Beantwoord

JUMBO, Ikea spam

• 3 januari 2016
  • 19 reacties
  • 3115 keer bekeken

Badge
Wij worden overspoeld elke dag met spam van allerlei bedrijven, JUMBO, Action Ikea ga zo maar door, we zetten ze elke keer op de webmail op spam, maar het blijft maar komen. Nu las ik dat het kan zijn dat de KNP spamfilter niet aanstaat in onze mailbox omdat hij van voor 2009 is. Zouden jullie dit kunnen nakijken en aanpassen? En anders een andere oplossing, hebben per dag wel 20 van deze spam berichten.

icon

Beste antwoord door swoudts 4 januari 2016, 15:45

Beste,

Wellicht dat deze pagina een oplossing bied.

http://kpn-customer.custhelp.com/app/answers/detail_page/a_id/8510

Bekijk origineel

19 reacties

Reputatie 1
Beste,

Wellicht dat deze pagina een oplossing bied.

http://kpn-customer.custhelp.com/app/answers/detail_page/a_id/8510

Reputatie 7
Badge +28
Beste ,

Welkom! Heb je gekeken naar de link die Sander je stuurde? Je kunt dit inderdaad in MijnKPN controleren in jouw geval. Mocht het onverhoopt niet lukken of mocht de spamfilter wel aanstaan, maar je krijgt alsnog steeds deze mails binnen, laat het me dan even weten. 

Badge
Hallo Marcia, ik heb geprobeerd te kijken of de spamfilter aanstaat, maar krijg het niet gevonden. Weet ook zeker dat wij een mailadres hebben van voor 2009, dus zou hierbij graag hulp hebben. (en ja, we krijgen nog steeds spam binnen, vanochtend weer van de Praxis...)

Reputatie 7
Badge +28
Jammer dat je het niet gevonden hebt, maar geen probleem: ik ga je helpen. Wil je reageren op mijn privébericht? Dan ga ik voor je aan de slag. 

Reputatie 7
Badge +28
Bedankt voor het sturen van je gegevens! Ik zie dat voor alle e-mailadressen het spamfilter wel aanstaat. De mails die je krijgt, zijn dit nieuwsbrieven van Jumbo, Ikea etc. of zijn het mails als in 'win nu een 500 euro bon voor de Jumbo'? 

Als het nieuwsbrieven zijn, dan kan je onderaan de nieuwsbrieven je afmelden. Dat kan je per nieuwsbrief doen. Mochten het de andere mails zijn, kan je deze het beste per mail 'als spam aanmerken'. Des te meer klanten dit doen, des te sneller dit als spam gezien wordt door ons filter.

Heb je van mij eerst voldoende informatie?

Marcia_ schreef op 5 jan '16 om 12:33u
Beste @akkiederouw,

Welkom! Heb je gekeken naar de link die Sander je stuurde? Je kunt dit inderdaad in MijnKPN controleren in jouw geval. Mocht het onverhoopt niet lukken of mocht de spamfilter wel aanstaan, maar je krijgt alsnog steeds deze mails binnen, laat het me dan even weten. 

Voor mij geldt hetzelfde. Ik heb een account van ver voor 2009 ( 'Freeler') en ik kan nergens in Mijn KPN een mogelijkheid ontdekken om een spamfilter aan of uit te zetten. In ieder geval krijg ik heel veel spam en via de webmail heb ik niet kunnen ontdekken dat er spam wordt uitgefilterd.

Misschien kunt u ook eens naar mijn account kijken?

REM schreef op 23 mar '16 om 08:23u
Marcia_ schreef op 5 jan '16 om 12:33uBeste @akkiederouw,

Voor mij geldt hetzelfde. Ik heb een account van ver voor 2009 ( 'Freeler') en ik kan nergens in Mijn KPN een mogelijkheid ontdekken om een spamfilter aan of uit te zetten. In ieder geval krijg ik heel veel spam en via de webmail heb ik niet kunnen ontdekken dat er spam wordt uitgefilterd.

In vervolg op mijn eigen reactie hierboven: Ik probeerde het eerder steeds via Firefox, via Chrome zie ik wel een mogelijkheid om een spamfilter aan te zetten blijkt nu. Mar daar is het spamfilter wel geactiveerd voor hetnet mailadressen maar niet voor freeler-adressen. Mijn mailadres is al sinds lang een freeler-adres maar het blijkt via Chrome slechts mogeloijk om kpnmail-adressen toe te voegen.

REM schreef op 23 mar '16 om 09:18u
REM schreef op 23 mar '16 om 08:23uMarcia_ schreef op 5 jan '16 om 12:33uBeste @akkiederouw,

In vervolg op mijn eigen reactie hierboven: Ik probeerde het eerder steeds via Firefox, via Chrome zie ik wel een mogelijkheid om een spamfilter aan te zetten blijkt nu. Mar daar is het spamfilter wel geactiveerd voor hetnet mailadressen maar niet voor freeler-adressen. Mijn mailadres is al sinds lang een freeler-adres maar het blijkt via Chrome slechts mogeloijk om kpnmail-adressen toe te voegen.

Hoi REM.

ik heb hetzelfde probleem. Een heel oud FREELER account (zelfs nog gironet gehad :-)

krijg nog steeds bergen spam van inderdaad Ikea, hypotheekoversluiter etc.

Al deze spam ia afkomstig van het domein @MX?.*.COM 

(het vraagteken en de ster symboliseren wildcards voor resp 1 teken en een woord.)

Via firefox kan ik in MYKPN nu wel zien welke mailadressen ik heb maar dat van FREELER staat er niet bij.

Ik kan het ook niet toevoegen omdat wat je ook toevoegt een mailbox in het domein@KPNMAIL.NL moet zijn.

gaat dus niet.

Ik heb trouwens het idee dat je met die functie een nieuwe mailbox aanmaakt ipv een bestaande mailbox toevoegt aan het spamfilter.

Is het probleem bij jouw inmiddels opgelost?

mvg

Jan

Reputatie 7
Badge +22
Hoi , welkom op het forum! Vervelend dat je veel spam ontvangt op je e-mailadres 😞 In het andere topic waarin je dit aangeeft, heeft WJB een mogelijke oplossing geplaatst. Heb je deze filter al ingesteld en is hiermee je probleem verholpen? 
Beste jaga,

Nee, bij mij is het nog niet opgelost, ik ben zelf nu vrijwel dagelijks bezig met het steeds opnieuw invoeren van te blokkeren mailadressen via de webmail.

Ik ben trouwens ook een klant uit het gironet-tijdperk. Toen Freeler door KPN werd overgenomen werd uitdrukkelijk toegezegd dat alle diensten gehandhaafd zouden blijven en dat vond ik toen (en nog steeds) van groot belang.

Inmiddels heb ik ook met KPN gebeld en de vriendelijke dame die mij te woord stond vertelde dat ze mijn vraag om de spam centraal te blokkeren voor een Freeler-account nog nooit had gehad, voor de zekerheid zou ze e.e.a. intern nog navragen. Zij stelde verder dat t.a.v. Freeler-adressen de enige dienstverlening van KPN bestaat uit het handhaven daarvan. Ze sloot niet uit dat Freeler-accounts op termijn zelfs geheel zullen verdwijnen. Wanneer haar informatie bij interne navraag onjuist zou blijken, dan zou ze alsnog contact met mij opnemen. Omdat het ondertussen ruim twee maanden later is en KPN geen contact meer met mij opnam, moet ik dus uitgaan van hetgeen zij mij medeelde. Hier word ik niet vrolijk van....

Groet, Ruud

Reputatie 7
Kan je hier eens een aantal van die mailadressen posten die je recent hebt geblokkeerd.

Hoe komt het toch dat sommigen zo veel spam ontvangen terwijl anderen daar vrijwel geen last van hebben?

Beste wjb,

Deze zijn van de vorige week:

info@forbrugerkit.com

TestersGezocht@mx2.radiantreflectionsmedspa.com

newsletter@mailer.activevouchers.eu

gratisreizen@mx2.tsoaddicts.com

aldiklantenservice@mx1.bigjonsartshack.com

PrepaidMastercard@mx1.butalbitalrxbuy.com

Gezondheidscentrum@mx1.isteptraining.com

Action@mx2.aryenews.com

InspiratieMagazine@mx1.jmlianjiang.com

gratisnaardezon@mx2.imageshck.com

Hypotheekoversluiten@mx2.aryenews.com

primarkklantenservice@mx1.isteptraining.com

DrogisterijNederland@mx1.jmlianjiang.com

gezondheidscentrum@mx1.butalbitalrxbuy.com

newsletter@mailer.acceptabledeals.eu

actionklantenservice@mx2.apstracker.com

RegioIsolatie@mx2.aryenews.com

info@ds.tjoempamail.com

actionklantenservice@mx1.butalbitalrxbuy.com

Gezondheidscentrum@mx2.apstracker.com

primarkklantenservice@mx2.imageshck.com

Action@mx2.isteptraining.com

WinoRama@mx2.jmlianjiang.com

nieuwsbrief@mailer.nieuwe-aanbieding.com

Gratisabonnement@mx2.isteptraining.com

InspiratieMagazine@mx2.jmlianjiang.com

KlussersNederland@mx2.aryenews.com

AlbertHeijn@mx2.imageshck.com

Bouwmarkt@mx2.butalbitalrxbuy.com

Ik heb de mailadressen geblokkeerd vanaf het @, dus niet ook het gedeelte daarvoor.

Overigens heb ik al eerder minstens 100 compleet ingevulde formulieren inclusief header e.d. ingediend bij de Autoriteit Consument & Markt via https://www.spamklacht.nl/ Ik heb daar niets van vernomen maar wel gemerkt dat er verschuiving is geweest van duidelijk uit Nederland verstuurde berichten naar kennelijk (door dezelfde spammers?) uit het buitenland verstuurde spamberichten.

Bedankt voor de aandacht en groet, Ruud

REM schreef op 1 jun '16 om 20:55u
Beste jaga,

Nee, bij mij is het nog niet opgelost, ik ben zelf nu vrijwel dagelijks bezig met het steeds opnieuw invoeren van te blokkeren mailadressen via de webmail.

Ik ben trouwens ook een klant uit het gironet-tijdperk. Toen Freeler door KPN werd overgenomen werd uitdrukkelijk toegezegd dat alle diensten gehandhaafd zouden blijven en dat vond ik toen (en nog steeds) van groot belang.

Inmiddels heb ik ook met KPN gebeld en de vriendelijke dame die mij te woord stond vertelde dat ze mijn vraag om de spam centraal te blokkeren voor een Freeler-account nog nooit had gehad, voor de zekerheid zou ze e.e.a. intern nog navragen. Zij stelde verder dat t.a.v. Freeler-adressen de enige dienstverlening van KPN bestaat uit het handhaven daarvan. Ze sloot niet uit dat Freeler-accounts op termijn zelfs geheel zullen verdwijnen. Wanneer haar informatie bij interne navraag onjuist zou blijken, dan zou ze alsnog contact met mij opnemen. Omdat het ondertussen ruim twee maanden later is en KPN geen contact meer met mij opnam, moet ik dus uitgaan van hetgeen zij mij medeelde. Hier word ik niet vrolijk van....

Groet, Ruud

Hoi Ruud

ik weet niet of jij het er zelf bij hebt gezet, maar toen ik je antwoord zag stond er een link bij met DIT PROBLEEM IS OPGELOST.

dat is dus niet het geval.

de link verwijst naar een handleiding voor een invulscherm waar je een mailaccount kan toevoegen.

probleem is dat je alleen mailaccounts kan toevoegen die eindigen op@KPNMAIL.NL.

Daar heb je voor FREELER dus niks aan.

Beste jaga,

Ik heb geen idee wie dat er bij heeft gezet. Maar het is uit bovenstaande reeks spammailadressen wel duidelijk dat mijn probleem niet is opgelost. Ik heb begrepen dat de oplossing dus niet van KPN te verwachten valt en ook niet van de Autoriteit Consument & Markt.

Ik ben erg gehecht een mijn freeler-mailadres en het is tot nu toe een belangrijke reden geweest om KPN als internetprovider aan te houden. Misschien dat ik dat ga veranderen nu blijkt dat ik toch een ander mailadres moet kiezen om van het spamfilter te kunnen profiteren. Ziggo heeft een veel beter aanbod voor wat betreft de internetsnelheid bijvoorbeeld.

Groet, Ruud

REM schreef op 1 jun '16 om 20:55u
Beste jaga,

Groet, Ruud

Hoi Ruud,

dan ook nog een inhoudelijke reactie.

in de lijst met spamafzenders die ergens staat kan je zien dat een groot deel van de spam afkomstig is van een domein waarvan de naam

het volgende patroon volgt:

<een_nep_gebruikers_naam>@MX<getal_van_1_cijfer>.<een(scheld)woord>.COM

of als we de oude DOS wildcards zouden gebruiken: *@MX?.*.COM

het intikken van deze afzenders in de blokkerlijst van webmail helpt nauwelijks omdat de afzenders een adres maar 1 keer (hooguit twee keer) gebruiken. Ik heb dat ook even gedaan totdat ik het patroon zag.

Helaas ondersteunt de blokkeerlijst van webmail geen wildcards. Ik heb gechat met een "adviseur" van de helpdesk en die begreep mijn vraag niet en wist ook niet wat wildcards zijn.

ik heb nu geprobeerd om met email filters (onder menuitem INSTELLINGEN) te filteren op de inhoud van het veld VAN (afzender) om zo alle mail die de string@MX bevat door te sturen naar de spambox.

FREELER is een heel oud domein. Het lijkt dat KPN er vanaf wil. Wat ze dan doen is de dienstverlening (in dit geval spamfiltering) ondermaats maken in de hoop dat de gebruikers vanzelf migreren.

het vervelende is dat mensen zoals jij en ik die hun mailadres al 25jaar hebben dat niet zo makkelijk kunnen.

eigenlijk zou je willen dat er voor email net zoiets komt als voor telefoonnummers: een vorm van portabiliteit.

Als ik uiteindelijk toch niet anders kan zal ik waarschijnlijk wel migreren naar een andere provider. Maar dan met alle dienstverlening die ik nu afneem (internet, vast, mobiel). Als het om emaiadressen gaat verzint KPN zo elke 5 jaar iets nieuws: FREELER, HETNET, KPNPLANET en nu KPNMAIL Dus een migratieprobleem komt elke 5 jaar terug.

REM schreef op 2 jun '16 om 14:21u
Beste jaga,

Ik heb geen idee wie dat er bij heeft gezet. Maar het is uit bovenstaande reeks spammailadressen wel duidelijk dat mijn probleem niet is opgelost. Ik heb begrepen dat de oplossing dus niet van KPN te verwachten valt en ook niet van de Autoriteit Consument & Markt.

Ik ben erg gehecht een mijn freeler-mailadres en het is tot nu toe een belangrijke reden geweest om KPN als internetprovider aan te houden. Misschien dat ik dat ga veranderen nu blijkt dat ik toch een ander mailadres moet kiezen om van het spamfilter te kunnen profiteren. Ziggo heeft een veel beter aanbod voor wat betreft de internetsnelheid bijvoorbeeld.

Groet, Ruud

Twwe zielen, één gedachte.

Ik moet zeggen dat de gang van zaken mij bevreemdt. Ik betaal zelfs 3,56 per maand voor het gebruik van FREELER. Je zou verwachten dat KPN dan ook een goede dienstverlening moet leveren.

Een noodoplossing ter behoud van je FREELER adres zou nog kunnen zijn dat je afziet van het gebruik van webmail en locaal een eigen mailclient gaat gebruiken. Die logt dan in op de KPN mailservers en haalt periodiek de post op. Je kan dan zelf gebruik maken van een fatsoenlijke mailclient die vormen van spamfiltering toepast die KPN niet voor elkaar schijnt te kunnen krijgen.

Mocht je je mail ook on the road willen kunnen lezen dan zal je een eigen mailserver moeten draaien.

Klinkt moeilijker dan het is. Een linux goeroe timmert zoiets zo in elkaar.

mvg

Jan

Reputatie 7
jaga schreef op 2 jun '16 
...ik heb nu geprobeerd om met email filters (onder menuitem INSTELLINGEN) te filteren op de inhoud van het veld VAN (afzender) om zo alle mail die de string@MX bevat door te sturen naar de spambox...

Zoals beschreven in dit bericht?

Dan zouden die spamberichten dus in jouw spamfolder moeten staan.

wjb schreef op 2 jun '16 om 17:35u
jaga schreef op 2 jun '16 ...ik heb nu geprobeerd om met email filters (onder menuitem INSTELLINGEN) te filteren op de inhoud van het veld VAN (afzender) om zo alle mail die de string@MX bevat door te sturen naar de spambox...

Zoals beschreven in dit bericht?

Dan zouden die spamberichten dus in jouw spamfolder moeten staan.

Inderdaad.

Kan nog niet zeggen of het werkt want ik heb nog niks "gevangen".

Als dit echt werkt ga ik de "vangconstructie" vervangen door regels voor@MX1.  t/m @MX9. om de kans op het weggooien van echte berichten te verkleinen.

Ik moet wel zeggen dat ik dit maar een halfbakken oplossing vind.

- ik vind het te zot voor woorden dat de functie "afzender blokkeren" geen wildcards accepteert.

- maar ik vind het nog gekker dat KPN zijn klanten zelf laat doen wat elke andere fatsoenlijke email provider gewoon standaard

doet.

Waarom? Omdat KPN daarvoor gewoon meer mogelijkheden heeft dan wij als individuele gebruikers.

Voorbeelden van die mogelijkheden zijn:

- verdergaande inspectie van de berichten om zeker te stellen dat het om SPAM gaat, zoals extra controles op keywords.

- en het belangrijkste: KPN weet welke mail andere gebruikers krijgen; de kans dat een bericht echt SPAM is, is oneindig veel groter

als dezelfde rommel aan heel veel gebruikers tegelijk gestuurd wordt. Iets wat de SPAMfilters op de KPN mailservers wel kunnen

zien en wij als individuele gebruikers niet.

Ik vind het gewoon een heel slechte beurt van een bedrijf dat naastreeft "de beste service provider" te zijn.

Jan

Reputatie 7
Dit is niet eens een "halfbakken" oplossing.

De oplossing blijft uiteraard dat de providers hun spamfilters op orde hebben en zo snel mogelijk spam herkennen en reageren door spamfilters aan te passen.

Het is een beetje makkelijk om te zeggen dat KPN weet wat voor een mail er verstuurd wordt. Ik hoop juist dat KPN helemaal niets scant, ook niet op keywords. Ja, ik weet het, helaas is er wettelijk nog geen briefgeheim voor electronische post, maar ik pleit al lange tijd voor zo'n electronisch briefgeheim om ons als consument te beschermen tegen organisaties als Google die onze mails wel van voor tot achteren doorpluizen om ons te kunnen profileren.

Het is ook niet zo dat freeler accounts anders behandeld worden dan hetnet, planet of kpnmail accounts. Sterker nog, ik vermoed dat die freeler accounts, net als mijn planet accounts als alias achter een bijbehorend kpnmail account zijn vastgelegd.

Reageer