Beantwoord

Gewenste e-mail komt in spambox

  • 9 March 2020
  • 17 reacties
  • 1542 keer bekeken

Reputatie 1

Dagelijks krijg ik een paar mailtjes die ik graag wil lezen. Elke dag weer verplaatst mijn kpnmail deze mailtjes automatisch naar mijn spammap en elke keer weer geef ik aan bij ‘ongewenste mail’ - 'deze groep of mailinglijst nooit blokkeren’ dat de mail mag/moet worden vertrouwd, maar de volgende dag staan de mailtjes gewoon weer in de spammap. 

Hoe krijg ik dit opgelost? Ik gebruik Outlook 2019 op een Windows 10 computer (allernieuwste versie). Ik heb ook getracht om de mail niet via smtp binnen te halen, maar via pop, maar ook dit lukt niet. 

Alvast dank voor een antwoord!

icon

Beste antwoord door henry1st 16 April 2020, 09:48

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

17 reacties

Reputatie 7

Hallo @henry1st, welkom bij ons op het forum. Mailtjes die je wel wilt lezen horen daar niet te komen inderdaad. Als je de mail ophaalt via IMAP instellingen zou het verplaatsen naar de inbox een seintje moeten geven aan de spamfilter. Als je het via POP3 doet heeft dat geen effect, daarmee wordt het alleen op dat apparaat gewijzigd. IMAP synchroniseert het ook met de server, waardoor het overal goed zou moeten gaan. SMTP wat je noemt is een server voor het versturen van mail, dat is iets anders.

Als het via de IMAP instellingen niet lukt, kan je ook in de Webmail inloggen. Als je de mailberichten hier verplaatst naar de inbox wordt het seintje ook gegeven. Lukt het daarmee om de berichten als gewenst te markeren?

Reputatie 1

Dank Jasper, ik heb de spammails naar mijn inbox verplaatst via de webmail. Ben benieuwd of ze in het vervolg in mijn dagelijkse mail terechtkomen. 

Reputatie 1

Helaas werkte je oplossing niet, Jasper . Vanmorgen stonden de mails die ik gisteren in de webmail uit de spam naar de dagelijkse mail had verplaatst, weer in mijn spambox.

Is er misschien nog een andere oplossing?

Reputatie 7

Is het dezelfde mail die terug is gegaan naar de spam @henry1st? Of is er nu een nieuwe mail van dezelfde afzender in de spam terecht gekomen? Als het het laatste is kan je deze nieuwe mail ook verplaatsen/als veilig markeren. Hoe meer seintjes er zijn over dezelfde afzender, hoe beter de spamfilters er rekening mee kunnen houden.

Reputatie 1

Het was weer een nieuwe mail van dezelfde afzender. Ik heb hem weer via de webmail aangevinkt als een niet-spambericht. Ben benieuwd of het morgen weer gebeurt. 

Reputatie 7

Het kan zijn dat de spamfilter er dan nog niet helemaal op ingesteld is. Er kunnen meerdere seintjes voor nodig zijn om het door te laten, dus mocht het morgen weer in de spammap komen kan je die ook weer als veilig markeren.

Reputatie 1

Inmiddels twee dagen verder, maar de mail komt nog steeds in de spam terecht… Ik heb hem elke dag via de webmail als 'geen spam’ aangemerkt. Gelijk als ik dat doe, wordt deze mail naar de inbox verplaatst, maar de volgende dag is het weer gewoon spam. Ik heb ook in outlook rechts geklikt op de mail en toegevoegd dat het geen ongewenste mail is en dat de afzender moet worden vertrouwd. Verder heb ik het e-mailadres waar het om gaat in de webmail bij instellingen - beveiligingen - uitzonderingen - “Vertrouw altijd de e-mailberichten van de volgende verzenders” toegevoegd. Ik kijk of het morgen nog steeds zo is.

Reputatie 7

Het kan zijn dat het vandaag nog zo is, de spamfilter moet als het ware getraind worden om de berichten te kunnen herkennen. Het is niet te zeggen hoe vaak je daarvoor het bericht als veilig moet markeren, maar meer dan 2 keer blijkbaar :slight_smile:

Reputatie 1

Het werkt nog steeds niet. Ik heb nu een berichtregel aangemaakt die ervoor zorgt dat de bedoelde (spam)mail naar mijn inbox verplaatst wordt. Lijkt me niet helemaal de bedoeling, maar het is wel een oplossing...

Reputatie 7

Het is zoals ik zei een kwestie van de spamfilter trainen om dat te leren. Net zoals wij een vreemde taal niet in een keer kunnen leren, heeft de spamfilter daar ook meerdere voorbeelden van nodig voordat hij er op in kan spelen.

Door de berichtregel die je hebt ingesteld lukt het ook begrijp ik, het verplaatsen van de berichten naar de inbox zou de spamfilter ook moeten leren. Het kan dus zijn dat de berichtregel na een tijdje niets meer hoeft te doen :slight_smile:

Reputatie 1

Ik ga het hopen, Jasper. Binnenkort kom ik er weer  op terug. 

Reputatie 7

Dat is goed, ik wacht je bevindingen af.

Reputatie 1

Het lukt nog steeds niet. Er zat één fout in mijn outlook: ik zag dat de afzender in outlook bij de geblokte adressen stond - dat heb ik aangepast; heb het adres ook aangemeld bij de uitzonderingen die moeten worden toegelaten, maar nog steeds valt de mail in het bakje ‘spam’ 😢

Reputatie 7

De mail blijft hardnekkig gepakt worden dus. De spamfilter moet het leren, als je de enige bent die zo'n mail aanmerkt heeft de spamfilter meer tijd nodig om dat te leren dan als het een nieuwsbrief is van een groot bedrijf, wat meer mensen als veilig markeren bijvoorbeeld. De regel die je had gemaakt, die pakt ze toch nog wel uit de spam en verplaatst ze naar de inbox?

Reputatie 1

Goed bericht! Vandaag kwam de bedoelde mail voor het eerst niet in de spam terecht. Ik hoop dat daarmee het probleem is verholpen! 

Reputatie 7
Badge +30

Goed om te horen, Henry!

 

Let wel op het volgende: gezien hoe lang het duurde voor dit gebeurde, is de kans vrij groot dat deze mailing door veel andere mensen juist wél als spam wordt gezien en gemarkeerd. Hierdoor kan het dan ook zijn dat het in de toekomst toch nog weer terugkomt in de spam. Het lijkt me dan ook verstandig om de regel, die je ingesteld hebt om deze mails naar de inbox te verplaatsen, actief te laten.

Reputatie 1

Ga ik doen, Erik. Dank voor het meedenken!