Mogelijke problemen met e-mail (server reageert niet, inloggegevens kloppen niet)

  • 25 September 2019
  • 213 reacties
  • 45855 keer bekeken
Mogelijke problemen met e-mail (server reageert niet, inloggegevens kloppen niet)
Reputatie 7
Badge +30

E-mail lijkt een simpele techniek maar achter de schermen gebeurt een hoop om te zorgen dat jouw e-mail veilig bij de bedoelde afzender aankomt, zonder dat anderen mee kunnen kijken. E-mailcertificaten zijn hier een belangrijk onderdeel van. Hiermee bewijst een mailserver zijn identiteit.

In een browser is dit duidelijk te zien, door het slotje in de adresbalk of een groene achtergrond. Dat zie je bijvoorbeeld ook in de adresbalk op deze pagina. Certificaten moeten regelmatig worden vernieuwd. Dat is deze week ook gebeurd, echter zien we dit keer een toename in het aantal meldingen over mailproblemen. Dit probleem doet zich niet voor op de webmail, alleen in e-mailprogramma's en apps.

 

Als je geen instellingen hebt gewijzigd en opeens tegen een van de volgende meldingen aanloopt, lees dan verder:

  • De server reageert niet
  • Er kan niet worden geauthenticeerd of gesynchroniseerd
  • Gebruikersnaam of wachtwoord klopt niet


Je kunt de volgende stappen uitvoeren om dit op te lossen:

  • Zorg dat je e-mailprogramma is bijgewerkt naar de nieuwste versie
  • Stel het e-mailaccount opnieuw in (hierdoor worden de nieuwe certificaten opgehaald)
  • Als het nog niet werkt kun je hier het ‘root certificaat’ downloaden: http://crt.comodoca.com/USERTrustRSACertificationAuthority.crt. Open dit bestand na downloaden en kies voor “certificaat installeren”. Herstart vervolgens je e-mailprogramma.

Update:

Het lijkt een probleem te zijn op de apparaten zelf (hoewel dat niet zo lijkt). Technisch lijkt er geen storing te zijn aan onze kant. Ik zet even een paar dingen op een rij die wellicht kunnen helpen.
 

  • Pas op met verwijderen van POP instellingen op je apparaat, je kunt hierdoor mail kwijt raken. De voorkeur is IMAP. Kijk voor de juiste IMAP instellingen voor jouw apparaat/mailclient op https://www.kpn.com/service/internet/e-mail.htm bij instellen.
  • Mail veilig gesteld? Wijzig POP3.telfort.nl (of eventueel andere servernaam) in pop.kpnmail.nl (hierdoor wordt geforceerd het juiste certificaat gedownload). Kies je voor IMAP: kijk dan op https://www.kpn.com/service/internet/e-mail.htm bij het kopje instellen.
  • Als dat niet helpt kun je het root certificaat op het apparaat laten downloaden en installeren. Dit geldt voor oude apparaten van voor 2011: http://crt.comodoca.com/USERTrustRSACertificationAuthority.crt. (Bij eventuele waarschuwing ervoor kiezen het certificaat te vertrouwen)

Houd dus de instellingen aan die je op kpn.com vindt. Het account opnieuw instellen is dus vaak de oplossing, en weet dat de webmail sowieso werkt.


Outlook 2016/2019/Office365:
Doorloop het stappenplan op deze pagina om de instellingen te controleren: Stel e-mail in op Outlook 2019 & 2016 | KPN

  • Zorg dat er géén vinkje staat bij “Aanmelding via beveiligd wachtwoordverificatie”
  • Kies voor TLS als versleutelingstype (of SSL/TLS, STARTTLS)

GData
We lezen verschillende reacties over het beveiligingspakket GData Internet Security. Zorg dat je bent voorzien van de meest recente update. Als het nog niet werkt kun je controleren of de mail wel binnenkomt als je de e-mailscanner uitschakelt. Omdat dit voor een verminderde beveiliging zorgt is dit niet de beste optie.

 

Ervaar je nog problemen na deze stappen? Laat dan hier een bericht achter. We kunnen je beter helpen als je je profiel invult (in ieder geval adresgegevens, klantnummer en het betreffende e-mailadres in het vakje “Persoonlijke opmerkingen”) en als je laat weten welk e-mailprogramma je gebruikt.

 

Laatste update: 09-10


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

213 reacties

Reputatie 2

Opgelost! 

Er is weer een update geweest van de Outloop app op Android. Na opnieuw instellen van het account (dus naast wachtwoord ook in- en uitgaande server) werkt alles weer naar behoren. :-)

Reputatie 1

Opgelost! 

Er is weer een update geweest van de Outloop app op Android. Na opnieuw instellen van het account (dus naast wachtwoord ook in- en uitgaande server) werkt alles weer naar behoren. :-)

Goed voor jou! Bij mij is het nog steeds naatje. Outlook updates hebben bij mij ook helemaal geen effect. Voor het geval @Marcia_ , @Lisa  of een andere moderator nog meeleest:

  • laatste Outlook update is van 14 november;
  • volgens Playstore op 16 november op mijn telefoon gezet, samen met andere updates;
  • op 19 november om 17.15 uur in ieder geval nog een mail via de app van mijn Planet-account verstuurd;
  • op 20 november om 11.30 uur kon mijn Planet-account niet meer aanmelden;
  • tussentijdse updates: geen. Pas de avond van 20 november een nieuwe update ronde. Zonder Outlook.

Op mijn tablet kan ik met geen enkele app nog bij mijn planet email account komen, of ik nu de gmail-app, outlook for android of de standard mail app gebruik. Steeds foutmeldingen, terwijl ik zeker weet dat ik de juiste inloggegevens heb ingevuld. En nu begint mijn telefoon dezelfde kuren te vertonen. Einstuerzende Neubauten?

 

@HJBy55 : Erg vervelend. Wat voor foutmelding krijg je? Dan heb ik een houvast.

Lukt inloggen via de webmail wel? https://webmail.kpnmail.nl/mail/logon.asp

 

@bebe  Ik heb oprecht geen idee wat er aan de hand is bij jou. Inloggen lukt in andere clients en via de webmail. Daarom kan ik geen ticket voor dit probleem aanmaken. Aan KPN zijde lijkt alles namelijk in orde.  Ik ben alle stappen doorlopen in mijn analyse tool. Nu had ik zelf nog een helder moment:

Heb jij de beschikking over een andere telefoon/tablet? Of een apparaat dat je even mag lenen om dit te testen? Zou je daar outlook op kunnen installeren en proberen je account aan de praat te krijgen?Als het daar ook niet op werkt heb ik een beter argument om het binnen KPN aan te kaarten. 

 

 

Na het configureren van de webmail verscheen de melding: “Dit account kan niet worden geopend: [..]. Mogelijk moet u het wachtwoord bijwerken of het account machtigen te synchroniseren naar een ander apparaat.”

Inloggen op de webmail (uiteraard vanuit een Windows-omgeving) via de aangegeven pagina lukte evenmin; daar verscheen de melding “Deze gebruikersnaam en/ of wachtwoord is niet bekend. Wachtwoord vergeten? Klik op 'Wachtwoord vergeten'.” Wachtwoord en user-ID zijn correct ingevoerd en werken wél bij het inloggen op mijnkpn en op dit forum.

Op onze Windows-desktop werkt de Outlook-app gewoon (daarom hadden wij de webmail nog niet geconfigureerd).

Voor de volledigheid: ons emailadres heeft als extensie “"@planet.nl".

We hebben inmiddels een Lenovo-tablet, een Motorola-mobiele telefoon en een Huawei-mobiele telefoon die (willekeurig via welke app: Outlook, Gmail, of de fabrieks-email app) geen toegang meer geven tot onze emailaccount. Met deze staat van dienst krijg ik niemand meer zo gek om mij een mobiele telefoon of tablet te lenen om de werking van Outlook uit te proberen.

Bij het configureren van mijn kpn-account op met de fabrieks-app van de Huawei telefoon is als IMAP-server vermeld imap.planet.nl met poort 143; ik wijzig dat handmatig in imap.kpnmail.nl met poort 993. Nadat ik de gegevens van de IMAP-server heb ingevoerd gaat de app de serverinstellingen van de inkomende mail controleren en dat eindigt met het bericht “Kan niet voltooien Kon niet verbinden met server”

Als ik mijn kpn-account toevoeg in mijn gmail-app (weer op de Huawei telefoon) gebeurt hetzelfde: de server wordt dan aangeduid als “planet.nl” met poort 143; wat ik dan handmatig wijzig in “kpnmail.nl” met poort 993; na controle van de serverinstellingen komt het bericht: “kan geen verbinding maken met de server".

In de Outlook-app is de IMAP-server met poort juist vermeld (“imap.kpnmail.nl:993") evenals de SMTP-server met poort (“smtp.kpnmail.nl:587"), dus geen handmatige aanpassingen nodig. Na het controleren van de instellingen verschijnt weer het bericht “Inlogfout Controleer je e-mailadres en wachtwoord en probeer het opnieuw").

Het beveiligingscertificaat: “USERTrust RSA Certification Authority” met een geldigheidsduur van 1-2-2010 tot 19-1-2038 is geïnstalleerd en ingeschakeld (ik laat het serienummer maar even weg omdat dat zo'n eind overtypen is).

Ik update alle app's dagelijks via de Playstore en controleer regelmatig of Huawei nieuwe updates beschikbaar stelt. Andere apparaten idem dito.

Samengevat: het gaat mijn begrip te boven

@HJBy55 : Erg merkwaardig allemaal. 

Het is van belang om eerst die webmail in te kunnen. Als ik je verhaal goed lees, is dat nog niet gelukt. Zo lang we daar die foutmelding krijgen heeft het weinig zin om met de verschillende clients bezig te gaan.  Ik tast nog steeds in het duister waarom het plotseling bij jou gebeurt maar ik denk dat we systematisch moeten werken:

Controleer je gegevens hier: https://email.kpn.com/  en pas desgewenst je wachtwoorden aan. Check daarna of je in de webmail kunt. Laat je weten hoe het afloopt?

 

Erwin,

 

Dank voor je reactie. Na aanpassing van het wachtwoord is inloggen op de webmail wél gelukt. Overigens werd, toen ik de link https:/email.kpn.com/ op mijn mobiele telefoon (met Chrome als enige browser) aanklikte, de toegang tot de bewuste site geblokkeerd i.m.v.  een privacywaarschuwing (“NET::ERR_CERT_AUTHORITY_INVALID"). Die waarschuwing verschijnt niet als ik Chrome (of een andere browser) op mijn desktop gebruik.

Erwin,

Ik heb uiteindelijk de privacywaarschuwing genegeerd en ben doorgegaan naar de opgegeven pagina. Daarna is het gelukt om de kpn-account via de gmail-app te benaderen. In de fabrieksapp op mijn mobiele telefoon kom ik nu voorbij de IMAP-server, maar is met de SMTP-server nog geen verbinding mogelijk. De outlook-app geeft het pas aan het einde van het hele proces op en zegt dat sprake is van een certificaatfout.

 

Overigens heb ik nu verschillende wachtwoorden voor mijnkpn en de email account. Klopt dit; ik dacht dat die gesynchroniseerd werden?

Reputatie 7
Badge +30

Overigens heb ik nu verschillende wachtwoorden voor mijnkpn en de email account. Klopt dit; ik dacht dat die gesynchroniseerd werden?

Heel erg fijn dat het je nu gelukt is! Excuses voor de moeite die het je gekost heeft. De wachtwoorden voor MijnKPN en de e-mail worden niet gesynchroniseerd. Het klopt dus dat dit bij jou ook niet het geval is. 

Marcia,

Er is inderdaad een begin, maar ik heb de Huawei en Lenovo email apps nog niet aan de praat. Daar blijft het beeld hetzelfde: de verificatie van de IMAP-server slaagt, maar die van de SMTP-server lukt niet. De melding houdt in dat geen verbinding met de server tot stand gebracht kan worden. In de Lenovo-app wordt erbij gezegd dat Handshake failed, wat volgens mij als amateur wijst op een certificaat probleem.

De Outlook-app op de Huawei telefoon werkt nu ook, maar die op de Lenovo-tablet niet: ik kan niet bij het scherm "Aan de slag"/"Get started" komen en dus zelfs niet een begin van configuratie maken.

Reputatie 7
Badge +25

 

De Outlook-app op de Huawei telefoon werkt nu ook, maar die op de Lenovo-tablet niet: ik kan niet bij het scherm "Aan de slag"/"Get started" komen en dus zelfs niet een begin van configuratie maken.

Vreemd dat je niet eens “aan de slag” kunt… Zelfs niet als je het account helemaal opnieuw instelt? Er is op dit moment geen storing/probleem meer met de certificaten namelijk.

Paul,

Dank voor je reactie. Ik vraag me af of opnieuw instellen van de email account zal werken want het betreft een schone, ongebruikte Outlook-app, kakelvers gedownload uit de Playstore, maar ik zal het proberen. 

Ik bleek gisteren, na mijn vorige pos, nog een certificatenprobleem te hebbe op de Lenovo-tablet: datum en tijd bleken niet te kloppen, maar dat lijkt mij een apparaatspecifiek probleem dat na een restart was opgelost.

Ik weet niet wat er is gebeurd, maar vanmiddag liet Outlook zich opeens instellen. Na drie minuten (zo lang heb ik nog niet eerder met de Outlook app meegemaakt) geduld hebben, verscheen opeens de knop "Aan de slag"' en toen was het appeltje/eitje. 

Het gekke was dat ik, behalve emailadres en wachtwoord, geen enkele instelling zelf hoefde in te vullen, terwijl ik:

- eerst de app had gedeinstalleerd en alle gegevens uit het geheugen had verwijderd;

- daarna de tablet had teruggezet naar de fabrieksinstellingen;

- tot slot de Outlook-app opnieuw had gedownload en geïnstalleerd uit de Playstore.

Blijkbaar was de Outlook-app niet zo blanco als ik dacht. In elk geval ging het heel anders bij de Huawei en Lenovo fabrieks email-apps, want daar moet je alles zelf invullen (of de vooringevulde informatie aanpassen). Met name bij de poort van de SMTP-server zijn deze apps nogal eigengereid: als je het goede poortnummer (587) hebt ingevuld wijzigen de apps die ongevraagd als je even niet oplet.

Dank voor jullie adviezen.