Beantwoord

Instellen spamfilter

  • 8 January 2019
  • 10 reacties
  • 3568 keer bekeken

Sinds 1 januari belanden belangrijke mailtjes van mijn werk in de spam.
Hoe kan ik het filter anders instellen, zodat ik niet ook dagelijks mijn spam-box moet gaan bekijken?
icon

Beste antwoord door Marcia van KPN 10 January 2019, 09:46

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

10 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Beste @M1971, welkom! Het spamfilter kan niet op een andere manier ingesteld worden door je. Wel kunnen wij je hierbij helpen. Het kan namelijk voorkomen dat niet-spam nu ten onrechte als spam gezien wordt. Wil je deze voorbeelden als bijlage doorsturen naar abuse@kpn.com?. Dit kun je doen door de mail eerst op te slaan. Het wordt dan een bestand met de extensie .eml. Stuur dit vervolgens als bijlage door. Bedankt en excuses voor het ongemak.
Reputatie 1
Begrijp ik nu goed dat wordt gevraagd om mails die ten onrechte als SPAM worden aangemerkt, door te sturen naar KPN op abuse@kpn.com ? Is dat niet een inbreuk op de privacy van de gebruiker? Is het echt nodig de inhoud van de mail te delen met KPN. Kunnen jullie niet gewoon per gebruiker een 'white-list' maken? Als ik in mijn SPAM box op de knop klik 'Geen SPAM' dan hebben jullie toch genoeg informatie?
Reputatie 7
Badge +30
Dat wordt inderdaad gevraagd. Dat is namelijk de makkelijkste en beste manier om te monitoren en actie te ondernemen. Het gaat namelijk vaak om nieuwsbrieven van bijvoorbeeld een webwinkel, reisbureau, etc. Als het een privé iets betreft, dan hoef je dit natuurlijk niet te doen. Je kunt zelf het beste deze afweging maken.

Ik weet niet of het zin heeft om het op een andere manier kenbaar te maken, daar kan @Dennis ABD je meer over vertellen.
Reputatie 4
Badge +2
Beste @M1971, welkom! Het spamfilter kan niet op een andere manier ingesteld worden door je. Wel kunnen wij je hierbij helpen. Het kan namelijk voorkomen dat niet-spam nu ten onrechte als spam gezien wordt. Wil je deze voorbeelden als bijlage doorsturen naar abuse@kpn.com?. Dit kun je doen door de mail eerst op te slaan. Het wordt dan een bestand met de extensie .eml. Stuur dit vervolgens als bijlage door. Bedankt en excuses voor het ongemak.
Weer eeen andere manier om niet-spam door te sturen. Mogen we dit vanuit Office Outlook zo doen? Waarom staat elders dat we zo'n mail als bijlage in webmail moeten versturen?
Wie vertelt nu eens hoe het echt moet?
En als ik (hoe dan ook) een mail doorgeef als niet-spam waarom doe ik dat al vanaf december voor mail van weekendjeweg, maar komt iedere nieuwe mail van hun nog steeds in de spam map? Al meer dan 20 keer aangegeven dat zij geen spam versturen, maar dat helpt geen meter
Reputatie 7
Badge +30
Ha Andre, dit is de manier om het als bijlage te versturen via de webmail. Het kan ook op de manier zoals het op de website uitgelegd staat, dat komt op hetzelfde neer. Wat de reden is dat weekendjeweg nog steeds in de spam komt, durf ik niet te zeggen. Ik weet wel dat we echt iets doen met alle mails die doorgestuurd worden, ook al lijkt dat soms misschien niet zo.
Reputatie 4
Badge +2
Ha Andre, dit is de manier om het als bijlage te versturen via de webmail. Het kan ook op de manier zoals het op de website uitgelegd staat, dat komt op hetzelfde neer. Wat de reden is dat weekendjeweg nog steeds in de spam komt, durf ik niet te zeggen. Ik weet wel dat we echt iets doen met alle mails die doorgestuurd worden, ook al lijkt dat soms misschien niet zo.

Wat is nu de correcte verzendwijze? Hier boven staat weer een andere methode, maar ik ben intussen de weg kwijt.
In webmail zou ik de mail moeten kiezen, dan op versturen klikken en kiezen voor verzenden als bijlage. Opslaan binnen webmail als .eml is tot nu toe nergens beschreven.
Reputatie 7
Badge +30
Het kan op alle aangegeven methoden 🙂.
Reputatie 7
Badge +7
Mailings zoals die van weekendjeweg en soortgelijke deal mailings hebben heel erg slecht list management, waardoor deze massaal als spam aangemeld worden (doorgaans meer dan 80%) en in spamtraps terecht komen. Enkel de verzenders van dergelijke mailings kunnen dit oplossen, onze ervaring is echter dat hier weinig interesse voor is. Ze willen enkel zo veel mogelijk mail versturen, zonder te controleren wie daadwerkelijk geinteresseerd is.
Beste Dennis,

Klanten van onze mailing hebben de mogelijkheid zich uit te schrijven (in elke mail staat hiervoor een link naar de uitschrijf pagina).
Het grappige is dat KPN een van de weinige partijen (afgelopen jaar de enige) is waar we deze problemen mee hebben.
We hebben twee systemen welke mails sturen.

  1. backend omgeving, waaruit transactionele mails gestuurd worden (bevestigingen van reserveringen goede reis mails, betaal e-mails etc) dit kan nooit gemarkeerd worden als spam, aangezien mensen kiezen om een reservering te maken, en deze mails horen daarbij.
  2. mailing met aanbiedingen, enquete na verblijf, etc. Dit kan natuurlijk door mensen gezien worden als spam, maar er zit altijd een mogelijkheid in de mail om jezelf af te melden.
Dat nummer 2 in de spam terecht is vervelend, maar is te begrijpen, dat de transactionele mails in de spam terecht komen, absoluut niet, deze systemen zijn volledig gescheiden, en alleen de domein naam komt overeen, en deze moeten we ook regelmatig laten whitelisten bij jullie.
Wat ook vervelend is dat als 1 of meerdere mensen aangeven dat het spam is, de mails weer bij al jullie gebruikers in de spam mailbox komt, terwijl jullie de mails op aanvraag wel elke keer weer whitelisten.

Misschien dus een mogelijkheid toevoegen, dat als Julie het whitelisten, het niet alsnog bij de gebruikers in de spam folder komt, behalve bij de gebruikers die dat graag willen.
Of aangeven aan mensen welke de mail markeren als spam, dat ze zich het beste kunnen uitschrijven.

Groet Patrick
Reputatie 7
Badge +7
Mailings zijn momenteel een erg interessant probleem die zeker ook onze aandacht heeft. Zoals ik het zie is het probleem tweeledig, waarbij mailers en mailbox providers beide mee moeten werken aan (mogelijke) oplossingen.

1) Gmail en Hotmail hebben ontvangers getrained om een mail simpelweg als spam te markeren als ze de mail niet meer willen zien, in plaats van zich uit te schrijven. Anti spam vendors, zoals die van ons, krijgen daardoor vaker een mail aangemeld als spam terwijl de ontvanger eigenlijk de mail simpelweg niet meer wilde ontvangen

2) Veel mailers zijn bijzonder agressief met hun mailings. Daarnaast zijn opt-in practices niet altijd optimaal. Denk hierbij vooral aan een single opt-in, het automatisch inschrijven op mailings bij bestellen van producten, enz.

Deze twee samen zorgen ervoor dat verbazend veel mailings een spam reporting percentage hebben van 80% of meer.

De oplossing hiervoor is zeker niet makkelijk maar wel iets waarover wij uitgebreid in gesprek zijn met onze anti-spam vendor. Mailers dragen hierin echter, zoals gezegt, ook een verantwoordelijkheid. Niet enkel een dubbele opt-in, maar ook het strak monitoren van, en acteren op, engagements, het inschrijven op Feedback Loops (wij bieden er momenteel overigens geen aan) en zelfs simpele zaken als de uitschrijf link bovenin de mail plaatsen in plaats van onderin.

Wat betreft de overige zaken. Het domein is vaak het eerste en meest herkenbare aan een mailing, waardoor deze als eerste als spammy gezien zal worden. Hierdoor zal alle mail van zo'n domein als spam gezien worden, zonder dat er verder gekeken word (of kan worden) wat voor soort mail het verder is.

Whitelisting doen wij per definitie niet. Het is een slecht systeem wat vraagt om problemen.