Beantwoord

Kan geen mail ontvangen sinds een paar dagen.

  • 8 October 2019
  • 34 reacties
  • 686 keer bekeken

Werk met een verouder systeem Mac OS versie 10.6.8, kan wel mail verzenden maar er komt geen mail meer binnen, dit probleem doe zich zins een paar dagen plots voor.
icon

Beste antwoord door freed 25 October 2019, 00:19

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

34 reacties

Reputatie 1
Zelfde hier. Op een laptop sys 10.6.8, laatste binnengekomen bericht is van 21 september. Sindsdien dus geen mail, ook mailen niet mogelijk. Heb nu een andere computer met sys 10.11 in gebruik die - behalve dat ie elke keer een wachtwoordbevestiging per mailbox bij opstarten vraagt - bleef werken.
Let wel: bij de procedure voor instellen mailbox op de KPN website kreeg ik andere vensters en instellingen te zien, kon dus niet verder!
Reputatie 7
Badge +30
Hallo Lof, Freed, welkom! Als jullie inloggen op de webmail zie je daar dan wel binnengekomen mail van recentere datum? Zo ja, dan denk ik dat het verband houdt met wat in dit topic beschreven wordt. In de meeste gevallen is opnieuw instellen van je mailprogramma voldoende. Kijk daarvoor op onze mailinstellingen pagina. Als dat niet helpt, neem dan even het startbericht van het topic hierboven door voor aanvullende suggesties.
Reputatie 1
De server werkt goed verder, zelfs met de 10.6.8 Chrome, Firefox en Safari browsers. Het is alleen het mailprogramma dat sinds 21 september zoals hierboven aangegeven niet meer verbinden wil. Herinner nu ook dat ik al sinds meerdere maanden iedere keer mijn e-mail adres en password moest bevestigen voordat de nieuwe post opgehaald werd.
Reputatie 7
Badge +28
@freed

Het lijkt een probleem te zijn op de apparaten zelf (hoewel dat niet zo lijkt). Technisch lijkt er geen storing te zijn aan de kant van KPN. Ik zet even een paar dingen op een rij die wellicht kunnen helpen.

  • Pas op met verwijderen van POP instellingen op je apparaat, je kunt hierdoor mail kwijt raken. De voorkeur is IMAP. Kijk voor de juiste IMAP instellingen voor jouw apparaat/mailclient op https://www.kpn.com/service/internet/e-mail.htm bij instellen.
  • Mail veilig gesteld? Wijzig POP3.telfort.nl (of eventueel andere servernaam) in pop.kpnmail.nl (hierdoor wordt geforceerd het juiste certificaat gedownload). Kies je voor IMAP: kijk dan op https://www.kpn.com/service/internet/e-mail.htm bij het kopje instellen.
  • Als dat niet helpt kun je het root certificaat op het apparaat laten downloaden en installeren. Dit geldt voor oude apparaten van voor 2011: http://crt.comodoca.com/USERTrustRSACertificationAuthority.crt. (Bij eventuele waarschuwing ervoor kiezen het certificaat te vertrouwen)
  • Houd dus de instellingen aan die je op kpn.com vindt. Het account opnieuw instellen is dus vaak de oplossing, en weet dat de webmail sowieso werkt.
Reputatie 1
Dag Noordzee,
Ondanks de verandering naar 'pop.kpnmail.nl' gebeurt er niets. Meestal duurt het een moment voordat 'haal alle nieuwe post op' een reactie geeft. Dat is nu onmiddellijk, en geen verbinding mogelijk.
Verder staat uitgaande post op 'smtp.telfort.nl' en kan blijkbaar niet veranderd worden.

Het vreemde is dat van een op ander moment (21 sep 2019, ca. 17 uur) de instellingen niet meer werken, en wel dagen voordat vanuit KPN veranderingen plaatsvonden (vanaf 24 sep 2019).
Reputatie 7
Badge +28
En als je nu het oude account verwijderd? En dan bv een nieuw account aanmaakt met een andere naam. Ik neem aan dat je alle benodigde instellingen hebt gevonden. Dan zou je geen smtp.telfort.nl meer mogen zien staan.
Reputatie 7
Badge +30
We hebben op meerdere momenten certificaten veranderd. Dit doen we in batches. Dus het is mogelijk dat het daardoor bij jou al een paar dagen eerder is begonnen. Met wat je beschrijft aan wat je hebt qua instellingen zul je het hele account opnieuw moeten instellen. Je noemt Telfort, zit je ook bij Telfort qua abonnement, of bij KPN?
Reputatie 1
We hebben op meerdere momenten certificaten veranderd. Dit doen we in batches. Dus het is mogelijk dat het daardoor bij jou al een paar dagen eerder is begonnen. Met wat je beschrijft aan wat je hebt qua instellingen zul je het hele account opnieuw moeten instellen. Je noemt Telfort, zit je ook bij Telfort qua abonnement, of bij KPN?
Ja, ik zit bij Telfort, en vreemd, op hetzelfde adres (via een andere computer, met MacOS 10.11) heb ik niets hoeven te veranderen tot nog toe. Ik zie zelfs ook nog pop3.telfort.nl staan! Is dus plotseling het systeem 10.6.8 niet meer ondersteund?
Reputatie 7
Badge +30

Het is niet zozeer het besturingssyteem van je Mac, maar eerder het mailprogramma. Welk mailprogramma gebruik je?

Reputatie 1

Dag Erik, dank voor je antwoorden.

Mijn mailprogramma is van het MacOS systeem, Mail versie 4.6 (de laatste versie die met MacOS 10.6.8 werkt).

Ik gebruik deze oude computer omdat sommige programma’s waar ik mee werk geen updates hebben voor nieuwere systemen. Bovendien zijn daarmee de e-mails van vele jaren nog beschikbaar.

Reputatie 7
Badge +28

Zo, dat is een oude. Mijn mail-programma op de Mac geeft versie 12.4 aan. 

 

Maar je hebt nog niet gereageerd op mijn vraag: 

En als je nu het oude account verwijderd? En dan bv een nieuw account aanmaakt met een andere naam. Ik neem aan dat je alle benodigde instellingen hebt gevonden. Dan zou je geen smtp.telfort.nl meer mogen zien staan.

 

Heb je dit al geprobeerd? 

Reputatie 1

Zo, dat is een oude. Mijn mail-programma op de Mac geeft versie 12.4 aan. 

 

Maar je hebt nog niet gereageerd op mijn vraag: 

En als je nu het oude account verwijderd? En dan bv een nieuw account aanmaakt met een andere naam. Ik neem aan dat je alle benodigde instellingen hebt gevonden. Dan zou je geen smtp.telfort.nl meer mogen zien staan.

 

Heb je dit al geprobeerd? 

Beste Noordzee, als ik de instructies op de website van KPN bekijk kan ik niets van mijn instellingen terugvinden. Ik ben dus huiverig om van alles te proberen als er geen enkele overeenkomst te zien is.

Reputatie 7
Badge +28

Ik snap dat je huiverig bent. Maar er moet toch een oplossing komen. 

Als je jouw oude account niet durft te verwijderen: Kun je dan geen nieuw account aanmaken met een andere naam? Je kiest dan bij inkomend voor de instellingen die nu ook werken en zet bij uitgaand “smtp.kpnmail.nl" neer. (of mail.kpnmail.nl) 

Reputatie 1

Heb de stappen gedaan. Nu verschijnt wel  smtp.kpnmail.nl  en  pop.kpnmail.nl  maar ik kan geen relevante instellingen terugvinden voor mijn oudere systeem 10.6.8. (Wordt doorverwezen naar de Apple site en daar staat alleen nog informatie over de nieuwste systemen MacOS 10.14 of 10.15.) Het certificaat heb ik goedgekeurd, maar nog gebeurt er niets. Na minuten verbinding zoeken lukt dat niet, met de verschillende poortinstellingen die opgevoerd zijn. - Tevens, het mail-programma van de nieuwere computer waar op een kleine uitzondering na alles werkt is versie 9.3 met MacOS 10.11.6

Reputatie 7
Badge +24

Kun je schermafbeeldingen maken van je instellingen?

Reputatie 7
Badge +28

Ik weet de oude situatie ook niet. Nu staat er  bij mij in. Uitgaand : SSL aan en serverpoort 587. 

Reputatie 1

Noordzee, ook met deze instelling geen succes.

Reputatie 7
Badge +24

 

In Thunderbird.

Reputatie 7
Badge +28

Ik ben ook nog voor jou aan het zoeken. Als het echt niet lukt: Heb je iets aan deze instructie via Exchange? 

https://blink.ucsd.edu/technology/email/tasks/clients/mail-10.6.html

 

Vermoedelijk niet, maar je weet maar nooit. 

 

Reputatie 1

Noordzee en Nick83, bedankt voor het meedenken. Heb vandaag weer een hele tijd geprobeerd om de e-mail werkend te krijgen, zonder succes. Vraag me af wat KPN gedaan heeft dat er plotseling geen connectie meer mogelijk is voor mijn oudere computer, en of ook anderen in een soortgelijke situatie verzeild zijn geraakt? Misschien nog extra gecompliceerd omdat ik een Telfort account heb / had, die komt van TIP / WorldOnline en Tiscali, ...

Reputatie 7
Badge +24

Moet je dan niet eens op het Telfort forum proberen een lijntje uit te gooien?

Reputatie 7
Badge +28

Of mogelijk heeft Erik nog een idee? 

 

Reputatie 1

Nick83, zie op de Telfort website een soortgelijke discussie met evenveel onbegrip hoe KPN zulke problemen kan veroorzaken door updaten van de mailservers (als ik dat goed begrijp).

Reputatie 7
Badge +24

Dit topic al doorlopen? 

https://forum.kpn.com/e-mail-10/mogelijke-problemen-met-e-mail-server-reageert-niet-inloggegevens-kloppen-niet-480385

Reputatie 1

Nick83, is dit als grap bedoeld?? Heb jij daar veel oplossingen gezien in al die vele berichten? Ik heb helaas niets gevonden voor mijn specifieke situatie.