Beantwoord

Imap mailbox steeds vol

  • 31 May 2019
  • 13 reacties
  • 2061 keer bekeken

Hoe kan het dat mijn imap webmailbox altijd zo snel vol zit. Er staan nu volgens mij maar 106 berichten in, met amper bijlagen. Ik had al heel veel verwijderd (wat tot mijn schrik dus ook uit mijn outlook verwijderd was, wat niet de bedoeling was). Maar nog steeds komt na een week weer de melding dat de mailbox vol zit. Nu zou er ook 1 GB verbruikt zijn. Hoe dan?
Gelukkig heb ik nog een andere mailbox, want ik word er een beetje moedeloos van!
icon

Beste antwoord door Erik van KPN 17 June 2019, 14:20

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

13 reacties

Reputatie 7
Badge +21
Heb je ook in de prullenbak (Verwijderde items) gekeken? Die telt ook mee bij de 1 GB verbruik.
Misschien staan daar (ook) nog de e-mails die je "kwijt" bent in Outlook.
alles is leeg, ook de prullenbak
Reputatie 7
Badge +24
Hi Klevertje, welkom hier.

Dit is voor mij ook een raadsel. Als je hier inlogt, wat zie je dan bij opslag? Vol of leeg? Plaats hier anders een screenshot. :)
Reputatie 7
Badge +24
Klevertje, ik heb helaas geen reactie meer van je gehad. Laat me gerust weten of ik alsnog iets voor je kan doen.
ik had niet gezien dat ik een reactie had gehad (want mijn mailbox is steeds vol!).
Dit staat er, maar ik heb er maar 67 mailtjes in staan die écht niet groot zijn!

Reputatie 7
Badge +30
Dank je, Klevertje! Ik pak dit even over. Wil je jouw gegevens invullen op je profiel, en hier laten weten als je dit gedaan hebt? Gaat het verder om het mailadres dat je ook gebruikt om in te loggen op het forum? Zo niet, vul dan het mailadres waar het wel om gaat even in bij 'persoonlijke opmerking' . Dan kunnen we hier laten controleren waar de spookmails zitten. We kijken hierbij alleen naar de grootte van je mappen en kunnen niet daadwerkelijk je mail inhoudelijk inzien.
gedaan
Reputatie 7
Badge +30
Top, dank je! Ik heb het laten nakijken en wat we zien is dat je een tweede map met verzonden items hebt. Dit is niet de standaardmap, maar een extra. Het lijkt erop dat je een van de apparaten waar je deze mail ook op hebt ingesteld een eigen map met verzonden items heeft aangemaakt. En in die map zit ongeveer 1GB aan e-mail. Controleer dan ook even je verzonden items map op de verschillende apparaten. Je kunt daarnaast ook nog even in deze versie van de webmail kijken of je de ander verzonden items map daar wel/ook ziet.
ja, gevonden en aan het legen. Wat vreemd.
Maar kan ik mijn mailbox niet in een popmailbox veranderen? Ik vind het erg irritant dat ik alles kwijt ben als ik het op de server verwijder. Maar ik kan de pop instellingen niet vinden.
Reputatie 4
Badge +2
Die staan hier:
https://www.kpn.com/service/internet/e-mail/instellen-laptop-pc.htm
Reputatie 4
Badge +2
Top, dank je! Ik heb het laten nakijken en wat we zien is dat je een tweede map met verzonden items hebt. Dit is niet de standaardmap, maar een extra. Het lijkt erop dat je een van de apparaten waar je deze mail ook op hebt ingesteld een eigen map met verzonden items heeft aangemaakt. En in die map zit ongeveer 1GB aan e-mail. Controleer dan ook even je verzonden items map op de verschillende apparaten. Je kunt daarnaast ook nog even in deze versie van de webmail kijken of je de ander verzonden items map daar wel/ook ziet.

Het is heel verstandig om in mail alle mappen te controleren. Zowel in Webmail als in Outlook (en dan maakt het niet uit de gratis versie van Outlook in Windows10 of Outlook van Office 2016 op je PC). Het eerste plaatje is van webmail, het tweede van Outlook.
Gekke constatering: als ik mails uit Mijn mappen Verwijderde items weggooi zie ik ze terug in de submap Prullenbak van Postvak IN. Het zelfde geldt binnen Outlook: er staat mail zowel in Trash als in Verwijderde items! DUS: alle mappen tenminste een keer bij voorkeur tweemaal controleren!

PS.: deze mappen zijn er ook nadat ik een mail adres volledig heb verwijderd (zelfs PC herstart) en daarna met zowel webmail als Outlook de accounts opnieuw heb ingesteld

Reputatie 7
Badge +30
Mailprogramma's hebben nog wel eens de neiging om zelf mappen te maken voor de verschillende dingen. Outlook doet dat in ieder geval regelmatig.

Je kunt de mailbox in je mailprogramma instellen als pop. Maar dat heeft wel het nadeel dat het dan alleen op dat apparaat de mail download. Als je wel op meerdere apparaten mail wilt kunnen gebruiken is de volgende constructie een betere oplossing:
  • op je computer stel je het mailadres in als pop3. Geef daarbij in de instellingen aan dat er een kopie op de server bewaard blijft, en dat na een maand (of een eigen gekozen waarde) de mail van de server alsnog verwijderd wordt.
  • op je andere apparaten kun je dan de mail instellen als imap
Hierdoor kun je op al je apparaten wel de mail lezen maar raakt de webmail niet te vol omdat de mails na een maand alsnog verwijderd worden. En de computer fungeert op deze manier ook als back-up van je mail.


Op dit moment is het op de computer ingesteld als imap begrijp ik. Dan kun je het adres het beste verwijderen uit je mailprogramma en hem vervolgens opnieuw instellen als pop3. Gebruik daarvoor de link die Andre al gaf.
Reputatie 7
Badge +24
Mailprogramma's hebben nog wel eens de neiging om zelf mappen te maken voor de verschillende dingen. Outlook doet dat in ieder geval regelmatig.

Je kunt de mailbox in je mailprogramma instellen als pop. Maar dat heeft wel het nadeel dat het dan alleen op dat apparaat de mail download. Als je wel op meerdere apparaten mail wilt kunnen gebruiken is de volgende constructie een betere oplossing:
  • op je computer stel je het mailadres in als pop3. Geef daarbij in de instellingen aan dat er een kopie op de server bewaard blijft, en dat na een maand (of een eigen gekozen waarde) de mail van de server alsnog verwijderd wordt.
  • op je andere apparaten kun je dan de mail instellen als imap
Hierdoor kun je op al je apparaten wel de mail lezen maar raakt de webmail niet te vol omdat de mails na een maand alsnog verwijderd worden. En de computer fungeert op deze manier ook als back-up van je mail.


Op dit moment is het op de computer ingesteld als imap begrijp ik. Dan kun je het adres het beste verwijderen uit je mailprogramma en hem vervolgens opnieuw instellen als pop3. Gebruik daarvoor de link die Andre al gaf.


Outlook en andere Microsoft producten doen soms rare dingen ja. Het forum hier staat er vol mee zou ik bijna willen zeggen. Meeste ander mailprogramma's en ook de standaard mailprogramma's van mobiele foons en tableds doen dat niet.

Probleem met de pop-methode is dat je mail die je zelf verzend ook op die ene specifieke pc blijft staan waarvanaf je die mail verzonden hebt. Hierdoor komen je verzonden mails verspreid op allerlei apparaten te staan en heb je geen compleet overzicht meer. Tevens: als je weleens spam ontvangt, of andere mail die niet zo interessant is, dan kom je die mail ook op al je apparaten tegen en kun je die op al je apparaten apart verwijderen.