Vraag

Mail werkt niet op Chromebook

  • 7 October 2020
  • 14 reacties
  • 2829 keer bekeken

Reputatie 1

Vriendin, jarenlang KPN abonnee, stapte over van Apple naar Chromebook - nu werkt haar mail niet meer. Wat te doen? 


14 reacties

Reputatie 7
Badge +10

Hoi @CADEF, opnieuw instellen?

 


Inkomende server: imap.kpnmail.nl SSL aanvinken en poort 993 invullen
Gebruikersnaam: KPN e-mailadres invullen
Wachtwoord: KPN wachtwoord invullen
Uitgaande server: smtp.kpnmail.nl TLS (of SSL voor oudere apparaten) aanvinken en poort 587 invullen
Gebruikersnaam: KPN e-mailadres invullen
Wachtwoord: KPN wachtwoord invullen


Neem aan dat het om kpn-mail gaat?

Nog een toevoeging, ze kan gratis een gmailaccount aanmaken voor volledig gebruik van een Chromebook en hiermee het kpn account toevoegen. 
 

Reputatie 1

Dag Anneke, dag Anna,

Dank! ik had wat uitgebreider moeten zijn: ze had altijd een gmail account. dat werkt niet meer.

Voor het gehele plaatje: ze heeft een Experia box.

 

Reputatie 7
Badge +10

Dag Anneke, dag Anna,

Dank! ik had wat uitgebreider moeten zijn: ze had altijd een gmail account. dat werkt niet meer.

Voor het gehele plaatje: ze heeft een Experia box.

 


Ah ok, kan ze het beste online bij haar gmail-account checken of forwarding  aanstaat onder instellingen-doorsturen imap/pop en dan imap inschakelen

Gebruikt ze de tweestapsverificatie om in te loggen? 
Hiervoor moet er toestemming worden gegeven voor een e-mail app dmv codes. 
Ook zorgen dat synchronisatie aanstaat op de chromebook bij het account. En het account op chromebook wel instellen met wachtwoord etc. 

Hieronder de online webomgeving van gmail;


Krijgt ze ook een foutmelding oid?

Reputatie 1

Opnieuw, dank.

Jullie spreken over forwarding. Begrijp ik goed dat ze een mailadres van kpn nodig heeft?

Gr., C

Reputatie 7
Badge +10

Opnieuw, dank.

Jullie spreken over forwarding. Begrijp ik goed dat ze een mailadres van kpn nodig heeft?

Gr., C


Nee, ze heeft niet perse een e-mailadres van KPN nodig. Maar dit is het KPN forum, vandaar dat ik dacht dat het om een kpn e-mail ging. 

De experia modem is ook niet van belang, behalve dat ie het gewoon moet doen voor de verbinding van internet/tv. 

Ze heeft dus een gmailaccount die niet werkt op de Chromebook, maar heeft eerder altijd wel gewerkt?

Ze moet het e-mailaccount van google/gmail wel instellen op de chromebook. Dat heeft ze ook gedaan?

Krijgt ze een foutmelding?

Reputatie 6
Badge +10

Hi @CADEF, dank je wel voor jouw bericht. Ik zie dat @Anneke-Anna je al goed op weg heeft geholpen, waarvoor dank. :relaxed: Is het inmiddels gelukt? Zo niet, dan hoor ik graag waar je nog tegenaan loopt. Ik hoor graag van je!

Reputatie 6
Badge +10

Ik heb geen reactie meer van je gezien dus ga ik ervan uit dat je vraag is beantwoord. Anders hoor ik het graag!

Reputatie 1

Beste Ron,

Dank voor de betrokkenheid. Helaas moet ik melden dat noch haar email noch haar internet werken.

De vriendin, ruim op leeftijd, inwoner van Capelle ad IJssel, heeft het stadium bereikt van ‘ik gooi het ding het raam uit’. Met het ding bedoelt ze haar splinternieuwe Chromebook (HP). Sinds ze die ter vervanging van haar oude Apple notebook in huis heeft, is ze afgesloten van mail en internet (de wereld).

Wat te doen? Zoals gemeld is mevrouw KPN abonnee vanaf de tijden van PTT Telecom. Haar pogingen om telefonisch hulp te krijgen stuitten op onwil; ze zou niet te vinden zijn in de KPN registers maar betaalt uiteraard haar factuur. Mijn poging om te helpen stuitten op iets anders: een gmail account zou wegens privacy niet werken.
Goed om te weten: bij mij thuis (Overijssel) werken haar Chromebook en de functies die ze nodig heeft geheel naar wens. Alleen bij haar thuis niet. Ook ik geraak aan  het eind van mijn adviesmogelijkheden. Ik doe een beroep op de community wegens uitstekende assistentie enkele jaren geleden.

Voor ik persoonlijke gegevens opgeef graag een suggestie voor een effectieve aanpak.


Bij voorbaat dank en groet,

Cor de Feyter

Reputatie 7
Badge +10

Hoi @CADEF, dat klinkt alsof er meer aan de hand is.
Ze heeft dus helemaal geen internet?

Heeft ze de chomebook bekabeld of via wifi? Heeft ze het correcte wifi wachtwoord ingevoerd?

Er is ook al een modem-reset gedaan? Welke experia modem heeft ze?
Heeft ze geen Telfort toevallig? 

Persoonlijke gegevens, zoals klantnummer etc., van je vriendin kun je het beste alvast invullen onder jouw forumprofiel onder het kopje Persoonlijke opmerkingen (Privé) Dit is alleen voor jou en de KPN moderators zichtbaar  

Hiermee kunnen de moderators direct de juiste gegevens van jouw vriendin erbij pakken. 

Reputatie 6
Badge +10

Hi @CADEF, dank je wel voor de toelichting. Ik begrijp dat mevrouw naast problemen met de e-mail, ook problemen met het internet thuis ervaart. De problemen met het internet zouden ook voor problemen met de mail kunnen zorgen.  Net als @Anneke-Anna ben ik benieuwd of de laptop bekabeld of draadloos is verbonden met de modem/Experia Box en welke Experia Box/modem er staat aangesloten. Ook ben ik benieuwd wat er al is geprobeerd om het probleem op te lossen, dit om te voorkomen dat we dubbele dingen gaan doen. Met deze informatie krijgen we een duidelijker beeld van de aansluitsituatie en kunnen we uitzoeken hoe we dit op kunnen lossen.

Reputatie 1

Beste Ron,

Zie de mijn profiel voor de persoonlijke gegevens over de problemen waarover deze chat gaat.

De laptop is niet bekabeld. Wat geprobeerd is: Google account opnieuw ingesteld.

Situatie: bij het inschakelen van de laptop de melding: 'Geen internet’. 

Vriendelijke groet,

Cor de Feyter

 

Reputatie 7
Badge +10

@CADEF Wifi is ingeschakeld?

 

  1. Selecteer rechtsonder de tijd.
  2. Selecteer Niet verbonden .
  3. Schakel wifi in. 
  4. Je Chromebook zoekt automatisch naar beschikbare netwerken die vervolgens worden weergegeven in een lijst.
  5.  Selecteer het beveiligde wifi-netwerk . Typ het netwerkwachtwoord.

    Selecteer Verbinden.
Reputatie 1

Beste Anneke-Anna, beste Ron,

Alles werkt!

Wat ik ervan geleerd heb: iemand op leeftijd, die erg gewend is aan een laptop moet niet zomaar beginnen aan een heel andere beginnen. Het instellen volgens jullie laatste aanwijzing kostte veel geduld en vooral alle privacy beveiligingen en verificaties bleken op de nieuwe laptop aanzienlijke barrières maar het lukte.

Hartelijk dank en vriendelijke groet, uiteraard ook namens de vriendin.

CA de F.

Reputatie 6
Badge +10

Dank je wel voor de update. Goed om te horen dat het gelukt is en mooi dat je je vriendin hier bij hebt geholpen! Als we nog iets voor jou of je vriendin kunnen betekenen, trek gerust aan de bel. We helpen je graag verder!

Reageer