Beantwoord

Niet tevreden over KPN e-mail; wat te doen tegen spam & phishing berichten

• 29 oktober 2018
  • 1 reactie
  • 112 keer bekeken

Mijn ouders gebruiken sinds hun aanmelding bij KPN de webmail service. Ze zijn beiden 60-plussers en kunnen niet zo heel goed overweg met computers en smartphones. Daarom vragen ze regelmatig mijn hulp wanneer ze die nodig hebben. Een van de meest voorkomende vragen is of zij een afzender kunnen vertrouwen. Ik zie in hun inbox dat ze ontzettend veel spam en phishing berichten ontvangen. Omdat ik niet al hun activiteiten bij kan houden, kan het best zo zijn dat ze wel eens op zulke berichten hebben geklikt, waarmee ze informatie over zichzelf hebben weggegeven. Dat vind ik best gevaarlijk, en ik snap ook niet waarom er weinig mogelijk is van uit KPN om klanten te beschermen tegen deze e-mails, behalve dat je berichten naar een spam folder kunt verplaatsen. Daar word het probleem niet mee opgelost, want ze blijven maar binnen komen.

Ik heb met beide van mijn Gmail accounts geen enkele last van spam en/of phishing en als dat wel zo was, dan kon ik mij er makkelijk tegen beschermen. Het zou wel zo prettig voor mijn ouders zijn als ze wat beter beschermd zouden zijn tegen met name phishing berichten. Wat kan er nog meer gedaan worden behalve het verwijzen van e-mails naar een spam folder en de zender te blokkeren? Voor hen zou het fijn zijn dat ze zich niet zo zorgen hoeven te maken dat er iemand hun privégegevens proberen te verkrijgen.

Ook zeggen ze dat er bepaalde e-mails al gemarkeerd zijn als gelezen, terwijl zij er zeker van zijn dat zij die nog niet hebben bekeken. Is hier een verklaring voor te vinden?
icon

Beste antwoord door Bart_ 30 oktober 2018, 15:23

Hallo IJssel-Pieters en welkom op het Forum. Goed en geheel begrijpelijk dat je deze vraag hier stelt. Spam is een ronduit vervelende kwestie en ik snap dat je ouders daar hinder van ondervinden. Zoals je zelf uiteraard weet is belangrijk om niet overal je e-mailadres achter te laten en niet zo maar op een link te klikken.

We doen uiteraard aan onze kant ook al het mogelijk om deze problematiek tot een minimum te beperken. We hebben een SpamFilter: deze houdt de zogeheten 'sure spam' (mails waarvan zeker is dat het spam betreft) tegen en de 'possible spam' (mails waarvan het vermoed wordt) worden in de spam-map gezet. Hier lees je er nog iets meer over.

In ons uitgebreide topic hierover lees je regelmatig updates en ook tips over wat je hier aan kunt doen en hoe je ons kunt helpen. Het is en blijft een kat- en muisspel tussen de spammer en de provider.
Bekijk origineel

1 reactie

Reputatie 7
Badge +18
Hallo IJssel-Pieters en welkom op het Forum. Goed en geheel begrijpelijk dat je deze vraag hier stelt. Spam is een ronduit vervelende kwestie en ik snap dat je ouders daar hinder van ondervinden. Zoals je zelf uiteraard weet is belangrijk om niet overal je e-mailadres achter te laten en niet zo maar op een link te klikken.

We doen uiteraard aan onze kant ook al het mogelijk om deze problematiek tot een minimum te beperken. We hebben een SpamFilter: deze houdt de zogeheten 'sure spam' (mails waarvan zeker is dat het spam betreft) tegen en de 'possible spam' (mails waarvan het vermoed wordt) worden in de spam-map gezet. Hier lees je er nog iets meer over.

In ons uitgebreide topic hierover lees je regelmatig updates en ook tips over wat je hier aan kunt doen en hoe je ons kunt helpen. Het is en blijft een kat- en muisspel tussen de spammer en de provider.

Reageer