Mogelijke problemen met e-mail (server reageert niet, inloggegevens kloppen niet)

  • 25 September 2019
  • 213 reacties
  • 45785 keer bekeken
Mogelijke problemen met e-mail (server reageert niet, inloggegevens kloppen niet)
Reputatie 7
Badge +30

E-mail lijkt een simpele techniek maar achter de schermen gebeurt een hoop om te zorgen dat jouw e-mail veilig bij de bedoelde afzender aankomt, zonder dat anderen mee kunnen kijken. E-mailcertificaten zijn hier een belangrijk onderdeel van. Hiermee bewijst een mailserver zijn identiteit.

In een browser is dit duidelijk te zien, door het slotje in de adresbalk of een groene achtergrond. Dat zie je bijvoorbeeld ook in de adresbalk op deze pagina. Certificaten moeten regelmatig worden vernieuwd. Dat is deze week ook gebeurd, echter zien we dit keer een toename in het aantal meldingen over mailproblemen. Dit probleem doet zich niet voor op de webmail, alleen in e-mailprogramma's en apps.

 

Als je geen instellingen hebt gewijzigd en opeens tegen een van de volgende meldingen aanloopt, lees dan verder:

  • De server reageert niet
  • Er kan niet worden geauthenticeerd of gesynchroniseerd
  • Gebruikersnaam of wachtwoord klopt niet


Je kunt de volgende stappen uitvoeren om dit op te lossen:

  • Zorg dat je e-mailprogramma is bijgewerkt naar de nieuwste versie
  • Stel het e-mailaccount opnieuw in (hierdoor worden de nieuwe certificaten opgehaald)
  • Als het nog niet werkt kun je hier het ‘root certificaat’ downloaden: http://crt.comodoca.com/USERTrustRSACertificationAuthority.crt. Open dit bestand na downloaden en kies voor “certificaat installeren”. Herstart vervolgens je e-mailprogramma.

Update:

Het lijkt een probleem te zijn op de apparaten zelf (hoewel dat niet zo lijkt). Technisch lijkt er geen storing te zijn aan onze kant. Ik zet even een paar dingen op een rij die wellicht kunnen helpen.
 

  • Pas op met verwijderen van POP instellingen op je apparaat, je kunt hierdoor mail kwijt raken. De voorkeur is IMAP. Kijk voor de juiste IMAP instellingen voor jouw apparaat/mailclient op https://www.kpn.com/service/internet/e-mail.htm bij instellen.
  • Mail veilig gesteld? Wijzig POP3.telfort.nl (of eventueel andere servernaam) in pop.kpnmail.nl (hierdoor wordt geforceerd het juiste certificaat gedownload). Kies je voor IMAP: kijk dan op https://www.kpn.com/service/internet/e-mail.htm bij het kopje instellen.
  • Als dat niet helpt kun je het root certificaat op het apparaat laten downloaden en installeren. Dit geldt voor oude apparaten van voor 2011: http://crt.comodoca.com/USERTrustRSACertificationAuthority.crt. (Bij eventuele waarschuwing ervoor kiezen het certificaat te vertrouwen)

Houd dus de instellingen aan die je op kpn.com vindt. Het account opnieuw instellen is dus vaak de oplossing, en weet dat de webmail sowieso werkt.


Outlook 2016/2019/Office365:
Doorloop het stappenplan op deze pagina om de instellingen te controleren: Stel e-mail in op Outlook 2019 & 2016 | KPN

  • Zorg dat er géén vinkje staat bij “Aanmelding via beveiligd wachtwoordverificatie”
  • Kies voor TLS als versleutelingstype (of SSL/TLS, STARTTLS)

GData
We lezen verschillende reacties over het beveiligingspakket GData Internet Security. Zorg dat je bent voorzien van de meest recente update. Als het nog niet werkt kun je controleren of de mail wel binnenkomt als je de e-mailscanner uitschakelt. Omdat dit voor een verminderde beveiliging zorgt is dit niet de beste optie.

 

Ervaar je nog problemen na deze stappen? Laat dan hier een bericht achter. We kunnen je beter helpen als je je profiel invult (in ieder geval adresgegevens, klantnummer en het betreffende e-mailadres in het vakje “Persoonlijke opmerkingen”) en als je laat weten welk e-mailprogramma je gebruikt.

 

Laatste update: 09-10


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

213 reacties

Krijg melding dit ik het wachtwoord voor Imap moet invoeren op smartphone
Bij webmail werkt het wel
Reputatie 7
Badge +24
Dan zal je wel een teken verkeerd in toetsen lijkt me...
Ik krijg van de een op de andere dag deze melding. Ik krijg geen mails meer binnen. Ik had toch een ander antwoord verwacht op dit forum.
Reputatie 7
Je bent niet de enige die tegen dit fenomeen aan is gelopen.
Ook ik had vandaag hetzelfde probleem met mijn @planet.nl account via de Outlook cliënt op zowel mijn OnePlus 5T als mijn Huawei MediaPad M3.
Ik heb op beide apparaten het account verwijderd en opnieuw aangemaakt en daarmee is het probleem verholpen. Vergeet niet de poortnummers bij de IMAP en SMTP server te vermelden.
(imap.kpnmail.nl:993 en smtp.kpnmail.nl:587)
Bedankie voor je reactie. Hier kan ik iets mee. Hopelijk gaat ik geen verkeerd teken intoetsen zoals nick83 verwacht. Service?
Je bent niet de enige die tegen dit fenomeen aan is gelopen.
Ook ik had vandaag hetzelfde probleem met mijn @planet.nl account via de Outlook cliënt op zowel mijn OnePlus 5T als mijn Huawei MediaPad M3.
Ik heb op beide apparaten het account verwijderd en opnieuw aangemaakt en daarmee is het probleem verholpen. Vergeet niet de poortnummers bij de IMAP en SMTP server te vermelden.
(imap.kpnmail.nl:993 en smtp.kpnmail.nl:587)

Hallo @wjb , op het Telfort-forum kwam gisteren ter sprake dat er een (kleine) storing in de mailservers is geweest waardoor dat soort rare berichten kwamen, gold misschien ook voor de e-mail-accounts bij KPN.
welkom op het forum. We hebben eerder vanavond een korte verstoring van de mailservers gehad, ik vermoed dat dit daar een gevolg van was. Dat je de mail op alle apparaten niet kon ophalen lijkt in ieder geval die kant op te wijzen. Zou je de bewuste apparaten eens kunnen herstarten en kijken of de mail daarmee wel weer binnenkomt?
Reputatie 7
Het is dan wel heel frappant dat de problemen direct na het opnieuw instellen van het account verholpen waren. Zo had ik het account op mijn Huawei MediaPad M3 opnieuw ingesteld waardoor het probleem verholpen werd terwijl op mijn OnePlus 5T het probleem voor hetzelfde account gewoon nog doorliep totdat ik ook daar het account opnieuw ingesteld had.
Reputatie 4
Badge +2
Probleem kam voor bij Outlook (app) op Android9, voor meerdere accounts. En komisch: als je vanuit een ww safe het "oude" wachtwoord invult krijg ik contact.

Bij een account was inloggen lastiger: enige weg was account van nieuw wachtwoord voorzien (alleen heb je dan het oude tch nog nodig en dat deed het in dit geval niet)

Meest effectieve methode lijkt: via Mijn KPN naar Email instellingen, even zoeken en dan kun je voor al je accounts een nieuw wachtwoord instellen. Duurde even om tot die pagina te komen 🙂
Reputatie 7
Meest effectieve methode lijkt: via Mijn KPN naar Email instellingen, even zoeken en dan kun je voor al je accounts een nieuw wachtwoord instellen. Duurde even om tot die pagina te komen :)
Eenvoudiger is het om het account uit de Outlook app te verwijderen en weer opnieuw toe te voegen. 😉
Reputatie 2
De Outlook for Android App vraagt sinds gisteren ineens om een wachtwoord. Wachtwoord ingevoerd, maar helaas.

Hele account doorgelopen, maar ik krijg het niet aan de praat. Account verwijderd en opnieuw aangemaakt met de volgende instellingen:
imap: imap.kpnmail.nl:993
user: emailadres
ww: ww bij het emailadres

smtp: smtp.kpnmail.nl:587
user: emailadres
ww: ww bij het emailadres

Nog steeds krijg ik geen mail binnen en wordt er om een juiste user/ww gevraagd.

Het vreemde is dat je zelf niet kunt aangeven of je SSL/TLS wilt gebruiken.

Het lijkt erop dat mijn emailadres (is een alias) plotseling niet meer werkt. Webmail werkt wel en op de PC gaat het ook nog allemaal goed met dezelfde instellingen.

Wie heeft de gouden tip?

Mvgr,
Pauline

Admin: Samengevoegd met bestaand topic
Reputatie 7
Wie heeft de gouden tip?
Verwijder het account uit de Outlook app en voer hem opnieuw op.
Reputatie 2
Dank voor je reactie, maar... heb ik al gedaan, zie m'n bericht.
Reputatie 7
Badge +24
Als je gewoon de standaard mail app gebruikt, werkt het dan wel?
Reputatie 7
Dank voor je reactie, maar... heb ik al gedaan, zie m'n bericht.
Bij mij was dat wel de oplossing op zowel mijn Huawei MediaPad M3 als mijn OnePlus 5T.
Reputatie 2
Als je gewoon de standaard mail app gebruikt, werkt het dan wel?
Dat kan ik nog eens proberen.... maar liever heb ik Outlook weer aan de praat. Het werkte uitstekend, totdat....
Reputatie 7
Vreemd overigens dat het verwijderen en opnieuw opvoeren van het account in Outlook bij jou geen oplossing biedt terwijl dat bij mij op twee verschillende apparaten wel de oplossing heeft gebracht.
Reputatie 2
Vreemd overigens dat het verwijderen en opnieuw opvoeren van het account in Outlook bij jou geen oplossing biedt terwijl dat bij mij op twee verschillende apparaten wel de oplossing heeft gebracht.
Dat vind ik ook vreemd. Ook vreemd vind ik dat ik geen TLS/SSL kan opgeven, maar zelf de poort moet opgeven en dan hopen dat het goed gaat. Dat doet het dus niet 😞
Reputatie 7

Vreemd overigens dat het verwijderen en opnieuw opvoeren van het account in Outlook bij jou geen oplossing biedt terwijl dat bij mij op twee verschillende apparaten wel de oplossing heeft gebracht.Dat vind ik ook vreemd. Ook vreemd vind ik dat ik geen TLS/SSL kan opgeven, maar zelf de poort moet opgeven en dan hopen dat het goed gaat. Dat doet het dus niet :-(

Dat je poortnummers moet ingeven komt uiteindelijk op hetzelfde neer.
Ik neem aan dat je zowel bij de IMAP server als bij de SMTP server het emailadres en wachtwoord hebt ingevuld.
Reputatie 2


Vreemd overigens dat het verwijderen en opnieuw opvoeren van het account in Outlook bij jou geen oplossing biedt terwijl dat bij mij op twee verschillende apparaten wel de oplossing heeft gebracht.Dat vind ik ook vreemd. Ook vreemd vind ik dat ik geen TLS/SSL kan opgeven, maar zelf de poort moet opgeven en dan hopen dat het goed gaat. Dat doet het dus niet :-(
Dat je poortnummers moet ingeven komt uiteindelijk op hetzelfde neer.
Ik neem aan dat je zowel bij de IMAP server als bij de SMTP server het emailadres en wachtwoord hebt ingevuld.

Ja zeker
Hier t zelfde verhaal.Kan al 2 dagen geen mail binnen halen op telefoon.Krijg wachtwoord is veranderd.Maar er is niks veranderd.KPN gebeld
kunnen mij niet helpen grrrr
Hier t zelfde probleem sinds 2 dagen geen in en uitkomende mail meer op telefoon.Staat steeds wachtwoord is veranderd.Kpn gebeld krijg steeds vage antwoorden.Mooi k,@t dit
Reputatie 2
Hier t zelfde verhaal.Kan al 2 dagen geen mail binnen halen op telefoon.Krijg wachtwoord is veranderd.Maar er is niks veranderd.KPN gebeld
kunnen mij niet helpen grrrr

Vreemd... er is ergens iets gewijzigd in de Outlook app of bij KPN. Maar wat? En belangrijker, hoe lossen we het op? Het moment waarop het mis ging lijkt bij ons gelijk.
Reputatie 7
Hier t zelfde verhaal.Kan al 2 dagen geen mail binnen halen op telefoon.Krijg wachtwoord is veranderd.Maar er is niks veranderd.KPN gebeld
kunnen mij niet helpen grrrr

En het verwijderen en opnieuw aanmaken van het account in Outlook lost het probleem niet op?
Reputatie 2

Hier t zelfde verhaal.Kan al 2 dagen geen mail binnen halen op telefoon.Krijg wachtwoord is veranderd.Maar er is niks veranderd.KPN gebeld
kunnen mij niet helpen grrrr
En het verwijderen en opnieuw aanmaken van het account in Outlook lost het probleem niet op?

Bij mij niet in ieder geval. Er is onlangs een update geweest van de Outlook app en er zijn veel mensen met van allerlei issues. Lees maar eens in de playstore.
Ik kan mijn email niet binnenhalen. De server ondersteunt de versleuteling voor de verbinding niet. Ik krijg deze foutmelding. Hoe los ik dit op?

Ik kan ook niet opnieuw in mijn account de instellingen wijzigen.

Admin: Samengevoegd met bestaand topic