Vraag

Mail (met kleine pdf bijlage) wordt ogenschijnlijk verstuurd, maar komt nooit aan ? (zonder foutmelding)

  • 27 March 2019
  • 10 reacties
  • 1582 keer bekeken

Als ik een mail verstuurd met een bepaald bestand (pdf) komt dat nooit aan!, ik krijg geen foutmelding en staat keurig in mijn verzonden items. Dezelfde mail met de pdf ingepakt als rar komt wel aan.

Erg vervelend omdat er een deadline aanzat en ik zelf niet doorhad dat er iets mis gaat? Ik heb dit nu van twee e-mail accounts van KPN geprobeerd met zelfde resultaat.

De attachment is 85KB dus daar kan het niet aan liggen, ik heb ook meerdere e-mails opgesteld, maar mijn conclusie is dat het door de bijlage komt. Ik heb dit vorige week ook al aan de hand gehad! Needless to say dat dat heel vervelend is.

Als ik de mail verstuur vanaf Gmail (naar mijn kpnmail account) krijg ik De reactie van de externe server was: 550 5.0.0 Mail rejected.

Als ik een andere mail stuur (groter maar zonder de gewraakte bijlage komt deze wel aan!

De gewraakte files is te vinden op www.atelier-allegro.nl/web/advertentie gemeentenieuws 2.pdf
https://www.atelier-allegro.nl/web/advertentie gemeentenieuws 2.pdf

Ik heb deze gescand met F-secure (KPN veilig) en en met Virus-totaal die vinden niets verdacht!!

Vragen:
1) waarom krijg ik geen foutmelding terug van kpnmail ? (dat is namelijk het ergste, nu ben ik in de veronderstelling dat alles goed is) Gmail geeft wel een foutmelding.

2) wat is er mis met de file ? of welk proces denkt dat er wat mis is ?

Alvast vriendelijk dank
Guido

10 reacties

De foutmelding die ik kreeg bij versturen met Gmail (wel mijn achternaam door x-jes vervangen)

Final-Recipient: rfc822; guido.xxxx@kpnmail.nl
Action: failed
Status: 5.0.0
Remote-MTA: dns; mailin.kpnmail.nl. (213.75.3.30, the server for the domain kpnmail.nl.)
Diagnostic-Code: smtp; 550 5.0.0 Mail rejected.
Last-Attempt-Date: Wed, 27 Mar 2019 02:20:33 -0700 (PDT)
Reputatie 7
Badge +28
Hey Guidost, goede vraag. Als een mail niet afgeleverd kan worden hoor je een bouncemail te krijgen, net als deze van Gmail. Heel vervelend dat je deze niet hebt ontvangen en de deadline hebt gemist :-(

De bijlage lijkt als spam te worden gezien en daarom geblokkeerd te worden. Kun je het oorspronkelijke bericht doorsturen naar samples@kpnmail.nl? Dan melden we deze aan als "false positive" waardoor de bijlage in de toekomst niet meer geblokkeerd wordt.

@Dennis ABD: Weet jij misschien waarom de bouncemail niet aankwam? Hoort bij uitgaande mail niet altijd een bouncebericht terug te komen bij problemen?
Beste Joran,

Net nog even getest en komt bij mij niet aan

Nu Net verstuurd aan opgegeven mail adres zonder vraagteken (cc aan mijzelf) en van mijn kant 2 vragen.
1) Waarom krijg ik geen foutmelding terug van kpnmail ? (dat is namelijk het ergste, nu ben ik in de veronderstelling dat alles goed is) Gmail geeft wel een foutmelding op deze attachment.
2) Wat is er mis met de file ? of welk proces denkt dat er wat mis is ? dat is niet F-secure want die vindt het veilig

Ben benieuwd, hoor het graag
Guido
Reputatie 7
Badge +28
De mail lijkt door een paar virusscanners als verdacht te worden aangemerkt: Antivirus scan for 93e87dfb559a65d778f0cf1f41d533242541f91dc05c82b699a3d884a91f5590 at 2019-03-27 09:27:11 UTC - VirusTotal. Dat is een 'false positive'. Virusscanners testen op allerlei manieren of een bestand mogelijk verdacht is en dat gaat in sommige gevallen fout. Door het door te sturen naar samples@kpnmail.nl kunnen we aangeven dat het spamfilter dit bestand niet moet filteren. De vraagteken hoort inderdaad niet bij het e-mailadres.

Waarom er geen bericht terug is gekomen is me niet helemaal duidelijk. Wel hebben er vorige week wat wijzigingen plaatsgevonden aan de mailserver en de manier waarop met (mogelijke) spam wordt omgegaan. Kun je eens testen of je nu nog steeds geen foutmelding terug krijgt? Als dat het geval is wil ik je vragen dit eens aan abuse@kpnmail.nl voor te leggen. Zij kunnen achterhalen wat hier misgaat en waarom er geen bouncebericht aankomt.
Beste Joran,

Ik heb de mail aan mezelf gestuurd, maar gaat keurig naar de verzonden items en is nog niet bij me aangekomen en geen foutmelding, Ik zal het even in de gaten houden, als er toch nog een foutmelding komt maar ik betwijfel het ten zeerste.

Inderdaad zie ik melding van Virustotaal nu ook (2/58 fout) (ik had de url gecheckt en niet de file zelf) dus inderdaad kan dit de reden zijn dat ergens een proces hem reject? maar je zult het met me eens zijn, dat dat nooit mag zonder foutmelding aan de verzender? want anders zou ik nooit meer op kpnmail kunnen rekenen als zijnde betrouwbaar.

Ik houd mijn mail in de gaten voor het geval ik alsnog een foutmelding krijg.
Ik heb het gemeld aan abuse en wacht de berichtgeving af, ik heb een ticket nummer gekregen.

Mijn eigen advies (door schade en schande wijs geworden) is om een ontvangstbevestiging of delivery receipt mee op te vragen als je een belangrijke mail stuurt!

Ideaal is natuurlijk ontvangstbevestiging, (maar in de praktijk werkt dat niet altijd) en dan moet de lezer daar ook nog mee instemmen en die ontvang je vaak pas dagen later.

Maar delivery receipt is iets automatisch (en zegt niets of iets gelezen is). Die ontvange je meestal binnen een minuut ! Nadeel van een delivery receipt is, dat dat je zelf moet checken, dat als je geen Delivery Status Notification krijgt! (Mail Delivery Service (postmaster@kpnxchange.com) dan weet je dat er iets fout is!

Maar de enige goede oplossing is natuurlijk een foutmelding door KPN dat er iets fout is gegaan!
Reputatie 7
Badge +7
Wij pakken em verder op. De mail vanuit Gmail wijst op content filtering, deze zou de mail echter niet stilletjes moeten droppen zonder foutmelding.
Ik kreeg een melding dit nogmaals te rapporteren, maar als ik de mail nu verstuur ontvang ik hem gewoon, kennelijk is er iets veranderd!

Bij mij ging het fout tussen Date: Wed, 27 Mar 2019 10:20:15 +0100 en 1 april (gisteren niet getest) en 3 april werkte het wel (de file kwam gewoon binnen, geen waarschuwing)

De melding van KPN (die er serieus werk van maakte) staat hieronder.
Onze beheerders hebben het onderzocht maar kunnen niets duidelijks terug vinden. De foutmelding vanuit gmail wijst echter wel op spam filtering. Kunt u het bericht met originele PDF, verzenden aan en ons hiervan een seintje geven? Wij gaan deze dan opvoeren aan onze anti spam leverancier.
Ik ga de mail alsnog sturen, maar nu lijkt deze goed te gaan!

Helaas dus geen eenduidige fout en daardoor valt ook niet uit te sluiten dat er in de toekomst files niet verstuurd worden vanaf kpnmail zonder een bouncemelding.
Reputatie 7
Badge +7
Het is echt een vreemd verhaal omdat wij mail niet silent droppen maar altijd een foutmelding geven. Mocht het nogmaals gebeuren neem dan zeker weer contact op met de details van de verstuurde mail, bij voorkeur als reactie op het ticket zodat alkles bij elkaar staat. Ik ga dan meteen weer onderzoek laten doen.
Dennis, goed te horen dat het vreemd is, inderdaad zonder melding droppen is uit den boze. De drop melding werd overigens wel door gMail opgevangen, als ik hem vandaar verstuur?

Maar zoals gezegd kennelijk is er een change geweest en dit probleem voorlopig (of hopelijk definitief) weg!

Ik ga voorlopig de mail aan andere ook aan mezelf CC-en voor het geval dat.

Dank voor de support.

Reageer