Beantwoord

IP adres smtp server

  • 31 December 2021
  • 8 reacties
  • 413 keer bekeken

Reputatie 4
Badge +2

Ik heb een multifunctional (printer met scanmogelijkheid) thuis ivm thuiswerken. Ik moet hiervoor het ipadres van de smtp-server invullen alsmede poort etc. Ik heb jullie helpdesk gebeld, maar die kwamen er niet uit en kreeg het advies om deze vraag op het forum te stellen. Wie kan me hierbij helpen?

icon

Beste antwoord door Noway Dude 31 December 2021, 16:42

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

8 reacties

Reputatie 4
Badge +2

Ik heb het zelf uitgevogeld en opgelost. Case closed.

Reputatie 1

Ik heb een eigen mailserver vanwaaruit ik mail verstuur. Rechtstreeks sturen kan niet, deze wordt tegengehouden. Vandaar dat ik een smtp-server van mijn provider wil gebruiken gebruikmakend van mijn eigen domeinnamen.

kunnen jullie mij de procedure hiervoor aanleveren?

Reputatie 7

Ik heb een eigen mailserver vanwaaruit ik mail verstuur. Rechtstreeks sturen kan niet, deze wordt tegengehouden. Vandaar dat ik een smtp-server van mijn provider wil gebruiken gebruikmakend van mijn eigen domeinnamen.

Heb je bij jouw domeinen ook een emailabonnement afgesloten of neem je puur en alleen domeinnamen af.

Ik neem aan dat je zelf de DNS records voor die domeinen kun beheren, klopt dat?

Je kunt bij kpn prima een eigen mailserver draaien en mails rechtstreeks versturen. Dat wordt niet geblokkeerd door kpn.

Wel zal je spf, dkim en dmarc goed ingericht moeten hebben en zal je jouw IP adres elke zes maanden moeten verwijderen van de Spamhaus PBL lijst.

Je kunt sinds kort ook jouw domein koppelen aan jouw kpn mail en onder jouw eigen domein via de mailservers van kpn mails versturen.

 

Reputatie 1

alleen domein afgenomen

ons zelf te beheren

spf is ingericht

"v=spf1 a mx a:mail.sjevraoje.nl ip4:81.207.229.154 include:sjevraoje.nl ~all"

dkim en dmarc nog niet ingericht in dns

 

 

Reputatie 7

alleen domein afgenomen

ons zelf te beheren

spf is ingericht

"v=spf1 a mx a:mail.sjevraoje.nl ip4:81.207.229.154 include:sjevraoje.nl ~all"

dkim en dmarc nog niet ingericht in dns

Jouw spf record geeft dus aan dat mails alleen vanaf een mailserver op jouw thuisnetwerk verzonden mogen worden en niet door de mailserver van jouw provider.

Ik zou je willen aanraden om eens naar dst door mij aangehaalde topic te kijken en jouw domein te koppelen aan de mailserver van kpn. Je kunt dan mails onder jouw eigen domein versturen via smtp.kpnmail.nl.

 

Overigens is jouw spf record recursief immers de include wijst weer naar dit record en die verwijst door die include weer naar dit record enz. enz. Je moet de include dus eigenlijk verwijderen zodat er "v=spf1 a mx a:mail.sjevraoje.nl ip4:81.207.229.154 ~all" komt te staan als je echt een eigen mailserver wilt blijven gebruiken.

Reputatie 1

Kunnen jullie mij het ptr record aanleveren dat werkt en kan gebruiken tbv mijn eigen emailserver

bedankt

Reputatie 7

Die kan je zelf inzien via https://mxtoolbox.com/ReverseLookup.aspx.

inderdaad of zo:

Network Tools: DNS,IP,Email (mxtoolbox.com)

 

en type in: spf:kpnmail.nl

 

want je mag veronderstellen dat dat kpn zijn eigen spf ook goed heeft staan ;-)