Vraag

Hoe kan ik de filterregels in Webmail goed instellen?

  • 28 March 2023
  • 17 reacties
  • 454 keer bekeken

Reputatie 2

Ik heb een flink aantal filtervoorwaarden geschreven om zelf spam te filteren die KPN niet filtert. Helaas werkt het niet goed, er worden e-mails gefilterd die niet gefilterd horen te worden, zoals alle e-mails waarvan het onderwerp eindigt op een enkele uitroepteken. (als je mijn regels leest dan zie je dat ik inderdaad filter op e-mails die op een uitroepteken eindigen, maar alleen als het onderwerp ook begint met een punt. Wat gaat er nog verkeerd? Laat me alsjeblieft alle fouten weten die je ziet. Trouwens, moeten reguliere expressies tussen haakjes?

De twee vlakken die ik onleesbaar heb gemaakt zijn gewoon mijn eigen naam. Ik probeer daar alle e-mails die mijn eigen naam als afzender hebben te filteren behalve als ze ook daadwerkelijk van kpn of xs4all komen (Want dan ben ik het echt zelf)

 

Voor de duidelijkheid: ik weet dat op deze manier spam filteren niet ideaal is, maar als de regels werken verwacht ik dat ik in plaats van dagelijks meerdere spam-mailtjes misschien nog maximaal een stuk of 5 per week krijg. Dat is voor mij een stuk beter.

 

EDIT:

Ik ben er inmiddels achter dat er een bug zit in het filter programma. Zoals je ziet heb ik veel “genestelde regels /nested rules” en heb ik bovenaan “Apply if any condition is met” ingeschakeld in plaats van “Apply if all conditions are met”. Het lijkt er op dat “Apply if any condition is met” letterlijk elke regel afzonderlijk bekijkt en volledig negeerd dat genestelde regels samen met hun ouder / parent 1 regel vormen.

Dit is een bug. Er is natuurlijk nooit een rede om te negeren dat regels ‘nested’ zijn. Ik stel “apply if any condition is met” in met de bedoeling dat de regel wordt toegepast mits een groepje van “condition” en “nested conditions” matched.

 

Beste KPN, kunnen jullie alsjeblieft deze bug fixen? Of anders een derde optie toevoegen bovenaan zodat ik kan kiezen om de regel toe te passen mits “any” groepje van regel met ondergeschikte regels samen matched?

 

 

 


17 reacties

Reputatie 7
Badge +10

@DoeHetZelf

Verminderen van spam:

Ik persoonlijk heb geen filterregels en geen afzenders geblokkeerd in de KPN webmail. Door al deze dingen bij elkaar gaat ook het KPN spamfilter beter werken.

Vraagje:  Hoe komt het dat bij jou alle teksten in het engels zijn ? Werk je of woon je op dit moment in het buitenland of in een engelstalig land ?

Reputatie 7
Badge +10

@DoeHetZelf

Ikzelf gebruik de tips uit mijn vorige antwoord al meer dan ca. 2 jaar. Op dit moment (afkloppen op blank hout) is de hoeveelheid spam dat bij mij in “Postvak In” terecht komt, helemaal terug gegaan naar NUL (spamberichten).

Ik ontvang nog wel een beetje spam maar die wordt altijd door het KPN spamfilter braaf in de algemene spammap geplaatst.

Desondanks zou het inderdaad goed zijn als men filterregels in de KPN webmail zou kunnen "nestelen". Maar ik kan niet beoordelen welke prioriteit de toevoeging van deze extra functionaliteit heeft bij de KPN.

Reputatie 2

@DoeHetZelf

Verminderen van spam:

Ik persoonlijk heb geen filterregels en geen afzenders geblokkeerd in de KPN webmail. Door al deze dingen bij elkaar gaat ook het KPN spamfilter beter werken.

Vraagje:  Hoe komt het dat bij jou alle teksten in het engels zijn ? Werk je of woon je op dit moment in het buitenland of in een engelstalig land ?

Ik heb mijn webmail op Engels gezet omdat de vertalingen van die filterregels zo slecht zijn dat ze niet begrijpelijk zijn. Die waren blijkbaar nooit getest. Ik heb de software opgezocht, kwam er achter dat het open sourced is, heb de e-mailadressen van de vertalers gevonden en hen er over gemailed. Vandaag heeft 1 van hen aangegeven dat hij mijn suggesties heeft overgenomen, maar dat niet duidelijk is hoe snel die in het product terecht komen.

 

Waarom denk je dat het spamfilter beter gaat werken? Ik zit al maanden met extreem veel spam die overduidelijk te herkennen valt door rare tekenreeksen. Die markeer ik elke dag weer als spam, en nog pakt het filter ze niet op. Daar ga ik niet meer op wachten. Misschien later maar over op Freedom internet.

 

@DoeHetZelf

 

Desondanks zou het inderdaad goed zijn als men filterregels in de KPN webmail zou kunnen "nestelen". Maar ik kan niet beoordelen welke prioriteit de toevoeging van deze extra functionaliteit heeft bij de KPN.

 

Nestelen kan al! Maar het werkt niet! Er zit een bug in de software: bovenaan moet je kiezen tussen “apply if all conditions are met” of “apply if any condition is met” maar “all conditions” betekent echt alles tegelijk (niet zinvol) en bij “any condition” word naar elke regel afzonderlijk gekeken in plaats van ‘nested’ regels samen als 1 voorwaarde te zien. Dat kan niet de bedoeling zijn, want op deze manier heb je niets aan ‘nested conditions’. Een bug in de software dus, maar die kan ik nergens rapporteren, omdat KPN klant is van hen en ik dat zelf niet ben.

 

Dus KPN, rapporteer deze bug AUB, en update de software suite wanneer die bug hersteld is.

 

Ik kon de meeste filterregels alsnog toepassen door ze op te splitsen en ze elk helemaal apart als filterregel aan te maken. Heel veel extra werk, maar dan heb je een bijna complete workaround voor de bug. Werkt niet voor meerdere ‘nested not regex’ regels.

 

Wat ook niet werkte was de regex match ^\*.*\d+$

die zou *test123 moeten matchen, maar toch komen dat soort titels niet in mijn spam. Ik weet niet waarom niet.

Reputatie 7
Badge +10

@DoeHetZelf 

Ik persoonlijk gebruik de KPN webmail slechts een paar keer per jaar. Ik vind een emailprogramma veel gebruiksvriendelijker. Er zitten nog meerdere (kleine) foutjes in de software van KPN webmail. Ook gebruik ik liever de filterregels in mijn emailprogramma.

Ontvang je al die spam ondanks dat je het laden van plaatjes/”Externe Inhoud” hebt geblokkeerd (Zie mijn tip in mijn eerste antwoord in dit topic) ?

Reputatie 2

@DoeHetZelf

Ik persoonlijk gebruik de KPN webmail slechts een paar keer per jaar. Ik vind een emailprogramma veel gebruiksvriendelijker. Er zitten nog meerdere (kleine) foutjes in de software van KPN webmail. Ook gebruik ik liever de filterregels in mijn emailprogramma.

Ontvang je al die spam ondanks dat je het laden van plaatjes/”Externe Inhoud” hebt geblokkeerd (Zie mijn tip in mijn eerste antwoord in dit topic) ?

Ja ik heb het toten van afbeeldingen altijd uit want ik denk dat als dat aanstaat dat er mogelijk inhoud word geladen van webservers en dat de spammer dan weet dat ik mail van hen geopend heb.

 

Ik moet dit bij KPN regelen, want ik heb meerdere e-mail clients die allen synchroniseren met deze webmail. Dan is het niet handig het filter op een of al mijn apparaten te doen, dat kan beter online zodat het overal direct wordt toegepast.

 

Op zich werkt dit redelijk, maar die bugs moeten verholpen worden (die ene regex regel, en dat van alles of niet toepassen wat ik eerder beschreef). KPN lezen jullie dit ook? Kunnen jullie hier alsjeblieft contact over opnemen met Open XChange die dit software pakket maakt en onderhoud?

 

En misschien kunnen jullie mijn regels ook opnemen in jullie eigen spam filter? Want emails met titels als !!! w|n een cad|eaubon !!! zijn wel heel duidelijk spam. (ik heb de regels nog iets aangepast dus laat maar weten als jullie die willen zien)

Reputatie 7
Badge +10

@DoeHetZelf

Ah, duidelijk verhaal.

Ik vind het zeer opmerkelijk dat je, ondanks dat je die plaatjes niet laat laden, toch nog zoveel spam binnenkrijgt.

Ik zou desondanks toch nog even controleren of je in alle emailclienten op alle apparaten dit filter wel hebt aanstaan.  Als dat goed is ingesteld dan zou je deze spam niet hoeven ontvangen.

Of het kan ook zijin dat niet alle emailclienten dit filteren even goed uitvoeren.

Ik herinner mij namelijk dat in het verleden iemand hier op het forum ook veel spam ontving. Zij had 4 (???) apparaten maar had toch nog op 1 apparaat dit filter niet aanstaan. Nadat zij ook bij dat 4e apparaat dit filter had aangezet heb ik van haar geen klachten meer gehoord.

Het is inderdaad duidelijk dat de KPN webmail hier nog FORS verbeterd moet worden.

Reputatie 7
Badge +10

@DoeHetZelf 

In reactie op mijn vorig antwoord:

Ik heb het vermoeden (ik kan niets definitief bewijzen) dat mijn emailprogramma af en toe in de fout gaat waar het gaat om het wel of niet laden van bijv. plaatjes/ “externe inhoud".

Reputatie 2

Ik gebruik K9 mail, webmail en thunderbird en dat is het (maar wel op meerdere apparaten). Dat zijn bekende open source e-mail clients, dus ik durf te gokken dat het weglaten van afbeeldingen wel jusit gebeurd. Verder is dat ook off-topic, ik wil gewoon graag dat de filters goed werken, en daarvoor moet KPN het gesprek aan gaan met Open XChange (want KPN is afnemen van hun app suit, en kan aangeven waar ze verbetering willen)

Reputatie 2

Wie heeft trouwens mijn vraag als beantwoord gemarkeerd? Ik vind niet dat er al iets is opgelost.

Reputatie 2

Er zit nog een irritante bug in: als je lang doet over het invoeren en daarna opslaat en opnieuw op bewerken drukt, dan zie je dat er niet s is opgeslagen en dat al je inspanning verloren is gegaan. Gebeurd vaak, en is heel irritant.

Reputatie 2

Beste KPN, hierbij een lijstje met bugs die jullie direct kunnen doorsturen naar de makers van deze app suit Open XChange:

 

Overview of bugs in E-mail filter rules discovered until this moment:

  1. Saving a filter after editing doesn't always work, especially if you take a few minutes to edit.
  2. The "From” condition does not actually filter on the “From” name but only on the whole header including <email@domain.org> nor does it account for the posibility of quotaion marks around the name
  3. Regex ^\*.*\d+$ does not work when filtering the Subject (should match test123)
  4. “Apply if all conditions are met” (at the top of the filter rule) does not take nesting into account, meaning nesting is useless
  5. Dutch translations of filter rules need to be proofread, they contain many errors and inaccuracies
  6. Filter rule settings do not show up on mobile devices
Reputatie 7
Badge +17

@DoeHetZelf ik heb je topic in behandeling en heb het als antwoord gemarkeerd. Voornamelijk omdat dit voor de gemiddelde meelezer het goede antwoord is. 

Ik heb dat voor nu terug gedraaid. 

Reputatie 2

@DoeHetZelf ik heb je topic in behandeling en heb het als antwoord gemarkeerd. Voornamelijk omdat dit voor de gemiddelde meelezer het goede antwoord is. 

Ik heb dat voor nu terug gedraaid. 

Zou fijn zijn als KPN er achter aan gaat de bovengenoemde bugs te fixen, en als dat ook echt gebeurd dan is dit opgelost.

Reputatie 7
Badge +10

@DoeHetZelf 

Nog even een laatste reactie:

Ik heb nog even nagedacht over dit probleem. Weet je wel zeker dat de optie “externe inhoud” (zie mijn eerste antwoord) wel goed werkt bij de emailprogrammas die je gebruikt ? Ik blijf mij er over verbazen dat er dan toch nog zoveel binnenkomt. (Want ik herken het probleem van het ontvangen van VEEL spam. |dit gebeurde in een grijs verleden bij mij ook) Komt deze spam binnen in "Postvak In” of wordt veel spam / alle spam direct in de spammap van de KPN gezet ?

Als er email binnenkomt bij de KPN emailservers dan gaat eerst het spamfilter aan het werk en die zet (mogelijke) spam in de spammap. Pas daarna worden de regels toegepast die door de gebruiker zijn ingesteld.

Edit:

Het lijkt erop dat het KPN spamfilter ook/toch leert van wat de gebruiker heeft ingesteld. Want ik had ca. 2 dagen geleden 1 emailadres geblokkeerd m.b.v. regels in de webmail (werd niet door het spamfilter als spam herkend en weggefilterd). Tot mijn aangename verrassing wordt deze afzender nu WEL als spam aangemerkt en in de spammap gezet.

Er wordt veel gemopperd op het spamfilter van de KPN maar dit was dus wel een aangename verrassing. 

Reputatie 7
Badge +21

Dat laatste punt lijkt me onwaarschijnlijk. Zoveel invloed heeft één gebruiker niet.
Waarschijnlijker is dat veel gebruikers dit als spam hebben gemarkeerd of dat er andere redenen (verdachte mailserver/ip-adres o.i.d.) zijn waardoor het spamfilter van mening is veranderd.

Reputatie 7
Badge +10

@RBxx

Ik weet het niet. Kan er geen zinnig woord over zeggen. Maar het spamfilter werkt nu wel beter, althans zo lijkt het.

Ik zou natuurlijk dolgraag weten hoe het spamfilter wel werkt maar dat gaat de KPN niet vertellen omdat de spammers dat ook graag willen weten. Denk aan het duitse gezegde: “Feind hört mit".

Reputatie 2

 Ik heb hier een reeks screenshots van de filterregels die ik nu gebruik omdat het KPN spamfilter zijn werk niet doet.

Het eerste screenshot is hoe het er uit zou moeten zien, maar die regel staat uit omdat die niet werkt met de bug die nu in de software zit. Door die bug worden “nested conditions” / “gekoppelde voorwaarden” niet als gekoppelde voorwaarden beschouwd maar elke voorwaarde op zichzelf wanneer ik bovenaan kies voor “Apply rule if any condition is met”. De volgde screenshot toont dus een regel die ik heb uitgeschakeld:

 

Vanwege die bug heb ik nu de regels opgesplitst in 21 regels. Elke voorwaarde waarbij een “nested condition” / “gekoppelde voorwaarde” zit als een aparte regel. De opgesplitste regels werken wel.

 

Reageer