Beantwoord

Grootte emailbox

  • 16 January 2019
  • 18 reacties
  • 5018 keer bekeken

Hallo allemaal,
iedere maand krijg ik wel een melding ‘ emailbox bijna vol ‘. Zitten nu zo’n 8 jaar bij kpn, en de emails met grootste bijlages heb ik al standaard gedeleted. Echter vind ik de grootte van de emailbox beperkt, volgens mij 5 gb. Omdat ik niet nog meer email wil verwijderen op de server, zocht ik naar de mogelijkheid om weliswaar betaald de emailbox te vergroten. Kan echter niets vinden op de sites van KPN. Wie weet of dit mogelijk is.
icon

Beste antwoord door PeterG 17 January 2019, 00:47

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

18 reacties

De mailboxen zijn max 1gig, Mipkip. En helaas zijn er geen uitbreidingsmogelijkheden. Je kunt overwegen om een mail client te installeren maar dan lever je wel een beetje in op flexibiliteit. Hiermee kun je uiteraard wel een archief maken en zo je webmail opschonen.
Dank je wke Erwin, inmiddels ook van KPN zelf gehoord, maximaal 1 gb. Lukt gewoon niet meer om ook de kleinste mailtjes te bewaren. Toch een tegenvaller als je kijkt naar de opslagruimten van gmail/hotmail etc. Nu een manier vinden om de mail door te sturen ofzo om toch de berichten te bewaren. Mail client zegt mij niets....maar dat kan ik ook nog leren.
Heb je ook de prullenbak geleegd in https://webmail.kpnmail.nl/ ??? Dat gaat niet vanzelf en telt wel mee voor die 1 GB.

P.S.
Je kunt ook een onafhankelijke email nemen (ook handig bij evt. overstappen). Daar krijg je vaak, gratis, veel meer ruimte.
Bijvoorbeeld:
Gmail (15 GB)
Hotmail (mij onbekend)
er zijn nog meer (Yahoo o.a.)
Hoi Peter,
ja hoor, die maak ik iedere keer leeg inclspam, send etc. Maar 1 gb is gewoon beperkt.
ken het inderdaad van gmail, 15 gb, alleen zo lastig om alle ontvangers en instanties weer te moeten voorzien van een nieuw emailadres. Maar dank voor het antwoord.
alleen zo lastig om alle ontvangers en instanties weer te moeten voorzien van een nieuw emailadres
Dat is niet nodig. Je kunt het in Gmail zo instellen, met POP, dat het net lijkt of je mail van af je kpn adres verstuurt. En via diezelfde POP haalt Gmail de mail binnen die naar je kpn adres gaat. Zo lijkt het voor buitenstaanders gewoon alsof je kpn gebruikt.
Goedemorgen Peter,
wist niet dat dat ook kan. Maar blijft de mail dan niet in de kpn box hangen en loopt vol, of trekt gmail de box bijnkpn iedere keer netjes leeg?
nog een vraag; kun je met outlook( office) ook gmail instellen als server?
normaal hoef ik alleen mijn emailadres en wachtwoord in te stellen van kpn en outlook stelt alles in. Nu moet ik denk ik dus een pop adres handmatig invoeren?!
misschien dat je nog iets meer uitleg kunt geven, of waar ik deze informatie kan nalezen. Dit zou dan de goede oplossing zijn voor het probleem.
hoor graag van je. Hans.
Dit laat ik even tussen jou en @PeterG . Daar gaan jullie wel uitkomen. 🙂
Als je bij Gmail het vinkje "een kopie op de server achterlaten" weglaat dan verdwijnt de mail in kpnmail. Via de POP kun je ook instellen dat het lijkt alsof je mail v.u. kpnmail verstuurd terwijl dat in werkelijkheid je Gmail is.

Ik doe het via Gmail, makkelijk met computerwisselingen en ik kan op élke pc m'n mail beheren. Ook wilde ik een mailbox buiten m'n provider om. Ik gebruik dus wel m'n @gmail.com adres. Omdat ik m'n mail niet afhankelijk wil van de provider die ik heb.

Vrijwel dito m'n vaste telefoon. Gebruik ik al 6 jaar niet meer; mobiele is goedkoper. Vaste doorgeschakeld naar mobiel voor die enkele ziel die nog naar m'n vaste belt.

Outlook ken ik niet. Geen fan van. Als ze ook POP hebben zou het moeten kunnen.

Je kunt misschien beter een mailprogramma gebruiken als Thunderbird. Dan is de kpnmail-server 'gewoon' een tussenstation. De mail komt dan op je eigen computer. In Thunderbird kun je instellen dat er geen kopie achterblijft.

Nog een vraagje: als je de kpnmail-box geleegd hebt is ie dan echt 0 %?
https://mps.kpnmail.nl/cp/ps/main/richui/main#settings:mail
(plakken in adresbalk van venster waar je ingelogd bent op kpnmail en dan enter, klikken op deze link werkt niet)
Dank je wel Peter,
denk wel dat ik eruit ga komen. Op de pc hebben we office met daarin outlook, dus daar kan ik de mail binnenhalen. Kan daar inderdaad ook als server gmail invoeren.
En op android gsm kan ik volgens mij ook gmail kiezen bij het opzetten van een nieuw account, zelfde geldt voor onze ipads.
Heb toch al een en ander kunnen vinden over deze optie via gmail.
Outlook is volgens mij ook de naam voor het mailprogramma. Daarin kan je toch óók je kpnmail als POP instellen met inachtneming van het leeghalen (geen kopie achterlaten) van de webmailbox?

Outlook is wat verwarrend qua term. Is zowel een webmail service als een mailprogramma (waarin het dan weer niet uitmaakt welke mail)
Dat klopt, maar het probleem is ook niet achterlaten of standaard verwijderen van mail op server, want dat kan ik al jaren instellen bij kpnwebmail of outlook, maar na een jaar of 10 met mailtjes van 3-4 kb per stuk die je toch wilt bewaren, loopt de mailbox van 1 gb vol. Zeker als je eens een mail krijgt met wat grotere bijlages zoals foto, mp3 etc.
zou er ook voor kunnen kiezen om alle mail te exporteren naar een opslagbestand op de computer, dat ik later weer kan openen met outlook, maar daar heb ik niet veel aan als ik op mijn ipad pf gsm bezig ben, en terug moet zoeken naar mail van 2 jaar geleden.
Maar de optie met gmail is prima, kan dan ook kiezen voor imap ipv pop dus blijft de mail ook binnenkomen op ipad en gsm. Later dan alle mail weer verwijderen uit de kpnmailbox.
In dat geval gebruik je Gmail meer als opslag lijkt me. Is niks mis mee natuurlijk.
Het is in Gmail tegenwoordig ook mogelijk om mail te importeren. Dus wat er nu nog staat in je kpnmail-box kun je dan ook naar je Gmail overhevelen.

Gmail is 15 GB. Het duurt dus 15 X langer voordat ie vol is dan je kpnmail-box 😉

Link: http://mail.google.com (blijf je i.t.t. kpn-webmail gewoon op ingelogd bij wegklikken)
Badge
Ik heb nog steeds geen antwoord gelezen waarom het bij KPN niet mogelijk is je mailbox te vergroten. Het is toch niet meer van deze tijd waarin de GB's steeds goedkoper worden. Het is niet erg servicegericht om klanten te vertellen dat ze maar een tweede e-mailaccount moeten gebruiken?
Ik heb nog steeds geen antwoord gelezen waarom het bij KPN niet mogelijk is je mailbox te vergroten. Het is toch niet meer van deze tijd waarin de GB's steeds goedkoper worden. Het is niet erg servicegericht om klanten te vertellen dat ze maar een tweede e-mailaccount moeten gebruiken?
KPN heeft gewoon een keer een bepaalde grootte bepaald voor de mailserver van klanten.
Volgens mij kun je alleen bij Google en MS de grootte van de mailbox aanpassen tegen betaling of met een eigen maildomein.
Je kunt de mailboxgrootte bij KPN kunstmatig vergroten door meerdere e-mailaccounts aan te maken, ieder account krijgt zijn eigen mailbox, geldt echter niet voor aliassen, die maken onderdeel uit van een hoofdaccount.
Badge
Dat is dus nog steeds geen antwoord op mijn vraag......
Waarom heeft KPN dat zo bepaald?. De oplossing die je schetst is niet zo handig.
Ik wil nl. 1 e-mailadres.
Reputatie 7
Badge +24
Mailbox vergroten is helemaal geen oplossing, over een paar jaar is die dan weer vol. Een mailbox is helemaal niet bedoelt voor langdurige opslag van data.

De post die de postbode bij je in de brievenbus doet bewaar je ook niet jaren lang in een mandje bij de voordeur. Sommige post gooit je gelijk weg, kranten en tijdschriften bewaar je een paar weken / maanden, maar gooi je dan ook weg. Andere post doe je in de boekhouding of weet ik veel wat je er mee doet, maar je bewaart het toch niet (langdurig) in een mandje bij de voordeur? Waarom zou je dat dan met je digitale post wel doen?
Hallo @Buur61 , de oplossing is ook een noodoplossing als je (tijdelijk) meer opslagruimte nodig hebt.
Ik kan ook vragen, waarom heeft de wetgever bepaald dat ik niet door rood mag rijden.
Als een provider 1 Gigabyte per e-mailaccount aan ruimte extra zou geven aan iedere klant vergt dat een investering aan hard- en software, dus men maakt een afweging, wat heeft een gemiddelde particuliere gebruiker aan ruimte voor e-mails nodig?
Persoonlijk haal ik mijn e-mail op in mijn computer en print het eventueel uit waar nodig, als back-up laat ik het ook op de mail-server van KPN staan, maar mocht die mailserver defect raken dat ik al mijn mails kwijt ben of ik ga naar een andere provider, dan ben ik dus ook mijn mails kwijt, is er voor mij niets aan de hand.
Je moet KPN ook zien als een soort postbode die de elektronische post bij je aflevert, daarna houdt hun verantwoording op. Als jij je (elektronische) brievenbus niet op tijd ledigt raakt deze overvol zodat er geen post meer bij kan en deze verloren kan gaan.
Badge
Mee eens, ik vind alleen daar ik te snel mijn mailbox moet schonen en dat ik niet op tijd gewaarschuwd word als mijn mailbox vol zit. Daar kan dus beter.