Beantwoord

Foutmelding bij het verzenden van mail, mail komt wel aan

  • 24 March 2020
  • 20 reacties
  • 918 keer bekeken

Ik heb de laatste tijd het idee dat lang niet alle e-mail aankomt, zowel in het e-mail programma als webmail. Om te proberen of het nog werkt heb ik via een hotmail account een berichtje naar mijn kpn e-mail adres gestuurd. Ik kreeg op mijn hotmail account een bericht dat de mail niet aangekomen was(postmasters@cpsmtb-ews05.kpnx undeliverable mail) Maar even later kwam de mail toch nog aan bij mijn kpn e-mail. Ik heb toch het gevoel dat er iets niet goed zit het is sowieso vreemd dat ik bij mijn hotmail de melding krijg dat de mail niet aangekomen is. Wat kan dit zijn?

 

*Admin: titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid

icon

Beste antwoord door ReMi26 16 April 2020, 15:55

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

20 reacties

Reputatie 3
Badge +4

Hi @ReMi26 ! Sorry voor de late reactie. Het is nogal druk op het Forum waardoor ik de topics later zie dan ik zou willen. Wat betreft de foutmelding die jij krijgt: zoals ik het nu hoor klinkt dit als een block vanuit het spamfilter. Het lijkt alsof het bericht gemarkeerd wordt als ‘sure spam’. Sure spam komt niet in de spam-map, waardoor je dit niet terug ziet.

In de foutmelding die jij hebt gekregen staat ook de reden waarom je deze foutmelding krijgt. Om mijn vermoedens te kunnen bevestigen is het dus handig om de hele foutmelding in te zien. Kun je daarom voor mij de volledige foutmelding in dit topic plaatsen? Dan kijk ik met je mee.

Mocht de foutmelding onterecht zijn, dan kun je dit mailen naar abuse@kpn.com. Zij gaan dan kijken hoe dit in de toekomst kan worden voorkomen.

Hallo Robyn,

 

Er staat verder geen foutmelding in het bericht alleen de standaard tekst dat de mail onbestelbaar is.(postmaster@cpsmtpb-ews08kpnxchange)

Kan wel de bronvermelding plaatsen maar dit is nogal een lap tekst en zet ik liever niet zo hier neer.

Heb inmiddels vernomen dat meer mensen hetzelfde probleem hebben als ze een email naar mijn kpn mail sturen. Ik krijg de mail wel binnen maar degene die de mail stuurt krijgt  een bericht dat de mail onbestelbaar is.

Reputatie 7
Badge +30

Ik wil toch graag de hele tekst van die melding zie, ReMi. Daar staat over het algemeen meer in dan je denkt om uit te vogelen wat er aan de hand is. Zolang jij ervoor zorgt dat je, in de lap tekst, jouw mailadres en die van de verzender even verbergt (in ieder geval het deel voor de @) is er niets aan de hand.

hallo,

sorry voor de later reactie, het probleem is helaas nog steeds aanwezig dus hier de lap tekst/bronvermelding:

 

This is an automatically generated Delivery Status Notification.

Delivery to the following recipients failed. ***

Action: failed Status: 5.7.1

Diagnostic-Code: smtp;554 5.7.1 recipient '**@kpnmail.nl' not known

 

 

Admin: overbodige onderdelen verwijderd i.v.m. leesbaarheid :)

Reputatie 7
Badge +30

Dank je, ReMi! Ik heb even de berg aan tekst die niet nodig was weggehaald. Wat er overblijft geeft aan waar het mis gaat. En in dit geval is dat een beetje vreemd. Want de melding geeft aan dat jouw mailadres niet bekend is. Terwijl het adres gewoon actief is. En jij ook aangeeft dat de mail wel binnenkomt. 

 

Ik tag hier even een collega van me, @Dennis ABD. Kan jij hier iets over zeggen? 

Reputatie 7
Badge +7

Staat er een forward of iets dergelijks actief? De foutmelding wijst namelijk op een mail adres wat niet bestaat.

Bij de webmail staat automatisch doorsturen aan. We hebben ook nog een mailadres van HetNet ik weet niet of dit problemen geeft.

Reputatie 7
Badge +30

Ah, dat automatisch doorsturen, dat gaat naar dat HetNet adres? Wil je dat adres eens invullen op je forumprofiel? Mag in het veld ‘persoonlijke opmerking’. Laat hier even weten als je dat gedaan hebt. Dan controleer ik dat adres even.

IK heb zojuist beide  emailadressen op mijn forumprofiel ingevuld.

Reputatie 7
Badge +30

Dank je, ReMi. Nu ben ik ook even in de war. De beide mailadressen die je hebt ingevuld zijn beide gewoon actief.

Echter, ik zie het e-mailadres dat in de foutmelding hierboven stond niet terug. Ik heb dat adres ook even ingevuld op jouw profiel (ook in het veld 'persoonlijke opmerking’. Wil je daar eens naar kijken en aangeven of dat ook een adres van jou is? 

Hallo Erik,

 

Ik heb even gekeken maar dat is een vreemd email adres en niet van ons, wij gebruiken alleen de adressen die ik ingevuld had. Ik heb geen flauw idee waar dit adres vandaan komt.

Gisteren wou iemand mij mailen vanaf een hotmail adres en die kreeg steeds foutmeldingen. Heb die mails ook niet ontvangen. Nou zegt dat misschien weinig omdat er miljarden mails heen en weer vliegen. Maar misschien heeft u er toch iets aan.

Loofboom, klinkt  als heltzelfde probleem, alleen komen sommige mails hierna enige vertraging wel aan hier maar de verzender krijgt evengoed een foutmelding en denkt dan dat de mail niet aangekomen is. Het is trouwens niet alleen vanaf een hotmail adres maar ook van b.v. een ziggo account heb ik vernomen.Blijft evengoed wel lastig.

Heeft u deze mails verzonden via wifi of op een andere manier? Maakt dat nog uit?

Reputatie 7
Badge +30

Ik heb even gekeken maar dat is een vreemd email adres en niet van ons, wij gebruiken alleen de adressen die ik ingevuld had. Ik heb geen flauw idee waar dit adres vandaan komt.

Heel vreemd. Ik wil je vragen om de mail met de foutmelding even naar me te e-mailen. Je krijgt een privébericht van me met het mailadres.

 

Gisteren wou iemand mij mailen vanaf een hotmail adres en die kreeg steeds foutmeldingen. Heb die mails ook niet ontvangen. Nou zegt dat misschien weinig omdat er miljarden mails heen en weer vliegen. Maar misschien heeft u er toch iets aan.

Zonder te weten wat die foutmelding precies zegt valt er niets te zeggen over waarom dit gebeurt, Loofboom. Wel kan ik aangeven dat dit soort dingen over algemeen individuele problemen zijn. Als je dan ook de foutmelding kunt plaatsen dan kan ik er meer over zeggen. Zoek dan, in de foutmelding, het stuk dat er als volgt uitziet. De precieze foutcode bij jou kan anders zijn.

This is an automatically generated Delivery Status Notification.

Delivery to the following recipients failed. ***

Action: failed Status: 5.7.1

Diagnostic-Code: smtp;554 5.7.1 recipient '**@kpnmail.nl' not known

 

Beste Erik,

In dit geval ben ik de ontvanger en heb ik geen foutmelding (en een paar mails niet) ontvangen. Weet niet of de verzender nog kan helpen. Maar vond het frappant dat het hier ook om hotmail ging. Zou zo maar kunnen zijn dat het in dit geval aan hotmail ligt. Het kan toeval zijn, maar de afzender zei dat het later wel lukte toen de e-mail werd verzonden via een telefoon met abonnement. En dat de mails die via wifi verzonden waren niet bij mij aankwamen en dat die aan de kant van de verzender foutmeldingen van hotmail opleverden.

 

Reputatie 7
Badge +30

@ReMi26, dank voor de mail. Ik heb de boel doorgespit en hier de fout gevonden. Jij hebt twee @kpnmail adressen. De ene is rrachternaam @kpnmail.nl en de andere is rachternaam01 @kpnmail.nl. Dus of 2 initialen en géén cijfers, of één initiaal en een cijfer. 

Uit de foutmelding blijkt dat de mail wordt verzonden naar rachternaam @ kpnmail.nl. Dus met één initiaal en geen cijfer. Dit adres bestaat niet, en zorgt daarvoor voor een foutmelding. Nu zie ik, in melding, dat er ook gemaild wordt naar het rachternaam01 adres. Dus een van twee dingen kan hier gebeurd zijn. 1) Je hebt een typefout gemaakt. 2) Er zit een forward op dat adres die mails doorstuurt naar rachternaam. Controleer in de webmail of dat inderdaad zo is. Als dat niet zo is, dan zal het hier waarschijnlijk aan een typefout liggen.

Hoe het dan zit met dat vreemde mailadres in het stuk wat je eerder op het forum plaatste… Wellicht is daar of bij het plaatsen al, of bij het verwijderen van de overtollige tekst door mij wat mis gegaan waardoor er een niet kloppend mailadres overbleef. 

 

@Loofboom, als ontvanger krijg je inderdaad geen foutmelding, die krijgt de verzender. Het zou kunnen dat het probleem in jouw geval aan hotmail ligt, maar daar is zonder de foutmelding te bekijken niets over te zeggen. In de praktijk ligt niet aankomende mail over het algemeen aan een typefout in het mailadres, of omdat de mail als spam wordt gezien, en niet specifiek aan het gebruikte mailprogramma.

@ReMi26, dank voor de mail. Ik heb de boel doorgespit en hier de fout gevonden. Jij hebt twee @kpnmail adressen. De ene is rrachternaam @kpnmail.nl en de andere is rachternaam01 @kpnmail.nl. Dus of 2 initialen en géén cijfers, of één initiaal en een cijfer. 

Uit de foutmelding blijkt dat de mail wordt verzonden naar rachternaam @ kpnmail.nl. Dus met één initiaal en geen cijfer. Dit adres bestaat niet, en zorgt daarvoor voor een foutmelding. Nu zie ik, in melding, dat er ook gemaild wordt naar het rachternaam01 adres. Dus een van twee dingen kan hier gebeurd zijn. 1) Je hebt een typefout gemaakt. 2) Er zit een forward op dat adres die mails doorstuurt naar rachternaam. Controleer in de webmail of dat inderdaad zo is. Als dat niet zo is, dan zal het hier waarschijnlijk aan een typefout liggen.

 

 

Hallo Erik,

 

Ik heb de forward in de webmail uitgezet en het verzenden gaat nu sneller en zonder foutmelding dus waarschijnlijk zat daar dan toch het probleem. Ik snap alleen niet waarom dat nu pas problemen gaf want volgens mij stond deze altijd aan.

Bedankt voor de hulp ik ben blij dat alles weer goed werkt.

Hallo Erik,

De verzender heeft de foutmelding weggegooid. Hoop dat het nu goed blijft gaan, waarschijnlijk ligt het toch aan hotmail. Bedankt voor het meedenken.

Fijn dat het opgelost is ReMi26.

Prettig weekend gewenst.

Reputatie 7
Badge +30

Waarschijnlijk is dit het gevolg van het nieuwe e-mailplatform en andere mailservers die we nu gebruiken, ReMi. Ik verwacht dat in het verleden niet gekeken werd naar het resultaat van het doorsturen, en nu wel.

 

Jij ook een prettig weekend, Loofboom. Als het probleem wel terugkomt, probeer dan of je de foutmelding nog kunt verkrijgen. Dan help ik je graag met verder nakijken :)