Vraag

KPNmail ongewenst aangemaakt sinds xs4all helemaal is overgenomen.

  • 22 March 2022
  • 99 reacties
  • 1521 keer bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Sinds KPN xs4all volledig heeft geannexeerd, krijg ik veel ongewenste email via kpnmail . nl
gebruikersnaam@kpnmail . nl heb ik nooit aangemaakt, laat staan op mijn devices ingesteld.
KPN heeft deze aangemaakt en van xs4all een alias gemaakt.
Graag wil ik dat kpnmail helemaal verwijderd word, want die ga ik nooit gebruiken en heb ik enkel overlast van.
gebruikersnaam@xs4all.nl is bekend bij al mijn contacten en die ga ik niet wijzigen.
Met KPN heb ik hierover ook al aan de telefoon gehangen en die medewerker begreep er niets van.


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

99 reacties

Reputatie 7
Badge +10

@Henque

Als je een nieuw KPN account aanmaakt dan kun je alleen nog een “@kpnmail.nl” account aanmaken/krijgen. Maar daar kun je wel een @xs4all.nl of een ander geldig KPN emailadres aanhangen (als een alias). En dat is ook bij jou gebeurd.

Naar welk account wordt die “ongewenste email” gestuurd (zie de kolom “Accounts’ (o.i.d.) in jouw emailprogramma) ? Staat daar xxx@xs4all.nl of xxx@kpnmail.nl ? Als het goed is zou daar “xxx@xs4all.nl” moeten staan.

Wat bedoel je met “ongewenste email” ? Is die email spam ? Komt email van jouw kennissen / contacten wel goed en alleen binnen op dat xs4all.nl emailadres ? Of komt bij jou email binnen dat bestemd is voor een ander persoon (die bij jou onbekend is) ? Is dit wel het geval dan heeft hier de KPN heel duidelijk een fout gemaakt.

Spam:

Dit heb ik gedaan om de hoeveelheid spam te verminderen.

Reputatie 7

Het is jammer dat kpn een gebruikersnaam@kpnmail.nl heeft aangemaakt.

Eigenlijk zou kpn een willekeurigecode@kpnmail.nl moeten aanmaken en daar de gebruikersnaam@xs4all.nl als alias aan moeten hangen. De kans dat je daar dan spam op ontvangt is nagenoeg nihil.

Zelf gebruiken wij ook nooit @kpnmail.nl emailadressen maar @planet.nl aliassen.

Dat kan ook probleemloos immers in webmail kan je gewoon inloggen met een alias en je kunt in webmail ook instellen welk emailadres (account of alias) gebruikt moet worden als afzender bij het verzenden van mails.

@Willy22 
Ik heb geen nieuw KPN account aangemaakt.
KPN heeft van mijn xs4all.nl een alias gemaakt en daar komt ook de kpnmail.nl op binnen.
In webmail kan ik niet de kpnmail verwijderen, wel de alias xs4all.
Ik wil het andersom.

@wjb Juist.., xs4all als hoofd-email en niet als alias.
Het gekke is dat ik nergens op mijn apparaten kpnmail heb ingesteld.
Toch komt dat binnen op xs4all.

 

Reputatie 7

Ik heb geen nieuw KPN account aangemaakt.
KPN heeft van mijn xs4all.nl een alias gemaakt en daar komt ook de kpnmail.nl op binnen.
In webmail kan ik niet de kpnmail verwijderen, wel de alias xs4all.
Ik wil het andersom.

Dat kan niet maar dat is ook geen enkel probleem immers je hoeft het @kpnmail.nl adres nooit te gebruiken.

Log met jouw KPN ID in op https://email.kpn.com en zet het verzend e-mailadres op jouw @xs4all.nl alias.

In webmail en in jouw emailcliënt kan je inloggen met jouw @xs4all.nl account en verzenden zal ook gebeuren met jouw @xs4all.nl account. Je zult dan dus niets meer merken van het @kpnmail.nl adres.

Reputatie 7
Badge +10

@Henque

Het is, jammer maar helaas, niet mogelijk om een (nieuw) KPN account met het domein "@xs4all.nl” aan te maken. Je kunt alleen een "@kpnmail.nl” account aanmaken met een "@xs4all.nl” emailadres als alias. En dat is ook hier gebeurd. Maar dat heb ik al eerder hierboven opgeschreven.

Ik denk dat hier de KPN een fout heeft gemaakt. Vermeld hier bij jouw profiel hier op het forum, jouw NAW, jouw KPN klantnummer en de emailadressen die de problemen veroorzaken. Als dat gebeurt is, plaats dan hier een nieuwe reactie en wacht op de reactie van een moderator. De moderator kan uitzoeken wat er aan de hand is. Of kan dit probleen doorsturen naar een KPN specialist.

Reputatie 7
Badge +10

@Henque 

Spam:

Dit heb ik gedaan om de hoeveelheid spam te verminderen.

@Willy22 

Vermeld hier bij jouw profiel hier op het forum, jouw NAW, jouw KPN klantnummer en de emailadressen

Lijkt me niet verstandig om deze gegevens openbaar te maken 🤔

P.S. wat is NAW?

Reputatie 7

@Willy22

Vermeld hier bij jouw profiel hier op het forum, jouw NAW, jouw KPN klantnummer en de emailadressen

Lijkt me niet verstandig om deze gegevens openbaar te maken 🤔

P.S. wat is NAW?

Je maakt ze dan ook niet openbaar, velden met het label "Privé" zijn alleen door jou en de moderators in te zien.

NAW staat voor Naam, Adres en Woonplaats.

@wjb 👍

Reputatie 7
Badge +10

@Henque

Ik denk dat de KPN ergens intern een fout heeft gemaakt bij jouw omzetting van XS4all naar KPN. Daarom heb je de hulp nodig van een moderator om dit uit te zoeken en dat recht te zetten.

NAW = Naam, Adres, Woonplaats.

Je hebt hier op het forum een profiel aangemaakt om hier een vraag te kunnen stellen. Daar kun je bij “Opmerkingen” de gevraagde gegevens invullen. De velden gemerkt met “Privé” kunnen alleen door een moderator en jou worden gelezen.

Reputatie 7

Ik denk dat de KPN ergens intern een fout heeft gemaakt bij jouw omzetting van XS4all naar KPN.

Waarom denk je dat?

@Willy22 Ik zie geen mogelijkheid voor “Privé”
 

 

Reputatie 7

Ik zie geen mogelijkheid voor “Privé”

Het gaat om jouw forumprofiel (klik).

Reputatie 7
Badge +10

Ik denk dat de KPN ergens intern een fout heeft gemaakt bij jouw omzetting van XS4all naar KPN.

Waarom denk je dat?

Omdat hier de accountnaam wordt gebruikt en niet het alias (zie het plaatje van @Henque).

Reputatie 7

Ik denk dat de KPN ergens intern een fout heeft gemaakt bij jouw omzetting van XS4all naar KPN.

Waarom denk je dat?

Omdat hier de accountnaam wordt gebruikt en niet het alias (zie het plaatje van @Henque).

Maar je kunt zelf instellen wat het verzend e-mailadres is.

Ook ik heb een @kpnmail.nl account maar ik verstuur nooit mails met het emailadres van het account maar altijd met het emailadres van een gekoppelde alias.

Reputatie 7
Badge +10

@wjb 

Nee, het gaat hier niet om het adres waarvan email wordt verstuurd. Maar om het adres van @Henque  waar hij/zij zijn/haar email ontvangt. En die is niet veranderd door @Henque 

Reputatie 7

Blijkbaar is het @kpnmail.nl emailadres dat nu als account gemaakt is ooit door een ander als emailadres gebruikt en heeft die zich ooit bij die nieuwsbrief aangemeld.

Dat is waarom ik aangaf dat kpn voor het account beter een willekeurigecode@kpnmail.nl had kunnen gebruiken i.p.v. een gebruikersnaam@kpnmail.nl.

Bijvoorbeeld: xr62hwl7qz@kpnmail.nl in plaats van Hengue@kpnmail.nl.

Reputatie 7
Badge +10

ik denk dat we gewoon even de reactie van een moderator moeten afwachten.

Reputatie 7
Badge +10

Voor alle duidelijkheid:

Bij @Henque verwart de KPN de gebruikersnaam (“xx@kpnmail.nl”) met het emailadres/-alias (“xx@xs4all.nl"). Oftewel, ergens intern bij de KPN wordt (ten onrechte) het emailadres "vertaald”/veranderd van “xx@xs4all.nl” naar "xx@kpnmail.nl".  De email komt wel goed binnen maar met het verkeerde “Aan” emailadres. En dat levert ook problemen op als je een email wil beantwoorden/reply-en. Want ook dan neemt het emailprogramma de verkeerde emailadres als afzender.

Reputatie 7

Voor alle duidelijkheid:

Bij @Henque verwart de KPN de gebruikersnaam (“xx@kpnmail.nl”) met het emailadres/-alias (“xx@xs4all.nl"). Oftewel, ergens intern bij de KPN wordt (ten onrechte) het emailadres "vertaald”/veranderd van “xx@xs4all.nl” naar "xx@kpnmail.nl".  De email komt wel goed binnen maar met het verkeerde “Aan” emailadres. En dat levert ook problemen op als je een email wil beantwoorden/reply-en. Want ook dan neemt het emailprogramma de verkeerde emailadres als afzender.

Als dat zo zou zijn dan is dat meer een weergave fout in de gebruikte e-mailcliënt dan dat het "Aan" veld in de mail door KPN vervangen zou worden met het e-mailadres van het e-mailaccount.

@Henque,

Welk e-mailprogramma gebruik je?

Log je met je het @kpnmail.nl adres in of met het @xs4all.nl adres?

@Willy22 je hebt gelijk.

@wjb apple mail op 2 mac’s, iPhone en iPad
Maar dat maakt niet uit, de kpnmail wordt vanaf de server gestuurd naar xs4all.

Reputatie 7

@wjb apple mail op 2 mac’s, iPhone en iPad
Maar dat maakt niet uit, de kpnmail wordt vanaf de server gestuurd naar xs4all.

Jouw @xs4all.nl adres is als alias vastgelegd bij dat @kpnmail.nl adres, klopt dat?

Dan is het logisch dat mails verstuurd naar dat @kpnmail.nl adres ook getoond worden als je in de mailbox van jouw @xs4all.nl adres kijkt immers het emailaccount en alle aliassen delen één mailbox.

Als je die mail in webmail bekijkt, wat zie je dan in het veld “Aan” staan?

Kan je ook daar eens een screenshot van posten?

Kan je ook eens een screenshot posten van de email accounts die op email.kpn.com zijn vastgelegd. Uiteraard wel even gedeeltelijk de emailadressen blurren.

Reputatie 7
Badge +10

@Henque 

@wjb bedoelt waarschijnlijk: Met welke gebruikersnaam log je in ? Is dat xx@kpnmail.nl of xx@xs4all.nl ? Dat moet natuurlijk vanaf de overzetting naar KPN xx@kpnmail.nl zijn.

Wat heb je bij de “inkomende server” en “uitgaande server” ingevuld bij de emailaccount(s) op jouw Apple apparaten ? Want dat moet je natuurlijk ook aanpassen van “pop.xs4all.nl”, “imap.xs4all.nl” en “smtp.xs4all.nl” naar “pop.kpnmail.nl”, “imap.kpnmail.nl” en “smtp.kpnmail.nl".

(Na de overzetting moet je natuurlijk niet langer de XS4all.nl webmail maar de KPN webmail gebruiken, indien je die ooit gebruikt).

Zie ook het plaatje hieronder: ik heb een xx@hetnet.nl gebruikersnaam en een “xx@hetnet.nl” emailadres/-alias maar de “inkomende server” en “uitgaande servers” zijn “xxx.kpnmail.nl” servers.

 

 

Reputatie 7

@wjb bedoelt waarschijnlijk: Met welke gebruikersnaam log je in ? Is dat xx@kpnmail.nl of xx@xs4all.nl ? Dat moet natuurlijk vanaf de overzetting naar KPN xx@kpnmail.nl zijn.

Nee, dat is nergens voor nodig, je kunt rustig inloggen met het @xs4all.nl adres immers je kunt ook inloggen met een alias.

We komen er niet uit.
Ik weet heel goed hoe je email in moet stellen.
Ik heb er 2.
1 van xs4all en 1 van mijn domeinnaam
kpnmail zit er niet bij en wil hier ook geen mail van ontvangen of versturen.
Bij het volledig inkapselen van xs4all, heeft kpn de mail niet goed opgelost.
KPN had gewoon de mailserver van xs4all moeten aanhouden, desnoods met hun eigen techniek hier achter.
Dat was de gedachte van KPN ze willen overal dezelfde techniek van al hun dochters.
Ik had gehoopt hier een reactie van een moderator te krijgen.
Als de moderator hier niet reageert, laten we dan dit maar afsluiten en ik ga een bericht op privé maken.

Kom moderator reageer hier!