Mogelijke problemen met e-mail (server reageert niet, inloggegevens kloppen niet)

  • 25 September 2019
  • 213 reacties
  • 45786 keer bekeken
Mogelijke problemen met e-mail (server reageert niet, inloggegevens kloppen niet)
Reputatie 7
Badge +30

E-mail lijkt een simpele techniek maar achter de schermen gebeurt een hoop om te zorgen dat jouw e-mail veilig bij de bedoelde afzender aankomt, zonder dat anderen mee kunnen kijken. E-mailcertificaten zijn hier een belangrijk onderdeel van. Hiermee bewijst een mailserver zijn identiteit.

In een browser is dit duidelijk te zien, door het slotje in de adresbalk of een groene achtergrond. Dat zie je bijvoorbeeld ook in de adresbalk op deze pagina. Certificaten moeten regelmatig worden vernieuwd. Dat is deze week ook gebeurd, echter zien we dit keer een toename in het aantal meldingen over mailproblemen. Dit probleem doet zich niet voor op de webmail, alleen in e-mailprogramma's en apps.

 

Als je geen instellingen hebt gewijzigd en opeens tegen een van de volgende meldingen aanloopt, lees dan verder:

  • De server reageert niet
  • Er kan niet worden geauthenticeerd of gesynchroniseerd
  • Gebruikersnaam of wachtwoord klopt niet


Je kunt de volgende stappen uitvoeren om dit op te lossen:

  • Zorg dat je e-mailprogramma is bijgewerkt naar de nieuwste versie
  • Stel het e-mailaccount opnieuw in (hierdoor worden de nieuwe certificaten opgehaald)
  • Als het nog niet werkt kun je hier het ‘root certificaat’ downloaden: http://crt.comodoca.com/USERTrustRSACertificationAuthority.crt. Open dit bestand na downloaden en kies voor “certificaat installeren”. Herstart vervolgens je e-mailprogramma.

Update:

Het lijkt een probleem te zijn op de apparaten zelf (hoewel dat niet zo lijkt). Technisch lijkt er geen storing te zijn aan onze kant. Ik zet even een paar dingen op een rij die wellicht kunnen helpen.
 

  • Pas op met verwijderen van POP instellingen op je apparaat, je kunt hierdoor mail kwijt raken. De voorkeur is IMAP. Kijk voor de juiste IMAP instellingen voor jouw apparaat/mailclient op https://www.kpn.com/service/internet/e-mail.htm bij instellen.
  • Mail veilig gesteld? Wijzig POP3.telfort.nl (of eventueel andere servernaam) in pop.kpnmail.nl (hierdoor wordt geforceerd het juiste certificaat gedownload). Kies je voor IMAP: kijk dan op https://www.kpn.com/service/internet/e-mail.htm bij het kopje instellen.
  • Als dat niet helpt kun je het root certificaat op het apparaat laten downloaden en installeren. Dit geldt voor oude apparaten van voor 2011: http://crt.comodoca.com/USERTrustRSACertificationAuthority.crt. (Bij eventuele waarschuwing ervoor kiezen het certificaat te vertrouwen)

Houd dus de instellingen aan die je op kpn.com vindt. Het account opnieuw instellen is dus vaak de oplossing, en weet dat de webmail sowieso werkt.


Outlook 2016/2019/Office365:
Doorloop het stappenplan op deze pagina om de instellingen te controleren: Stel e-mail in op Outlook 2019 & 2016 | KPN

  • Zorg dat er géén vinkje staat bij “Aanmelding via beveiligd wachtwoordverificatie”
  • Kies voor TLS als versleutelingstype (of SSL/TLS, STARTTLS)

GData
We lezen verschillende reacties over het beveiligingspakket GData Internet Security. Zorg dat je bent voorzien van de meest recente update. Als het nog niet werkt kun je controleren of de mail wel binnenkomt als je de e-mailscanner uitschakelt. Omdat dit voor een verminderde beveiliging zorgt is dit niet de beste optie.

 

Ervaar je nog problemen na deze stappen? Laat dan hier een bericht achter. We kunnen je beter helpen als je je profiel invult (in ieder geval adresgegevens, klantnummer en het betreffende e-mailadres in het vakje “Persoonlijke opmerkingen”) en als je laat weten welk e-mailprogramma je gebruikt.

 

Laatste update: 09-10


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

213 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Ik kan wel mail ontvangen maar niet versturen. Wordt aangegeven dat er een veilige verbinding wordt gemaakt met smtp.kpnmail.nl met een voortgangsbalkje. Uiteindelijk stopt het en blijft er een foutmelding (uitroepteken).

Bij de foutmeldingen staat: de server ondersteund geen beveiligde verbinding.

Hi, welkom hier. 

 

Bij de foutmeldingen staat: de server ondersteund geen beveiligde verbinding.

Welke mail programma gebruikt u?

En komen de instellingen overeen?

Inkomende server: imap.kpnmail.nl SSL aanvinken en poort 993 invullen
Gebruikersnaam: KPN e-mailadres invullen
Wachtwoord: KPN wachtwoord invullen
Uitgaande server: smtp.kpnmail.nl TLS (of SSL voor oudere apparaten) aanvinken en poort 587 invullen
Gebruikersnaam: KPN e-mailadres invullen
Wachtwoord: KPN wachtwoord invullen

Ik kan wel mail ontvangen maar niet versturen. Wordt aangegeven dat er een veilige verbinding wordt gemaakt met smtp.kpnmail.nl met een voortgangsbalkje. Uiteindelijk stopt het en blijft er een foutmelding (uitroepteken).

Bij de foutmeldingen staat: de server ondersteund geen beveiligde verbinding.

Hi, welkom hier. 

Inmiddels is het opgelost door nogmaals het certificaat te downloaden. 

Bij de foutmeldingen staat: de server ondersteund geen beveiligde verbinding.

Welke mail programma gebruikt u?

En komen de instellingen overeen?

Inkomende server: imap.kpnmail.nl SSL aanvinken en poort 993 invullen
Gebruikersnaam: KPN e-mailadres invullen
Wachtwoord: KPN wachtwoord invullen
Uitgaande server: smtp.kpnmail.nl TLS (of SSL voor oudere apparaten) aanvinken en poort 587 invullen
Gebruikersnaam: KPN e-mailadres invullen
Wachtwoord: KPN wachtwoord invullen

 

Reputatie 7
Badge +21

@HMMMMMMMMM, hierboven heb je alleen een reactie gequoot..Heb je dezelfde instellingen of juist niet?

Reputatie 4
Badge +2

Valt het feit dat mijn vrouw ineens zo'n 40 mails niet ziet omdat de spamfilter er SPAM van maakt ook onder deze kromme foutsituatie? Is het spamfilter ook op hol geslagen?

Reputatie 7
Badge +28

Nee dat heeft niets met elkaar te maken. Wel uitzonderlijk veel zeg. Meldt het vooral in dit topic, hier lezen onze collega's van abuse mee: spam in mailbox. Je kunt ook voorbeelden van mails die onterecht worden gezien direct doorsturen naar Abuse om dit in de toekomst te voorkomen. Zie daarvoor: Spam samen aanpakken | KPN > Een e-mail die je wilt ontvangen, belandde in je spammap

Reputatie 4
Badge +2

OK wilde alleen maar weten of er een relatie was. Dus niet.

Bij abuse ben ik al vaste klant, ben opgehouden te tellen, maar meer dan honderd niet-spam heb ik wel doorgestuurd. Soms is het resultaat een flip flop: spam aan, spam uit. dus denk er over om geen niet-spam meer door te sturen, het helpt niet.

Enig alternatief voor mij is naar een andere mail server te gaan (dus afscheid van KPN)

 

Reputatie 7
Badge +28

Ik zie dat je al bekend bent met de nieuwe webmail, ik denk dat dit een uitkomst gaat zijn voor jou. Het spamfilter leert dan direct van de acties die jij uitvoert (markeren als spam, of juist markeren als niet-spam). We kunnen niet zien of beïnvloeden wanneer jij overgezet wordt maar ik hoop dat het niet lang meer duurt.

Reputatie 4
Badge +2

Joran, klinkt leuk maar het antal keren dat ik geen- spam heb verstuurd, waarna een twee dagen de mail weer gewoon door gestuurd en dan weer naar de spam folder…  Het spamfilter leert dan direct van de acties die jij uitvoert

Laten we deze discussie hier maar stoppen, KPN geeft me toch geen gelijk.

Reputatie 7
Badge +28

Ik wou er geen discussie van maken hoor maar ik hoop dat jouw mailbox snel wordt overgezet naar het nieuwe systeem. Dan komt er geen mens meer aan te pas maar hebben jouw meldingen direct effect. Op dit moment leert het spamfilter nog niet van de mail die je doorstuurt. Dat zal in de toekomst wel het geval zijn. 

Blijkbaar wel, blijft melden dat gebruikersnaam en wachtwoord niet kloppen.

Terwijl ik met de zelfde gegevens online ook gewoon inlog.

Reputatie 7
Badge +28

@Johan Degen: Kun je als test eens een andere e-mail app proberen, zoals Microsoft Outlook - Apps op Google Play? Een andere app mag natuurlijk ook. Ik ben benieuwd of het daarmee wel werkt.

Goedenavond,ik heb sinds vandaag een probleem met het versturen van email,ik krijg dan telkens de melding550 5.7.1 Unable to relay without authentication. Wat kan ik hier aan doen?Ik ben overgestapt naar email only,zou dit de oorzaak kunnen zijn. 

Reputatie 7
Badge +24

Goedenavond,ik heb sinds vandaag een probleem met het versturen van email,ik krijg dan telkens de melding550 5.7.1 Unable to relay without authentication. Wat kan ik hier aan doen?Ik ben overgestapt naar email only,zou dit de oorzaak kunnen zijn. 

Welk email programma gebruikt u en wat zijn de SMTP instellingen?

Ik gebruik Incredimail en chrome en mijn SMTP instellingen is 25

Reputatie 7
Badge +24

Hi R, 

Volgens mij bedoelt Nick de volledige instellingen. Zou je deze willen controleren en eventueel hier een screenshot plaatsen? 

Inkomende server: imap.kpnmail.nl SSL aanvinken en poort 993 invullen
Gebruikersnaam: KPN e-mailadres invullen
Wachtwoord: KPN wachtwoord invullen
Uitgaande server: smtp.kpnmail.nl TLS (of SSL voor oudere apparaten) aanvinken en poort 587 invullen
Gebruikersnaam: KPN e-mailadres invullen
Wachtwoord: KPN wachtwoord invullen

Reputatie 2

Wederom problemen met Outlook op Android. Vraagt net als een tijdje geleden constant om het wachtwoord. 100% zeker het juiste wachtwoord…. helaas, het lukt niet. Is alleen met mijn KPN (****@onsmail.nl) account. Andere accounts doen het als een zonnetje.

Webmail kan ik gelukkig wel lezen.

Wat gaat er mis? 

Reputatie 1

Twee maanden geleden deed mijn Planet-alias het ineens niet meer in Outlook voor Android. Ik heb het hier aangekaart maar nooit enig antwoord gekregen. Ik heb toen mijn hoofd e-mailadres van Planet ingesteld. Die deed het wel. Tot vandaag. Nu krijg ik ook bij dat adres het gezanik om juiste inloggegevens. Nu heb ik voorlopig de kpnmail-versie ingesteld voor zolang als deze het nou weer doet. Maar ik wil dit gedoe niet, ik wil gewoon mijn twintig jaar oude Planet-adres weer werkend hebben! Het ligt bij de KPN, want de laatste update van Outlook is van 14 november, de vorige keer kwam het ook zo ineens uit de lucht vallen. En nee, het ligt niet aan mijn instellingen, alle gegevens kloppen, alle servers, alle poorten enzovoorts. De webmail doet het, de mail op Windows apparaten doet het, mijn e-mailaccounts van alle andere providers doen het gewoon overal. Dus KPN: wat is er aan de hand???? Hoe krijg ik mijn Planet-account weer werkend?

 

Badge

Twee maanden geleden deed mijn Planet-alias het ineens niet meer in Outlook voor Android. Ik heb het hier aangekaart maar nooit enig antwoord gekregen. Ik heb toen mijn hoofd e-mailadres van Planet ingesteld. Die deed het wel. Tot vandaag. Nu krijg ik ook bij dat adres het gezanik om juiste inloggegevens. Nu heb ik voorlopig de kpnmail-versie ingesteld voor zolang als deze het nou weer doet. Maar ik wil dit gedoe niet, ik wil gewoon mijn twintig jaar oude Planet-adres weer werkend hebben! Het ligt bij de KPN, want de laatste update van Outlook is van 14 november, de vorige keer kwam het ook zo ineens uit de lucht vallen. En nee, het ligt niet aan mijn instellingen, alle gegevens kloppen, alle servers, alle poorten enzovoorts. De webmail doet het, de mail op Windows apparaten doet het, mijn e-mailaccounts van alle andere providers doen het gewoon overal. Dus KPN: wat is er aan de hand???? Hoe krijg ik mijn Planet-account weer werkend?

 

Ook bij ons thuis is dit probleem spontaan ontstaan, nu denk ik dat KPN iets veranderd heeft zonder ruchtbaarheden hieraan te geven. Webmail is ergens in de afgelopen 2 dagen veranderd naar een nieuwe webmail omgeving en ik vermoed dat het probleem daar aan gekoppeld zit. Wat is er aan de hand KPN.

Reputatie 7
Badge +30

Beste @Pkooy, @bebe en @Paul007, ik durf niet meteen te zeggen wat er aan de hand is, maar ga dat wel uitzoeken! Gaat het om de e-mailadressen die aan jullie KPN ID gekoppeld zijn? Zo niet, wil je dan de juiste in je forumprofiel onder ‘persoonlijke instellingen’ zetten? Als jullie ook je postcode + huisnummer er in zetten, kunnen we jullie gegevens er ook bij halen 🙂. 

Reputatie 1

Ja, het zijn de aliassen die aan mijn ID hangen. Adres gegevens ingevuld. Ik wacht met spanning af 🙂

Ik denk dat het eerder aan Outlook ligt. Op zowel mijn MacBook als mijn iPhone heb ik dezelfde problemen (blijft vragen om password), terwijl de Mail app van Apple om mijn iPad geen enkel probleem geeft. Uiteraard hoor ik ook graag het antwoord, mocht iemand weten wat het issue is met Outlook.

Reputatie 7
Badge +17

Ja, het zijn de aliassen die aan mijn ID hangen. Adres gegevens ingevuld. Ik wacht met spanning af 🙂

Goedemorgen @bebe , Ik heb even met je meegekeken en zie dat het e-mail adres ( *****@planet.nl) actief is. Daaronder zitten inderdaad een aantal aliassen met o.a. ‘planet’ en ‘kpnmail’ adressen. 
Kan je wel gewoon inloggen op de webmail? Zo niet, misschien kan je je wachtwoord eens wijzigen door op ‘wachtwoord vergeten te drukken’ bij de webmail of hier heen te gaan. 

 

 

Ik denk dat het eerder aan Outlook ligt. Op zowel mijn MacBook als mijn iPhone heb ik dezelfde problemen (blijft vragen om password), terwijl de Mail app van Apple om mijn iPad geen enkel probleem geeft. Uiteraard hoor ik ook graag het antwoord, mocht iemand weten wat het issue is met Outlook.

@Joe97 , Als ik het goed begrijp gebruik je op al je apparaten Outlook, klopt dit? Ik kan helaas niet zeggen of er momenteel een specifiek Outlook probleem gaande is. 
Als je de mail hebt ingesteld als IMAP adviseer ik deze op de niet werkende apparaten opnieuw in te stellen. Hier wordt uitgelegd hoe je dat het beste kan doen. 

 

Laten jullie het weten of het allemaal gelukt is? Ik ben benieuwd :relaxed:

 

@Joe97 , Als ik het goed begrijp gebruik je op al je apparaten Outlook, klopt dit? Ik kan helaas niet zeggen of er momenteel een specifiek Outlook probleem gaande is. 
Als je de mail hebt ingesteld als IMAP adviseer ik deze op de niet werkende apparaten opnieuw in te stellen. Hier wordt uitgelegd hoe je dat het beste kan doen. 

 

Laten jullie het weten of het allemaal gelukt is? Ik ben benieuwd :relaxed:

@Lisa Ik gebruik alleen outlook op mijn iPhone en MacBook. Op mijn iPad gebruik ik de standaard mail app van Apple. Ik ondervind alleen een probleem op mijn iPhone en MacBook en dus niet op de iPad. Vandaar dat ik denk dat het puur aan Outlook voor iOS en MacOS ligt (en de verhalen lezende ook voor Android). 

Als ik iedere keer mijn wachtwoord invul als ik Outlook gebruik ontvang ik gewoon mijn mails en kan ik weer mails versturen, maar dat is niet echt efficiënt en ook redelijk “bugging” 🙂.

Dit is trouwens de foutmelding die ik steeds krijg: “….. [unavailable] Temporary authentication failure. [cpxdcprox-mh101.support.local:2019-11-21 10:11:16]." Your username/password or security settings may be incorrect. Would you like to try entering your password again?”

Reputatie 1

@Lisa Zoals ik schreef kan ik gewoon bij de webmail en de eerste keer, in september, dat een alias het niet meer deed heb ik al het wachtwoord veranderd, zonder resultaat. Ik heb destijds alles en meer gedaan wat er in deze draad werd gesuggereerd, ook de dingen die ik bij voorbaat kansloos achtte. Dus: wachtwoord gewijzigd, Outlook cache geleegd, gegevens gewist, Outlook verwijderd en weer  geïnstalleerd. Account aangemaakt op telefoon in Gmail (doet het). Certificaat geïnstalleerd, troubleshooters gedraaid, Apps en updates nagelopen of daar iets het zou kunnen veroorzaken. Niets, niets, niets. Nogmaals: ik heb geen problemen met de webmail, met Mail voor Windows, met Outlook hupppeldepup voor Windows, met Gmail. Daar draait alles normaal. In mijn Outlook voor Android draaiden tot september vier e-mailaccounts van verschillende providers zonder problemen. Drie doen het nog steeds probleemloos. Alleen mijn Planet-account kan niet meer aanmelden. In september gold dat alleen voor de twee Planet-aliassen die ik heb. Sinds gisteren kan ook het hoofd-adres niet meer aanmelden, en kan het alleen nog maar via het kpnmail-alias. Sorry als ik in herhaling val maar ik heb echt alle instellingen nagelopen. Zonder resultaat.

Reputatie 2

@Lisa Zoals ik schreef kan ik gewoon bij de webmail en de eerste keer, in september, dat een alias het niet meer deed heb ik al het wachtwoord veranderd, zonder resultaat. Ik heb destijds alles en meer gedaan wat er in deze draad werd gesuggereerd, ook de dingen die ik bij voorbaat kansloos achtte. Dus: wachtwoord gewijzigd, Outlook cache geleegd, gegevens gewist, Outlook verwijderd en weer  geïnstalleerd. Account aangemaakt op telefoon in Gmail (doet het). Certificaat geïnstalleerd, troubleshooters gedraaid, Apps en updates nagelopen of daar iets het zou kunnen veroorzaken. Niets, niets, niets. Nogmaals: ik heb geen problemen met de webmail, met Mail voor Windows, met Outlook hupppeldepup voor Windows, met Gmail. Daar draait alles normaal. In mijn Outlook voor Android draaiden tot september vier e-mailaccounts van verschillende providers zonder problemen. Drie doen het nog steeds probleemloos. Alleen mijn Planet-account kan niet meer aanmelden. In september gold dat alleen voor de twee Planet-aliassen die ik heb. Sinds gisteren kan ook het hoofd-adres niet meer aanmelden, en kan het alleen nog maar via het kpnmail-alias. Sorry als ik in herhaling val maar ik heb echt alle instellingen nagelopen. Zonder resultaat.

Exact hetzelfde geldt voor mij, alleen dan met een @onsmail.nl account.

De vorige keer was het ineens opgelost toen er een update was van Outlook. De oorzaak ligt volgens mij in een combi van Outlook en KPN. Microsoft update de Outlook app en KPN moet daarop actie ondernemen, maar doet/weet dat niet. Erg irritant dat ik nu iedere keer webmail moet opstarten om m’n mail te kunnen lezen!

@Lisa, @Marcia, test het eens uit met een NIET kpnmail.nl adres op Android. Grote kans dat dat mis gaat.