KPN Cloud

KPN Cloud
Reputatie 7
Badge +17

Voortaan krijg je bij je KPN e-mailaccount gratis KPN Cloud. Je krijgt 10 GB extra opslagruimte voor het opslaan van je foto’s of het delen van bestanden. Zo werk je bijvoorbeeld makkelijk samen met anderen aan een Office bestand (Excel, Word, Powerpoint).

 

Wat is KPN Cloud?

KPN Cloud is een clouddienst gekoppeld aan jouw KPN E-mail. Hiermee bewaar je bestanden op een externe server. Zo kan je altijd (online) bij je bestanden en staat alles veilig opgeslagen. Het opslaan, delen en bewerken van documenten was nog nooit zo makkelijk.

KPN Cloud is vanaf mei 2022 voor alle KPN klanten beschikbaar. Om KPN Cloud te gebruiken heb je een KPN e-mailadres nodig (of alias zoals XS4ALL, Telfort etc.). Per mailbox (met 15GB ruimte) krijg je 10 GB extra gratis cloudopslag. 

Heb je nog geen KPN e-mailadres? Maak dan gemakkelijk een e-mailadres aan.

 

Hoe gebruik je KPN Cloud?

Alles over hoe je KPN Cloud kunt installeren en gebruiken, lees je in ons Kennisbank artikel:

 

Heb je vragen en/of opmerkingen over KPN Cloud? Laat het hieronder weten. We denken graag met je mee.


135 reacties

Reputatie 7
Badge +30

We hebben navraag uitstaan over of er sprake is van encryptie. @Ixie. Daar komen we op terug.

Wat betreft delen: Je moet expliciet, per bestand, aangeven of je deze wilt delen. Je kunt dan specifiek een persoon, of meerdere, uitnodigen hiervoor. Zij krijgen dan een link naar het bestand. Verder kun je dan kiezen of alleen die genodigden met de link toegang hebben, of iedereen die de link krijgt. In dat laatste geval kun je de link zelf ook nog met nog meer mensen delen als je zou willen. Daarnaast kun je bestanden per e-mail verzenden. Het wordt dan als een reguliere bijlage aan een e-mail toegevoegd. Het kennisbank artikel waar Jasper al naar verwees hebben we vanmorgen voorzien van een update met stappen over hoe je delen en verzenden kunt. Neem dat nog eens door voor de verduidelijking. 

 

Beste,

ik vroeg me af of het ook mogelijk is (of misschien in de toekomst wordt) om te verbinden met de KPN cloud via webdav en of sftp?

Reputatie 7

Jammer overigens dat je KPN Cloud niet kunt koppelen in Outlook als opslagaccount.

 

Reputatie 7
Badge +24

Beste,

ik vroeg me af of het ook mogelijk is (of misschien in de toekomst wordt) om te verbinden met de KPN cloud via webdav en of sftp?

Dat zou ik ook geweldig vinden. Maar dat zal wel niet gebeuren 🙁

Reputatie 7
Badge +30

Beste,

ik vroeg me af of het ook mogelijk is (of misschien in de toekomst wordt) om te verbinden met de KPN cloud via webdav en of sftp?

 

Jammer overigens dat je KPN Cloud niet kunt koppelen in Outlook als opslagaccount.

 

Goede suggesties, geven we door 👍🏻

Reputatie 7
Badge +24

Jammer overigens dat je KPN Cloud niet kunt koppelen in Outlook als opslagaccount.

 

Om dat mogelijk te maken zou Microsoft ook mee moeten werken. Dat zie ik zo nog niet gebeuren.

Reputatie 7
Badge +30

Wat betreft beveiliging hebben we een terugkoppeling. In de basis bedoelen we met veilig bewaard dat alles op meerdere KPN datacenters in Nederland wordt opgeslagen. Zo wordt de kans op verlies van data verkleind, en staan je bestanden dus gewoon in Nederland opgeslagen. Daarnaast worden de bestanden ook door middel van TLS beveiligd tijdens uploaden/downloaden. Omdat verder het delen van bestanden wordt ondersteund door KPN Cloud is ervoor gekozen om de verdere beveiliging op dezelfde manier in te richten als alle andere bekende clouddiensten waarbij delen van bestanden een optie is.

Het is wel aan te raden om bij het delen van bestanden een wachtwoord in te stellen. Dit kan door in de Delen pop-up op het tandwieltje te klikken. Ook kun je daar de vervaldatum van de link instellen. We zullen dit ook nog even toevoegen aan het kennisbankartikel.

Reputatie 7
Badge +30

Beste,

ik vroeg me af of het ook mogelijk is (of misschien in de toekomst wordt) om te verbinden met de KPN cloud via webdav en of sftp?

 

Jammer overigens dat je KPN Cloud niet kunt koppelen in Outlook als opslagaccount.

 

Goede suggesties, geven we door 👍🏻

 

@PdR.: verbinden via webdav staat op de planning voor de wat langere termijn. Het is daarom nog niet duidelijk wanneer precies dit dan ingevoerd kan gaan worden. Als we daar meer over weten komen we er hier op terug.

@wjb, hebben ze nog niet naar gekeken, maar is een leuk idee. Dus onbekend of het gaat lukken, maar staat op de lijst om naar te kijken.

Reputatie 7
Badge +24

Beste,

ik vroeg me af of het ook mogelijk is (of misschien in de toekomst wordt) om te verbinden met de KPN cloud via webdav en of sftp?

Goede suggesties, geven we door 👍🏻

@PdR.: verbinden via webdav staat op de planning voor de wat langere termijn.

Dat zou wel heel geweldig zijn als dat zou gebeuren.

Vraag; hoe krijg ik bijv. mijn foto’s in kpn cloud? Snap er niks van, 65 plusser…

Reputatie 7

Vraag; hoe krijg ik bijv. mijn foto’s in kpn cloud? Snap er niks van, 65 plusser…

 

Dank u. Maar waar kan ik dit allemaal vinden? Niet in de cloud app toch? Daar zie ik zoiets helemaal niet. Sorry maar snap het nog niet…

ik werk op mijn iPad.

Reputatie 7
Badge +10

Dank u. Maar waar kan ik dit allemaal vinden? Niet in de cloud app toch? Daar zie ik zoiets helemaal niet. Sorry maar snap het nog niet…

ik werk op mijn iPad.

@Petra008 De foto’s die naar de cloud moeten selecteer je op de iPad en vandaar uit kies je dat dit naar de kpn cloud moet. 
Op de iPhone kies je voor het vierkantje met de pijl, dan komt er een keuze menu waar de afbeeldingen naar toe moeten.  

 

Reputatie 7
Badge +10

Een upload functie vanuit de app mis ik. Een soortgelijk upload van Drive van Google zou handig zijn. 

Gelukt, bedankt 💐

Reputatie 7
Badge +9

Ik probeer om bestanden te kopiëren van mijn pc naar KPN Cloud. Ik merk echter dat ik alleen bestanden kan verplaatsen van mijn pc naar KPN Cloud, dus niet kopiëren. Klopt dit, of doe ik iets niet goed?

Piet.

Reputatie 7
Badge +24

Ik probeer om bestanden te kopiëren van mijn pc naar KPN Cloud. Ik merk echter dat ik alleen bestanden kan verplaatsen van mijn pc naar KPN Cloud, dus niet kopiëren. Klopt dit, of doe ik iets niet goed?

Piet.

Wat bedoelt u hier mee? Bestanden blijven op de pc staan. In de map "Mijn Documenten/KPN Cloud" of zoiets. Is dat wat u bedoelt?

Reputatie 7
Badge +9

Ik probeer om bestanden te kopiëren van mijn pc naar KPN Cloud. Ik merk echter dat ik alleen bestanden kan verplaatsen van mijn pc naar KPN Cloud, dus niet kopiëren. Klopt dit, of doe ik iets niet goed?

Piet.

Wat bedoelt u hier mee? Bestanden blijven op de pc staan. In de map "Mijn Documenten/KPN Cloud" of zoiets. Is dat wat u bedoelt?

Als ik een bestand van mijn pc naar KPN Cloud sleep, komt het bestand wel in Cloud te staan, maar staat het niet langer op mijn pc. Ik wil de bestanden zowel op mijn pc als in KPN Cloud hebben staan.

Piet.

Reputatie 7

Als je een bestand sleept wordt het inderdaad verplaatst @P.J.M. van der Vooren, dat is hoe Windows(of Mac) daar mee om gaat. Je kunt het bestand ook kopiëren (via rechtermuisknop en dan kopiëren, of met ctrl-c op het toetsenbord) en daarna plakken in de Cloud (wederom via de rechtermuisknop en dan plakken, of via ctrl-v op het toetsenbord).

Reputatie 7
Badge +24

Ik probeer om bestanden te kopiëren van mijn pc naar KPN Cloud. Ik merk echter dat ik alleen bestanden kan verplaatsen van mijn pc naar KPN Cloud, dus niet kopiëren. Klopt dit, of doe ik iets niet goed?

Piet.

Wat bedoelt u hier mee? Bestanden blijven op de pc staan. In de map "Mijn Documenten/KPN Cloud" of zoiets. Is dat wat u bedoelt?

Als ik een bestand van mijn pc naar KPN Cloud sleep...

Euhm.. u gebruikt de webinterface? Of bedoelt u de map "Mijn Documenten/KPN Cloud"? Als u het naar die map sleept, dan staat het toch in die map? Op uw pc? De inhoud van die map word automatisch gelijk gehouden met de cloud online. 

Reputatie 7
Badge +24

Als je een bestand sleept wordt het inderdaad verplaatst @P.J.M. van der Vooren, dat is hoe Windows(of Mac) daar mee om gaat. Je kunt het bestand ook kopiëren (via rechtermuisknop en dan kopiëren, of met ctrl-c op het toetsenbord) en daarna plakken in de Cloud (wederom via de rechtermuisknop en dan plakken, of via ctrl-v op het toetsenbord).

In dat geval krijg je dus 2 versies van het bestand. Dat is eigenlijk precies net niet de bedoeling. Tenzij je dat zelf wilt natuurlijk...

Reputatie 7
Badge +9

Als je een bestand sleept wordt het inderdaad verplaatst @P.J.M. van der Vooren, dat is hoe Windows(of Mac) daar mee om gaat. Je kunt het bestand ook kopiëren (via rechtermuisknop en dan kopiëren, of met ctrl-c op het toetsenbord) en daarna plakken in de Cloud (wederom via de rechtermuisknop en dan plakken, of via ctrl-v op het toetsenbord).

@Jasper Dank voor je antwoord, Jasper. Dat werkt prima.

Is het echter ook mogelijk om bestanden automatisch te plaatsen en te synchroniseren in KPN Cloud, net zoals bijvoorbeeld mogelijk is bij OneDrive van Microsoft?

Piet.

Reputatie 7
Badge +9

Als je een bestand sleept wordt het inderdaad verplaatst @P.J.M. van der Vooren, dat is hoe Windows(of Mac) daar mee om gaat. Je kunt het bestand ook kopiëren (via rechtermuisknop en dan kopiëren, of met ctrl-c op het toetsenbord) en daarna plakken in de Cloud (wederom via de rechtermuisknop en dan plakken, of via ctrl-v op het toetsenbord).

@Jasper Dank voor je antwoord, Jasper. Dat werkt prima.

Is het echter ook mogelijk om bestanden automatisch te plaatsen en te synchroniseren in KPN Cloud, net zoals bijvoorbeeld mogelijk is bij OneDrive van Microsoft?

Piet.

Misschien dat een van de andere moderatoren eventueel het antwoord weet?

Piet.

Wat zou het fijn zijn als je voor opties kon kiezen. Ik hoef de beveiliging niet, ik gebruik de email niet, de cloud heb ik ook niet nodig. Hoe het ook gebracht wordt, links of rechtsom betaal je er toch voor. Doe mij maar zonder en die twee Euro extra er af.

Als je een bestand sleept wordt het inderdaad verplaatst @P.J.M. van der Vooren, dat is hoe Windows(of Mac) daar mee om gaat. Je kunt het bestand ook kopiëren (via rechtermuisknop en dan kopiëren, of met ctrl-c op het toetsenbord) en daarna plakken in de Cloud (wederom via de rechtermuisknop en dan plakken, of via ctrl-v op het toetsenbord).

@Jasper Dank voor je antwoord, Jasper. Dat werkt prima.

Is het echter ook mogelijk om bestanden automatisch te plaatsen en te synchroniseren in KPN Cloud, net zoals bijvoorbeeld mogelijk is bij OneDrive van Microsoft?

Piet.

Misschien dat een van de andere moderatoren eventueel het antwoord weet?

Piet.

En zoals bij Google, zo werkt de KPN Cloud echter (nog) niet.

 

 

 

Reageer