Beantwoord

Melding mailbox vol

  • 8 June 2019
  • 13 reacties
  • 824 keer bekeken

Ik heb de laatste tijd zo vaak de melding van een volle mailbox dat ik me afvraag of er iets anders aan de hand is. Ik heb de bewaartijd al aangeopast van 30 dagen naar 1 dag, ik wis bijna elke dag de grootste mails, of verplaats ze naar een lokale map, toch blijft het maar doorgaan. Hoe groot is eigenlijk de box op de server? Vanmorgen kwamen mails ook niet door , na 07.00 uur kwam er niets meer, normaal enkele tientallen mails.
Kan zo niet werken.

*Admin: reacties afgesplitst, eigen topic aangemaakt.
icon

Beste antwoord door RBxx 8 June 2019, 14:57

Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 7
Badge +28
Ik heb dit probleem ook gehad. Het bleek dat al mijn mails standaard op de server van KPN bewaard bleven. Ook nadat ik ze op mijn PC verwijderd had.

In elk e-mailprogramma bestaat een instelling die een kopie van het e-mail bericht op de server achterlaat. Als deze instelling aanstaat, blijft de e-mail ook op de server bewaard. Op deze manier loopt de e-mailbox langzaam vol. Bij Vista Mail en Mac Mail staat deze instelling standaard aan. Als je in de toekomst wilt voorkomen dat de e-mailbox langzaam volloopt, deactiveer deze optie dan. Kijk in de instellingen van jouw e-mailprogramma of dit aan staat.
Reputatie 7
Badge +21
De mailbox op de server is 1 GigaByte groot. Alle mappen op de server tellen mee.
Let op: ook de prullenbak, verwijderde items, trash, deleted items of hoe ze mogen heten tellen mee !!

Kijk ook eens in je Webmail onder Instellingen -- E-mail hoeveel ruimte je gebruikt.

Bedankt voor de reacties, ik heb de oorzaak al gevonden maar de oplossing nog niet. Na het antwoord van RBxx ben ik naar de webmail gaan kijken en blijkt dat de spam folder bijna 1 Gb vol zit. Raar is dat, ik kan die nu wel wissen, maar ik wil deze filter uitztten, Ik heb in mijn Outlook een spamfilter, die kan ik steeds nazien en wissen, maar om dat nu ook nog apart op de webmail te doen is een beetje lastig. IK ga dat uitzetten opzoeken maar als iemand het direct al kan vertellen zou dat leuk zijn.
Groeten
Reputatie 7
Badge +11
@Guys

Je kunt het spamfilter niet uitzetten in webmail,zie https://forum.kpn.com/e-mail-10/spamfilter-webmail-uitzetten-460974
Reputatie 7
Badge +28
@Tycha @Guys

Ik ben ook is gaan kijken in de link van @RBxx

Ik zag in mijn webmail maar drie spammails, alle drie van vandaag. Kennelijk wordt deze spambox dagelijks geleegd. Dat moet dus in te stellen zijn.
Reputatie 7
Badge +11
@Noordzee

Ik kijk nooit in de webmail, gebruik ook Outlook
Reputatie 7
Badge +28
Ik ook niet, dit was de eerste keer. Maar bij mij staat er dus geen 1GB aan spam in mijn webmail. Alleen spam van vandaag. Dus kennelijk is dat op de een of andere manier in te stellen.
Reputatie 7
Badge +11
Dat ligt eraan hoe de mail is ingesteld,
  • Wil je jouw e-mailberichten overal kunnen bekijken (IMAP) of maar op 1 apparaat (POP3)?
Het grote verschil tussen POP en IMAP is dat bij POP de berichten van de server worden verwijderd nadat ze zijn ontvangen door het e-mailprogramma. Bij IMAP blijven de berichten op de server staan.

Zie ook het bericht van wjb op de pagina https://forum.kpn.com/e-mail-10/spamfilter-webmail-uitzetten-460974/index3.html
Dat van IMAP direct nagezien, ik heb een POP3 account dus daar kan het niet aan liggen. Nog veel vreemder is nu het volgende:
ik heb alle boxen geleegd en ook de spambox (bijna 1 Gb dus) en de prullen bak en de deleted items , alles weg behoudens een paar mailtjes die nog kwamen. en dan heb ik het volgende resultaat dan dan maar verklaren waar die 784,8 MB zit??
https://
https://
Hallo @Guys ,
Het kan welzeker aan de POP-instellingen liggen, als je daar in de software een vinkje aan hebt staan dat de e-mail op de server bewaard moet blijven, blijft alles dus bewaard totdat je het zelf weg haalt.
Mocht je een Apple-gerelateerd toestel gebruiken, dan staat dat bewuste vinkje standaard aan.
dan maar verklaren waar die 784,8 MB zit??

Dan is er ergens toch nog een (verborgen?) map die (nog) niet leeg is.
Reputatie 7
Badge +28
@Guys

Heb je al gekeken of jouw probleem komt door een volle cloud? Want dat was dus bij mij het probleem....

Ik kan mij nog herinneren dat ik na lang zoeken uiteindelijk in de cloud terecht kwam en dat ik daar zag dat 99% van mijn cloud gevuld was met oude e-mailberichten.
(Ik gebruik overigens Mac Mail)


In elk e-mailprogramma bestaat een instelling die een kopie van het e-mail bericht op de server achterlaat. Als deze instelling aanstaat, blijft de e-mail ook op de server bewaard. Op deze manier loopt de e-mailbox langzaam vol. Bij Vista Mail en Mac Mail staat deze instelling standaard aan. Als je in de toekomst wilt voorkomen dat de e-mailbox langzaam volloopt, deactiveer deze optie dan. Kijk in de instellingen van jouw e-mailprogramma of dit aan staat.
De kwestie is opgelost maar er blijven vragen.
  1. na opnieuw de instellingen van mail in webmail opgeroepen te hebben blijkt er ineens ongeveer 750Mb aan mails in de map deleted item te staan, deze geheel geleegd en nu heb ik nog maar een gebruikt van 2% dus voolopig zal ik geen melding krijgen van vol.
  2. raadsel blijft waarom de spam niet automatisch geleegd wordt
  3. verder raadsel bl;ijft waarom ik voorheen die map deleted items niet zag, wel ene meting van 750Mb gebruikte ruimte, maart niet zien waar dat zat
wat mij betreft is de discussie nu gesloten
Groeten iedereen bedankt.

Reageer