Beantwoord

Niet meer mailen met mobiel met WIFI verbinding.

  • 21 oktober 2017
  • 38 reacties
  • 966 keer bekeken


Toon eerste bericht

38 reacties

Onderstaand een overzicht van het onderzoek dat interbox heeft gedaan.
Ik hoop dat het Webcare team hier iets mee kan..

Het verkeer naar jou IPv6 adres 2a02:a442:eaad:1:3bee:a15b:6668:42b5 loopt via onze core router over de NL-IX. We ontvangen de route naar dit IP adres van diverse peering partners:

> show route for 2a02:a442:eaad:1:3bee:a15b:6668:42b5

2a02:a440::/26 via 2001:7f8:13::a500:1136:1 on eth3.7 [NLIX_034307_1 2017-10-17 from 2001:7f8:13::a503:4307:1] * (500) [AS1136i]
via 2a02:10:0:1::32:1 on eth3.213 [TRANSIT_024785_1 2017-10-17] (100) [AS1136i]
via 2a02:10:0:1::32:2 on eth3.213 [TRANSIT_024785_2 2017-10-17] (100) [AS1136i]
via 2a02:10:1:1::66:1 on eth3.1151 [TRANSIT_NL_NIKHEF 2017-10-17] (400) [AS1136i]
via 2a02:10:1:1::66:2 on eth3.1151 [TRANSIT_NL_TELECITY 2017-10-17] (400) [AS1136i]
via 2a02:10:0:1::32:3 on eth3.213 [TRANSIT_020562_3 2017-10-17] (100) [AS1136i]
via 2001:7f8:13::a500:1136:1 on eth3.7 [NLIX_034307_2 2017-10-17 from 2001:7f8:13::a503:4307:2] (500) [AS1136i]
via 2001:7f8:13::a500:6939:1 on eth3.7 [NLIX_006939_1 2017-10-03] (500) [AS1136i]
via 2001:7f8:1::a500:6939:1 on eth3.600 [AMSIX_006939_1 2017-10-03] (200) [AS1136i]

Door de ingestelde prioriteiten wordt de route die we van de NL-IX routeserver ontvangen gebruikt (degene met de ster in de regel). Die geeft aan dat we het verkeer moeten aanleveren via
IPv6 adres 2001:7f8:13::a500:1136:1 (dat is het adres van een KPN router die ook op de NL-IX is aangesloten). Een traceroute vanaf de mailserver laat echter zien dat die router geen verkeer
accepteert:

tracepath6 -n 2a02:a442:eaad:1:3bee:a15b:6668:42b5

1: 2a02:29b0::1:1
2: no reply
3: no reply
4: no reply
5: no reply
6: no reply
7: no reply

Als ik wat verbindingen uitschakel wordt een transit verbinding gekozen:

2a02:a440::/26 via 2a02:10:1:1::66:1 on eth3.1151 [TRANSIT_NL_NIKHEF 2017-10-17] * (400) [AS1136i]
via 2a02:10:0:1::32:1 on eth3.213 [TRANSIT_024785_1 2017-10-17] (100) [AS1136i]
via 2a02:10:0:1::32:2 on eth3.213 [TRANSIT_024785_2 2017-10-17] (100) [AS1136i]
via 2a02:10:1:1::66:2 on eth3.1151 [TRANSIT_NL_TELECITY 2017-10-17] (400) [AS1136i]
via 2a02:10:0:1::32:3 on eth3.213 [TRANSIT_020562_3 2017-10-17] (100) [AS1136i]
via 2001:7f8:1::a500:6939:1 on eth3.600 [AMSIX_006939_1 2017-10-03] (200) [AS1136i]

En dan geeft de trace ineens een heel ander beeld:

1: 2a02:29b0::1:1
2: 2a02:10:1:1::66:1
3: 2a02:10:1:1::6
4: 2001:7f8:13::a500:1136:1
5: no reply
6: 2a02:a442:eaad:0:288b:9c30:333d:678b
7: no reply

Vreemd genoeg komt nu de KPN router (2001:7f8:13::a500:1136:1) die eerder geen verkeer van ons wilde hebben ook in beeld als 4e hop en deze accepteert blijkbaar wel verkeer dat via de transit
komt.
Reputatie 7
Badge +28
Dank allen voor jullie uitzoekwerk en de gegevens! Daar heb ik verder weinig aan toe te voegen. Behalve dat ik de boel op de mail heb gezet richting de relevante mensen 🙂 Ik kom hier terug als ik terugkoppeling heb.
Top we wachten het af
Is er al enig zicht op wanneer dit wordt opgelost, het begint nu wel heel erg vervelend te worden.
Reputatie 7
Badge +30
Hoi,

Je kan in de tussentijd gewoon IPv6 uitzetten als workaround, en dan zodra Erik zich weer meld met de melding dat het is opgelost kan je het weer aanzetten!
Reputatie 7
Badge +28
Je kunt inderdaad in de tussentijd het beste IPv6 uitzetten. De melding ligt nu bij de netwerkmensen. Ik houd dit in de gaten en kom hier terug als ik update een/of oplossing heb 🙂
Dat is voor mij geen probleem, maar een aantal van onze klanten, hebben niet de mogelijkheid om dit uit te voeren en nemen steeds contact op met ons om te vragen of het al opgelost word.
Als ze naar KPN bellen krijgen ze steevast te horen dat het probleem niet bij KPN ligt.
Reputatie 7
Badge +28
Korte update: de technische melding is nog in behandeling. Het lijkt erop dat ze inmiddels wel zo'n beetje weten waar het probleem hem in zit. Nu alleen de oplossing nog 🙂
We zijn inmiddels weer een maand verder, is er nog steeds geen oplossing?
We zijn inmiddels 7 maanden verder en het probleem bestaat nog steeds.
Reputatie 7
Badge +28
Oei, dat had ik niet verwacht. Ik heb vorig jaar geen verdere updates gekregen en ben het een beetje uit het oog verloren. Maar was wel in de veronderstelling dat het al wel opgelost zou zijn. Ik ga navraag doen wat hier sinds november mee gedaan is, en wat de prognose voor oplossing is. Ik kom er na het weekend bij je op terug.
Reputatie 7
Badge +28
Een paar dagen langer dan gepland, maar ik heb een update. Er zijn, eind vorig jaar, werkzaamheden uitgevoerd naar aanleiding van de melding. Daarna is de melding afgesloten. Waardoor er in de tussentijd ook niet meer naar gekeken is. Er is nu een nieuwe melding aangemaakt om hier weer opnieuw naar te kijken. Zodra ik daar een update van krijg hoor je van me.
Reputatie 7
Badge +28
Goedemorgen, Johan! Update op de melding: vorig jaar zijn er in het systeem een aantal onderdelen vervangen waardoor dit niet meer zou moeten voorkomen. Ze willen dan ook graag een aantal nieuwe traces om te kunnen onderzoeken.

Reageer