KPN Webmail Update 2021: externe en eigen domein e-mailaccounts toevoegen

  • 14 December 2021
  • 75 reacties
  • 21455 keer bekeken
KPN Webmail Update 2021: externe en eigen domein e-mailaccounts toevoegen
Reputatie 7
Badge +30

We hebben onlangs weer nieuwe functies toegevoegd aan de KPN Webmail. Het is nu makkelijker om je KPN e-mailadres in te stellen op een ander apparaat. Ook kun je nu een e-mailaccount bij een derde partij, zoals GMail, instellen in de KPN Webmail zodat je alle mail overzichtelijk bij elkaar hebt. 

En heb je een eigen domein maar geen e-mailhosting? Geen probleem, je kunt dit nu koppelen aan de KPN webmail en daarin een eigen domein e-mailadres aanmaken. Hieronder nemen we jullie mee in alle drie de nieuwe opties.

 

:e-mail: Makkelijker je KPN e-mail instellen op een ander apparaat

Wil je jouw mailadres instellen op je mobiele telefoon, of in een e-mailprogramma op je computer? Dan hoef je niet meer handmatig alle instellingen in te vullen. Dit kan nu heel gemakkelijk met een kant-en-klaar instellingenbestand of autodiscovery. 

  1. Ga naar de KPN Webmail
  2. Klik op ⚙️ en ga naar Sluit uw apparaat aan

Je krijgt vervolgens een pop-up te zien waarin je kiest welk apparaat je wilt instellen.

 

Voor MacOS en iOS krijg je aan het einde een downloadlink voor een instellingen bestand dat je kunt openen met de mail applicaties op een Apple apparaat. Voor iOS kun je ook met je iPhone of iPad de QR code scannen.

Voor Windows en Android apparaten kun je in het apparaat zelf Windows Mail of Android Mail openen. Kies daarin voor account toevoegen en vul je e-mailadres en wachtwoord in. De rest van de instellingen wordt dan automatisch ingevuld (autodiscovery). Mocht dat niet goed gaan. Volg dan het stappenplan in de pop-up om de juiste instellingen te krijgen die je dan handmatig kunt invullen.

 

:e-mail: Externe e-mailaccounts toevoegen

Heb je een e-mailadres van een derde partij zoals Outlook, Hotmail, Live, Gmail, etc., dan kun je deze nu toevoegen aan de webmail. 

  1. Ga naar de KPN Webmail
  2. Klik, links onder de lijst met mappen, op E-mailaccount toevoegen.

Je krijgt dan een pop-up te zien waar je het e-mailadres en bijbehorende wachtwoord invult. Bevestig dit met Toevoegen.

Als wij de e-mailaanbieder herkennen vullen we de juiste instellingen voor IMAP en SMTP voor je in. Herkennen we hem niet, dan moet je dit zelf invullen. Je kunt deze gegevens dan opvragen bij je e-mailhoster. 

 

Heb je een GMail account? Dan moet je ook bij Gmail nog een paar dingen aanpassen.

  1. Stel verificatie in 2 stappen in (Google supportpagina met meer informatie).
    1. Open je Google-account.
    2. Klik in het navigatievenster op Beveiliging.
    3. Selecteer onder Inloggen bij Google de optie Verificatie in 2 stappen > Aan de slag.
    4. Volg de stappen op het scherm.
  2. Zet IMAP aan in de instellingen van je Gmail account.
    1. Open Gmail op je computer.
    2. Klik rechtsboven op Instellingen ​​​​​​​Instellingen > Alle instellingen bekijken.
    3. Klik op het tabblad Doorsturen en POP/IMAP.
    4. Klik in het gedeelte IMAP-toegang op IMAP aanzetten.
    5. Klik op Wijzigingen opslaan.
  3. Genereer een app-wachtwoord in je Google account. Dit wachtwoord gebruik je in plaats van je Gmail wachtwoord bij het toevoegen van je Gmail account aan KPN Webmail (Google supportpagina met meer informatie over app wachtwoorden).
    1. Open je Google-account.
    2. Klik in het navigatievenster op Beveiliging.
    3. Selecteer onder Inloggen bij Google de optie App-wachtwoorden. Deze optie is alleen beschikbaar als je verificatie in 2 stappen hebt ingesteld. Je moet, na het klikken, waarschijnlijk even opnieuw inloggen op je Google account.
    4. Kies bij App selecteren voor Mail, en bij Type apparaat voor jouw apparaat soort.  Klik daarna op Genereren.
    5. Je krijgt een pop-up met wat instructies en het app-wachtwoord. Dat is de code van zestien tekens in de gele balk.
    6. Kopieer het app wachtwoord en klik op Gereed
  4. Volg dan de stappen hierboven om in de Webmail een account toe te voegen. Gebruik je Gmail e-mailadres bij Uw e-mailadres en gebruik het zojuist gemaakte app-wachtwoord bij Uw wachtwoord.

 

Wees gerust: je wachtwoord wordt versleuteld opgeslagen. Als je jouw KPN e-mail wachtwoord wijzigt, verbreekt dit voor de veiligheid ook de verbinding met het externe e-mailaccount. Dit kun je herstellen via  ⚙️ > Instellingen > Accounts

 

:e-mail: ​​​​​​​Eigen domein e-mailadressen aanmaken

Heb je een eigen domein ergens, maar daar geen e-mail bij? En zou je dat wel willen? Dat kan nu met KPN Webmail. Hiervoor is het noodzakelijk dat je toegang hebt tot de DNS records van je domein. 

Het hele proces bestaat uit twee stappen. Eerst koppel je jouw domein, en daarna maak je een mailadres ervoor aan. 

 

Koppelen van je eigen domein aan de KPN Webmail

  1. Log met je KPN ID in op de e-mail beheeromgeving email.kpn.com
  2. Heb je nog geen mailaccount aangemaakt, doe dat nu eerst door op het blauwe plusje te klikken.
  3. Om vervolgens je eigen domein mailadres aan te gaan maken, klik onderaan op Eigen domeinen.
  1. Er verschijnt een overzicht van gekoppelde domeinnamen als je dit al eerder hebt doorlopen. Klik op het blauwe plusje om een nieuw domein te koppelen. Je krijgt de volgende pop-up:
  1. Vul je eigen domein in en klik op Volgende
  2. Je krijgt een pop-up met de vervolgstappen. In dit stadium moet je aanpassingen gaan doen aan de DNS records.
    > Dit bestaat uit het kopiëren van het door ons gegenereerde verificatierecord en deze als nieuw record van het type TXT toe te voegen aan de DNS records van je domein.
    > Verwijder daarna alle bestaande MX records en maak een nieuw record aan van het type MX. Vul deze met de door ons gegeven waarde

    Klik op toon inhoud voor een screenshot van deze stappen:

 

 

  1. Nadat je dit gedaan hebt, klik in onze pop-up op Verifiëren. Als alles goed is uitgevoerd krijg je de melding dat het domein geverifieerd is. Klik op Bevestigen om het koppelen af te ronden.

 

E-mailadres aanmaken voor je eigen domein

  1. Log met je KPN ID in op de e-mail beheeromgeving email.kpn.com, of kies Terug als je nog op het overzicht van domeinen bent.
  2. Klik op een van je bestaande e-mailaccounts.
  3. Klik op het blauwe plusje om een nieuw alias voor dit account aan te maken.

 

 

  1. Er verschijnt een invulveld, vul daar een mailadres naar keuze in, en kies in het uitvouwmenu voor je eigen domein.

 

  1. Er verschijnt een groen vinkje, klik hierop, en bevestig met Opslaan.

 

Je hebt nu een alias aangemaakt met je eigen domeinnaam en kunt hier mee e-mailen. Je kunt dit adres in de KPN Webmail ook instellen als standaard verzendadres via ⚙️ > Instellingen > E-mail > Nieuw bericht > Standaardadres verzender

 

 

Kom je er niet uit met het instellen van je eigen domein e-mail? Vraag je domeinnaamleverancier eventueel om hulp. Ook kun je gebruik maken van KPN Service Plus. Je mag hieronder natuurlijk ook je vraag stellen, de Community helpt je dan graag verder. 


75 reacties

Reputatie 7

DMARC gaat niet echt werken indien je via ons verstuurd. DMARC kijkt voor de DKIM alignment naar de d= in het DKIM signature en vergelijkt dit met de MimeFrom (ie, de sender in de body van de email). Daar wij signeren met kpnmail.nl als d= zal dit nooit in alignment zijn met je eigen domein.

Effectief betekend dit dat het DKIM gedeelte van DMARC altijd faalt. Op zich geen probleem zo lang SPF goed is, zodra SPF echter fout gaat zal er geen DMARC allignment meer zijn. Met een policy vna none geen groot probleem, maar zodra je dat veranderd heb je dat wel.

@Dennis ABD, Denk je dat in de (nabije) toekomst het signeren van mails (d=) met het eigen domein i.p.v. kpnmail.nl geimplementeerd zal gaan worden zodat daarmee een volwaardige dmarc controle zou kunnen gaan plaatsvinden?

Reputatie 7
Badge +7

Ik heb hier geen inzage in, dus ik heb echt geen idee.

 

Vanuit persoonlijk oogpunt zou ik zeggen van niet. Dit lijkt meer iets voor consumenten die “gewoon” een eigen domein willen gebruiken. DMARC is meer voor zogenaamde power users. Die hebben veelal eigen oplossingen, zoals een eigen VPS met mailserver e.d.

Ik probeer een GMail-account toe te voegen aan mijn webmail.

Gedaan wat er in dit topic beschreven staat, maar het volgende onderdeel

  1. Ga naar Google-account beheren en zet onder Beveiliging de optie Toegang door minder goed beveiligde apps aan.

is door Google per 30 mei 2022 uitgeschakeld.

Als ik een GMail-account probeer toe te voegen krijg ik steeds de melding wachtwoord fout, terwijl het wachtwoord goed is.

Het is geen halszaak, maar wil het toch graag werkend hebben.

Graag een oplossing.

 

Reputatie 7
Badge +19

Hoi @JanD, goedemorgen! Ik kan me voorstellen dat je de functie wilt kunnen gebruiken. Ik heb niet direct een antwoord voor je, we gaan op onderzoek uit. Zo gauw we meer weten, komen we er bij je op terug.

Reputatie 7
Badge +30

Dit is een hele goeie, @JanD! Ik verwacht dat je dan een App password moet gebruiken. We hebben navraag uitstaan en zullen hier reageren en het startbericht aanpassen zodra we meer weten.

Reputatie 7
Badge +30

Het moet inderdaad met een app-wachtwoord nu, @JanD. Ik heb het startbericht aangepast :)

Reputatie 7
Badge +10

Ik heb een probleem met toevoegen van mijn GMail account aan de KPN webmail. Want ik zie een verschil tussen wat mijn emailprogramma toont en wat de KPN webmail toont. (Ja, mijn GMail account staat ingesteld op IMAP).

Binnen de rode rechthoek zie ik, in mijn emailprogramma, alle mappen van het GMail account:

 

 

In de KPN webmail zie ik alleen de hoofdmap van GMail. Het driehoekje geeft aan dat er nog meer mappen onder die hoofdmap hangen maar die zijn niet zichtbaar (te maken).

 

 

Ik heb iets nieuws ontdekt in de webmail:

Alle bijlagen tonen is nieuw
 

Wat kan ik daar (niet) mee.

Ik heb al wel gezien dat de getoonde bijlagen niet verwijderd kunnen worden:

 

 

Reputatie 7
Badge +19

Ik durf het zo niet te zeggen @JanD, kom ik op terug. 

Ik durf het zo niet te zeggen @JanD, kom ik op terug. 

Hallo @Jeroen_dB bedankt, ik zie reactie met belangstelling tegemoet.

 

Reputatie 7

Ik heb iets nieuws ontdekt in de webmail:

Alle bijlagen tonen is nieuw
 

Wat kan ik daar (niet) mee.

Ik heb al wel gezien dat de getoonde bijlagen niet verwijderd kunnen worden:

 

Dat is best wel een handige functie als je opzoek bent naar een bijlage in al jouw mails zonder dat je dan door al die mails hoeft te bladeren.

Dat je bijlagen niet kunt verwijderen vind ik opzich wel logisch want die bijlage is en blijft natuurlijk deel van de bijbehorende mail.

 

Hallo @wjb,maar de betreffende mail(s) bestaat(n) niet meer.

Ik bewaar online nooit mails, belangrijke mail (en eventuele bijlagen) print ik uit en archiveer ik.

Dus ik heb bijna altijd een lege inbox, net als een fysieke brievenbus, die haal je ook leeg.

CC: @Jeroen_dB 

 

Reputatie 7

...de betreffende mail(s) bestaat(n) niet meer...

Dat kan ik me niet voorstellen, je kijkt in jouw laatste screenshot naar de bijlagen incl. afbeeldingen en afspraken (agenda) die in mails in jouw inbox opgenomen zijn.

Hallo @wjb , het is toch echt zo, ik gebruik de agenda-functie überhaupt niet.

 

Reputatie 7

Hallo @wjb , het is toch echt zo, ik gebruik de agenda-functie überhaupt niet.

Ik zie in jouw screenshot een afspraak staan die als bijlage in een mail in jouw inbox is opgenomen.

Waarschijnlijk staat er in jouw inbox een mailtje met een afspraak bij de GGD, huisarts of het ziekenhuis waarin jouw patientnummer als plaatje is opgenomen. Klopt dat?

Hallo @wjb ,je hebt gelijk, die ene mail, lopende zaak nog, staat inderdaad nog in mijn IN-box met de genoemde bijlagen.

Mijn dank is groot.🙂

Ik word toch een dagje ouder blijkbaar.😎

Reputatie 7
Badge +19

@JanD, heb terugkoppeling gekregen van de mensen die over de webmail gaan:

Er was altijd al een optie om de bijlagen die je in je KPN Cloud - mailbox hebt ontvangen en verstuurd in een virtuele map te tonen in Drive. Die optie hebben we nu aangezet. Het kost de gebruikers geen extra ruimte op KPN Cloud – Drive. Als je de mail verwijdert, verdwijnt de bijlage ook in Drive – Mijn bijlagen.

Reputatie 7
Badge +10

Heel merkwaardig. Ik heb het GMail account in de webmail verwijderd (zie mijn vorige post hier ) en weer aangemaakt en nu kan ik alle mappen van GMail wel zien. Heb ik de vorige keer iets fout gedaan ? Ik weet het niet wat er veranderd is maar gelukkig werkt het nu wel.

Zojuist een domein naam gekoppeld met alle info (MX en TXT) bij de externe partij (en daarna succesvol geverifieerd bij KPN).

Echter, bij het willen aanmaken van een nieuw mailadres kan ik enkel de kpnmail kiezen. Er komt geen ‘dropdown’ optie om het gekoppelde domein te selecteren?

Zit hier een bepaalde synchronisatie waar ik op moet wachten?

 

//edit;

gevonden, ik moet onder een kpnmail account deze aanmaken ..

Reputatie 7

Echter, bij het willen aanmaken van een nieuw mailadres kan ik enkel de kpnmail kiezen. Er komt geen ‘dropdown’ optie om het gekoppelde domein te selecteren?

Je kunt gewoon het volledige emailadres ingeven, dus inclusief jouw eigen domein.

Je kunt in totaal 6 emailaccounts maken en naar mijn weten is er geen limiet meer voor het aantal aliassen.

Er is geen catch all funxtionaliteit.

 

Voor mij is “catch-all” functionaliteit echter een echte “must have” functie voor mijn eigen domein. Ik zou niet meer zonder kunnen. Ofschoon ik de “Eigen domein e-mailadressen aanmaken” service een mooie dienst vind, is hij daarom toch onbruikbaar voor mij zonder die funtionaliteit.

Is het mogelijk om toevoegen van “catch-all” funtionaliteit aan de service aan een wensenlijst toe te voegen voor innovatie / uitbreiding / verbetering van de service “Eigen domein e-mailadressen aanmaken” ?

Zo ja, waar zouden ik en anderen deze wens kunnen aangeven / kracht bijzetten?

Reputatie 7

Je kunt in totaal 6 emailaccounts maken en naar mijn weten is er geen limiet meer voor het aantal aliassen.

Er is geen catch all funxtionaliteit.

Voor mij is “catch-all” functionaliteit echter een echte “must have” functie voor mijn eigen domein. Ik zou niet meer zonder kunnen. Ofschoon ik de “Eigen domein e-mailadressen aanmaken” service een mooie dienst vind, is hij daarom toch onbruikbaar voor mij zonder die funtionaliteit.

Ik het mogelijk om toevoegen van “catch-all” funtionaliteit aan de service aan een wensenlijst toe te voegen voor innovatie / uitbreiding / verbetering van de service “Eigen domein e-mailadressen aanmaken” ?

Zo ja, waar zou ik en anderen deze wens kunnen aangeven / kracht bijzetten?

Ik ben het volledig met je eens dat "catch-all" functionaliteit eigenlijk een vereiste is bij een eigen domein.

Ik hoop dat een moderator van KPN dit signaal door zal zetten naar de ontwikkelaars.

Wat een leuke optie is dit zeg! Ik heb een eigen domein via HOSTING.NL en een mailingdienst bij hen afgesloten. Betekend het dat ik met deze optie van KPN die mailingdienst mag opzeggen en dat ik enkel mijn domein hoef te behouden?

 

Reden waarom ik vooral twijfel is dat ik hieronder zie dat ik maar 1 verzend e-mailadres lijk in te kunnen vullen. Maar ik wil natuurlijk dat de mail van de individuele gezinsleden ook onder hun eigen mailadres verzonden worden. Kan dat niet?

 

Weet iemand dit?

Reputatie 7

Gewoon jouw hele emailadres invullen.

Zodra je een @ ingeeft zal die dropdownbox met @kpnmail.nl verdwijnen.

 

Reputatie 7

Hans_Aarts schreef:

Wat een leuke optie is dit zeg! Ik heb een eigen domein via HOSTING.NL en een mailingdienst bij hen afgesloten. Betekend het dat ik met deze optie van KPN die mailingdienst mag opzeggen en dat ik enkel mijn domein hoef te behouden?

 

Reden waarom ik vooral twijfel is dat ik hieronder zie dat ik maar 1 verzend e-mailadres lijk in te kunnen vullen. Maar ik wil natuurlijk dat de mail van de individuele gezinsleden ook onder hun eigen mailadres verzonden worden. Kan dat niet?

Je kunt zes emailaccounts aanmaken (voor elk gezinslid één) en per emailaccount kan je een alias voor jouw eigen domein vastleggen.

Zelf heb ik het domein wjb4all.nl bij mijndomein nl vastgelegd zonder email service en deze als alias gebruikt bij mijn kpnmail.nl emailaccounts.

Reageer