KPN Cloud

KPN Cloud
Reputatie 7
Badge +17

Voortaan krijg je bij je KPN e-mailaccount gratis KPN Cloud. Je krijgt 10 GB extra opslagruimte voor het opslaan van je foto’s of het delen van bestanden. Zo werk je bijvoorbeeld makkelijk samen met anderen aan een Office bestand (Excel, Word, Powerpoint).

 

Wat is KPN Cloud?

KPN Cloud is een clouddienst gekoppeld aan jouw KPN E-mail. Hiermee bewaar je bestanden op een externe server. Zo kan je altijd (online) bij je bestanden en staat alles veilig opgeslagen. Het opslaan, delen en bewerken van documenten was nog nooit zo makkelijk.

KPN Cloud is vanaf mei 2022 voor alle KPN klanten beschikbaar. Om KPN Cloud te gebruiken heb je een KPN e-mailadres nodig (of alias zoals XS4ALL, Telfort etc.). Per mailbox (met 15GB ruimte) krijg je 10 GB extra gratis cloudopslag. 

Heb je nog geen KPN e-mailadres? Maak dan gemakkelijk een e-mailadres aan.

 

Hoe gebruik je KPN Cloud?

Alles over hoe je KPN Cloud kunt installeren en gebruiken, lees je in ons Kennisbank artikel:

 

Heb je vragen en/of opmerkingen over KPN Cloud? Laat het hieronder weten. We denken graag met je mee.


135 reacties

Reputatie 7
Badge +30

Als je een bestand sleept wordt het inderdaad verplaatst @P.J.M. van der Vooren, dat is hoe Windows(of Mac) daar mee om gaat. Je kunt het bestand ook kopiëren (via rechtermuisknop en dan kopiëren, of met ctrl-c op het toetsenbord) en daarna plakken in de Cloud (wederom via de rechtermuisknop en dan plakken, of via ctrl-v op het toetsenbord).

@Jasper Dank voor je antwoord, Jasper. Dat werkt prima.

Is het echter ook mogelijk om bestanden automatisch te plaatsen en te synchroniseren in KPN Cloud, net zoals bijvoorbeeld mogelijk is bij OneDrive van Microsoft?

Piet.

Collega @Bram_ heeft dit getest met zijn telefoon en zei: Als je in de app klikt op het hamburger-menu-icoon > instellingen > Camera Upload Instellingen > kan je een vinkje aanzetten. Hij kan op zijn toestel ook kiezen of dit met of zonder video's moet én hij kan ook aangeven dat dit moet gebeuren met foto's die er al stonden. 

Reputatie 7

Collega @Bram_ heeft dit getest met zijn telefoon en zei: Als je in de app klikt op het hamburger-menu-icoon > instellingen > Camera Upload Instellingen > kan je een vinkje aanzetten. Hij kan op zijn toestel ook kiezen of dit met of zonder video's moet én hij kan ook aangeven dat dit moet gebeuren met foto's die er al stonden. 

Dat is voor foto's maar wat nu als ik bijvoorbeeld een Excel of Word document wil synchroniseren met de KPN cloud.

Reputatie 7
Badge +17

@wjb voor zover ik het nu heb kunnen vinden is dat geen mogelijkheid. Wat je wel kan doen is in de KPN Cloud app rechts onderin op de blauwe “+” klikken. Vanuit daar kies je voor “Bestanden Uploaden” om handmatig het bestand over te zetten. Je ziet daar sowieso alle recente bestanden. Dus als je een document net hebt opgeslagen moet die daartussen staan. Ook zou je in de Office app een aparte map aan kunnen maken. 

Reputatie 7
Badge +18

Volgens mij worden hier de diverse apps door elkaar gehaald, @P.J.M. van der Vooren heeft het over zijn PC en zoals @Nick83 ook al zei blijven bestanden lokaal staan op je PC als je de W10 app gebruikt.

 

Zo te zien werkt het bijna hetzelfde als OneDrive, bij OneDrive kan je dan nog aangeven of je het bestand ook altijd lokaal wil houden, in KPN Cloud zit zo'n instelling niet.

Ik neem aan dat het dan altijd lokaal beschikbaar blijft, kan dit nog bevestigd worden door 1 van de moderators?

Ook als ik de KPN Cloud W10 app op de PC afsluit blijft het bestand lokaal beschikbaar, de groene vinkjes verdwijnen dan.

 

 

 

 

Reputatie 7
Badge +17

@GeSp ik had het inderdaad over funties op een mobiele telefoon.

Verder worden bestanden als kopie opgeslagen op de cloud. Als je een Word bestand naar de KPN Cloud upload staat deze zowel op de cloud als op je apparaat. 

Reputatie 7
Badge +18

@Bram_ 

Bedankt voor de bevestiging.

Heel mooi dat het zo werkt, dan ga ik het  binnenkort ook bij mijn moeder instellen, dit is een stuk handiger dan af en toe een backup naar een USB-stick maken.

Reputatie 1

Afgelopen week heb ik de KPN Cloud App gedownload en geïnstalleerd. Op m'n (Android) smartphone en tablet werkt het prima. Daarna heb ik ook de Windows versie gedownload en geïnstalleerd op m'n Desktop PC. Maar deze kan ik alleen maar op m'n C:\ schijf (is een SSD) installeren. Nou is dat voor de App niet erg maar het lukt niet om de bestanden map op m'n E:\ schijf (is een HDD) te zetten en te synchroniseren met de Cloud.
Ter verduidelijking de SSD C:\ schijf (256GB) gebruik ik uitsluitend voor Windows-10 en al m'n programma's c.q. Apps. De HDD E:\ schijf (2TB) voor al m'n bestanden, documenten, foto's video's etc.

Kortom: is er een mogelijkheid om op m'n PC een ‘E:\KPN Cloud’ map te maken voor synchronisatie met de Cloud…? En zo ja; Hoe…?

N.B. Ik heb al geprobeerd de KPN Cloud App op m'n E:\ schijf te downloaden én te installeren. Dat werkt maar de bestanden mappen wordt ook dan gemaakt op m'n C:\ schijf. 

 

Reputatie 7
Badge +18

Hallo @Jan Spijk 

 

Je kan het tijdens de installatie al aangeven via Geavanceerd o.i.d.

Maar je kan het ook wijzigen als je KPN Cloud al geïnstalleerd hebt, zie plaatje en de stappen hieronder.

1: Met rechter muisknop klikken op het KPN Cloud icoontje

2: Kiezen voor Voorkeuren

3: Bovenin kiezen voor Accounts

4: Klikken op Wijzigen bij Lokale map locatie

5: In het popup schermpje kiezen waar je het wel wilt hebben, in jouw geval op E, dat KPN Cloud plaatst hij er zelf al achter.

 

 

Reputatie 7
Badge +24

@GeSp heeft u het zelf geprobeerd? 

Reputatie 7
Badge +18

@GeSp heeft u het zelf geprobeerd? 


Ja, maar dan op dezelfde schijf, in die notebook zitten geen extra schijven.

Je moet alleen voor C kiezen en dan verzint hij er zelf KPN Cloud bij, dat nog even aangepast in mijn vorige post.

Bestanden staan daarna ook in die map.

 

Aanvulling:

Nieuwe bestanden worden ook netjes gesyncd.

Reputatie 7
Badge +24

Je zou er even een usb stick in kunnen stoppen? 

Reputatie 1

Hallo @Jan Spijk 

 

Je kan het tijdens de installatie al aangeven via Geavanceerd o.i.d.

Maar je kan het ook wijzigen als je KPN Cloud al geïnstalleerd hebt, zie plaatje en de stappen hieronder.

1: Met rechter muisknop klikken op het KPN Cloud icoontje

2: Kiezen voor Voorkeuren

3: Bovenin kiezen voor Accounts

4: Klikken op Wijzigen bij Lokale map locatie

5: In het popup schermpje kiezen waar je het wel wilt hebben, in jouw geval op E, dat KPN Cloud plaatst hij er zelf al achter.

 

 

Bedankt GeSp…! Sorry voor de wat late reactie (door een onderbreking voor het eten). Het is me gelukt. Met de rechtermuisknop ‘Voorkeuren kiezen’ kon ik in eerste instantie niet vinden.🙄
De truc zat hem in de eerste stap die je zelfs zo mooi genummerd had...😉 rechtsonder bij de verborgen pictogrammen. Daarna was het een fluitje van een cent. Nogmaals bedankt…!

Reputatie 7
Badge +24

Hoe kan ik hier op het forum met m'n mobiel foto's plaatsen die in KPN Cloud staan? Iemand dat al geprobeerd? Volgens mij is die app nog niet goed geïntegreerd in Android. Ik zie wel andere cloud diensten staan, zoals Dropbox en Onedrive. Ook Nextcloud doet het prima. Maar geen KPN Cloud. 

Reputatie 7
Badge +30

Ik ben het gelijk eens gaan testen en ik zie hem inderdaad daar niet bij staan. Gaan we doorgeven als feedback, @Nick83.

Reputatie 7
Badge +24

In de bovenste menu balk staat "Accounts".

Meervoud dus. Hoe kan ik meerdere accounts instellen? Komt dat nog?

Reputatie 7
Badge +16

Goede vraag waarop ik je nu nog geen antwoord kan geven: komen we op terug! 

Reputatie 7
Badge +9

Het is me nog steeds niet helemaal duidelijk of het mogelijk is om bestanden automatisch te laden uploaden naar KPN Cloud, net zoals dat mogelijk is in Microsoft OneDrive (ik weet het: het klinkt digibeterig...).

Ik werk met een Windows 11-pc, en zou graag, net als nu mogelijk is met OneDrive, bestanden ook automatisch willen laten uploaden naar KPN Cloud. Daarbij wordt een bestand in de cloud ook automatisch aangepast wanneer ik een wijziging aanbreng in het bestand dat op de pc staat.

Wie legt me dit eens duidelijk uit?

Piet.

Reputatie 7
Badge +20

 @P.J.M. van der Vooren, voor zover ik kan vinden kan je nog niet automatisch uploaden. Ik heb dit nagevraagd voor je. Zodra ik duidelijkheid heb hoor je dat van mij. 

Wat wel kan is samenwerken aan bestanden. Ik ga er dan stiekem vanuit dat het dan ook automatisch opgeslagen wordt. Zeker als het om Office documenten gaat, die slaan zichzelf met regelmaat al automatisch op. 

Reputatie 7
Badge +24

Het is me nog steeds niet helemaal duidelijk of het mogelijk is om bestanden automatisch te laden uploaden naar KPN Cloud, net zoals dat mogelijk is in Microsoft OneDrive (ik weet het: het klinkt digibeterig...).

Ik werk met een Windows 11-pc, en zou graag, net als nu mogelijk is met OneDrive, bestanden ook automatisch willen laten uploaden naar KPN Cloud. Daarbij wordt een bestand in de cloud ook automatisch aangepast wanneer ik een wijziging aanbreng in het bestand dat op de pc staat.

Wie legt me dit eens duidelijk uit?

Piet.

Ja. Dat uploaden gebeurt automatisch. Wel moet het bestand in de "KPN Cloud" map staan. En daar moet je het ook laten staan. Als je ergens anders nog een andere versie van dat bestand hebt, bijvoorbeeld op een usb-stick, dan word dat bestand niet bijgewerkt. Maar dat is bij Onedrive ook zo toch?

Hallo @Nick83 , voor automatisch uploaden moeten de bestanden in de map 'camera uploaden' staan en bij KPN cloud kun je  (nog) geen mappen toevoegen die mee-gesynchroniseerd moeten worden en dat kan bij Google Drive wel, dat is het verschil.

CC: @P.J.M. van der Vooren 

 

Reputatie 7
Badge +20

Ik heb ook nog even navraag gedaan en het volgende terug gekregen:

 

Je kan het beste de Windows versie van de KPN Cloud app installeren. Deze is te vinden via https://webmail.kpnmail.nl  via het tandwiel icoontje rechtsboven. Vervolgens kiezen voor “Sluit uw apparaat aan” , dan “Windows PC” en vervolgens “KPN Cloud”.

Na downloaden, installatie en inloggen wordt KPN Cloud zichtbaar in de verkenner van Windows.

Tijdens de installatie wordt een lokale map aangemaakt (Meestal “C:\users\inlognaam\KPN Cloud” waar de bestanden gesynchroniseerd worden met de bestanden in de Cloud. Dat werkt beide kanten op.

Reputatie 7
Badge +24

Hallo @Nick83 , voor automatisch uploaden moeten de bestanden in de map 'camera uploaden' staan en bij KPN cloud kun je  (nog) geen mappen toevoegen die mee-gesynchroniseerd moeten worden en dat kan bij Google Drive wel, dat is het verschil.

CC: @P.J.M. van der Vooren 

Mijn reactie ging over de app op de pc. Deze dus:

Daar kies je een map. Standaard "KPN Cloud". Alle bestanden die daar in staan worden steeds gesynchroniseerd met de online cloud.

Oké @Nick83 , duidelijk, daar ik een Chromebook gebruik werkt KPN cloud bij mij via een Android app.

 

KPN stelt: opslag is veilig maar nadere informatie ontbreekt behalve de server locatie. Hoe zit het met end to end encryptie, tweestapsverificatie en zero knowledge?

Admin: Reactie samengevoegd met algemeen topic over KPN Cloud

Reputatie 7
Badge +19

Er is eerder navraag gedaan over dit vraagstuk. In fo die wij hebben hier op forum is terug te vinden op pagina 2 van dit topic. @AGGS 

Reageer