Kpnplanet email in Outlook 2013 - Foutmelding

• 19 januari 2014
  • 7 reacties
  • 6135 keer bekeken

Hallo,

Ik probeer kpnplanet email in te stellen in Win8, Outlook 2013. Alle instellingen/instructies uit de tutorial gevolgd, maar krijg dan de volgende foutmelding:

Test-e-mailbericht verzenden:   De reactie van de server was: 550 5.7.1 Unable to relay for j

Kan iemand mij misschien helpen met deze foutmelding en uitleggen hoe dit opgelost kan worden?

Alvast bedankt!

JJH Kolk

7 reacties

Reputatie 4
Badge +4
Heb je deze geprobeerd? http://kpn-glasklanten.custhelp.com/app/answers/detail_page/a_id/16404

Zit je niet per ongeluk op een internetverbinding van een andere provider? 

Wat heb je bij de uitgaande server ingevuld? 

Ik ben inderdaad de computer aan het configureren bij iemand anders thuis, en die heeft een andere provider. Ik begrijp dus dat ik de mail niet kan binnenhalen in outlook als ik niet via een kpn-aansluiting verbinding maak met het internet. Klopt dat? Hoe werkt dat in de toekomst als ik met mijn laptop bij mijn kinderen ben en daar mijn mail wil lezen? Alleen webmail?

Reputatie 4
Badge +4
Mail binnenhalen lukt altijd wel, daarvoor maakt de provider niet uit. Als je e-mail wilt verzenden, zal dat via internet van een andere provider niet lukken, daarvoor kan je dan tijdelijk de uitgaande server van de andere provider gebruiken. 

Badge
Weer een probleem met het verzenden van uitgaande mail van iemand die met mobiel apparaat buiten de deur werkt!

Wat moet je eigenlijk doen als je een email-only-abonnement hebt? Wat doe je met een KPN email account bij een andere internet provider die geen SMTP server heeft of wat als je zelfs niet weet wie die  andere provider is? Dat is buiten de deur vaak het geval. Denk maar aan het verbinding maken met een wifi hotspot of mailen met je smart phone.

De oorzaak van het, met een KPN email account, niet buiten de deur email kunnen verzenden ligt bij de uitgaande mail server van KPN. Het toegankelijk maken van de uitgaande KPN mail server is de enige echte oplossing. Waarom lost KPN dat niet op?

Reputatie 5
Badge +7
Hier staat een mooie verklaring waarom je alleen via het IP adres van je ISP bij de SMTP server kunt komen:

http://en.wikipedia.org/wiki/Simple_Mail_Transfer_Protocol#Outgoing_mail_server_access_restrictions

Edit: Mooie quote van die wiki page: 

A server that is accessible on the wider Internet and does not enforce these kinds of access restrictions is known as an open relay. This is now generally considered a bad practice worthy of blacklisting.

Spam en ander misbruik is dus een belangrijke reden.

Vanuit een ISP standpunt gezien ook best logisch. Je kunt ten alle tijden traceren wie gebruik maakt van je servers en dus ingrijpen indien er misbruik plaats vindt. En welke provider in NL heeft geen SMTP server dan?

Ik begrijp persoonlijk niet waarom mensen uberhaupt een mailadres van hun provider gebruiken.

Voor al mijn mailverkeer gebruik ik Gmail. En er zijn natuurlijk nog tal van alternatieven hiervoor.

Inderdaad, je kunt je mail wel ophalen bij iemand anders, alleen niet verzenden. Dan blijft er niets anders over dan webmail

André.

Dit geldt voor alle mailproviders, niet alleen KPN. Webmail is dan de enige oplossing (of koppel je mail adres aan een Gmail of Outlook mail adres, vandaar kun je ook je kpn mail afhandelen)

André

Reageer