Geen mails versturen via poort 587 over kpn netwerk (hostnet)

  • 2 January 2019
  • 9 reacties
  • 666 keer bekeken

Badge
Op onverklaarbare wijze kan ik vandaag geen mail meer versturen met een attachment groter dan 50kb. Ik krijg dan in outlook een melding dat de verbinding met de server is verbroken.

Mailtjes versturen zonder attachment en met een heel klein attachment kunnen wel verstuurd. alleen zodra ik wat toevoeg komt hij er niet meer door.
Mails met attachment komen wel gewoon binnen.

KPN gesproken zij snappen niet hoe dit kan.
Hostnet gesproken alles werkt, ook via webmail, ze zeggen komt door de provider.

Als ik mijn laptop via een hotspot op mijn telefoon internet geef dan gaan de mails er opeens wel uit.
Andere computers hier bedraad aangesloten zelfde probleem.

experiabox terug gezet naar fabriek, probleem nog steeds
Virusscanner uitgezet, probleem nog steeds.

Wat is er aan de hand.

ik gebruik smtp02.hostnet.nl
en poort 587

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

9 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Hoi Joost, welkom op het forum! Als jij mail verzendt via de mailservers van hostnet, dan zou ik verwachten dat het probleem hem daar ook zit. Maar ik begrijp dat het wel werkt als je via een niet-KPN verbinding mailt. Wat dan wel weer wijst op iets bij ons. Kun je, voor een completer beeld van de situatie, aangeven hoe je thuisnetwerk in elkaar zit? Wat heb je voor apparaten staan, hoe zit het op elkaar aangesloten? Gebruik je verder ook nog VPN of proxy-diensten?
Badge
Hoi Erik,

Het gekke is dat bij hostnet het probleem nu bij meerdere gebruikers bestaat.
Via de kpn verbinding kan per 01-01-2019 gemaild worden via de smtp van hostnet maar met een cap van +/- 200kb aan bijlagen. De rest van de uitgaande berichten gaan er gewoon uit.

Nu al drie keer een helpdesk medewerker van kpn gesproken en zij blijven naar Hostnet verwijzen terwijl de instellingen bij mij hetzelfde zijn als voor 01-01-2019 er bij Hostnet geen onderhoud is geweest of aanpassingen in het systeem en alles we gewoon draait als ik via een andere ISP probeer te mailen dus mijn thuis wifi of hotspot van mijn telefoon.

Lijkt alsof KPN firewall opnieuw heeft ingeschakeld of de experiaboxen van een update heeft voorzien.

Ik gebruik geen VPN geen proxy gebruik gewoon de experiabox als router en modem.
andere thuis situatie is met een fritzbox op xs4all ook geen vpn of proxy...
Reputatie 7
Badge +30
De helpdesk zou ik hier ook niet voor bellen, Joost. Dit is iets dat buiten de gebaande paden valt, waardoor de collega's aan de telefoon hier minder goed voor geschikt zijn. Ik moet zelf ook even bedenken hoe we dit het beste kunnen aanpakken, en wat voor informatie hier nog voor nodig is.

Begrijp ik goed dat er nu meerdere KPN-klanten zijn die dit probleem ervaren? Vul in ieder geval je gegevens in op je profiel, en laat weten als je dit gedaan hebt. Dan gaan we hier mee verder.
Badge
Profiel is aangevuld.
Reputatie 7
Badge +30
Dank je, Joost. Helaas heb ik nog geen oplossing voor je. Ik ga dit voorleggen aan de mensen die zich, in technisch opzicht, met de mail bezighouden. Hopelijk kunnen we hier dan volgende week een streep onder zetten 🙂
Badge
Dankje, ik ben benieuwd.
Reputatie 7
Badge +7
Als je je uitgaande mail omzet naar de kpn mailservers, werkt het dan wel? Naar je informatie kijkend kan ik enkel naar Hostnet wijzen. Wij geven je een volledig open internet verbinding en blokkeren of knijpen hierin niets. Ook zie ik zo geen routerings problemen naar hostnet vanaf een KPN verbinding. Mogelijk heeft Hostnet een hekel aan KPN IP's en knijpt deze op een of andere manier?
Badge
Uitgaande mail via KPN mailserver werkt wel.
Maar thuis heb ik xs4all.nl en daar werkt de kpn mailserver weer niet....

Wijzen naar Hostnet heeft geen zin. Alleen van een KPN internet verbinding heb ik dit probleem nu opeens. Alle andere ISP's geen probleem Ziggo ook niet.
Reputatie 7
Badge +7
Met gebruikersnaam en wachtwoord kan je ook vanaf XS4All gebruik maken van de KPN Mailservers, of gewoon die van XS4All.

Ik begrijp dat het enkel via KPN niet werkt. Er zijn echter geen routerings issues, er kan immers gewoon verbonden worden met de server, en wij knijpen niet. Er is dan ook geen andere verklaren dan dat Hostnet ergens iets knijpt. Dat kan prima enkel van het KPN netwerk zijn.