Beantwoord

Kan niet meer extern verzenden met 2 accounts

• 25 oktober 2018
  • 21 reacties
  • 234 keer bekeken

Met twee van onze emailaccounts is externe verzending via de iPhone sinds vandaag niet meer mogelijk. Met een derde account (via een andere iPhone) lukt het wel. Alle emailaccounts hebben dezelfde instellingen, waaronder poort nr 993 voor uitgaande post (dus niet 587 zoals in de kop van dit forumitem is aangegeven). Vreemd! Email ontvangen werkt wel. Kan het iets te maken hebben met de update van iOS (12) op de iPhone? De tweede iPhone die wel via de thuisserver van KPN mails kan versturen heeft iOS9 (is een iPhone 4S).

Admin: eigen topic voor je bericht aangemaakt
icon

Beste antwoord door Erik_ 29 oktober 2018, 13:07

Dank je, Ton. Ik heb de mailadressen net gecontroleerd, en dat ziet er allemaal goed uit. Ik wil je dan toch vragen om hier een screenshots te plaatsen van je mailinstellingen. Ondanks dat het met die instellingen bij het ene adres wel werkt.
Bekijk origineel

21 reacties

Reputatie 7
Met twee van onze emailaccounts is externe verzending via de iPhone sinds vandaag niet meer mogelijk.Heb je al gekeken of die emailaccounts wellicht blacklisted zijn?
Zie: https://blacklist.kpnmail.nl
Reputatie 7
Badge +27
Hoi Ton! De suggestie van wjb is hier een goede. Als je met deze accounts vanaf je thuisadres nog wel kunt verzenden, maar buitenshuis niet, dan ben je waarschijnlijk geblokkeerd. Dat kun je controleren op de link die wjb geeft.

Dergelijke blokkades doen we bij mailadressen waarvan het wachtwoord is uitgelekt en waarvan wij zien dat ze door derden misbruikt werden. Meestal voor het verzenden van spam. Als je inderdaad geblokkeerd bent, doe dan het volgende:
- wijzig het wachtwoord van deze mailaccounts via email.kpn.com
- stuur, via de webmail, een mail naar abuse@kpn.com. Geef in de mail aan dat je geblokkeerd bent, welke mailadressen het om gaat, en dat je inmiddels de wachtwoorden hebt gewijzigd. Je wordt dan zo snel mogelijk weer gedeblokkeerd.
Beste Erik,

Beide betreffende emailaccounts zijn niet geblokkeerd. Het komt echt vaak voor dat externe (dus via een andere adres dan het thuisadres) emailverzending niet of traag werkt. In dit geval is het opvallend dat zo maar opeens - zonder dat de instellingen zijn veranderd - externe verzending via twee emailaccounts (op 1 iPhone) niet meer mogelijk is. En een derde account dat wel kan, met exact dezelfde instellingen! Opvallend is ook dat de poort voor uitgaande mail op alle drie de accounts op 993 staat ingesteld, terwijl KPN jaren geleden (zie ook bij de start van dit forumonderwerp) als poortinstelling 587 voorschrijft voor externe verzending. Aanpassing van de instelling op dat poortnummer heeft bij geen enkel account gewerkt.

Kortom, het zit toch echt niet goed (eigenlijk al jaren niet)

Mvgr

TonH
Reputatie 7
Badge +27
Dank voor je reactie, Ton. Wil je dan je gegevens invullen op je profiel, met de beide mailadressen die niet goed gaan in het veld 'persoonlijke opmerking'? Dan ga ik dit verder voor je nakijken. Want het is natuurlijk wel de bedoeling dat je overal met je mail uit de voeten kunt 🙂
Erik,

De emailadressen zijn toegevoegd. Het gaat om de laatste 2 adressen.
Reputatie 7
Badge +27
Dank je, Ton. Ik heb de mailadressen net gecontroleerd, en dat ziet er allemaal goed uit. Ik wil je dan toch vragen om hier een screenshots te plaatsen van je mailinstellingen. Ondanks dat het met die instellingen bij het ene adres wel werkt.
Reputatie 7
Badge +27
Ik heb geen reactie meer van je gezien, Ton. Heb je het weten op te lossen?
Erik,

het duurde even voordat ik screenshots kon maken. Bij deze. Ik heb van elk emailaccount 3 shots, dus zes foto’s. Ik kan er helaas maar een tegelijk versturen zie ik. Niet handig. Gaat dus even duren....

Hopelijk zo genoeg??

mvrgroet

TonH
Reputatie 7
Badge +27
Dank je, Ton! Ik heb een aantal van je reacties met afbeeldingen verborgen i.v.m. privacy. Ik zie in je afbeeldingen achter Identiteitscontrole niets staan. Heb je daar wel je gebruikersnaam en wachtwoord ingevuld?
Ja, bij beide accounts zijn de gebruikersnamen en wachtwoorden ingevuld.

Mvgr

TonH
Reputatie 5
Badge +5
Naast het invullen van de gebruikersnaam en wachtwoord, de zelfde als bij pop of imap,
moet nog wel Identiteitscontrole op wachtwoord worden gezet.
En je kan nog smtp.kpnmail.nl als server proberen.

En nog checken of je geen meerder uitgaande servers hebt aan staan.
Reputatie 7
Badge +27
Naast het invullen van de gebruikersnaam en wachtwoord [...] moet nog wel Identiteitscontrole op wachtwoord worden gezetScherp! Dat moet inderdaad nog wel. Als je dat aanpast, Ton, kun je dan wel goed verzenden?
Erik (en WimC),,

het heeft een poos geduurd maar ik heb me maar weer eens verdiept in de instellingen van de beide emailaccounts die extern niet werken en deze precies vergeleken met de instellingen van het derde emailaccount dat ik van KPN heb op de iPad en iPhone. Daaruit bleken inderdaad verschillen in de uitgaande server (mail.kpnmail.nl ipv smtp.kpnmail.nl en overal de nodige wachtwoorden en gebruikersnamen precies ingevuld). Vervolgens heb ik extern vanuit beide problematische accounts een testmail gestuurd naar mijn derde goed werkende KPN account. Beide testmails zijn wel extern verzonden (dat is winst!!!) maar ze komen bij mij aan in de SPAM box. Dat is natuurlijk wel bizar dat KPN zijn eigen accounts als SPAM afdoet!!!).

Hoe kan ik bewerkstelligen dat de inkomende mails van de beide KPN-emailaccounts niet in mijn SPAM box maar in de gewone inbox binnenkomen?

met vriendelijke groet

TonH
Reputatie 7
Heb je via https://blacklist.kpnmail.nl al gekeken of die emailadressen blacklisted zijn?
Heb jij wellicht een mail van het abuse team gehad om het wachtwoord van die emailadressen te wijzigen?
Uit de Blacklist controle blijken geen blokkades op. Ook al voor de door mij aangebrachte wijzigingen niet. Ik heb geen email gehad van het abuseteam om wachtwoorden te wijzigen. Ik wil wel melden dat mails vanaf de twee KPN accounts bij verzending naar derden niet als SPAM worden gezien.

Ton H
Heren,

ik heb nog steeds geen oplossing en we zijn al een poosje bezig. Ik heb nu alles gedaan wat redelijkerwijs mogelijk is op gebied van instellingen en SPAM en nog steeds werkt de externe verzending niet zoals dat zou moeten. Moet ik nu concluderen dat jullie het ook gewoon niet weten en niet kunnen oplossen? Het zou al schelen als ik gewoon per inkomende mail zelf kan bepalen of deze wel of niet in de SPAM box mag komen. Nu is het pure willekeur en verdwijnen mails van dezelfde afzenders de ene dag wel in de SPAM en de andere dag niet. Ik wil als gebruiker de SPAM toegang zelf kunnen regelen. Mogelijk is dan ook het probleem mbt de externe verzending vanaf de twee accounts ook opgelost.

Ton H.
Reputatie 7
Badge +27
Hoi Ton, sorry dat er in de tussentijd niet meer gereageerd is. Begrijp ik goed dat je nu wel extern kunt verzenden, maar dat de mails dan (deels) als spam worden gezien? Dat kun je melden bij de collega's van de Abusedesk. Stuur de mail die als spam wordt gemarkeerd als bijlage (zie afbeelding) door naar abuse@kpn.com, met in het onderwerp 'onterecht gemarkeerde spam'. Dan kunnen zij ervoor zorgen dat dit niet weer gebeurd.Je kunt in de webmail bij mail die als spam wordt gemarkeerd aangeven dat het geen spam is. Dit verplaatst de mail weer naar de inbox, maar doet op het moment verder nog niets. Dat zal, als de nieuwe webmailomgeving beschikbaar komt (wanneer is nog niet bekend), ook beter werken.

Beste Erik,

dank voor de tip. Ik heb de emails van de beide accounts van mijn vrouw waarvoor de externe verzending niet werkte nu doorgestuurd naar de Abusedesk. En er wel bij aangegeven dat ik niet snap waarom mails van KPN accounts als Spam worden gezien. Getuigt toch wel van heel weinig veiligheidsvertrouwen in de eigen accounts!
Ik ga er van uit dat de correctie op de spambeoordeling nu op alle door de beide betreffende accounts extern te verzenden mails wordt toegepast en niet alleen op mijn mailbox waar de betreffende mails werden ontvangen. Anders zijn we nog geen stap verder. Misschien een tip om bij de Abusedesk-collega’s te checken???

Ton H.
Reputatie 7
Badge +27
De correctie gaat op de verzender, niet op de ontvanger. Dus je zou dan verder geen problemen meer moeten hebben nadat Abuse het gecorrigeerd heeft.

Waarom een mail als spam gezien wordt kan veel oorzaken hebben. Spam mails hebben vaak een aantal kenmerken, als een reguliere mail die iemand verstuurd daar ook meerdere van heeft kan het zijn dat het door het filter als spam wordt gezien. Of als mails van een bepaald adres vaak als spam gemarkeerd worden, dan kan het filter ook niet-spammail van datzelfde adres als spam mee gaan nemen. Daarnaast worden mailadressen ook vaak gecompromitteerd en gebruiken spammers dergelijke adressen, van andere mensen, om spam mee te versturen. Of, het wordt wel vanuit een spamadres verstuurd, maar ze vullen een (willekeurig) adres in als afzenderadres. Waardoor die dan als de spammer wordt gezien.

We vertrouwen daarom ook niet blindelings een adres alleen maar omdat het een adres van ons is.Veel mensen gebruiken hetzelfde wachtwoord voor meerdere diensten en services. Of ze gebruiken een heel makkelijk wachtwoord. Het is dan voor een kwaadwillende derde partij makkelijk om dan achter dat wachtwoord te komen en in te loggen op de mail. Als wij dit merken (meestal omdat er dan met het adres spam wordt verzonden) blokkeren wij het kunnen verzenden van mail buitenshuis zodat de spam stopt. Maar dan kan het zijn dat het desbetreffende adres al wel ergens in een spamfilter is opgenomen.
beste Erik,

dank voor je uitvoerige motivatie van het beleid van KPN m.b.t SPAM mail, maar ik kan toch als betalende klant van KPN niet accepteren dat de eigen accounts als SPAM mail worden behandeld waardoor de facto de maildienst die KPN aan mij zou moeten leveren wordt belemmerd. Dan slaat het beleid wel erg door. Bovendien mag ik na maanden van over en weer mailen over het probleem van het niet succesvol extern kunnen mailen wel eens een keer een effectieve oplossing verwachten. Ik ben er nu echt klaar mee. Ik wacht nog 2 werkdagen af of de externe verzending nu echt werkt.

Ton H.

Reageer