Beantwoord

mail uit 2015 terugzoeken

  • 5 July 2019
  • 29 reacties
  • 799 keer bekeken

Is het mogelijk om in mijn webmail emails uit 2017 terug te zoeken? Ik kan nu maar een maand terugzoeken in mijn mails.
icon

Beste antwoord door wjb 8 July 2019, 10:16

Bekijk origineel

29 reacties

Reputatie 7
Badge +19
Hoi @Yv-c, Welkom op het forum. Maak je gebruik van onze webmail of gebruik je het e-mailadres via een andere e-mailprogramma?
Hoi Marina_,
Voor het dagelijks gebruik lees mijn mails via Windows Live Mail. Ik heb voor het terugzoeken tevens in de webmail gekeken.
Groetjes,
Yv-c
Reputatie 7
Als jij die mails niet op jouw eigen computer hebt staan, dan kan je het wel vergeten.
Als je mails op jouw eigen computer wilt opslaan, dan zal je een POP3 account moeten gebruiken.
Reputatie 7
Badge +19
Hoi @Yv-c, Wanneer je de e-mails op wilt slaan op de computer, kun je zoals wjb aangeeft een POP3 account gebruiken. Onderaan deze pagina staan de instellingen. Het grote verschil tussen deze twee is dat bij POP alle e-mail van de mailserver wordt gedownload naar je computer en bij IMAP de mail juist op de server blijft staan, waardoor je de e-mails nog kunt openen op andere apparaten/locaties. Wel belangrijk om daar rekening mee te houden.
Reputatie 7
Telkens wordt er maar gehamerd op dat bij POP3 de mails van de server verwijderd worden en dus niet op andere apparaten geopend kunnen worden.
Dat is helemaal niet waar, elke POP3 mail-cliënt heeft wel een optie waar je kunt instellen dat de mail-cliënt de mail op de server moet laten staan.
Inderdaad wjb, waarom blijft dat misverstand rondzingen, onbegrijpelijk, maar het gebeurd helaas vaker.
Maar waarom is alles ouder dan een maand weg, is daar ook een instelling voor, na een maand alsnog wegdoen ?
Reputatie 7
Badge +19
Hoi @wjb en @KeesYagi, Als jullie dit aangeven geloof ik dit meteen! Ik ben er alleen niet bekend mee, maar ben wel benieuwd hoe je dit instelt. Kan één van jullie toelichten hoe @Yv-c dit kan doen met Windows Live mail?
Reputatie 7
Badge +24
Telkens wordt er maar gehamerd op dat bij POP3 de mails van de server verwijderd worden en dus niet op andere apparaten geopend kunnen worden.
Dat is helemaal niet waar, elke POP3 mail-cliënt heeft wel een optie waar je kunt instellen dat de mail-cliënt de mail op de server moet laten staan.


Topicstarter geeft aan dat hij / zij de mail normaal leest via Windows Live Mail. Ik gok dat deze de mail ophaalt via pop3. En na een maand verwijderd. Vandaar dat hij / zij via webmail niet verder terug kan zoeken dan 1 maand.

Mail ophalen via pop3 en niet verwijderen (op de server laten staan dus) is geen optie, binnen de kortste keren zit je mailbox vol.
Reputatie 7
Outlook

Reputatie 7
Mail ophalen via pop3 en niet verwijderen (op de server laten staan dus) is geen optie, binnen de kortste keren zit je mailbox vol.
Dat is precies wat ik al vele jaren doe en mijn mailbox zit echt niet vol. 😉
Thuiscomputer: POP3 met instelling zoals in het vorige bericht.
Telefoon en tablet: IMAP.
Als ik een mail niet meer op de server wil hebben staan, dan verwijder ik die op één van mijn apparaten. En wil ik hem wel op de thuiscomputer laten staan, dan verwijder ik hem op mijn telefoon of tablet. Geen enkel probleem dus.
In geval van POP3 en na een 28 dagen op server wegdoen dan moet het nog wel op de PC staan.
Of ???
Reputatie 7
Badge +24

Mail ophalen via pop3 en niet verwijderen (op de server laten staan dus) is geen optie, binnen de kortste keren zit je mailbox vol.Dat is precies wat ik al vele jaren doe en mijn mailbox zit echt niet vol. 😉


Thuiscomputer: POP3 met instelling zoals in het vorige bericht.
Telefoon en tablet: IMAP.
Als ik een mail niet meer op de server wil hebben staan, dan verwijder ik die op één van mijn apparaten.
Geen enkel probleem dus.


Nee, omdat je toch ook verbinding maakt via IMAP. Als je daarmee dan een email verwijderd, word die ook van de server verwijderd. En dan heb je hem nog wel op je computer staan. Werkt alleen als die computer 24 u per dag aan staat en elke 5 minuten nieuwe mail ophaalt. Is dat een realistisch scenario voor iedereen? Denk het niet.

Uiteindelijk moet je tot de conclusie komen dat een emailbox niet geschikt is voor langdurige opslag van bestanden.

En het werkt bij jou ook omdat jij heel goed weet waar je mee bezig bent. Vele anderen hebben dat soms wel eens wat minder helder.

Ik heb hier iemand in de familie met eigen website en daarbij ook mail bij een webhoster. Daarbij is het ook een terugkerend probleem dat ze weer ergens op een apparaat weer hebben zitten kloten met de mailinstellingen en opeens alle mail kwijt zijn. Ik heb weleens gebeld naar de webhoster: is het niet mogelijk om pop3 protocol te blokkeren? Helaas kon dat niet.
Reputatie 7
Nee, omdat je toch ook verbinding maakt via IMAP. Als je daarmee dan een email verwijderd, word die ook van de server verwijderd.
Ook gewoon via de POP3 mail-cliënt (Outlook).


Werkt alleen als die computer 24 u per dag aan staat en elke 5 minuten nieuwe mail ophaalt.
Dat is ook helemaal niet nodig, zolang je de computer maar een keer opstart voordat je een te bewaren mail van de server verwijdert.

Uiteindelijk moet je tot de conclusie komen dat een emailbox niet geschikt is voor langdurige opslag van bestanden.

Reputatie 7
In geval van POP3 en na een 28 dagen op server wegdoen dan moet het nog wel op de PC staan.
Of ???

Klopt, dan blijven ze gewoon op de PC staan.
Reputatie 7
Badge +24

Nee, omdat je toch ook verbinding maakt via IMAP. Als je daarmee dan een email verwijderd, word die ook van de server verwijderd.Ook gewoon via de POP3 mail-cliënt (Outlook).



En wat is de meerwaarde hiervan tegenover gewoon IMAP? Zo moet je dus dezelfde mail op al je apparaten apart verwijderen. Tevens: je verzonden mail word niet gesynchroniseerd.
Reputatie 7
En wat is de meerwaarde hiervan tegenover gewoon IMAP?
Dat mijn mail die ik wil bewaren gearchiveerd is en dat is precies waar dit topic over gaat, kijk maar even naar de titel van dit topic.
Reputatie 7
Zo moet je dus dezelfde mail op al je apparaten apart verwijderen.
Nee, ik heb maar één apparaat (de thuiscomputer) die o.b.v. POP3 werkt, de rest op basis van IMAP.

Tevens: je verzonden mail word niet gesynchroniseerd.
Klopt, maar daar heb ik geen probleem mee.
Reputatie 7
Badge +21
Met POP ben je baas over je e-mail
Veel beter, ik wil niet eens IMAP gebruiken.
De IMAP folder kan vol geraken waardoor je geen post meer binnenkrijgt.
Dat kan met POP ook, maar die is pas vol als je harde schijf vol is, dus je hebt veel meer opslagruimte, tenzij je nog in de tijd van de diskettes zit 😎

En altijd je e-mail terug kunnen kijken als je die tenminste bewaard.
Hoi @wjb en @KeesYagi, Als jullie dit aangeven geloof ik dit meteen! Ik ben er alleen niet bekend mee, maar ben wel benieuwd hoe je dit instelt. Kan één van jullie toelichten hoe @Yv-c dit kan doen met Windows Live mail?
Hallo @Marina_ , in ieder e-mailprogramma dat je instelt voor POP-gebruik kun je instellen of de mail op de mailserver moet blijven staan of niet na binnenhalen, dat bestaat al sinds de uitvinding van e-mail(software)☺️
Ik heb net als @wjb op de mainframe de e-mail volgens POP-protocol ingesteld en op de terminals en mobiele devices volgens het IMAP-protocol.
Zo heb ik de e-mail altijd bij de hand en voor naslag print ik de (belangrijkste) e-mail ook nog eens uit.
Reputatie 7
Badge +24
Met pop3 moet je heel goed weten waar je mee bezig bent. Bij instellen moet je zelf nadrukkelijk instellen dat je de mail wilt bewaren op de server. 1 moment van onoplettendheid bij instellen en floep al je mail is pleite. Van de server althans. Dan staat het nog wel op je computer. Maar back-ups maken word in de regel vergeten. Enige tijd later loopt de computers vast, moet opnieuw geïnstalleerd worden. Of gaat stuk. En dan zijn de mails alsnog weg.

Met IMAP kan er feitelijk nooit iets fout gaan. Er word nooit iets zomaar verwijderd. Ook niet per ongeluk bij een verkeerde instelling. Een mail word pas verwijderd als je hem zelf nadrukkelijk verwijderd. En dan nog komt die eerst in de prullenbak terecht.
Reputatie 7
Bij instellen moet je zelf nadrukkelijk instellen dat je de mail wilt bewaren op de server. 1 moment van onoplettendheid bij instellen en floep al je mail is pleite. Van de server althans.
Met de mail-app van Windows 10 hoef je daar niet meer bij stil te staan, die laat de mail sowieso op de server staan. Dat doet hij overigens (helaas) ook bij het verwijderen van een mailtje en het is ook niet te configureren dat de mail dan ook van de server verwijderd moet worden. Als je op de thuiscomputer dus de Windows 10 mail-app gebruikt o.b.v. POP3 dan zal je een andere mail-cliënt (of webmail) moeten om mails van de server te verwijderen.

Ik hoop dat KPN ooit in webmail de functionaliteit zal implementeren om mails ouder dan N dagen automatisch te verwijderen en/of de mogelijkheid om handmatig mails ouder dan een bepaalde datum in één keer te verwijderen.
Hallo @Nick83 ,
En dan nog komt die eerst in de prullenbak terecht.

Dan moet je bij de instellingen van de webmail niet aangevinkt hebben dat de mail direct verwijderd wordt uit de prullenbak, want dan wordt er dus niets in de prullenbak bewaard maar direct definitief verwijderd.
Zo werkt het tenminste bij de webmail van Telfort.
Reputatie 7
Badge +19

Hoi @wjb en @KeesYagi, Als jullie dit aangeven geloof ik dit meteen! Ik ben er alleen niet bekend mee, maar ben wel benieuwd hoe je dit instelt. Kan één van jullie toelichten hoe @Yv-c dit kan doen met Windows Live mail?Hallo @Marina_ , in ieder e-mailprogramma dat je instelt voor POP-gebruik kun je instellen of de mail op de mailserver moet blijven staan of niet na binnenhalen, dat bestaat al sinds de uitvinding van e-mail(software)☺️


Hoi @Yv-c, Zoals je kunt lezen is het dus wel mogelijk om ervoor te zorgen dat je via Pop3 je e-mail kunt bewaren op jouw pc. Terughalen wanneer ze niet meer in je mailbox staan gaat dus niet, maar in ieder geval een goed advies op het zo te doen voor mails die je nu hebt en wilt bewaren. Mocht er iets onduidelijk zijn, horen we het graag 🙂
@wjb ea :
Nu kom ik zojuist dit tegen :
https://www.argeweb.nl/e-mail/
(bijna onderaan)
Wanneer je POP3 mail gebruikt worden de berichten niet opgeslagen op de server maar worden deze rechtstreeks gedownload op je PC, tablet of smartphone. Bij IMAP worden de berichten ook opgeslagen op de server. Het is daarbij dus mogelijk om met meerdere apparaten te synchroniseren. Bij POP3 worden de berichten opgehaald en staan ze dus op slechts één apparaat.

argeweb is van de kpn (dacht ik), maar niet belangrijk in deze.

Reageer