Beantwoord

Foutmelding KPNmailserver: 550 5.0.0 Mail rejected.

  • 20 juli 2016
  • 38 reacties
  • 34226 keer bekeken


Toon eerste bericht

38 reacties

Reputatie 7
Badge +28
Wat gek! Goed dat je het doorgestuurd hebt. Wil je ons op de hoogte houden of je een reactie krijgt van hen?
Ja, voor het eerst heb ik een duidelijke adequate reactie van "abuse" ontvangen Marcia:
Het attachment van de email was groter dan 10 Mb en dat lust de KPN-emailserver niet.
Vandaar.
Reputatie 7
Badge +28
Oh, super! Weer wat geleerd 😉 Fijn weekend alvast!
Dit heb ik dus onlangs ook gehad. Een aantal e-mails van anderen kwamen niet altijd bij mij aan met de fout "550 5.0.0 Mail rejected". Een aantal e-mail reacties van mij kwamen vervolgens ook niet bij anderen aan, dit zonder foutmelding. Het betrof kleine berichten zonder attachments. De helpdesk verwees me door naar het "Abuse-team". Dat meldde mij dat dit veroorzaakt werd door het spamfilter op de mailserver (dus niet het online spamfilter dat je zelf in kunt zien via Webmail). Verder kreeg ik het volgende te horen:
- Het spam-filter wordt beheerd door een derde partij en KPN krijgt naar eigen zeggen “niet alle mail te zien welke geblokkeerd word door ons spamfilter”.
- Men ging de sample-mails niet onderzoeken om te voorkomen dat dit weer gebeurt, dit omdat alles nu weer lijkt te werken .
- Men kan mij niet garanderen dat zoiets weer zal gebeuren.
- Men kan mij ook geen bericht sturen indien het spamfilter opnieuw een e-mail bestemd voor mij tegenhoudt..
Het “Abuse-team” gaf mij niet de indruk dat zij in willen zien dat mensen graag willen kunnen vertrouwen op hun mail systeem.

Ik wil niet dat men ook maar één e-mail richting mij, of die ik zelf verstuur, tegenhoudt. Als ik een spamfilter wil gebruiken is daar het online filter voor. Ik wil een betrouwbaar e-mail systeem waarbij ik er van uit kan gaan dat alles aankomt of verstuurd wordt. Ik begrijp dat er ooit ergens iets fout kan gaan, maar dan wil ik daar bericht van krijgen. Je zou toch zeggen dat zoiets te automatiseren valt.

Ik heb dit gemeld als klacht bij de helpdesk, maar ik vermoed niet dat KPN hier iets mee zal doen. Als dit blokkeren van e-mails me nog een keer overkomt ga ik een andere e-mail provider zoeken.
Reputatie 7
Badge +30
Als je graag alle inkomende emails wilt ontvangen dan kan je beter geen email afnemen bij een derde partij.

Verder zou ik zeggen dat je sowieso beter je email ergens anders onder kan brengen. Je kan je mailadres dan namelijk gewoon houden als je overstapt van internetprovider en daarnaast kun je tegen een klein bedrag ook nog een leuke domeinnaam er hangen waardoor je bijvoorbeeld voornaam@achternaam.nl kunt gebruiken. Daarnaast kan je, afhankelijk van waar en hoe je dit doet, betere beveiliging krijgen en verhoogd gebruiksgemak.

Daarnaast heeft de KPNMail server netjes een SMTP 550 5.0.0 gestuurd die een kleine uitleg bevat.
Dat het uitgaand mailen verkeerd gaat ligt hoogstwaarschijnlijk bij de ontvangende partij (zonder extra informatie is dit niet te achterhalen) en dat die partij geen foutmelding verstuurd, tja, dat is niet aan KPN.

Robin
Beste Robin,

- "Als je graag alle inkomende emails wilt ontvangen dan kan je beter geen email afnemen bij een derde partij."
Ik vind niet dat ik teveel vraag als ik wil dat mijn provider alle e-mail die aan mij gericht is ook doorlaat. Als ik een online spamfilter wil kan ik dat instellen, hier gebeurt het zonder mijn medeweten.

- "Verder zou ik zeggen dat je sowieso beter je email ergens anders onder kan brengen."
Ja daar zit ik nu idd aan te denken. Ik ben er helaas achter gekomen dat ik niet kan vertrouwen op KPN.

- "Daarnaast heeft de KPNMail server netjes een SMTP 550 5.0.0 gestuurd die een kleine uitleg bevat."
Klopt, maar ik moet in dat geval maar hopen dat de verstuurder de moeite neemt om mij dat op een andere manier te laten weten. Via de e-mail (vaak mijn enige contact met veel mensen) kunnen ze dat in zo'n situatie dus niet.

- "Dat het uitgaand mailen verkeerd gaat ligt hoogstwaarschijnlijk bij de ontvangende partij (zonder extra informatie is dit niet te achterhalen) en dat die partij geen foutmelding verstuurd, tja, dat is niet aan KPN."

Dat klopt niet. Ik heb dit geverifieerd met enkele mensen, die hadden niets ontvangen, geen foutmelding en ook geen e-mail. Het is dus wel degelijk "aan KPN".

Ik wil gewoon een betrouwbaar e-mail systeem en bij problemen wil ik daarvan op de hoogte worden gesteld. Ik had verwacht dat een grote provider als KPN dat kon bieden. Niet dus.
Het meest irriterende vond ik dat Abuse-team die mij de indruk gaven dat ze niet bijster geinteresseerd waren in dit probleem. Blijkbaar vinden zij een betrouwbaar e-mail systeem niet belangrijk. Ik als klant echter wel.
Reputatie 7
Badge +30
- "Daarnaast heeft de KPNMail server netjes een SMTP 550 5.0.0 gestuurd die een kleine uitleg bevat."
Klopt, maar ik moet in dat geval maar hopen dat de verstuurder de moeite neemt om mij dat op een andere manier te laten weten. Via de e-mail (vaak mijn enige contact met veel mensen) kunnen ze dat in zo'n situatie dus niet.
Ja klopt, maar dit is helaas wel hoe email werkt.
- "Dat het uitgaand mailen verkeerd gaat ligt hoogstwaarschijnlijk bij de ontvangende partij (zonder extra informatie is dit niet te achterhalen) en dat die partij geen foutmelding verstuurd, tja, dat is niet aan KPN."
Dat klopt niet. Ik heb dit geverifieerd met enkele mensen, die hadden niets ontvangen, geen foutmelding en ook geen e-mail. Het is dus wel degelijk "aan KPN".
Dan dus juist niet want de KPN mailserver stuurt alle errors netjes door. Als de ontvangende mailserver dan zomaar email accepteert maar niet bezorgt bij de ontvanger, tja dan ligt dat dus niet bij KPN.
- "Als je graag alle inkomende emails wilt ontvangen dan kan je beter geen email afnemen bij een derde partij."
Ik vind niet dat ik teveel vraag als ik wil dat mijn provider alle e-mail die aan mij gericht is ook doorlaat. Als ik een online spamfilter wil kan ik dat instellen, hier gebeurt het zonder mijn medeweten.
Bij de meeste (grotere) providers gebeurt dit. Microsoft/Outlook/Hotmail doet dit, Gmail doet dit, KPN doet dit en vele anderen. Volgensmij doet zelfs TransIP lichte controle op spam en virussen.
Als je dit niet wilt zal je goed moeten zoeken en navragen. Neostrada is een van de providers die alles doorzet en waar je alles, maar dan praktisch alles kan aanpassen.

Maar een beetje filtering heb je wel nodig op een mailserver want elke dag zullen er meerdere pogingen zijn om spam en/of virussen naar binnen te krijgen.

Robin
Ik heb hetzelfde probleem, alleen heb ik dat er heel veel verschillende berichten niet aankomen in mijn telfort email. Zelfs van Blogger word ge-'rejected'.. Nu heb ik een noodoplossing bedacht voor mijn Blogger account, en krijg dus de reacties op mijn blog binnen op hotmail (ik zou geen hotmail account moeten hebben toch.. ik betaal voor een telfort email adres!) .. nu wil ik, om bepaalde redenen inkomende mail vanuit mijn hotmail account alsnog doorsturen naar mijn telfort mail. U raadt het al, dat lukt NIET!!
550 5.0.0 Mail rejected

Ik word er een beetje kribbig van, want Telfort is not amused.. geen hulp hierin. Je zou toch verwachten dat je service krijgt als je een alles-in-een plus pakket hebt?
Reputatie 7
Badge +30
Hoi,

Dat zou ik wel verwachten, maar dan kan je het beste met Telfort oplossen. Niet met KPN.
Telfort is toch van KPN???
Ik heb nu opnieuw (totaal al 3 keer) ervaren dat e-mails van anderen bij mijn kpnmail account niet aankomen met de inmiddels overbekende 550 fout. KPN wil hier niets aan doen; de helpdesk kan er niets mee en bij het zogenaamde 'abuse team' loop ik tegen een enorme hoeveelheid onwil en/of een soort bureaucratisch onbegrip aan.

Dit doet mijn deur nu volledig dicht. Ik ga overstappen op gmail en outlook, ik heb inmiddels ervaren dat die wel betrouwbaar zijn. Ik ga daarbij iedereen die ik ken aanraden om hetzelfde te doen.
Reputatie 4
Badge +6
Het vervelende is dat het vrij lastig is om hier een directe oplossing voor te geven, gezien het in specifieke gevallen niet lukt om mail te versturen. Ik heb wat onderzoek gedaan en ik heb nog een aantal suggesties om dit mogelijk op te lossen of om meer inzicht te krijgen.

De eerste tip is dat de ontvangende partij waarbij jouw mail niet aankomt, jouw e-mailtoevoegt in de webmail bij contactpersonen. Op die manier zullen jouw mails hopelijk wel aankomen.

Je kunt ook nog een onderzoek doen via deze pagina om te zien of er mogelijk een blacklist op je e-mail zit. Al verwacht ik niet dat dit het geval is, gezien er mails ook wel aankomen die jij stuurt.

Het gebruik van Gmail of Outlook is een goed alternatief wanneer je hierin vast blijft lopen.
Ik bel voor mijn werk met heel veel helpdesks en ook privé. Ik vind KPN één van de betere, zeker particulier. Ik ben dan ook nog NOOIT slecht behandeld.

Reageer