangepast worden om alle mails die naar de map “spam” worden verplaatst ook daadwerkelijk als spam te vlaggen. Dat is iets wat KPN beter zelf kan onderzoeken.

 

Die speciale tekens die je ziet zijn reguliere expressies. Er staat dan bijvoorbeeld “een tekenreeks die begint met een recht streepje |  of een tekenreeks die eindigt met een asterix. Ik krijg namelijk veel spam die in de onderwerpregel of afzendernaam begint of eindigs met ofwel uitroeptekens, ofwel rechte streepjes, ofwel asterix, of combinaties daarvan. Ik heb naar de binnengekomen spam gekeken en heb op basis daarvan verschillende filterregels bedacht waarmee ik alles wat vreemde combinaties van tekens als onderwerp heeft naar spam verplaats. Dat doe ik heel precies, want ik wil neit perse elke email met een uitroepteken in het onderwerp gelijk als spam markeren, maar dingen zoals !!Investeer nu in zonnepanelen!! of *Snel afva||en!* filter ik er uit.

 

De regels die je in mijn screenshot ziet heb ik nog herschreven en aangevuld maar sinds dien via wat truucjes werken ze alsnog, en ik zie dat ze in de afgelopen dagen alle spam hebben afgevangen en nog niet 1 mail onterecht als spam hebben gemarkeerd.

Door wat op internet te zoeken kun je leren hoe je reguliere expressies (regex) gebruikt, het is niet zo lastig. Sommige tekens moet je ‘ontsnappen’ door er een streepje naar links \ voor te zetten. Sommige regex regels weken niet op de KPN server, zoals \d+ voor 1 of meer digits, maar dan gebruik je iets anders zoals [0-9]+ voor 1 of meer tekens van 0 tot 9.

Reputatie 7
Badge +30

Ik heb reacties op de ingediende feedback voor jullie.

 

@PeterG, het ontbreken van de filterregels optie op mobiele apparaten is ‘as designed’. Open Xchange geeft hiervoor als reden dat de functie te onoverzichtelijk zou zijn op een mobiel apparaat. Zij zouden dit voor ons specifiek kunnen aanpassen, maar daar zit een hoog, jaarlijks terugkerend, prijskaartje aan. Dus dit doen we niet.

 

Begin volgend jaar krijgen we een nieuwe versie van de webmail. Dit duurt nog even omdat die nieuwe versie heel andere techniek gebruikt. Daarvoor moeten wij aan onze kant ook aanpassingen doen. Betekent dat in de huidige versie van de webmail geen veranderingen meer zullen komen. Zodra we de nieuwe versie hebbenm controleren we of de meldingen die jij deed, @DoeHetZelf, nog voorkomen. Mocht dat dan zo zijn, kunnen we dat dan aankaarten bij Open Xchange.

Verder, jouw melding over het niet opslaan van je bewerkingen. Daarover geeft het webmailteam aan dat ze dit nog niet hebben kunnen reproduceren. We zijn dan ook benieuwd hoe jij de setting ‘Automatisch afmelden’ heb staan. Deze vind je onder Instellingen > Beveiliging > Algemeen.

 

@Willy22, het sorteren had het webmailteam al eens aangekaart bij Open Xchange, maar blijkbaar waren de bijgeleverde voorbeelden niet duidelijk genoeg. Kun jij nog een keer screenshots plaatsen? Geef daarbij dan even aan precies welke stappen je volgt om de sortering in te stellen. 

Erik schrijft: het ontbreken van de filterregels optie op mobiele apparaten is ‘as designed’. Open Xchange geeft hiervoor als reden dat de functie te onoverzichtelijk zou zijn op een mobiel apparaat

Helemaal goed. Het viel me alleen op omdat ik een en ander wilde checken naar aanleiding van een vraag. M'n laptop was op dat tijdstip al uit. Gelukkig werken de filter regels wel altijd. 

Reputatie 7
Badge +10

@Erik_

Klopt. Ik heb dit “sorteerprobleem” al eens eerder dit jaar (27 januari 2023) onder de aandacht van de KPN gebracht compleet met een screenshot en extra uitleg. Dat was hier:

@Jeroen_dB  gaf daar een antwoord op en Jeroen's antwoord kreeg ook van @Erik_ een "like".

In antwoorden die op bovenstaand antwoord volgen wordt er meer informatie gegeven hoe de webmail bij de sortering de fout ingaat. Ik beschrijf wat er fout gaat maar die beschrijving is verdeeld over meerdere latere antwoorden in dat topic. Of moet ik alles in één antwoord beschrijven ?

Maar ik lees ook dat er dit jaar geen wijzigingen meer zullen worden aangebracht. Tja, dan heeft het melden van fouten eigenlijk niet of nauwelijks nog zin.

Reputatie 7
Badge +10

Voor de mensen die te lui zijn om de link te openen in mijn vorige antwoord:

 

 

Zie bovenstaand plaatje:

1)) Als ik de webmail sluit en weer open/binnenkom dan blijkt dat de webmail mijn laatste keuze van sorteren heeft onthouden. De webmail sorteert dan de emails weer op dezelfde voorgaande manier.

2)) De software van de webmail doet zijn werk goed als het moet sorteren (groene pijl) op “Datum", “Ongelezen", “Grootte", “Onderwerp”. Het is mij niet duidelijk wat er gebeurt/moet gebeuren als ik sorteer op “Kleur". Maar bij het sorteren op "Van” (= Afzender) (blauwe pijl) gaat het mis.

3)) Ik heb eerst gesorteerd op "Datum” (rode pijl) en daarna gesorteerd op “Van" (blauwe pijl).  Als gevolg daarvan ontstond de situatie in het plaatje hierboven. FOUT #1: De namen in de blauwe rechthoek zijn allerminst gesorteerd op “Afzender/Van".

4)) De software van de webmail sorteert namelijk NIET op de NAAM van de afzender (zie in de blauwe rechthoek) maar WEL op het EMAILADRES van de afzender. En dat terwijl de software WEL de NAAM van de afzender toont. Tja, dan is het geen wonder dat het lijkt het erop alsof er dus helemaal niet op afzender gesorteerd wordt.

Het emailadres wordt getoond als men de muis(-cursor) op de naam van een afzender plaatst. Dan toont de webmail software het emailadres van die ene afzender.

5)) Maar bij dat sorteren op emailadres gaat de software voor een 2e keer in de fout. FOUT #2: de software kijkt bij het sorteren op emailadres alleen naar de tekens/de tekst die voor het “@” teken staan. En "vergeet” om naar het GEHELE emailadres te kijken (incl. domeinnaam) bij het sorteren.

 

In het recente verleden had ik 4 emails in mijn “Postvak In” staan. Ik sorteerde eerst op datum en toen op afzender. Als gevolg daarvan werden deze 4 emails in de volgende volgorde door de webmail getoond:

  • info@macrobusiness…………….. .com
  • info@slimbe…….. .com
  • info@value…… .com
  • info@slimbe…….. .com

Toelichting:

  1. De 2e en 4e email kwamen van dezelfde afzender.
  2. Er werd dus ALLEEN op de tekens voor het "@” teken gesorteerd. Alle emailadressen  die begonnen met “info@” werden hierdoor bij elkaar gezet.
  3. Daarbinnen werd er op datum gesorteerd. En dus werden dus deze 4 emails op de bovenstaande manier getoond. De sorteervolgorde was dus 1)) tekens voor het @ teken en 2)) datum.

Het hele bovenstaande verhaal kan men ook nalezen vanaf dit antwoord:

 

Reputatie 7
Badge +30

@Erik_

Klopt. Ik heb dit “sorteerprobleem” al eens eerder dit jaar (27 januari 2023) onder de aandacht van de KPN gebracht compleet met een screenshot en extra uitleg. Dat was hier:

Klopt, maar blijkbaar was de informatie die we van daaruit hebben kunnen doorgeven niet voldoende. Want ik kreeg vanuit het mailteam dus terug dat Open Xchange het de vorige keer niet goed snapte:

@Willy22, het sorteren had het webmailteam al eens aangekaart bij Open Xchange, maar blijkbaar waren de bijgeleverde voorbeelden niet duidelijk genoeg. Kun jij nog een keer screenshots plaatsen? Geef daarbij dan even aan precies welke stappen je volgt om de sortering in te stellen. 

 

Dank voor de link (en de extra moeite om het hier nog een keer neer te zetten, @Willy22! We gaan een nieuwe poging wagen :)

Reputatie 7
Badge +10

@Erik_

Helemaal top !!!!!!!!!!!!

(En dan moet waarschijnlijk mijn tekst ook nog een keer in het Engels vertaald worden ????)