Beantwoord

Kan iemand mijn oude emailadres/alias gebruiken nadat ik hem verwijderd heb?

  • 12 March 2019
  • 4 reacties
  • 179 keer bekeken

Stel ik heb een emailadres-alias jeroen001@kpnmail.nl die ik jarenlang gebruik voor internet-bestellingen. Ik heb accounts bij 20 verschillende webwinkels, waarbij ik mijn huisadres heb genoteerd. Nu komt er heel veel spam op het emailadres. Daarom verwijder ik de alias en maak een nieuwe alias jeroen002@kpnmail.nl en gebruik dat voortaan voor internet-bestellingen. En ik krijg dus ook geen spam meer (voorlopig althans).

ECHTER, stel nu dat een onbekende het emailadres jeroen001@kpnmail.nl gaat gebruiken. Dit kan toch, want dat emailadres heb ik vrijgegeven? Deze persoon kan dan naar de 20 webwinkels gaan waar ik geregistreerd was (en dus nog ben) en aanklikken "wachtwoord vergeten". Vervolgens het wachtwoord wijzigen en bestellingen doen op mijn naam en of gegevens wijzigen als het een andere website was.

Is bovenstaand scenario technisch mogelijk? Is het denkbaar en/of hebben criminelen geen baat bij zulke acties?
icon

Beste antwoord door RBxx 12 March 2019, 14:04

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

4 reacties

Reputatie 7
Badge +21
Beste @Piet8000
Bij het verwijderen van een e-mailadres of alias komt er automatisch een reservering op zodat dit adres niet direct weer aangemaakt kan worden. Na 3 maanden verdwijnt zo'n reservering ook weer automatisch.
Daarna kan jij maar ook iemand anders dit adres weer gebruiken.

Ik denk dat de periode van drie maanden er juist voor bedoelt is om dit misbruik te voorkomen.

Edit: moet je die drie maanden dus wel gebruiken om je accounts bij al die webwinkels aan te passen!!
Hoi RBxx,
Bedankt, hier kan ik wel wat mee!
Toch even fact-checken: Het klinkt op zich logisch, maar hoe weet je dit? Ben jij KPN-medewerker, of heb je het ergens gelezen?
Reputatie 7
Badge +21
Hoi @Piet8000 , ook ik ben gewoon een KPN klant.

Deze informatie heb ik teruggevonden op dit KPN forum. Zie bijv. : email adres herstellen

Het probleem komt vaker voor, bijvoorbeeld als iemand een alias wil verplaatsen van het ene account naar het andere. Ook dan zit de reservering "in de weg" en moet een KPN moderator bemiddelen.
Thanks