Beantwoord

Melding over een niet vertrouwd certificaat op iMac

  • 17 mei 2021
  • 9 reacties
  • 81 keer bekeken

Mijn iMac uit 2008 liep vanochtend vast.

Na een herstart kreeg ik bij het openen van het email programma een soortgelijke popup melding over een niet vertrouwd certificaat als hierboven aangegeven.

Ik heb echter op ‘Ga door’ geklikt, maar realiseer me nu dat ik ‘vertrouw’ had open moet klappen en de ‘vertrouw altijd’ opties had moeten selecteren.

Nu is de status van het email programma offline en komen er alleen nog emails binnen.

Ik gebruik POP (hetnet) en de MacOS versie is El Capitan.

Mijn vraag is:

hoe kan ik het certificaat weer openen om alsnog de vereiste selectie van ‘vertrouw altijd’ te selecteren?

 

*Admin: eigen topic aangemaakt naar aanleiding van de reactie in dit topic. 
 

icon

Beste antwoord door Alexandra 20 mei 2021, 15:11

Hi Alexandra, bedankt voor je reactie!

Ik was inmiddels zelf ook al wat verder gekomen en had m.b.v. google gevonden dat o.a. certificaten in de applicatie sleutelhangertoegang kunnen worden geraadpleegd/gewijzigd.

Alleen bleef deze applicatie ‘hangen’ toen ik hem wilde openen.

Uiteindelijk eerst geprobeerd om de applicatie geforceerd te stoppen. Toen dat niet lukte heb ik de iMac ook geforceerd uit moeten zetten. Daarna een herstart van de iMac uitgevoerd en vervolgens na opstarten van de email applicatie kwam het popup scherm met de melding over het certificaat weer tevoorschijn:relaxed: ! Ik heb nu uiteraard wel alle opties met ‘Vertrouw altijd’ geselecteerd.

Door deze actie werkt alles gelukkig nu weer naar behoren, dus deze call kan gesloten worden.

Super, fijn dat je er uit gekomen bent, en dank voor het delen! 

Hi @Kaljo en @Ruud63, deze melding kan je te zien krijgen als je oude(re) e-mailinstellingen gebruikt. Daarom is het allereerst verstandig om de e-mailinstellingen te controleren en het daarna opnieuw te proberen. Ik heb ook even navraag gedaan bij een specialist. Als je na het controleren en aanpassen van je instellingen de melding blijft zien, heeft dit te maken met een bug in de Apple software. Het is in dat geval verstandig om contact te zoeken met Apple voor verdere support.

Bekijk origineel

9 reacties

Nog even ter aanvulling:

Doordat het certificaat nu blijkbaar niet meer geldig is werkt internet niet meer.

En de emails die nog wel binnenkomen tonen na openen geen inhoud.

Graag assistentie voor hoe ik het certificaat kan openen en weer geldig kan maken.

Reputatie 7
Badge +14

Hi @fja55, welkom!

Het kan natuurlijk gebeuren dat je een melding wegklikt, waar je eigenlijk iets anders had moeten selecteren. Ik ben even voor je opzoek gegaan naar hoe het zit met (alsnog) vertrouwen van een certificaat op een iMac. Op voorgaande supportpagina van Apple staat meer info daarover, kom je daarmee verder? Als je intussen echt bij je mail moet kunnen komen, je kan altijd inloggen op Webmail. Daarnaast raad ik je ook aan om de e-mailinstellingen te controleren, en liefst uiteindelijk over te stappen op IMAP. Dit is een rechtstreekse verbinding met de server (webmail).

Hi Alexandra, bedankt voor je reactie!

Ik was inmiddels zelf ook al wat verder gekomen en had m.b.v. google gevonden dat o.a. certificaten in de applicatie sleutelhangertoegang kunnen worden geraadpleegd/gewijzigd.

Alleen bleef deze applicatie ‘hangen’ toen ik hem wilde openen.

Uiteindelijk eerst geprobeerd om de applicatie geforceerd te stoppen. Toen dat niet lukte heb ik de iMac ook geforceerd uit moeten zetten. Daarna een herstart van de iMac uitgevoerd en vervolgens na opstarten van de email applicatie kwam het popup scherm met de melding over het certificaat weer tevoorschijn:relaxed: ! Ik heb nu uiteraard wel alle opties met ‘Vertrouw altijd’ geselecteerd.

Door deze actie werkt alles gelukkig nu weer naar behoren, dus deze call kan gesloten worden.

Reputatie 5
Badge +3

Ik haak even aan:

 

Ik krijg al geruime tijd deze melding bij het opstarten van Mail op mijn Mac. Hoe kom ik hier vanaf?

 

 

 

Wijzigen naar kpnmail geeft dit resultaat (hetzelfde dus)

Iemand een idee??

Ik had gisteren een soortgelijk popup scherm over het certificaat.

De acties die ik uitgevoerd heb zijn:

  • een vinkje gezet bij ‘imap.kpnmail.nl’
  • daarna ‘Vertrouw’ opengeklapt en bij alle drie opties gekozen voor ‘Vertrouw altijd’
  • als laatste op 'Verbind’ klikken
Reputatie 5
Badge +3

Ik had gisteren een soortgelijk popup scherm over het certificaat.

De acties die ik uitgevoerd heb zijn:

  • een vinkje gezet bij ‘imap.kpnmail.nl’
  • daarna ‘Vertrouw’ opengeklapt en bij alle drie opties gekozen voor ‘Vertrouw altijd’
  • als laatste op 'Verbind’ klikken

Ja dat snap ik allemaal wel maar dit hoort toch niet voor te komen?

Dag

 

ik krijg dus deze melding en ontvang en krijg geen mail meer.

NU ben ik een leek op dit maar is dit hetzelfde en hoe los ik dit op?

 

 

Dat ben ik helemaal met je eens. Ik vind het ook heel vreemd dat het certificaat ineens niet meer vertrouwd/geldig zou zijn. Maar ik heb het nu voor het eerst meegemaakt en weet niet wat de oorzaak hiervan is. Ik kan je dus niet verder helpen met een antwoord op je vraag.

Reputatie 7
Badge +14

Hi Alexandra, bedankt voor je reactie!

Ik was inmiddels zelf ook al wat verder gekomen en had m.b.v. google gevonden dat o.a. certificaten in de applicatie sleutelhangertoegang kunnen worden geraadpleegd/gewijzigd.

Alleen bleef deze applicatie ‘hangen’ toen ik hem wilde openen.

Uiteindelijk eerst geprobeerd om de applicatie geforceerd te stoppen. Toen dat niet lukte heb ik de iMac ook geforceerd uit moeten zetten. Daarna een herstart van de iMac uitgevoerd en vervolgens na opstarten van de email applicatie kwam het popup scherm met de melding over het certificaat weer tevoorschijn:relaxed: ! Ik heb nu uiteraard wel alle opties met ‘Vertrouw altijd’ geselecteerd.

Door deze actie werkt alles gelukkig nu weer naar behoren, dus deze call kan gesloten worden.

Super, fijn dat je er uit gekomen bent, en dank voor het delen! 

Hi @Kaljo en @Ruud63, deze melding kan je te zien krijgen als je oude(re) e-mailinstellingen gebruikt. Daarom is het allereerst verstandig om de e-mailinstellingen te controleren en het daarna opnieuw te proberen. Ik heb ook even navraag gedaan bij een specialist. Als je na het controleren en aanpassen van je instellingen de melding blijft zien, heeft dit te maken met een bug in de Apple software. Het is in dat geval verstandig om contact te zoeken met Apple voor verdere support.

Reageer