Beantwoord

Na update Experia modem werkt email niet meer

  • 31 August 2021
  • 31 reacties
  • 327 keer bekeken

Ik gebruik op mijn Win10-pc het mailprogramma “eM Client” voor mijn gmail-account. Sinds de update kan ik nog wel mail versturen via smtp.gmail.com maar de binnenkomende mail via smtp.gmail.com kan niet meer bereikt worden. Op mijn android smartphone werkt het nog wel (via de wifi van dezelfde experia box).

Wat moet ik doen om het weer te laten werken?

icon

Beste antwoord door Anneke Hulsebos 29 September 2021, 18:55

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

31 reacties

Hallo @RobKieft , Dit is geen KPN-issue en kan hier niets mee.

Kun je wel via de webmail van KPN mail versturen en ontvangen?

gebruik je het IMAP-protocol of het POP-protocol?

Maak naast je bestaande account binnen EM nog eens hetzelfde account aan en als dat wèl goed werkt het oude account bij EM verwijderen.

Alternatief: EM verwijderen en opnieuw installeren.

 

 

Hallo JanD bedankt voor de moeite, maar het helpt me nog niet verder.

Via webmail kan ik alles, zowel mijn gmail bij google alsook mijn @telfort mail bij kpn bereiken (maar die staat op forwarden naar gmail).

Het eM Client programma gebruikt IMAP-verbinding met de server (poort 993) en ik heb je suggestie uitgevoerd om het account opnieuw toe te voegen maar dat krijgt evenmin toegang . Het werkte tot de update (afgelopen nacht) van de experia-box, Er zijn IPv6 adressen toegevoegd en het probleem zit mogelijk in de DNS waar nu ook andere adressen staan vóór 192.168.2.254 zodat wellicht daardoor de server van gmail niet meer wordt bereikt. Helaas heb ik te weinig verstand van dit soort zaken om er uit te komen zonder hulp.

PS-je aan JanD het blijft inconsistent dat de IMAP-verbinding geblokkeerd is maar via de SMTP-verbinding met gmail.com kan ik wèl mails versturen.

Reputatie 7
Badge +10

@RobKieft

“SMTP.gmail.com” is de mailserver voor de “uitgaande server”. Als je email wil ontvangen moet je bij “inkomende server” “IMAP.gmail.com” of “POP.gmail.com” gebruiken.

En een vergelijkbare situatie geldt ook voor de KPN emailservers. Ontvang je geen email via de KPN emailservers (als KPN abonnee) ??

Da's een goeie @Willy22 , dat van die SMTP voor de inbox is niet tot me doorgedrongen, het moet inderdaad het POP- of IMAP-protocol zijn @RobKieft 

Jullie lezen slecht wat ik heb geschreven. Ik kan nog steeds (via SMTP) mails versturen, rechtstreeks via de gmail-server. De binnenkomende mails via IMAP gaan niet meer, geen verbinding met de gmail-server.

KPN geeft enkel info over het instellen van ‘eigen’ mail-accounts met POP of IMAP. Ik heb mijn mail-account bij KPN (@telfort,nl) nooit gebruikt, er staat al meer dan 10 jaar een autoforward ingesteld naar gmail. Het probleem sinds de modem-update van afgelopen nacht heeft ook te maken met mijn mail-programma (eM Client) want inmiddels heb ik wel IMAP-verbinding gekregen met Mozilla, maar helaas kunnen Mozilla en eM Client elkaars lokale folders niet uitwisselen, waardoor ik nog steeds hoop dat ik met eM Client als mailprogramma verder kan en ook de IMAP-connectie met gmail weer terugkrijg.

Hallo @RobKieft 

maar de binnenkomende mail via smtp.gmail.com kan niet meer bereikt worden. 

Wij lezen wel goed, ik dus even niet, maar @Willy22  wèl. Bovenstaande schreef in de start van je topic.

Het is toch prima dat KPN vertelt hoe hun mailservers te bereiken. KPN hoeft de Gmailinstellingen toch niet te vermelden. Dat is het pakkie an van GMail.

 

 

 

 

Sorry, ik zie dat ik de verwarring over imap/smtp misschien zelf heb veroorzaakt: In het oorspronkelijke bericht heb ik per ongeluk 2x smtp geschreven terwijl de 2e keer natuurlijk imap was bedoeld.

Overigens zijn die instellingen bij gmail hetzelfde. Ik begrijp dus totaal niet hoe de update van de experia-box  de boel op tilt heeft kunnen zetten.

 

Reputatie 7
Badge +10

@RobKieft 

De volgende instellingen zijn meestal voldoende om een KPN email-account goed te laten werken.

https://www.kpn.com/service/internet/e-mail/instellen-laptop-pc.htm

GMail: Misschien moet je de optie “mindere goed beveiligde apparaten” aanzetten ?:

https://support.google.com/accounts/answer/6010255?hl=nl

Reputatie 7
Badge +17

Hallo @RobKieft, welkom. Ik zie dat je al aardig op weg bent geholpen door @JanD en @Willy22. Zoals JanD ook al heeft aangegeven is dit geen KPN issue. Dat het probleem na een update van de Experia Box is ontstaan, is hoogstwaarschijnlijk toeval. Dit zou namelijk geen invloed mogen hebben. Mijn advies zou zijn om met Google contact op te nemen.

Ik ben gisteren ook al tot de conclusie gekomen dat het met security-instellingen te maken kan hebben. Mijn mail-app eM Client heeft een bijzondere manier om je mail-account in de app toe te voegen als het gaat om enkele grote mailproviders (gmail - yahoo - AoL), er wordt dan niet gevraagd om het wachtwoord dat toegang geeft tot je mailbox maar de verbinding wordt gemaakt en je krijgt direct daarna van gmail/google de vraag om te bevestigen dat het OK is. Dat werkte goed tot de modem-update van gisteren en ik vermoed dat de nieuwe instellingen of security-wijzigingen die KPN tegelijk heeft doorgevoerd toch wel degelijk de oorzaak zijn dat het nu niet meer werkt.

Ik heb alles geprobeerd, opnieuw geïnstalleerd etc., en het resultaat bleef hetzelfde. Toen een andere mail-app geprobeerd en er was geen probleem meer met de verbinding. Mozilla gebruikt gewoon het wachtwoord dat toegang geeft tot mijn mailbox bij gmail en ik kan weer berichten verzenden en ontvangen met IMAP. De suggestie van @Willy22 om in mijn google-securitysettings minder veilige apparaten toe te staan heb ik nog niet geprobeerd - nog niet aan gedacht. De andere suggestie om de aanwijzingen van KPN te volgen daar heb ik niets aan, dat gaat enkel over mail-accounts bij KPN.

Omdat ik heel graag terug ga van Mozilla naar eM Client als mail-app (het bleek onmogelijk om lokale mappen over te hevelen) ga ik dat met de google-instellingen nog wel proberen en zal laten weten of het daarmee wordt opgelost. Niet dat ik daar helemaal enthousiast van zal worden, ik ben ooit overgestapt van outlook naar eM Client om van het gezeur van google verlost te zijn over die (volgens hen) onveilige app.

Helaas… de google-instelling minder veilige apparaten toestaan maakt geen verschil

Reputatie 7
Badge +10

@RobKieft 

Ben je in staat om de instellingen van het Experia modem zelf (een beetje) te “tweaken” ?

Ik kan inloggen op de Experia, heb ik na de update nog niet geprobeerd.

Heb zojuist ingelogd op de Experia en moest een nieuw wachtwoord kiezen, maar dat werkt dus nog.

Beste @Willy22 Welke "tweats” had je dan in gedachten? Ik ben op dit gebied teveel leek om zelf te bedenken welke instellingen 'beter’ zouden kunnen zonder de boel juist overhoop te helpen.

Hallo @RobKieft binnen het modem valt niets aan te passen aangaande de werking van je emailprogramma.

Heb je het standaard MAIL-programma van Windows 10 aleens geprobeerd? Als dat goed werkt weet je dat er binnen de EM-software iets niet goed staat.

 

Beste @Willy22  en @JanD 

Dat Win10 mail-programma ben ik op een of andere manier kwijtgeraakt, kan ik misschien wel uit de store van Microsoft gratis terugkrijgen. Maar ik weet al dat een ander programma (Mozilla) het wel goed doet. Het probleem zit waarschijnlijk in de manier waarop eM Client contact maakt(*) met de mailserver, maar die methode werkte goed tot de update van Experia. Nu 'zegt’ google dat het programma eMclient toegang heeft tot mijn gegevens (de mailbox) maar dat werkt dus niet meer voor de imap.gmail.com server want eMclient 'zegt’ dan dat de toegang niet lukt doordat de server uit de lucht is of dat instellingen niet goed staan. De enige instelling die ik kan wijzigen is het 'poortnummer’ bij de IMAP-connectie, dat heeft altijd op 993 gestaan en als ik de security-settings verander komt als poortnummer 143 te staan en werkt het evenmin.

(*) eMclient vraagt voor een aantal 'grote’ mailproviders waaronder AOL, YAHOO en dus ook GMAIL niet om het wachtwoord van je mailbox als je het account instelt. De verbinding wordt gemaakt en google vraagt vervolgens per e-mail of dat OK is. Mail apps die wél met het wachtwoord werken doen het gewoon goed dus het is deze manier van toegang van eMclient  die na de experia-update niet meer werkt.

Hallo @RobKieft , maak je gebruik van de gratis versie van EM, maximaal 2 accounts, of van de betaalde versie? Wat zegt de klantenservice van EM, als die al bestaat?

Als je in het zoekvak l.o. in de taakbalk MAIL ingeeft zie je dan niets terug binnen je pc?

 

 

Het is de gratis versie en de support daarbij bestaat (net als bij KPN) enkel uit een forum.

Het is de gratis versie en de support daarbij bestaat (net als bij KPN) enkel uit een forum.

Hallo @RobKieft de KPN-mail-ondersteuning bij KPN bestaat niet enkel uit een forum, maar complete websites, telefoon, Twitter, Facebook en inderdaad, ook een forum.

 

Reputatie 7
Badge +17

Ik ben niet bekend met EM, maar heb je misschien de mogelijk om de toestemming van Gmail in te trekken om deze vervolgens opnieuw te installeren?

Dat is me net via een forum bij EM ook voorgesteld. Ik zal dat zeker nog gaan proberen, maar gebruik nu even een ander mailprogramma. Als dit werkt zal ik het terugmelden.

 

Heb de suggestie uitgevoerd, in google beveiligingsinstellingen eM eruit gegooid en daarna account in eM opnieuw toegevoegd. Resultaat blijft hetzelfde. eM heeft geen toegang.