Mogelijke problemen met e-mail (server reageert niet, inloggegevens kloppen niet)

  • 25 September 2019
  • 213 reacties
  • 45786 keer bekeken
Mogelijke problemen met e-mail (server reageert niet, inloggegevens kloppen niet)
Reputatie 7
Badge +30

E-mail lijkt een simpele techniek maar achter de schermen gebeurt een hoop om te zorgen dat jouw e-mail veilig bij de bedoelde afzender aankomt, zonder dat anderen mee kunnen kijken. E-mailcertificaten zijn hier een belangrijk onderdeel van. Hiermee bewijst een mailserver zijn identiteit.

In een browser is dit duidelijk te zien, door het slotje in de adresbalk of een groene achtergrond. Dat zie je bijvoorbeeld ook in de adresbalk op deze pagina. Certificaten moeten regelmatig worden vernieuwd. Dat is deze week ook gebeurd, echter zien we dit keer een toename in het aantal meldingen over mailproblemen. Dit probleem doet zich niet voor op de webmail, alleen in e-mailprogramma's en apps.

 

Als je geen instellingen hebt gewijzigd en opeens tegen een van de volgende meldingen aanloopt, lees dan verder:

  • De server reageert niet
  • Er kan niet worden geauthenticeerd of gesynchroniseerd
  • Gebruikersnaam of wachtwoord klopt niet


Je kunt de volgende stappen uitvoeren om dit op te lossen:

  • Zorg dat je e-mailprogramma is bijgewerkt naar de nieuwste versie
  • Stel het e-mailaccount opnieuw in (hierdoor worden de nieuwe certificaten opgehaald)
  • Als het nog niet werkt kun je hier het ‘root certificaat’ downloaden: http://crt.comodoca.com/USERTrustRSACertificationAuthority.crt. Open dit bestand na downloaden en kies voor “certificaat installeren”. Herstart vervolgens je e-mailprogramma.

Update:

Het lijkt een probleem te zijn op de apparaten zelf (hoewel dat niet zo lijkt). Technisch lijkt er geen storing te zijn aan onze kant. Ik zet even een paar dingen op een rij die wellicht kunnen helpen.
 

  • Pas op met verwijderen van POP instellingen op je apparaat, je kunt hierdoor mail kwijt raken. De voorkeur is IMAP. Kijk voor de juiste IMAP instellingen voor jouw apparaat/mailclient op https://www.kpn.com/service/internet/e-mail.htm bij instellen.
  • Mail veilig gesteld? Wijzig POP3.telfort.nl (of eventueel andere servernaam) in pop.kpnmail.nl (hierdoor wordt geforceerd het juiste certificaat gedownload). Kies je voor IMAP: kijk dan op https://www.kpn.com/service/internet/e-mail.htm bij het kopje instellen.
  • Als dat niet helpt kun je het root certificaat op het apparaat laten downloaden en installeren. Dit geldt voor oude apparaten van voor 2011: http://crt.comodoca.com/USERTrustRSACertificationAuthority.crt. (Bij eventuele waarschuwing ervoor kiezen het certificaat te vertrouwen)

Houd dus de instellingen aan die je op kpn.com vindt. Het account opnieuw instellen is dus vaak de oplossing, en weet dat de webmail sowieso werkt.


Outlook 2016/2019/Office365:
Doorloop het stappenplan op deze pagina om de instellingen te controleren: Stel e-mail in op Outlook 2019 & 2016 | KPN

  • Zorg dat er géén vinkje staat bij “Aanmelding via beveiligd wachtwoordverificatie”
  • Kies voor TLS als versleutelingstype (of SSL/TLS, STARTTLS)

GData
We lezen verschillende reacties over het beveiligingspakket GData Internet Security. Zorg dat je bent voorzien van de meest recente update. Als het nog niet werkt kun je controleren of de mail wel binnenkomt als je de e-mailscanner uitschakelt. Omdat dit voor een verminderde beveiliging zorgt is dit niet de beste optie.

 

Ervaar je nog problemen na deze stappen? Laat dan hier een bericht achter. We kunnen je beter helpen als je je profiel invult (in ieder geval adresgegevens, klantnummer en het betreffende e-mailadres in het vakje “Persoonlijke opmerkingen”) en als je laat weten welk e-mailprogramma je gebruikt.

 

Laatste update: 09-10


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

213 reacties

Reputatie 1
Badge
Hallo,

Korte update:

Hier lijkt nu ook alles opgelost. Sinds begin van de week niet meer hoeven inloggen. Ik heb echter géén updates meer uitgevoerd, niet in Outlook en ook niet in de Android app's. Maar goed, hopen dat het zo blijft.
Reputatie 1
Badge
Update: 19.23 uur: wederom op ALLE apparaten Windows of Android opnieuw inloggen.

Te vroeg gejuicht.

Men kan mij niet wijs maken dat het 3 dagen werkt, dan opeens weer niet meer. Maar blijkbaar nog geen oplossing. Om moe van te worden.
Sinds kort werkt KPN mail niet meer op mijn android via de Gmail koppeling.
Heb al vanalles geprobeerd, ook wat hierboven staat en niks werkt, krijg continu de melding dat mijn gebruikersnaam en wachtwoord niet klopt
Ik heb een Nokia 6, en het heeft tot voor kort gewoon gewerkt.
Heeft iemand een idee voor instellingen?
Sinds enkele weken ontvang ik in outlook, mobiel, webmailKPN geen e-mail op mijn @planet.nl accounts wel op @kpnmail.nl account. Ik heb alles gecontroleerd volgens de info "Hoe stel ik e-mail in op windows en outlook zonder succes. Wel kan ik met bovenstaande accounts e-mail verzenden.
Reputatie 7
Badge +30

@Gerke76 dit is niet echt iets waar wij wat aan kunnen doen. Ik kan je eigenlijk alleen maar aanraden om dan al je ingestelde apparaten bij langs te lopen en te kijken of de mailinstellingen kloppen.

@Johan Degen, ik heb je bericht samengevoegd met dit verzameltopic. Neem even het startbericht door, en controleer vervolgens of de mailinstellingen nog kloppen.


@leffe02, in de basis geldt voor jou hetzelfde, kun je toch nog eens kijken of jouw instellingen daar ook mee overeen komen?

De oplossing voor de mensen die geen mail meer binnen krijgen of soms wel soms niet, en vraagt steeds om een gebruikersnaam en wachtwoord terwijl je wel in de webmail pagina kan inloggen en daar je mails kan zien. ga naar je google account en log in dan naar je google account is een rondje met daarin je eerste letter klik op het blauwe google account ga naar de tab beveiliging en scrol naar beneden tot aan Toegang door minder veilige apps zet dit aan en na opnieuw opstarten zal de mail het weer doen op de pc als ook op de telefoon tablet

 

Ps wel de uitgaande server van kpn weer goed zetten naar 587. Dit blijft staan op 25 betreft imap instellingen 

Ik heb een iPhone 6, IOS 12.4 en gebruik Outlook van Office 365 voor Bedrijven.

Sinds kort doet mijn planet mail het niet meer.

Krijg de melding Kan niet aanmelden. Auto-Discovery van IMAP is mislukt. Controleer de instelling van de IMAP server en probeer het opnieuw.
Al contact gehad met KPN. Mijn webmail doet het dus gebruikersnaam en wachtwoord kloppen en ook gewone mail op Iphone doet het.

Heb meerdere instellingen uit moeten proberen(ipv 993 voor inkomend en 587 voor uitgaand) maar hielp niet. Advies gekregen vraag op het forum te stellen. Volgens KPN medewerken heeft het te maken met feit dat er geen mogelijkheid is SSL uit te zetten in outlook op de App. Weet iemand hoe ik dat wel uit kan zetten of omzeilen?

Alles dubbel gecheckt.

Outlook en KPN Webmail: met mijn ...@planet.nl account ontvang ik geen mail, met mijn ...@kpnmail.nl account ontvang ik wel mail. Versturen van mail is geen probleem. Instellingen zijn voor alle accounts gelijk.

Ik begrijp niet dat van het ene op het andere moment mijn ...@planet.nl mail niet werkt.

 

NB: in de periode 30/9 - 7/10 heb ik een probleem gehad met sim-swapping, zou dit hierop van invloed kunnen zijn? Dit probleem is inmiddels opgelost. Het een en ander valt wel samen, vandaar deze toevoeging.

Alles dubbel gecheckt.

Outlook en KPN Webmail: met mijn ...@planet.nl account ontvang ik geen mail, met mijn ...@kpnmail.nl account ontvang ik wel mail. Versturen van mail is geen probleem. Instellingen zijn voor alle accounts gelijk.

Ik begrijp niet dat van het ene op het andere moment mijn ...@planet.nl mail niet werkt.

 

NB: in de periode 30/9 - 7/10 heb ik een probleem gehad met sim-swapping, zou dit hierop van invloed kunnen zijn? Dit probleem is inmiddels opgelost. Het een en ander valt wel samen, vandaar deze toevoeging.

Vul je bij gebruikersnaam wel... Kpnmail. nl in. Planet.nl is volgens mij een alias 

planet is al jaren mijn primair e-mailadres en weet hoe ik mijn acounts moet instellen. Ik hoor graag wie mij kan helpen bij mijn vraag om weer e-mails op mijn primaire planet e-mailadres te ontvangen.

Hoi @leffe02 . Dat is een merkwaardige storing.

Ik zie dat je jouw profiel hebt ingevuld. Ik vind meerdere planet e-mail adressen ( plus aliassen).  Kun je in het vrije invoerveld van je profiel aangeven om welk planet adres het gaat? Om even de variabelen zo klein mogelijk te houden: het lukt dus om in de webmail in te loggen? Wat gebeurt er als je op dat moment een mail naar je eigen planet adres stuurt? Ik ben zeer benieuwd naar de eventuele error. 

 

Inloggen op xxx@planet.nl is geen probleem. Bij het sturen van een bericht vanaf mijn account xxx@planet.nl naar xxx@planet.nl staat het bericht wel in de map verzenden maar verschijnt niet in de map postvak in of andere map. Wel ontvang ik spamberichten die automatisch zijn opgenomen in de map SPAM.

@leffe02 . Leuk je even gesproken te hebben. Het lijkt er op dat we de boosdoener hebben gevonden. Er stond een auto forward in je webmail ingesteld. 

Aangezien jij dit adres niet zelf had aangepast en het je ook niet bekend voorkwam is mijn advies om die forward onmiddelijk weg te halen en tevens jouw wachtwoorden voor je kpn producten aan te passen. 

Mocht het hiermee niet opgelost zijn, laat het mij weten!

Nope werkt nog steeds niet, welke moet ik gebruiken?

Pop3?, Imap?, en welke verdere instellingen zoals poort en beveiligings type?

Nope werkt nog steeds niet, welke moet ik gebruiken?

Pop3?, Imap?, en welke verdere instellingen zoals poort en beveiligings type?

Weet niet wat je wilt gaan gebruiken maar alles met plaatjes staat beschreven op https://www.kpn.com/service/internet/e-mail/instellen-laptop-pc.htm

Voor de meeste situaties 

Reputatie 6
Badge +9

Hallo @Arda Hagting. Zoals je kunt zien heb ik je bericht samengevoegd met dit verzameltopic. Mijn advies voor nu is om eerst het startbericht door te nemen en je e-mailinstellingen nog even langs te lopen. :slight_smile:

Dag Natasja,

op advies van KPN medewerker contact gehad met Microsoft. Die wisten helemaal van niets. Volgens haar had het niks met microsoft te maken.

Gisteravond deed ineens alles het weer, dus bij mij is het gelukkig opgelost.

Reputatie 7
Badge +21
Ik kan mijn email niet binnenhalen. De server ondersteunt de versleuteling voor de verbinding niet. Ik krijg deze foutmelding. Hoe los ik dit op?
Ik kan ook niet opnieuw in mijn account de instellingen wijzigen.

Wat vervelend dat je deze melding te zien krijgt. Als je niet de mogelijkheid hebt om de instellingen te wijzigen van jouw account denk ik dat er maar één oplossing mogelijk is. Je kan het beste het e-mailaccount opnieuw instellen d.m.v. deze handleiding. Laat je ons weten of het gelukt is?

Heb nu voor de zoveelste keer opnieuw de mailaccount geïnstalleerd, gepoogd een nieuw certificaat  te koppelen aan Outlook en kan nog steeds geen mail ophalen.

Kan sowieso nergens informatie vinden wat betreft deze problemen met Outlook for Mac…

Webmail werkt wel, Outlook verzenden wel, ontvangen van mail niet.

Reputatie 7
Badge +28

Welke versie van Outlook is dit @EmME? Met Outlook 2011 (specifiek de Mac versie) lijken de oplossingen niet te helpen. Een beveiligde verbinding is daardoor niet mogelijk. Het is wel mogelijk de mailserver in te stellen zonder beveiliging, alleen via pop3. Dit werkt alleen via je thuisadres. Hou er rekening mee dat door gebruik van pop3 alle e-mails worden gedownload naar de Mac. Als je de mail ook controleert op andere apparaten heeft dit niet de voorkeur.

 

Inkomende mailserver:

  • Server: pop.kpnmail.nl
  • SSL: Nee
  • Poort: 110
  • Gebruikersnaam: geen
  • Wachtwoord: geen

Uitgaande mailserver:

  • Server: mail.kpnmail.nl
  • SSL: Nee
  • Poort: 25
  • Gebruikersnaam: geen
  • Wachtwoord: geen

Nope werkt nog steeds niet, welke moet ik gebruiken?

Pop3?, Imap?, en welke verdere instellingen zoals poort en beveiligings type?

Weet niet wat je wilt gaan gebruiken maar alles met plaatjes staat beschreven op https://www.kpn.com/service/internet/e-mail/instellen-laptop-pc.htm

Voor de meeste situaties 

 

@gil7273, ik heb deze pagina ook al gevonden maar die is voor Windows en Mac.

Ik ben aan het vechten met de Gmail koppeling op mijn android telefoon.

Zijn deze poorten en instellingen dan hetzelfde?

Reputatie 7
Badge +24

Nope werkt nog steeds niet, welke moet ik gebruiken?

Pop3?, Imap?, en welke verdere instellingen zoals poort en beveiligings type?

Weet niet wat je wilt gaan gebruiken maar alles met plaatjes staat beschreven op https://www.kpn.com/service/internet/e-mail/instellen-laptop-pc.htm

Voor de meeste situaties 

 

@gil7273, ik heb deze pagina ook al gevonden maar die is voor Windows en Mac.

Ik ben aan het vechten met de Gmail koppeling op mijn android telefoon.

Zijn deze poorten en instellingen dan hetzelfde?

 

 

Kies voor overig

 

 

Kies voor IMAP.

 

 

 

 

 

Niet zo moeilijk toch?

Ik kan wel mail ontvangen maar niet versturen. Wordt aangegeven dat er een veilige verbinding wordt gemaakt met smtp.kpnmail.nl met een voortgangsbalkje. Uiteindelijk stopt het en blijft er een foutmelding (uitroepteken).

Bij de foutmeldingen staat: de server ondersteund geen beveiligde verbinding.

Reputatie 7
Badge +24

Ik kan wel mail ontvangen maar niet versturen. Wordt aangegeven dat er een veilige verbinding wordt gemaakt met smtp.kpnmail.nl met een voortgangsbalkje. Uiteindelijk stopt het en blijft er een foutmelding (uitroepteken).

Bij de foutmeldingen staat: de server ondersteund geen beveiligde verbinding.

Welke mail programma gebruikt u?