Beantwoord

Mailprogramma geeft aan: Niet beveiligde mailserver

  • 12 June 2020
  • 11 reacties
  • 623 keer bekeken

Bij het installeren van een nieuw mailprogramma (Thunderbird) loop ik tegen de volgende mededeling aan: Waarschuwing! Instellingen uitgaand: smtp.kpnmail.nl gebruikt geen versleuteling. Oei! Mijn vraag is, of dat correct is of doe ik iets verkeerd? 

 

*Admin: titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid

icon

Beste antwoord door Maja van KPN 6 July 2020, 11:34

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

11 reacties

Reputatie 7
Badge +21

Hallo @KPNPaul 

Gebruik je dan wel de juiste (beveiligde) instellingen?

Uitgaande server: smtp.kpnmail.nl TLS (of SSL voor oudere apparaten) en poort 587 invullen
Gebruikersnaam: KPN e-mailadres invullen
Wachtwoord: KPN wachtwoord invullen

Kijk op deze pagina voor alle details: Instellen e-mail op PC / laptop, ook voor Thunderbird.

Reputatie 7
Badge +20

Hallo @KPNPaul Is het inmiddels in orde? Heb je de link die Rbxx je gaf kunnen bekijken? 

Hallo Bart, sorry voor de late reactie. Ik heb op de pagina gekeken waar jij naar verwijst in bovenstaand. In de aldaar opgesomde e-mailadressen komt @zonnet.nl niet voor. Als ik kijk onder eigenschappen en servers in het e-mail programma wat ik nu gebruik staat daar onder inkomende e-mail (POP3): pop3.zonnet.nl. Onder uitgaande e-mail (SMPT): smtp.kpnmail.nl. Ik vind in het onderhavige scherm geen in te vullen TLS  of SSL en evenmin poort 587.  Hoe is dit op te lossen? Bij voorbaat dank voor de reactie.

Reputatie 7
Badge +20

Hallo @KPNPaul Zonnet is ook niet van KPN: het is een voorloper van Tele2. Het mailadresdat je gebruikt zal nog een zonnetadres zijn, maar je neemt je diensten bij ons af? Geen probleem, maar je zult het één en ander even handmatig in moeten voeren bij ‘Handmatige configuratie'. 

Ja, ik gebruik inderdaad nog mijn oude zonnet adres en neem daarnaast mijn diensten af bij KPN. Inmiddels zie ik echter door de bomen het bos niet meer. Althans, ik overzie de consequenties niet. Op de pagina waar jij in bovenstaand naar verwijst wordt namelijk onder afbeelding 2 van in te vullen naam, mailadres en wachtwoord een mailadres ingevuld met een KPN mail extensie. Vul ik daar dan mijn zonnet mail adres in? Waar moet ik nu wat invullen om met een beveiligde server aan de slag te kunnen en om daarnaast mijn oude zonnet.nl adres nog te kunnen blijven gebruiken? Verander ik dan bijvoorbeeld ook onder Eigenschappen van Zonnet in mijn bestaande Windows Live mailaccount “Voor inkomende e-mail gebruik ik een POP3-server” POP3 in IMAP? En onder “Inkomende e-mail (POP3): pop3.zonnet.nl” in imap.kpn.nl met inherent mijn KPN wachtwoord? En zo ja, om online naar mijn mail te kunnen kijken, ga ik dan voortaan naar de site van KPN en niet meer naar Tele2? Bij voorbaat dank voor je reactie.
Reputatie 7
Badge +20

Hi @KPNPaul, op dit moment is @Bart_ aan het genieten van een welverdiende vakantie en neem ik het stokje even van hem over!

Tele2/zonnet werkt nog niet met IMAP, het is dus enkel mogelijk om hem via POP3 in te stellen. De instellingen horen als volgt te zijn:

Inkomende e-mail (POP3): pop3.zonnet.nl 
Poortnummer (POP3): 110

Gebruikersnaam is zonnet mailadres, met bijbehorend wachtwoord

Server voor uitgaande e-mail (SMTP): mail.kpnmail.nl

  • SSL: Nee
  • Poort: 25
  • Gebruikersnaam: geen
  • Wachtwoord: geen

Omdat je zonnet mailadres helemaal los staat van KPN, heb je niets te maken met de site van KPN of inloggegevens van KPN.

Als je dit wel graag wil, kan je een @kpnmail mailaccount aanmaken en die voortaan gaan gebruiken, naast je bestaande zonnet mailadres of wellicht als vervanging van :slight_smile:

Reputatie 7
Badge +20

Is het gelukt met deze instellingen @KPNPaul? Hoor het graag :slight_smile:

Beste Maja, bedankt voor je reactie. De instellingen in het door mij gebruikte Windows Live Mail programma zijn zoals in bovenstaand vermeld. Bij het installeren van Thunderbird liep ik echter aan tegen het eerder vermelde : “Waarschuwing! Instellingen uitgaand: smtp.kpnmail.nl gebruikt geen versleuteling.” Dus, met andere woorden, wat nu? Alles voorlopig maar laten zoals het is en het oude mailprogramma blijven gebruiken of het nieuwe mailprogramma installeren en zo ja, wat zijn dan de correcte instellingen? Bij voorbaat dank voor je reactie.

Reputatie 7
Badge +20

Het klopt dat de server geen versleuteling gebruikt, bij POP3/SMTP is dat niet aan de orde. Je kunt je Zonnet mailadres dus niet via een versleutelde uitgaande server instellen. Kan je die melding niet negeren en verder klikken?

Beste Maja, bedankt voor je heldere reactie(s). Zolang ik die POP3 instelling blijf gebruiken kan er dus niet versleuteld worden. Nou ja, dat neem ik (oude man) dan maar op de koop toe. Nogmaals dank. Groeten, Paul

Reputatie 7
Badge +20

Fijn dat het helder is, graag gedaan :slight_smile: