Beantwoord

Mail beantwoorden/verzenden gaat niet meer bij KPN Mail-only

  • 13 October 2020
  • 17 reacties
  • 612 keer bekeken

Mijn gehandicapte zwager moest om technische redenen over op Delta, maar behoudt om administratieve redenen voorlopig nog zijn stokoude adres bij KPN dat eindigt op @hetnet.nl 

Hij is gewend aan de mail-app in Windows-10 en wil niet graag over op webmail. 

Inkomende mail gaat via server pop.hetnet.nl:110:0

Uitgaande mail via smtp.hetnet.nl:25:0 (met authenticatie vereist). 

SSL is niet ingeschakeld voor in en uit. 

Post wordt nog steeds ontvangen, maar hij kan niet meer beantwoorden / verzenden (blijft hangen in concepten). 

Ik heb veel andere server-instellingen geprobeerd, maar niets werkt. 

Weet niet wat ik nog meer kan aanpassen, dus graag een gouden tip. 

PS: als ik zijn KPN-account in de mail-app verwijder, verdwijnen ook alle oude mails. Maar ik neem aan dat ze dan nog wel via webmail beschikbaar blijven. En als ik dan zijn account weer opnieuw in de app invoer, wordt dan zijn inbox weer gevuld met dezelfde mail die ook op webmail staat? 

icon

Beste antwoord door Nick83 14 October 2020, 17:03

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

17 reacties

Hallo @Digidorus ik zou voor POP de volgende instellingen kiezen:

pop.kpnmail.nl SSL aanvinken en poort 995 invullen

gebruikersnaam: volledig emailadres invullen

wachtwoord: KPN wachtwoord invullen

uitgaande server:

smtp.kpnmail.nl TLS of SSL aanvinken en poort 587 invullen

gebruikersnaam: zie boven

wachtwoord zie boven

Als je volgens het pop-protocol werkt blijft de mail op de mailserver staan, heb ik net bij mezelf even getest.

Gebruik wel bij een account aanmaken de tab ‘geavanceerde configuratie’ en niet de tab ‘ander account POP IMAP.

 

 

Reputatie 7
Badge +10

@Digidorus :

Ik zie dat hier het POP protocol wordt gebruikt. Dan worden de emails van de server gewist nadat de emails worden binnengehaald. Dan staan de emails alleen op de computer. Wordt de email app verwijdert dan verdwijnen ook de emails.

Maar als de optie “Bewaar kopie van emails op server” is/was aangevinkt dan blijvende emails wel op de server staan. Dan kun je de emails nog op de webmail lezen en opnieuw binnen halen als je de app opnieuw installeert. Dus even controleren bij de webmail.

Bedankt JanD - ik heb die instellingen nog niet geprobeerd - zal ik eerstdaags doen, want ik ben niet dagelijks bij mijn zwager. 

 

WIlly22: dat is kennelijk niet meer het geval en de optie “bewaar kopie” is helemaal niet meer aanwezig in de simpele mail-app. JanD bevestigd ook dat de post op webmail beschikbaar blijft. 

Reputatie 7
Badge +10

@Digidorus :

Ik weet het niet. Ik zou het toch even zelf controleren. Maar het kan ook zijn dat deze mail app de optie "bewaar kopie” altijd heeft aanstaan. En dat die optie niet uitgezet kan worden.

Hallo @Willy22 , zoals ik eerder aan @Digidorus heb uitgelegd en zelf heb geprobeerd, als je via MAIL van Windows10 volgens het POP-protocol de mail binnenhaalt, blijft de mail ook op de mailserver van TFT/KPN staan.

Binnen MAIL van Windows 10 is er niets aan of uit te vinken zoals in bijvoorbeeld LiveMail2012.

Goeie set van Microsoft.

 

@JanD 

Sorry dat ik je nog even aan je jasje trek, maar je hebt eigenlijk nog niet geantwoord op deze tekst: 

“Als ik zijn KPN-account in de mail-app verwijder, verdwijnen ook alle oude mails. Maar ik neem aan dat ze dan nog wel via webmail beschikbaar blijven. En als ik dan zijn account weer opnieuw in de app invoer, wordt dan zijn inbox weer gevuld met dezelfde mail die ook op webmail staat?” 

Ik dacht dat bij pop mail alleen nieuwe post binnenkomt, dus dan begint mijn zwager met een lege mailbox en dat zal heel akelig vinden - ook al is die oude mail nog wel op de webmail te vinden. 

Ik heb het nare gevoel dat ik dit probleem eigenlijk niet goed kan oplossen, maar een KPN-monteur evenmin - het is gewoon een rariteit die ontstaan is na de overgang op Mail-only. 

 

@JanD

Sorry dat ik je nog even aan je jasje trek, maar je hebt eigenlijk nog niet geantwoord op deze tekst: 

“Als ik zijn KPN-account in de mail-app verwijder, verdwijnen ook alle oude mails. Maar ik neem aan dat ze dan nog wel via webmail beschikbaar blijven. En als ik dan zijn account weer opnieuw in de app invoer, wordt dan zijn inbox weer gevuld met dezelfde mail die ook op webmail staat?” 

Ik dacht dat bij pop mail alleen nieuwe post binnenkomt, dus dan begint mijn zwager met een lege mailbox en dat zal heel akelig vinden - ook al is die oude mail nog wel op de webmail te vinden. 

Ik heb het nare gevoel dat ik dit probleem eigenlijk niet goed kan oplossen, maar een KPN-monteur evenmin - het is gewoon een rariteit die ontstaan is na de overgang op Mail-only. 

 

Hallo @Digidorus  zie onderstaand citaat in mijn eerdere reactie:

Als je volgens het pop-protocol werkt blijft de mail op de mailserver staan, heb ik net bij mezelf even getest.

Gebruik wel bij een account aanmaken de tab ‘geavanceerde configuratie’ en niet de tab ‘ander account POP IMAP.

 

Okay, sorry Jan - zover was ik nog niet gekomen. 

Reputatie 7
Badge +24

Als mail nog wel ontvangen word, dan hoef je aan pop.hetnet.nl:110 niets te veranderen. Alleen het verzenden lukt niet begrijp ik. Dan moet je dus gaan sleutelen aan de uitgaande mailserver. Dat is smtp.hetnet.nl:25:0. Daarbij zal je een ander poortnummer in moeten stellen, die "25" moet je dus veranderen. En SSL zal je misschien in moeten schakelen. Mogenlijk ook authentie, inloggen dus.

Zoiets dus:

Waar ik "kpnmail" zet u "hetnet" neer. En server voor binnenkomende mail verander je niets aan. Dat werkt immers goed.

Dankjewel Nick83, maar welk poortnummer moet ik dan uit mijn duim zuigen en wat doet die :0 erachter? Of moet ik daar via klantenservice achter zien te komen???

Reputatie 7
Badge +24

Dankjewel Nick83, maar welk poortnummer moet ik dan uit mijn duim zuigen en wat doet die :0 erachter? Of moet ik daar via klantenservice achter zien te komen???

Ik heb mij reactie aangevuld met een plaatje.

Okay Nick bedankt voor de extra moeite - ik dacht dat ik dat allemaal al geprobeerd heb, maar op den duur wordt je er helemaal gestoord van - vooral als je dit bij een ander moet doen.

Reputatie 7
Badge +20

Hoi @Digidorus, als ik het goed begrijp is het nu gelukt. Zo niet horen wij het natuurlijk graag. 

Bedankt Bart voor de aandacht. 

Maar het niet is gelukt, dus de Mail-app van Windows-10 is gewoon dwars. Net een lang gesprek met klantenservice gehad en die raden ook aan om het account uit de app te verwijderen en na herstart opnieuw in te voeren, maar dan met de moderne serverinstellingen voor imap etc. Dan wordt de inbox opnieuw gevuld met alles van 2020 wat ook nog via de webmail beschikbaar is. 

Ik kan maar zo nu en dan bij mijn zwager terecht, dus vandaar dat het allemaal sloom gaat. 

Reputatie 7
Badge +20

Dan had ik het verkeerd geïnterpreteerd. Jammer dat het nog niet gelukt is dan. Opnieuw instellen is dan denk ik de beste optie inderdaad. 

Joepie: het is nu toch gelukt in de Mail-app van Windows-10 (het blauwe envelopje): 

  1. Verwijder het Hetnet-account uit de account-instellingen.  
  2. Herstart de computer en open de mail-app en ga naar accountinstellingen. 
  3. Kies account toevoegen en kies pop/imap. 
  4. Voer e-mailadres en wachtwoord in en klik OK. 
  5. Er worden dan automatisch moderne serverinstellingen ingesteld (niet meer pop.hetnet etc.)
  6. Maar er bleek toch een fout gemaakt met het poortnummer voor uitgaande mail en dit moest ik aanpassen naar 587. 
  7. En toen rolde de mail van de afgelopen 3 maanden binnen en kon ook weer post beantwoord of verzonden worden - hèhè, wat een opluchting voor mijn zwager. 
  8. En omdat eventueel via webmail oudere post bereikt kan worden, is dit prima zo. 
  9. Hieronder zie je de instellingen: 

 

Bedankt voor alle steun, maar misschien is deze info ook bruikbaar voor soortgelijke mysteries. 

Reputatie 7
Badge +20

Super! Bedankt voor de terugkoppeling en hoe je het gedaan hebt. 

Mocht er weer iets zijn, zien we wel weer een topic verschijnen.