Beantwoord

Mijn KPN Email account toevoegen voor SMTP-relay

  • 23 June 2022
  • 24 reacties
  • 975 keer bekeken

Reputatie 1
Badge

1 week geleden overgestapt van Ziggo naar 1GB KPN glasvezel via Mikrotik RB5009 router. Werkt allemaal prima :-)

Ik heb een eigen mailserver met verschillende domeinen die een SMTP-relay nodig heeft voor het versturen van de mail. Normaal gesproken geef je hier de SMTP-server van je provider op. Nu staat hier een Ziggo mailadres, maar die werkt vanaf 1-7-2022 niet meer omdat dan mijn Ziggo contract verloopt.

Ik moet dus een KPN email adres aanmaken voor authenticatie op de KPN SMTP-server. Maar Mijn KPN werkt niet mee. De melding die ik nu al een week zie is:

Voeg eerst uw (actieve) KPN internet abonnement toe aan uw KPN ID via MijnKPN op mijn.kpn.com. Uiterlijk 3 dagen na activatie van uw abonnement kunt u inloggen voor "KPN Mail" met uw KPN ID.


Dit is een vreemde melding want:

  • Mijn Thuis product is al gekoppeld op Mijn KPN;
  • Ik heb al een KPN ID want anders had ik niet deze thread kunnen starten;

Vervolgens dacht ik: misschien moet ik het product ontkoppelen en vervolgens weer koppelen om een proces te triggeren die een vinkje in de administratie van de KPN omzet. Maar ik zie in de huidige Mijn KPN omgeving niet de mogelijkheid mijn product te ontkoppelen.

 

Dus nog een week te gaan voordat mijn Ziggo-contract verloopt en ik een probleem heb met het versturen van mail. KPN: schiet een beetje op!

 

icon

Beste antwoord door Alexandra van KPN 29 June 2022, 13:01

Bekijk origineel

24 reacties

Reputatie 7
Badge +18

Hallo @epistrophy42 

 

Je Ziggo mail zou nog minstens 6 maanden na afloop moeten werken, zie: https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2020/01/23/wetsvoorstel-maakt-overstappen-van-internet--en-telefonieaanbieder-eenvoudiger

Dus je hebt nog even de tijd.

 

Je hoeft trouwens niet perse via de KPN mailservers te mailen, poorten staan gewoon open om rechtstreeks je mail te verzenden.

 

Aanvulling:

Wat gebeurd er als je rechtstreeks via email.kpn.com/ probeert in te loggen of is dat juist de pagina waar je die melding krijgt?

Reputatie 1
Badge

Hallo Gesp,

Dank voor je snelle antwoord. Goed om te weten dat Ziggo nog 6 maanden wettelijk verplicht is deze service te verlenen. Hopen dat KPN het binnen diezelfde termijn voor elkaar krijgt mij de mogelijkheid te geven een emailadres aan te maken.

Fijn dat de KPN nu de poorten heeft geopend voor eigen SMTP-servers. Maar mijn mailserver vereist een SMTP-relay (het is de build-in mailserver op een Synology NAS) omdat de KPN unautheticated SMTP access (gelukkig) niet toestaat. Dus ik heb dit KPN-mailaccount ALLEEN nodig voor SMTP-authenticatie. Ik gebruik het niet als mailaccount.

Reputatie 1
Badge

Hier een screendump wat er mis gaat:
 

 

Reputatie 7
Badge +18

Dat is i.d.d. dezelfde pagina.

Je abonnement is dus al een week actief begrijp ik, dan gaat er dus wat fout in de achterliggende systemen lijkt mij.

Vul dan alvast je profiel in (alles waar privé achter staat is alleen zichtbaar voor jou en KPN medewerkers), dan kan een KPN medewerker er gelijk naar kijken als jouw topic aan de beurt is.

Reputatie 1
Badge

Beste Gesp,

Dit lijkt mij een typisch geval van:

 



Ik heb al 3 KPN-medewerkers gesproken die elk een andere uitleg geven. Jammer dat grote bedrijven de support afdeling vooral als kostenplaats zien en deze medewerkers ook nog eens onderbetalen. De support is de interface tussen klant en bedrijf.

En met alle respect: Mijn KPN ziet eruit alsof het door een scrum-team van 2000 programmeurs uit India is gemaakt. Het zal de gemiddelde Nederlander worst zijn: die geeft niets meer om kwaliteit.

Misschien dat een KPN-medewerker nog wil reageren op dit issue.

Reputatie 7
Badge +24

Kunt u inloggen op http://email.kpn.com?

Reputatie 1
Badge

Ik kan niet inloggen op http://email.kpn.com. Deze redirect mij naar https://inloggen.kpn.com/ en als ik dan inlog zie ik:

KPN Mail
Voeg eerst uw (actieve) KPN internet abonnement toe aan uw KPN ID via MijnKPN op mijn.kpn.com. Uiterlijk 3 dagen na activatie van uw abonnement kunt u inloggen voor "KPN Mail" met uw KPN ID.

Reputatie 1
Badge

Het is nu maandag. Ik kan inloggen op en dan zie ik nog steeds:

KPN Mail
Voeg eerst uw (actieve) KPN internet abonnement toe aan uw KPN ID via MijnKPN op mijn.kpn.com. Uiterlijk 3 dagen na activatie van uw abonnement kunt u inloggen voor "KPN Mail" met uw KPN ID.

Je kunt gewoon smtp.kpnmail.nl gebruiken als relay. Als je deze vanaf een KPN aansluiting gebruikt hoef je niet te authenticeren.

Reputatie 1
Badge

In combinatie met poort 587? Ik zie dat mijn mail wel in met Sent folder komt, maar ze komen niet in de Inbox van de ontvanger (na 6 minuten te hebben gewacht). Ook krijg ik geen foutmelding van de SMTP-server.

Mogelijk dat de SPF-settings in de DNS nog niet goed staan: daar staat nu nog het volgende:
 

"v=spf1 a mx ip4:<mijn-ip> ip4:46.51.204.184 a:spf.spamexperts.axc.nl include:smtp.spf.ziggo.nl ~all"


Waarschijnlijk moet het 2e IP-adres en de include worden gewijzigd. Welke waarden moeten hier worden ingevuld?

 

Reputatie 7
Badge +18

Deze toevoegen aan je SPF record:

include:spf.ews.kpnxchange.com

 

Als je niet rechtstreeks mail verstuurd vanaf je eigen ip-adres kan je die weglaten uit het SPF record.

Reputatie 1
Badge

Het werkt met de SPF-record maar wat is de KPN SMTP verschrikkelijk traag. Bij Ziggo binnen 5 seconden verstuurd en ontvangen, bij KPN duurt het minimaal 6 minuten…

En nu ineens krijg ik deze bouncer:
 

host smtp.kpnmail.nl[195.121.65.26] said: 550 5.7.1

Unable to relay without authentication. (in reply to MAIL FROM command)

Hij klaagt dus nu dat ik unauthenticated de SMTP-server gebruik: dat klopt in elk geval. Maar waarom kon ik vanochtend nog wel, maar nu niet meer mail versturen via unauthenticated SMTP?

Reputatie 1
Badge

Binnen hoeveel dagan na het afsluiten van een KPN-abonnement mag je kostenloos ontbinden?

Reputatie 7
Badge +18

Het werkt met de SPF-record maar wat is de KPN SMTP verschrikkelijk traag. Bij Ziggo binnen 5 seconden verstuurd en ontvangen, bij KPN duurt het minimaal 6 minuten…

En nu ineens krijg ik deze bouncer:
 

host smtp.kpnmail.nl[195.121.65.26] said: 550 5.7.1

Unable to relay without authentication. (in reply to MAIL FROM command)

Hij klaagt dus nu dat ik unauthenticated de SMTP-server gebruik: dat klopt in elk geval. Maar waarom kon ik vanochtend nog wel, maar nu niet meer mail versturen via unauthenticated SMTP?

 

Volgens mij moet je tegenwoordig altijd authenticatie gebruiken, zeker als je een eigen domein gebruikt als afzender.

Wat er dan vanmorgen gebeurde is mij ook onduidelijk, maar ze kwamen toch ook niet aan ondanks dat je geen enkele (fout)melding kreeg.

Wat is er zo traag, de verbindingsopbouw of de reactie van de server terug met die relay melding?

Kan er natuurlijk aan liggen dat je nog geen authenticatie kan gebruiken.

Misschien “even” bellen naar de gratis klantenservice via 0800-0402 zodat die kunnen instellen dat je wel email adressen kan aanmaken?

 

Binnen hoeveel dagan na het afsluiten van een KPN-abonnement mag je kostenloos ontbinden?

 

Veelgestelde vragen over annuleren of wijzigen

De termijn van 14 dagen begint te lopen bij:
  • Een overeenkomst voor een dienst: de overeenkomst is per mail verstuurd. Hierin staat de datum van de aansluiting of de datum van de monteursafspraak. Op die datum start de bedenktijd van 14 dagen.
Reputatie 1
Badge

Contract ontbonden, jammer dat dit zo moet gaan. Zit nu weer op 500/40 COAX-verbinding van Ziggo: minder vlot maar zonder storingen (UPNP-jumps, vastlopende MS Teams, SUper trage SMTP-server)

Reputatie 7
Badge +19

Hoi @epistrophy42, jammer om te lezen dat het zo gelopen is, ondanks de hulp die al hier toegesneld is in jouw topic. We schuiven als moderators ook aan waar nodig, door drukte zijn we niet eerder bij je topic aangekomen.

Het liep vast op het niet kunnen aanmaken van een KPN e-mailadres lees ik. Dat is niet per sé nodig. Als je gebruik maakt van een KPN aansluiting, dan kan je de uitgaande mailserver (smtp.kpnmail.nl) gewoon gebruiken. Je hoeft daarbij geen authenticatie in te stellen, precies zoals @mrGanesha al aangaf. Dit even voor de achtergrondinformatie. Het gaat er natuurlijk om dat jij kiest voor de oplossing die voor jou het beste werkt. 

Reputatie 1
Badge

@Alexandra Maar hoe verklaar je dan deze melding?

host smtp.kpnmail.nl[195.121.65.26] said: 550 5.7.1
Unable to relay without authentication. (in reply to MAIL FROM command)

 

Deze melding krijg ik als ik de SMTP-server unauthenticated benader.

Reputatie 1
Badge

@Alexandra Mijn echte probleem is dat ik op Mijn KPN geen email account kan aanmaken. Ik zie hier al meer dan een week deze melding:

KPN Mail
Voeg eerst uw (actieve) KPN internet abonnement toe aan uw KPN ID via MijnKPN op mijn.kpn.com. Uiterlijk 3 dagen na activatie van uw abonnement kunt u inloggen voor "KPN Mail" met uw KPN ID.


Is er nou niemand bij de KPN die dit kan oplossen?

Reputatie 1
Badge

Vandaag vastgesteld dat de UPnP-problemen ook met het Ziggo modem optreden. Het lijkt erop dat de upgrade van de Mikrotik routerOS (van 7.0.5 naar 7.3.1) de oorzaak is van het afbreken van muziekstreams en het springen naar de volgende track.

Ik onderzoek binnenkort of een downgrade het probleem oplost, zowel met een Ziggo modem als een KPN NT-box.

Zie ook :

 

Reputatie 7
Badge +19

@epistrophy42 Die melding in MijnKPN kan vast en zeker opgelost worden, maar niet als je abonnement intussen opgezegd is. Dat is voor mij nu het lastige. Ook wat betreft de foutmelding die je stuurt.

@Alexandra Maar hoe verklaar je dan deze melding?

host smtp.kpnmail.nl[195.121.65.26] said 550 5.7.1
Unable to relay without authentication. (in reply to MAIL FROM command)

 

Deze melding krijg ik als ik de SMTP-server unauthenticated benader.

Het kan bijvoorbeeld betekenen dat je (of je mailserver) op dat moment niet verbonden was met het kpn netwerk. Als jouw kpn abonnement actief is en je zit op ons netwerk, had ik navraag voor je kunnen doen. Maar ik lees dat je intussen opgezegd hebt, waardoor dat nu niet gaat. Het is daarom nu achteraf niet te verklaren, maar inderdaad, de foutmelding had niet moeten verschijnen.

Reputatie 1
Badge

Hallo,

2 week geleden heb ik opnieuw een KPN Glasvezel abonnement aangevraagd. Directe aanleiding was een pakket van Ziggo met een nieuwe ConnectBox die ons modem (in bridge mode) zou moeten vervangen omdat de ons oude modem na 14 dagen zou disfunctioneren. Dat vind ik niet bepaald klantvriendelijk.

Dankzij deze nieuwe aanvraag bij KPN stonden nu alle ‘vinkjes’ in mijn nieuwe account correct en kon ik eindelijk een KPN mailaccount aanmaken voor de SMTP-relay op onze mailserver (Synology). Ik heb nu met een Mikrotik RB5009 router:

  • Een supersnelle response bij het versturen van mail;
    • Zonder authenticatie werd de mail minuten later pas verstuurd;
  • Geen foutmeldingen meer;
  • Een vast IP-adres;
  • Een geweldige snelheid met 950Mbps up/down;

Verder: Het verspringen van de UPnP-streams werd veroorzaakt door de Proton VPN connectie op onze Synology. Deze is in juni 2022 opnieuw opgebouwd met nieuwe .ovpn-files met de nieuwste VPN-servers van Proton.

Echter, deze nieuwe .ovpn-files moesten worden aangepast voor gebruik op de Synology: dat was niet volledig gebeurd waardoor de VPN-verbinding elke 3 minuten werd afgebroken/hersteld met als bijeffect een sprong naar het volgende nummer. Dat verklaart ook dat de afkoppeling van de WAN-kabel het probleem verholp omdat zo de VPN-verbinding permanent werd verbroken.

Samengevat: ik ben hartstikke blij met de overgang naar KPN en opgelucht dat alles weer functioneert 😀

Reputatie 7
Badge +19

@epistrophy42 Wat fijn om te horen, en dankjewel voor het delen! 

Dag Epistrophy,

Ik heb sinds vandaag KPN (en ook Synology) en ervaar dezelfde issues. Mag ik vragen welke settings je hebt gedaan in de SMTP Relay?

 

Vr. groet,

Dave

Reputatie 1
Badge

deleted

 

Reageer