Beantwoord

IMAP vs. POP mail

  • 3 May 2019
  • 12 reacties
  • 566 keer bekeken

  • Nieuwkomer
  • 1 reactie
M.,
Sinds twee dagen verdwijnen op mijn iPhone en Macbook Pro (beiden Outlook en al tijden op IMAP ingesteld) de binnenkomende mails binnen enkele uren spontaan uit mijn Inbox en zijn ze niet meer te traceren; ook de KPN Webmail Inbox is dan leeg.
En dit terwijl alle inkomende mails in mijn Inbox op mijn iMac (ook Outlook, nog ingesteld als POP) wel gewoon blijven staan.
Ik heb niets aan de account-instellingen op mijn iPhone en Macbook gewijzigd.
Wat is hier aan de hand?
Groeten,
Hans.
icon

Beste antwoord door RBxx 3 May 2019, 11:57

Bekijk origineel

12 reacties

Hallo @H-K ,
Ik zou om te beginnen het e-mail wachtwoord of de e-mail wachtwoorden aanpassen en dan is 1 of 2 dagen kijken of het nog gebeurt.
Reputatie 7
Badge +21
Hoi @H-K
Twee mogelijke oplossingen:
  1. kijk op je iMac in de POP instellingen: Een kopie op de server achterlaten staat dit nog aan?
  2. je iMac ook instellen op IMAP, dan blijft alles op de server
Reputatie 7
Badge +28
Hoi H-K, ik denk dat RBxx het juiste antwoord geeft. Als de webmail leeg is heeft een van de mailapplicaties de mail van de server gedownload en vervolgens verwijderd. Dat is het standaardgedrag van POP3. Op onze website staan instructies om Outlook voor Mac in te stellen voor imap:
Bij de POP instellingen stond er inderdaad geen vinkje (meer) bij 'een kopie op de server achterlaten'.
Hoe deze verandering heeft plaats gevonden is mij niet bekend, want ik heb niet aan de instellingen gezeten. De berichten blijven nu gelukkig weer op de server en op het desbetreffende apparaat achter.
Dank voor de respons.
HK.
Reputatie 7
Badge +21
Graag gedaan.

Vreemd inderdaad dat het vinkje "vanzelf" was verdwenen, maar dit moest het wel zijn 🤔
Reputatie 7
Badge +21
Ikzelf ben een voorstander van POP
Zet de server-instelling je iMac op Nooit van de server verwijderen en zet op de anderen Verwijderen van server op:
b.v.
Na een dag
Na een week of
Na een maand

Dan kan de postbus nooit vol geraken, en je hebt je post op alle apparaten.
Ikzelf heb het op Na een week staan.

Een kennis van mij gebruikt IMAP.
Laatst heeft ze haar computer opnieuw ingesteld en er kwamen stapels oude en verwijderde mail weer binnen toen ze daarna mail ging ophalen.
Daar was ze niet blij mee.

Met POP kun je zoveel e-mail opslaan als de grootte van je harde schijf toelaat.
Met IMAP ben je afhankelijk van de toegewezen grootte van je provider.
Geef mij maar POP, dan ben je baas over je eigen mail.

Maar als je gelukkig bent met IMAP dan kun je deze ook gerust gebruiken.
De één houdt nu eenmaal van de dochter, de ander van de moeder 😊
Reputatie 7
Badge +21
Ikzelf ben een voorstander van POP

Ook mijn voorkeur gaat uit naar POP.
In combinatie met de optie Verwijderen na de server na xx dagen geen last van vollopende mailbox.
Ook heb je de mails op je eigen systeem staan en heb je daar altijd toegang toe. Kan je er ook regelmatig een backup van maken.

IMAP is goed voor mobiele apparaten om mee te kijken met recente mail.

Maar uiteraard heeft iedereen zijn voorkeur. Doe wat je wil als je maar weet wat je doet 😎
Reputatie 7
Precies, één PC op basis van POP en alle mobiele apparaten op basis van IMAP.
Zelf heb ik op de PC (POP) ingesteld staan dat de mails alleen van de server verwijderd moeten worden als deze op de PC verwijderd worden.
Mijn tablet en telefoon werken o.b.v. IMAP en als daar een mail verwijderd wordt, dan is deze dus ook van de server af.
Voor email gebruik ik (tegenwoordig) alleen imap, en met pop haal ik zo af en toe alles binnen.
Maar, dan heb ik nog niet de uitgaande email op eigen harde schijf, hoe doe ik dat ?
Reputatie 7
Badge +21
Niet versturen via webmail, maar via je eigen e-mailprogramma, dan heb je zelf je verstuurde mails.
Ook weer een nadeel van IMAP.
Om de een of andere onduidelijke reden wil elke provider altijd dat je IMAP gebruikt.
Ze kunnen wat mij betreft de boom in, ik gebruik POP.
Baas over eigen buik, of was het nu baas over eigen e-mail? 😋
Reputatie 7
Niet versturen via webmail, maar via je eigen e-mailprogramma, dan heb je zelf je verstuurde mails.
Maar je stuurt, neem ik aan, toch ook wel eens een mailtje vanaf een telefoon of tablet?
Reputatie 7
Badge +21
Jawel wjb, maar ik heb synchronisatie aan staan en dan staan ook de verzonden mails op alle aangesloten apparaten.
Apple he?
Geen (krijg het woord mijn strot haast niet uit....) windows.....

😋😎

Reageer