Beantwoord

Niet meer mailen met mobiel met WIFI verbinding.

  • 21 oktober 2017
  • 38 reacties
  • 966 keer bekeken

Sinds donderdag 19 oktober kan ik met mijn mobiel niet meer mailen als ik mijn KPN WiFi verbinding gebruik. Zodra ik WiFi uitschakel kan ik weer mailen.
Laptops en tablets hebben dit probleem niet. Dus alleen mobiele telefoons in combinatie met een KPN WiFi verbinding. Log ik in op de WiFi van de buren dan is er geen probleem.
icon

Beste antwoord door Erik_ 11 juli 2018, 09:01

Goedemorgen, Johan! Update op de melding: vorig jaar zijn er in het systeem een aantal onderdelen vervangen waardoor dit niet meer zou moeten voorkomen. Ze willen dan ook graag een aantal nieuwe traces om te kunnen onderzoeken.
Bekijk origineel

38 reacties

Tot mijn verbazing heeft KPN vorige week IPV6 in mijn modem aangezet, en dit blijkt de oorzaak van het mailprobleem. Niet alle toestellen zijn in staat om met dit protocol mail te versturen.

Oplossing:. Inloggen in je modem ga naar instellingen . Klik links op IPV6 en zet dit uit. Nu je modem opnieuw opstarten
Reputatie 7
Badge +30
Weet je zeker dat dit het "probleem" is? Ik denk namelijk dat dit een gevolg is en wil je dan ook graag helpen om het echte probleem te vinden zodat je gewoon IPv6 kan blijven gebruiken.

Gaat dit om kpnmail of een ander type mailadres? En welke IMAP/POP en SMTP servers heb je daarvoor ingesteld?

Robin
Het gaat hier om onze eigen mailadressen en adressen van onze klanten. We maken gebruik van de mailserver mail.box.nl zowel voor inkomende en uitgaande mail. Tot afgelopen donderdag heeft dit altijd feilloos gewerkt. Ik heb hier met mijn Linux pc's geen probleem maar een aantal van onze klanten kunnen geen mail meer versturen en krijgen een timeout. Als ze heel lang (soms uren) wachten verstuurd Outlook uiteindelijk wel de mail. Ik heb hier op kantoor alleen het probleem met onze mobiele telefoons als ze gebruik maken van de WIFI van het KPN modem. Maak ik gebruik van onze gast WIFI op het modem dan werkt alles wel, maar ik heb begrepen dat de gast WIFI geen ipv6 gebruikt en daarom geen probleem geeft. Dus op dit moment heb ik ipv6 uitgeschakeld om normaal te kunnen werken maar dat is zoals je in het andere topic al zei een workaround.
Reputatie 7
Badge +30
Hoi,

Dit is een probleem met de mailserver mail.box.nl.

Mail.box.nl resolved naar zowel IPv4 als IPv6 adressen wat opzicht erg goed is:



Echter, op die IPv6 adressen draait die mailserver helemaal niet. En daar is dus het probleem. Ik heb getest door een (telnet-)sessie op te zetten naar zowel IPv4 als IPv6 adressen die mail.box.nl heeft gepubliceerd.:



Om het simpel uit te leggen (ook voor anderen die meelezen): Als je email verstuurt via mail.box.nl wordt gekeken welk IP mail.box.nl heeft. Dan antwoordt een DNS server met de IP-addressen (zowel IPv4 als IPv6) en gaat je email client met zo'n IP-adres verbinden. O.a. Windows heeft de voorkeur voor IPv6 dus zal, indien je aansluiting IPv6 heeft, IPv6 gebruiken. Maar verbinden met dat IPv6 adres kan helemaal niet.

Het probleem is dus dat Box.nl IPv6 records adverteerd die niet kloppen.
De echte oplossing is om de e-mailserver te laten binden aan de IPv6 records die zijn opgegeven in de DNS zone.
Alternatief is om de IPv6 records (AAAA) te verwijderen uit de DNS zone.


Mocht je een mailadres o.i.d. van Box.nl hebben kan je hem op de hoogte stellen van dit probleem en eventueel verwijzen naar dit topic. Zelf ben ik wel van plan om ze via email op de hoogte te stellen van het probleem. Wat ze er mee doen moeten zij zelf weten.

Robin
Thanks dat is duidelijk ga kijken of dit op te lossen is.
Reputatie 7
Badge +30
Hoi,

Blijkbaar is de service bij Box.nl / InterBox erg goed! Het is inmiddels opgelost, en dan ook echt opgelost. De mailservers zijn gewoon (weer) bereikbaar via IPv6.



Kan je dit eventueel proberen?

Robin
Hier is het nog steeds een probleem.

telnet 2a02:29b0::11:63 587
Trying 2a02:29b0::11:63...
telnet: Unable to connect to remote host: Network is unreachable
Kan er soms een verschil zijn in xdsl en glasvezel. Hier met glasvezel werkt het nog steeds niet.
johan@webdesign:~$ telnet 2a02:29b0::11:63 587
Trying 2a02:29b0::11:63...
telnet: Unable to connect to remote host: No route to host
Reputatie 7
Badge +30
Hoi,

Ik heb geen problemen met tenetten. Werken de andere IPs wel? 2a02:29b0::11:37, 2a02:29b0::11:61 & 2a02:29b0::11:63?



Kan je ook eens een traceroute doen naar zo'n IP? No route to host duidt namelijk op een probleem met de routing. Die machine heeft wel IPv6?


Verschil tussen DSL en Glasvezel zou er niet mogen zijn. De eerste hops zijn wel verschillend bij Glasvezel en DSL maar ze komen in hetzelfde core netwerk van KPN terecht en gaan dan verder naar de bestemming.

Robin
Dit krijg ik te zien met traceroute op mijn Ubuntu PC

johan@webdesign:~$ traceroute6 2a02:29b0::11:63
traceroute to 2a02:29b0::11:63 (2a02:29b0::11:63) from *** 30 hops max, 24 byte packets
1 2a02:a442:eaad:0:288b:9c30:333d:678b (2a02:a442:eaad:0:288b:9c30:333d:678b) 1.216 ms 1.686 ms 1.042 ms
2 2001:67c:2502:f100::2:66 (2001:67c:2502:f100::2:66) 3.493 ms 17.365 ms 2.554 ms
3 1.0.0.0.6.3.1.1.0.0.5.a.0.0.0.0.0.0.0.0.3.1.0.0.8.f.7.0.1.0.0.2.ip6.arpa (2001:7f8:13::a500:1136:1) 7.016 ms 6.975 ms 6.7 ms
4 1.0.0.0.6.3.1.1.0.0.5.a.0.0.0.0.0.0.0.0.3.1.0.0.8.f.7.0.1.0.0.2.ip6.arpa (2001:7f8:13::a500:1136:1) 3118.42 ms !H 3096.06 ms !H 2999.32 ms !H
johan@webdesign:~$

Admin: IP-adres weggehaald
Reputatie 7
Badge +30
Hoi,

Dat ziet er niet zo best uit. Heb je dit ook op andere apparaten?
Krijg je dit ook als je een traceroute doet naar ipv6.google.com?

Dit zou namelijk suggereren dat KPN iets verkeerd doet in de routing.

Robin
johan@webdesign:~$ traceroute ipv6.google.com
traceroute to ipv6.google.com (2a00:1450:4013:c02::66), 30 hops max, 80 byte packets
1 *** 0.373 ms 0.351 ms 0.480 ms
2 2001:67c:2502:f100::2:66 (2001:67c:2502:f100::2:66) 10.056 ms 10.044 ms 10.013 ms
3 2001:67c:24f0:cfe0::9 (2001:67c:24f0:cfe0::9) 6.838 ms 6.831 ms 6.802 ms
4 2001:67c:24f0:cfe0::a (2001:67c:24f0:cfe0::a) 6.772 ms 6.918 ms 6.891 ms
5 2001:4860:0:f8d::c (2001:4860:0:f8d::c) 8.596 ms 2001:4860:0:f8a::d (2001:4860:0:f8a::d) 31.011 ms 2001:4860:0:f8b::d (2001:4860:0:f8b::d) 6.786 ms
6 2001:4860::c:4000:d9aa (2001:4860::c:4000:d9aa) 30.972 ms 25.085 ms 2607:f8b0:e000:8000::4 (2607:f8b0:e000:8000::4) 10.915 ms
7 2001:4860::c:4001:5c7 (2001:4860::c:4001:5c7) 10.271 ms 2001:4860::c:4001:5c6 (2001:4860::c:4001:5c6) 9.303 ms 2001:4860::c:4001:5c4 (2001:4860::c:4001:5c4) 10.158 ms
8 2001:4860::22:0:b515 (2001:4860::22:0:b515) 10.110 ms 2001:4860::22:4000:c8fe (2001:4860::22:4000:c8fe) 10.047 ms 2001:4860::22:0:b51b (2001:4860::22:0:b51b) 15.332 ms
9 2001:4860:0:1::16b3 (2001:4860:0:1::16b3) 10.003 ms 2001:4860:0:1::339 (2001:4860:0:1::339) 9.954 ms 2001:4860:0:1::5ff (2001:4860:0:1::5ff) 9.640 ms
10 * * *
11 ec-in-x66.1e100.net (2a00:1450:4013:c02::66) 10.375 ms 11.341 ms 11.363 ms
johan@webdesign:~$

Admin: ip-adres weggehaald
Reputatie 7
Badge +30
Dat maakt het dus weer lastiger. Er is dus niet in het algemeen is verkeerd in de routering maar het zou nog wel kunnen dat de routering richting NL-IX mis gaat.
Kan je dit eventueel ook vanaf een ander apparaat testen om uit te sluiten dat het een probleem met een specifiek apparaat is (onaannemelijk)?

@wjb, kan jij misschien testen of jij dit ook zo ervaart op jouw aansluiting? E.g. traceroutes richting 2a02:29b0::11:63 mislukken?
Ik heb het net even getest op een andere pc met de Ubuntu 17..10 en die zegt meteen netwerk is onbereikbaar als ik traceroute ipv6.google.com type
Reputatie 7
Badge +30
Maar je hebt nog wel IPv6 aanstaan en krijgt ook een IPv6 adres als je "ifconfig" doet en naar de Ethernet/WiFi interface kijkt?

Als je namelijk direct al network unreachable krijgt voor IPv6 dan betekent dat dat Ubuntu geen IPv6 route naar de Experiabox heeft.
johan@webdesign:~$ ifconfig
enp3s0 Link encap:Ethernet HWaddr fc:aa:14:1f:ef:77
inet addr:192.168.2.5 Bcast:192.168.2.255 Mask:255.255.255.0
inet6 addr: fe80::d429:57ae:346c:aec5/64 Scope:Link
inet6 addr: ****/64 Scope:Global
UP BROADCAST RUNNING MULTICAST MTU:1500 Metric:1
RX packets:688115 errors:0 dropped:69 overruns:0 frame:0
TX packets:451896 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
collisions:0 txqueuelen:1000
RX bytes:488810559 (488.8 MB) TX bytes:169699987 (169.6 MB)

lo Link encap:Local Loopback
inet addr:127.0.0.1 Mask:255.0.0.0
inet6 addr: ::1/128 Scope:Host
UP LOOPBACK RUNNING MTU:65536 Metric:1
RX packets:52134 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
TX packets:52134 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
collisions:0 txqueuelen:1
RX bytes:4897939 (4.8 MB) TX bytes:4897939 (4.8 MB)

johan@webdesign:~$

Admin: IP-adres weggehaald
Reputatie 7
Badge +30
Hmm. Er is dus IPv6. Dat zou betekenen dat de routes niet kloppen op die machine. Dat kan je eventueel zelf troubleshooten via "route -6" maar zou niet gerelateerd mogen zijn aan dit probleem.

Om even terug te gaan naar die andere Ubuntu PC, die heeft wel een goede route, maar gaan mis in het KPN Netwerk.
Ik denk dat het het beste is om even op een WebCare specialist te wachten. Zij kunnen eventueel kijken of er problemen bekend zijn en met hun eigen IPv6-aansluiting testen.

Robin
Vervelend dat dit allemaal zo moet gaan, we zitten nu al vanaf vorige week donderdag met deze problemen, inmiddels hebben ook andere klanten zich bij mij gemeld uit Breda en Ridderkerk met hetzelfde probleem. Ik heb ze geadviseerd om IPV6 maar tijdelijk uit te schakelen in het modem want dat lijkt momenteel de enige oplossing.
Reputatie 7
Badge +30
Maar, hebben zij hetzelfde probleem als zij een traceroute doen?
Als zij namelijk ook problemen ervaren met de routering kan er gewoon 1 groot ticket worden aangemaakt met meerdere gebruikers waardoor het oplossen ook sneller kan.

Daarnaast is het probleem met mail.box.nl vanaf alle IPv6 aansluitingen opgelost, ik denk alleen dat een deel van de KPN IPv6 aansluitingen nog problemen hebben naar sommige hosts toe, waaronder mail.box.nl

Robin
Het zijn ongeveer dezelfde problemen, de een kon wel mail ontvangen maar niet versturen, dat zal mogelijk nu opgelost zijn door de aanpassing van mail.box.nl, de andere klant kan geen mail ontvangen en niet versturen op twee van de drie pc's. Loggen ze in op het netwerk van de buren op Ziggo dan werkt alles weer als vanouds..
Wat wel opvalt is dat degene die helemaal niet kunnen mailen allemaal een Experiabox V10 hebben, log je overigens in op een gast wifi account op dat modem dan werkt alles 100%
Reputatie 7
@wjb, kan jij misschien testen of jij dit ook zo ervaart op jouw aansluiting? E.g. traceroutes richting 2a02:29b0::11:63 mislukken?Een traceroute naar dat adres loopt fout bij een hop van KPN.

Reputatie 7
Badge +30
Hoi,

Theoretisch gezien zou dat hetzelfde probleem kunnen zijn. En dat is wel aannemelijk als je aangeeft dat alles via het gastnetwerk goed werkt, maar het is wel gek dat bij sommigen ontvangen wel werkt.

Is er een mogelijkheid om bij nog een KPN aansluiting een traceroute te doen via IPv6 naar 2a02:29b0::11:63? Als er 2 aansluitingen waarvan zeker is dat er is mis met de routing kan WebCare aankloppen bij de afdeling die dit regelt en hebben we heel goed bewijs waar het probleem zit.
Wat denk ik ook (al) heel erg zou helpen is weten of hun IP-adres in dezelfde range valt als de jouwe, want ik zie nog wel een scenario waar alleen een deel van de nieuwe ranges dit probleem hebben.

Robin
Ik zal vanavond even bij de buren proberen maar het lijkt mij nu wel duidelijk dat dit een KPN probleem is,
Reputatie 7
Op het wifi gastnetwerk van de V10 is geen IPv6 actief waardoor er dus gebruik gemaakt wordt van IPv4 en daarmee zijn geen problemen.

Ook bij de buren strand de traceroute bij een hop van KPN

Het zou mooi zijn als het webcare actie gaat ondernemen en dit zo snel mogelijk weet op te lossen.

Reageer